Archief - Je glimlach van vandaag - deel 29

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

kay-gell

Legacy Member
Tyfius zei:
Het verschil met de meeste andere landen waar er een monarchie bestaat is dat de monarchie eigendom is van het land. Bijvoorbeeld, Willem is koning van Nederland, terwijl Filip de koning der Belgen is. En dat is een heel groot verschil. Hier was de monarchie al bij de invoering vrij ceremonieel.

Ik ben niet noodzakelijk voor het afschaffen van de monarchie, maar wel in het beperken. Het alternatief is een president. Dan kunnen we iets doen zoals in Italië, waar die eigenlijk ook weinig te zeggen heeft, of het is een opwaardering van de premier. MAAR, als je een president invoert, dan gaat die ongeveer dezelfde financiële middelen krijgen als de koning nu en je gaat die later ook moeten onderhouden. Een republiek is dus niet allemaal rozengeur en maneschijn.

Ik vond daarnaast dat hij het goed gedaan heeft. Ik ben er vrij zeker van dat hij beter Nederlands spreekt dan de gemiddelde forum gebruiker die er nu over klaagt zijn Frans. En kom nu niet af met "dat telt niet", dat telt wel. Het is zijn 2de taal. En als er iemand denkt over de andere wereldleiders. Die zitten allemaal met een tolk ze. Als Merkel en Sarkozy met elkaar spreken is dat niet in het Duits of het Frans hoor. Elk zijn eigen taal met een tolk. Zo worden er geen fouten gemaakt, gaat het vlotter en is iedereen zekerder. Die spreken ook geen andere taal. Onze monarchie kan zich tenminste uitdrukken in (tenminste) 4 talen. Dat is meer dan je van andere kan verwachten.

Alsook de zenuwen. Ik zou graag een bruidegom ontmoeten die absoluut geen zenuwen heeft wanneer hij voor het altaar staat. Dit is zoveel keer groter. Als hij hier een fout maakt dan gaat het de wereld rond. Filip is daarnaast gewoon niet zo vlot. Punt. Hij kan daar ook weinig aan doen. Deal with it.

De eersten die echt goed Nederlands zullen spreken zijn zijn kinderen. Ze beseffen maar al te goed dat dit heel belangrijk is, ten opzichte van 40 jaar geleden toen Filip naar school ging.

Om even die handelsmissies aan te halen: natuurlijk doet Filip daar weinig. Die akkoorden worden allemaal achter de schermen gesloten hoor. Soms maanden, jaren nadien. Maar als je ergens komt met een monarch gaan er 101 deuren open. En dat maakt het verschil. Mochten die handelsmissies geen voordelen bieden dan gaan ze die niet meer doen hoor.

Laat ons hopen dat die nooit de gelegenheid gaan krijgen.
Wat financiële middelen betreft heb je maar deels een punt, vermits wij ook Laurent en co moeten betalen. En dat we dan tenminste zelf kunnen kiezen we we als vertegenwoordiger willen, enfin in de mate dat er in dit land naar ons geluisterd wordt uiteraard.

glashelder

Legacy Member
Tyfius zei:
Alsook de zenuwen. Ik zou graag een bruidegom ontmoeten die absoluut geen zenuwen heeft wanneer hij voor het altaar staat. Dit is zoveel keer groter. Als hij hier een fout maakt dan gaat het de wereld rond. Filip is daarnaast gewoon niet zo vlot. Punt. Hij kan daar ook weinig aan doen. Deal with it.

:love: Dank u! Al dat gezever steeds. Alsof het helpt dat gans België op je vingers zit te kijken en doet van "lolol hij heeft weer iets stoms gezegd/gedaan ze!" als je al wat zenuwachtig of ongemakkelijk bent. Daar wordt het minder van, ja.

Myllan

Legacy Member
kay-gell zei:
Het gaat niet enkel over de taal, het is ook nog dat em blijkbaar zijn zenuwen niet onder controle kan houden. Vandaar mijn reactie.

Nog meer redenen om heel dat gedoe af te schaffen. Nu gaat dat gewoon over van vader/moeder op kind, als dat kind dan totaal onbekwaam is dan zitten we er wel mooi mee opgescheept.

Geef die 28 miljoen euro die dat spel kost maar aan een iets nuttiger doel.

