kay-gell
Legacy Member
Tyfius zei:Het verschil met de meeste andere landen waar er een monarchie bestaat is dat de monarchie eigendom is van het land. Bijvoorbeeld, Willem is koning van Nederland, terwijl Filip de koning der Belgen is. En dat is een heel groot verschil. Hier was de monarchie al bij de invoering vrij ceremonieel.
Ik ben niet noodzakelijk voor het afschaffen van de monarchie, maar wel in het beperken. Het alternatief is een president. Dan kunnen we iets doen zoals in Italië, waar die eigenlijk ook weinig te zeggen heeft, of het is een opwaardering van de premier. MAAR, als je een president invoert, dan gaat die ongeveer dezelfde financiële middelen krijgen als de koning nu en je gaat die later ook moeten onderhouden. Een republiek is dus niet allemaal rozengeur en maneschijn.
Ik vond daarnaast dat hij het goed gedaan heeft. Ik ben er vrij zeker van dat hij beter Nederlands spreekt dan de gemiddelde forum gebruiker die er nu over klaagt zijn Frans. En kom nu niet af met "dat telt niet", dat telt wel. Het is zijn 2de taal. En als er iemand denkt over de andere wereldleiders. Die zitten allemaal met een tolk ze. Als Merkel en Sarkozy met elkaar spreken is dat niet in het Duits of het Frans hoor. Elk zijn eigen taal met een tolk. Zo worden er geen fouten gemaakt, gaat het vlotter en is iedereen zekerder. Die spreken ook geen andere taal. Onze monarchie kan zich tenminste uitdrukken in (tenminste) 4 talen. Dat is meer dan je van andere kan verwachten.
Alsook de zenuwen. Ik zou graag een bruidegom ontmoeten die absoluut geen zenuwen heeft wanneer hij voor het altaar staat. Dit is zoveel keer groter. Als hij hier een fout maakt dan gaat het de wereld rond. Filip is daarnaast gewoon niet zo vlot. Punt. Hij kan daar ook weinig aan doen. Deal with it.
De eersten die echt goed Nederlands zullen spreken zijn zijn kinderen. Ze beseffen maar al te goed dat dit heel belangrijk is, ten opzichte van 40 jaar geleden toen Filip naar school ging.
Om even die handelsmissies aan te halen: natuurlijk doet Filip daar weinig. Die akkoorden worden allemaal achter de schermen gesloten hoor. Soms maanden, jaren nadien. Maar als je ergens komt met een monarch gaan er 101 deuren open. En dat maakt het verschil. Mochten die handelsmissies geen voordelen bieden dan gaan ze die niet meer doen hoor.
Laat ons hopen dat die nooit de gelegenheid gaan krijgen.
Wat financiële middelen betreft heb je maar deels een punt, vermits wij ook Laurent en co moeten betalen. En dat we dan tenminste zelf kunnen kiezen we we als vertegenwoordiger willen, enfin in de mate dat er in dit land naar ons geluisterd wordt uiteraard.
.
Dank u! Al dat gezever steeds. Alsof het helpt dat gans België op je vingers zit te kijken en doet van "lolol hij heeft weer iets stoms gezegd/gedaan ze!" als je al wat zenuwachtig of ongemakkelijk bent. Daar wordt het minder van, ja.
.
De gemiddelde forumgebruiker moet ook zijn land niet vertegenwoordigen. Als ge geboren wordt in een drietalig land da je later moet gaan 'leiden' is het gewoon vanzelfsprekend dat je perfect drietalig wordt opgeleid. En ik snap niet waarom je andere staatshoofden erbij sleurt. Die leiden ook geen meertalig land, dus waarom zouden die verplicht zijn een andere taal te kennen?
)
