preske zei:
is er iemand zo goed genoeg om ff kort te vertellen wat er gisteren nu alleaal te zien was?
heb het niet gezien omdat ik op communie as
FEMA ontdekt dat de vulkaar is uitgebarsten en probeert de mensen van da geologisch centrum te bereiken. De hoofd-geoloog zit nog altijd in da vliegtuig met zijn schoonbroer, krijgt info over uitbarsting via zijn pda. Waarschuwt kapitein, blijkt dat ze de vulkaan op zijn dichts tot op een paar 100km benaderen (ik dacht 700km, ni zeker), dus die kapitein denkt dat ze veilig zitten.
Even later ruikt iedereen zwavel en vliegen ze recht in de puimsteenwolk die de vulkaar uitspuwt => noodlanding. Noodlanding verloopt zonder problemen en em gaat met zijn schoonbroer naar een militaire basis 3km daar vandaan, waar hij contact kan krijgen met FEMA.
Andere geoloog zit ergens in een motel met zijn laptop in rechtstreekse verbinding met FEMA, zij sturen hem beelden door, hij becommentarieert, blijkt dat de ene uitbarsting na de andere plaatsvind.
De geologen (man, vrouw en dien man mijt zijn accent) in ht centrum in yellowstone proberen te vluchten, man en vrouw via auto, worden ingehaald door die puimsteen-golf => dood. Man met accent raakt weg via helicopter en vliegt naar FEMA.
Dan zit iedereen zo ongeveer op zijn plaats. Die zwarte geoloog die in motel met laptop zat, zijn dak stort in recht op hem (te zwaar geworden door neerkomen pluimsteen) => dood. Dus de enige "deskundige" die ze nog hebben is de hoofdgeoloog die in militaire basis zit, veel storing op verbinding.
Na 5-6 dagen van uitbarstingen ontdekken ze dat de uitbarstingszuil instort, dus dat de krater instort in de magmakamer eronder (die uitgespuwd is), => goed nieuws want da kondigt een einde aan van de uitbarstingen.
Probleem: leven in VS ligt stil (behalve uiterste delen waar er nog geen puimsteen is neergekomen (of toch ni veel)), een van die hoge pieten in FEMA had bevolking aangeraden om 3 dagen binnen te vblijven en te wachten op hulp, maar da is onzin want over gans de vs hangt 1 gigantische puimsteenwolk. Hoofdgeoloog raadt aan om tegen de mensen te zeggen om op straat te komen en samen te komen.
En dan krijgt ge overwegend intervieuws in stijl van "the day after", blijkt dat da "de straat opkoen"-advies van hoofdgeoloog meer dan 7 miljoen levens heef gered.
Gigantische wolk dringt atmosfeer in => zonlicht wordt afgesneden, temperatuur daalt tot 20° in oa Europa, ziet ge beelden van steden die volledig leeg, donker en bevoren zijn.

Midden-Amerika (horizontaal midden bedoel ik dan) is veranderd in nen Sahara, nen puimsteen-sahara boven de huizen.
Hun schattingen op aantal doden net na de uitbarstingen waren iets van een 300 000 dacht ik, maar aangezien dat ganse steden wekenlang onbereikbaar waren omdat ge ni kunt vliegen komt da veel hoger te liggen.
Daar ist ongeveer gedaan denk ik, spijtig genoeg, langetermijngevolgen krijgt ge ni, waar ze imo echt nog wel een aflevering aan hadde kunne bestede
den dollar zal prolly wel een beke gedaald zijn
edit: screencaps,
http://users.pandora.be/da_fisherman/volcano/
op de laatste ziet ge da gans de magmakamer leegloopt door al die uitbarstingen