Akkoord maar dat ik ook het punt dat ik duidelijk probeer te maken,het is niet omdat je koning bent dat je daarom niet zenuwachtig mag zijn en zeker niet in het begin van je nieuwe "rol".
Niet iedereen staat op als kroonprins van een land en gaat diezelfde dag nog slapen als koning.Oke het is maar een titel,maar toch...
Ben het met die laatste zin van jou volledig eens en meer woorden of letters ga ik er niet aan vuilmaken.:D

camino

Legacy Member
Funny foto:


drOo4yy.png

Bart Religion

Legacy Member
kay-gell zei:
Philippe is één van de tekenen aan de wand waarom dit land al lang geen echt land meer is.
Zijne pa doet op het laatste moment nog wat politieke uitspraken opdat de dwazen die nog waarde hechten aan zijn woorden zouden inzien hoe fantastisch deze federale regering wel niet is.
Terwijl zijn zoon in gebrekkig Nederlands het volk toespreekt.

Maw ze hebben de mond vol over eenheid van het land maar kunnen zelf nog niet eens de inspanning opbrengen die van hen verwacht wordt als uitdrager van die eenheid.

De enige dwazen zijn diegene die belang aan zoiets onbelangrijk hechten. Al sprak hij geen half woord Nederlands, dat boeit niet.

Remi

Legacy Member
Tyfius zei:
Ik ben niet noodzakelijk voor het afschaffen van de monarchie, maar wel in het beperken. Het alternatief is een president. Dan kunnen we iets doen zoals in Italië, waar die eigenlijk ook weinig te zeggen heeft, of het is een opwaardering van de premier. MAAR, als je een president invoert, dan gaat die ongeveer dezelfde financiële middelen krijgen als de koning nu en je gaat die later ook moeten onderhouden. Een republiek is dus niet allemaal rozengeur en maneschijn.
Kan jij mij even een president noemen die 11,5 miljoen euro per jaar verdient?
Obama krijgt als president van de Verenigde Staten een 'basis'jaarloon van 400.000 dollar (omgerekend zo'n 311.332,5 euro). Daarnaast krijgt hij ook een aantal aardige extra's zoals een jaarlijkse onkostenvergoeding van 150.000 dollar (116.749 euro), een belastingvrij reisbudget van 100.000 dollar (77.833 euro) en entertainmentbudget van 19.000 dollar (14.836,8 euro).
Het onderhouden van een ex-president maak je zo duur als je wilt. Maar al heb je nog 10 ex-presidenten .. 700.000x10 <11,5 mil

Ik vond daarnaast dat hij het goed gedaan heeft. Ik ben er vrij zeker van dat hij beter Nederlands spreekt dan de gemiddelde forum gebruiker die er nu over klaagt zijn Frans. En kom nu niet af met "dat telt niet", dat telt wel. Het is zijn 2de taal. En als er iemand denkt over de andere wereldleiders. Die zitten allemaal met een tolk ze. Als Merkel en Sarkozy met elkaar spreken is dat niet in het Duits of het Frans hoor. Elk zijn eigen taal met een tolk. Zo worden er geen fouten gemaakt, gaat het vlotter en is iedereen zekerder. Die spreken ook geen andere taal. Onze monarchie kan zich tenminste uitdrukken in (tenminste) 4 talen. Dat is meer dan je van andere kan verwachten.
Tuurlijk telt da niet :wtf: De gemiddelde forumgebruiker moet ook zijn land niet vertegenwoordigen. Als ge geboren wordt in een drietalig land da je later moet gaan 'leiden' is het gewoon vanzelfsprekend dat je perfect drietalig wordt opgeleid. En ik snap niet waarom je andere staatshoofden erbij sleurt. Die leiden ook geen meertalig land, dus waarom zouden die verplicht zijn een andere taal te kennen?

Alsook de zenuwen. Ik zou graag een bruidegom ontmoeten die absoluut geen zenuwen heeft wanneer hij voor het altaar staat. Dit is zoveel keer groter. Als hij hier een fout maakt dan gaat het de wereld rond. Filip is daarnaast gewoon niet zo vlot. Punt. Hij kan daar ook weinig aan doen. Deal with it.
Als bruidegom sta je dan ook normaal maar 1 keer voor het altaar. Als je al gans je leven publieke optredens maakt, moet je toch al wat gewend zijn. Ik denk trouwens dat mensen meer sympathie zouden opbrengen voor een 'spontane' balkonscéne waar het dankwoordje wat zenuwachtig overkomt, dan eentje waar hij in verhakkeld, houterig Nederlands 5 zinnen afleest.
Serieus, als ge da nog ni kunt ...

kay-gell

Legacy Member
Bart Religion zei:
De enige dwazen zijn diegene die belang aan zoiets onbelangrijk hechten. Al sprak hij geen half woord Nederlands, dat boeit niet.

Ik snap al helemaal niet dat "links" zich hier zo in laat kennen. Opkomen voor de kleine man zogezegd maar zich niet druk maken als een familie multi-miljonairs ieder jaar rijker wordt via geboorterecht.

Die elite in Laken kost de gewone man wel ieder jaar meer dan 1 miljard Belgische frank he. Zonder dat hij ook maar enige inspraak heeft in wie dat geld krijgt.

Tyfius

Legacy Member
Remi zei:
Kan jij mij even een president noemen die 11,5 miljoen euro per jaar verdient?
Obama krijgt als president van de Verenigde Staten een 'basis'jaarloon van 400.000 dollar (omgerekend zo'n 311.332,5 euro). Daarnaast krijgt hij ook een aantal aardige extra's zoals een jaarlijkse onkostenvergoeding van 150.000 dollar (116.749 euro), een belastingvrij reisbudget van 100.000 dollar (77.833 euro) en entertainmentbudget van 19.000 dollar (14.836,8 euro).
Het onderhouden van een ex-president maak je zo duur als je wilt. Maar al heb je nog 10 ex-presidenten .. 700.000x10 <11,5 mil
Ik ben akkoord dat het bedrag lager mag liggen. Maar uw bereking is maar een deel, onderstaand zijn geschatte bedragen want niet alles wordt vrijgegeven:

  • President&#8217;s salary and allowance: $450,000
  • White House building operating expenses: $14,658,000
  • White House Grounds: $6,057,000
  • Vacations: $20,000,000
  • Health care for the first family, including traveling medical staff and equipment: $7,000,000
  • Campaign expenses not reimbursed to government: $311,000,000
  • White House staff: $7,985,420
  • Office of Administration budget: $14,481,000
  • Special missions including White House Communications Agency: $161,252,000
  • Military salary costs: $153,441,360
  • Salary costs for presidential airlift squadron: $75,000,000
  • Presidential plane fleet: $44,000,000
  • Presidential helicopter fleet: $300,000,000
  • Ground transportation: $2,200,000
  • Transportation total: $346,200,000
  • Secret Service: $259,152,884
Read more: How it costs taxpayers $1.4 billion a year to fund the White House | The Daily Caller

Dat bedrag moet ge vergelijken met die 11 miljoen, want dat zijn voor een stuk dezelfde kosten die de koning moet betalen. Zijn personeel, het onderhoud van zijn gebouwen, zijn wagenpark, ...

Ook bij die 11 miljoen moet er echter nog een stuk worden bijgeteld hoor, zo mag de koning gratis gebruik maken van een vliegtuig van defensie voor vluchten, ...

Maar die 11 miljoen is dus geen loon wat je met die 400.000 van Obama moet vergelijken.

En daarnaast, Albert krijgt nu de dotatie die Filip vroeger had, zo'n 950.000 euro. Wat naar mijn mening ook een stuk lager kan. Maar dat is dan wel weer dichter bij het bedrag dat je jaarlijks aan ex-presidenten zou moeten betalen. (Als je dat doet natuurlijk, dat is namelijk een volledige aparte discussie, wat ik gewoon wou aantonen is dat het afschaffen van de monarchie niet zomaar ineens een hoop geld vrijmaakt.)

Remi

Legacy Member
Jah, maar jij denkt toch niet dat Flipke met zijn geld alles betaalt van wat je daar opsomt van bijkomende kosten?
Beveiliging komt van Binnenlandse zaken (een hap uit het budget van de politie, was laatst nog veel zever rond)
Vluchten komen op rekening van Defensie, onderhoud van de woning op kosten van de regie der gebouwen...

Moest Flipke al zijn onkosten zelf betalen met die 11,5 miljoen kan ik u bijtreden, maar dat is het geval niet. Al hetgeen een president zou 'verbruiken' aan extra kosten, worden nu ook al via de verschillende ministeries betaalt.

't probleem met de dotatie is dat er geen enkel transparant beeld is van wat er mee gedaan wordt. Bij een president heb je een duidelijker overzicht van posten die in rekening gebracht kunnen worden aan de gemeenschap, zoals je opsomming aangeeft.

Koningshuis kost 16,8 miljoen meer dan we denken
't is een oud artikel, dus het cijfer zal ondertussen al wel gestegen zijn.

edit:
De koning 'gebruikt' eigendommen van de staat voor officiële zaken hé. De auto's waar hij meer rijdt koopt/onderhoudt hij niet met eigen centjes. (Tenzij een auto/helikopter voor persoonlijk gebruik) Zoals in mijn link van een artikel aangegeven betaalt de staat bijna alle kosten die jij van Obama als voorbeeld neemt.

Die cijfers zijn natuurlijk ook niet te vergelijken met wat België aan die zaken zou opdoen, maar stel dat Flipke nog de helft van zijn dotatie (en dat lijkt me al behoorlijk veel) zou opdoen aan loonkosten en allerlei andere fratsen, dan heeft ie nog meer dan 5 miljoen loon.

BTW, een ex-president kost ook geen 700.000 euro hé. Die kunnen gerust rondkomen met een loon van een minister van staat, de rest kunnen ze wel bijverdienen met lezingen.

Tyfius

Legacy Member
Ja, zoals ik aanhaalde is die 11,5 miljoen niet het volledige bedrag. Maar het onderhoud van de gebouwen, renovatie van de gebouwen, zijn eigen personeel, zijn kunstwerken en meubilair, ... dat zit wel allemaal in die 11,5 miljoen. (Wat op zich ook weer op niets slaat, want alles is eigendom van de staat. De staat geeft geld aan de koning EN de staat stelt die gebouwen en meubels gratis ter beschikking van de koning op voorwaarde dat hij met zijn gekregen geld die werken uitvoert. :crazy:)

Maar er moet inderdaad meer transparantie zijn. En ik vind persoonlijk ook dat dit bedrag serieus naar omlaag moet. En ik ben er ook volledig mee akkoord dat ze die dotaties in de toekomst voor de rest van de familie afgeschaft hebben. Maar het is een politieke beslissing. Als de N-VA wil dat die dotaties afgeschaft worden is dat hun goed recht, maar als de PS die wil verhogen is dat evengoed hun goed recht. En dan valt het te zien welke kiezers het halen.

De discussie die wij hebben voeren ze trouwens in elk land hoor, de koning van Nederland verdiend, als ik het goed voorheb, een pak meer dan Filip, in Frankrijk klagen ze ook over de hoge werkingskosten, ...

Ludwig Van

Legacy Member
dJeez zei:
Dan bezit je de gave om objectief te oordelen niet blijkbaar. Philippe kan wel degelijk ook zonder spiekbriefje een gesprek in het Nederlands houden, Di Rupo is daar niet toe in staat tenzij hij voorbereiding krijgt (dus de vragen op voorhand doorgespeeld krijgt). Dàt is een duidelijk verschil (of Di Rupo zou ineens enorme vorderingen gemaakt moeten hebben).

Als Vlaming moogt ge Filip zeggen, hij heeft 2 namen: in Wallonië Philippe en in Vlaanderen Filip. ;)

http://www.hln.be/hln/nl/16632/Troo...-Filip-verleent-geen-collectieve-gratie.dhtml
Goed zo, Filip!
Ik heb overigens besloten om i.p.v. een Vlaamse nationalist een Belgische royalist te worden, dat is beter voor mijn bloeddruk, ik wil me niet meer opwinden in futiliteiten waar ge toch nix aan kunt veranderen.En ik vind Filip sympathieker dan zijn voorgangers tesamen.
Kay-gell zou dat beter ook doen. :p

DarkPredator01

Legacy Member
Seg euhm aan alleen hierboven, is dit niet de thread waar er geglimlacht moet worden? --'

Remi

Legacy Member
Koning Albert betaalt deel renovatie paleis
Renovatie kosten worden dus NIET betaalt door de koning hé. Hij bood het zelf aan.
En natuurlijk wordt die discussie overal gevoerd. Sowieso verdient een politieker meer dan hij zou moeten, maar met een president heb je de keuze wie je zoveel wilt betalen.

DarkPredator01 zei:
Seg euhm aan alleen hierboven, is dit niet de thread waar er geglimlacht moet worden? --'
feit, dit hoort eigenlijk in een andere topic :$

Timmeke

Legacy Member
Ludwig Van zei:
Als Vlaming moogt ge Filip zeggen, hij heeft 2 namen: in Wallonië Philippe en in Vlaanderen Filip. ;)

Koning Filip verleent geen collectieve gratie - HLN.be
Goed zo, Filip!
Ik heb overigens besloten om i.p.v. een Vlaamse nationalist een Belgische royalist te worden, dat is beter voor mijn bloeddruk, ik wil me niet meer opwinden in futiliteiten waar ge toch nix aan kunt veranderen.En ik vind Filip sympathieker dan zijn voorgangers tesamen.
Kay-gell zou dat beter ook doen. :p

Is eigenlijk maar zever, zijn echte naam (geboorte akte) is effectief Philippe. Om de flamiganten content te stellen hebben ze ook Filip gebruikt... Ik vind het maar vrij onnozel en niet nodig om "filip" ook te gebruiken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan