Archief - de grote beursthread

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jense777

Legacy Member
Weet er iemand welke banken de beursgang van Tigenix op Brussel begeleiden? De inschrijvingen op het aandeel beginnen maandaag maar weet nog steeds niet welke banken het begeleiden...!

russian

Legacy Member
Jense777 zei:
Weet er iemand welke banken de beursgang van Tigenix op Brussel begeleiden? De inschrijvingen op het aandeel beginnen maandaag maar weet nog steeds niet welke banken het begeleiden...!

Er is weinig informatie bekend over de beursintroductie van de spin-off:

http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen/artikel.asp?Id=2713906.

Geen financiële details. We zullen het nog wel te horen komen? Lijkt mij wel interessant; cfr. laatste beursintroducties van dergelijke bedrijfjes.

Jense777

Legacy Member
@russian: inderdaad, daarom dat ik er zo naar zoek. Heb de meeste artikels over de beursgang nu toch gelezen maar nog steeds niets gezien wie begeleidt. Morgen eens rondbellen om wat informatie. Na de positieve ervaringen met Devgen toe aan een nieuwe bio-tech'er in de (kleine) portefeuille :p

russian

Legacy Member
Jense777 zei:
@russian: inderdaad, daarom dat ik er zo naar zoek. Heb de meeste artikels over de beursgang nu toch gelezen maar nog steeds niets gezien wie begeleidt. Morgen eens rondbellen om wat informatie. Na de positieve ervaringen met Devgen toe aan een nieuwe bio-tech'er in de (kleine) portefeuille :p

Ik heb even ThromboGenics gehad. Ik denk dat daar ook wel een paar mensen aan verdiend hebben lol.

Jense777

Legacy Member
russian zei:
Ik heb even ThromboGenics gehad. Ik denk dat daar ook wel een paar mensen aan verdiend hebben lol.
:D "even" was lang genoeg in dit geval. Maar goed, met zo'n dingen moet je ook geluk hebben natuurlijk. De laatste beursintroducties (ThromboGenics, Metris, Aedifica, Ascencio) zijn wel allemaal voltreffers geworden, maar "hoe langer de winning mood aansleept, hoe dichter het verlies komt". Mede rekenend dat bio-tech geen "goede huisvader sector" is, ben ik toch voorzichtig...!

russian

Legacy Member
Jense777 zei:
:D "even" was lang genoeg in dit geval. Maar goed, met zo'n dingen moet je ook geluk hebben natuurlijk. De laatste beursintroducties (ThromboGenics, Metris, Aedifica, Ascencio) zijn wel allemaal voltreffers geworden, maar "hoe langer de winning mood aansleept, hoe dichter het verlies komt". Mede rekenend dat bio-tech geen "goede huisvader sector" is, ben ik toch voorzichtig...!

Klopt. Ook de recente correctie is in de media uitgebreid aan bod gekomen. En dan is Jan met de Pet al minder snel geneigd om in te tekenen. Het blijft m.i. aan te raden om er beperkt in te stappen. Uiteindelijk is het voldoende dat er eentje doorgroeit :).

U belegt vaak, Jense? Enkel de BEL? Ook derivaten e.d.?

Wat is uw visie op de voorbije correctie? Is de correctie afgelopen?

Jense777

Legacy Member
Met een beperkt kapitaal leer ik zachtjes aan de kneepjes van het vak. Voorlopig hou ik het bij de BEL, inderdaad. En dan nog enkel de aandelen (continumarkt). Lijkt me ook logisch, met een klein kapitaal kan je je moeilijk toespitsen op allerlei markten. Allez, dat is mijn visie erop.

De correctie was te verwachten en is de eerste van een reeks(je?). Daarin zullen er volgens mij kleinere maar ook grote zitten. Het kon niet blijven duren.
Al is dit voor de lange termijnbelegger allemaal bulls*t natuurlijk. Op lange termijn is er nog steeds niets gebeurd.

russian

Legacy Member
Jense777 zei:
Met een beperkt kapitaal leer ik zachtjes aan de kneepjes van het vak. Voorlopig hou ik het bij de BEL, inderdaad. En dan nog enkel de aandelen (continumarkt). Lijkt me ook logisch, met een klein kapitaal kan je je moeilijk toespitsen op allerlei markten. Allez, dat is mijn visie erop.

De correctie was te verwachten en is de eerste van een reeks(je?). Daarin zullen er volgens mij kleinere maar ook grote zitten. Het kon niet blijven duren.
Al is dit voor de lange termijnbelegger allemaal bulls*t natuurlijk. Op lange termijn is er nog steeds niets gebeurd.

Jong geleerd is oud gedaan. Mooi antwoord.

russian

Legacy Member
Jense777 zei:
Weet er iemand welke banken de beursgang van Tigenix op Brussel begeleiden? De inschrijvingen op het aandeel beginnen maandaag maar weet nog steeds niet welke banken het begeleiden...!

Je kan je via een eventueel Binck account eenvoudig inschrijven:

Beursintroductie Tigenix: inschrijvingen vanaf 12 maart 2007 Op 12 maart 2007 start de beursintroductie van de Belgische kraakbeenspecialist TIGENIX. U kunt via BinckBank inschrijven op deze beursintroductie vanaf 12 maart a.s.

Van zodra alle specificaties van de introductie officieel bekend zijn, zullen deze in deze mededeling aangevuld worden, tezamen met de praktische instructies voor inschrijving.

PJDK

Legacy Member
Ik heb daarnet op een ideetje gekomen om veilig te kunnen handelen in derivaten. alleen zou ik eens van een specialist willen horen als mijn idee geen weggesmeten geld is.

VB je denkt dat aex op lange termijn zal stijgen -> je koopt turbos. In dit cijfervoorbeeld vb 5000 turbos AEX long met financieringsniveau 428,11 en met een stop loss op 440. momenteel kost deze turbo 6,15€ dus investeer je 30750€. het ergste wat je dus zou overkomen momenteel is dat de aex na het korte (technische?) herstel terug in de downtrend komt en door SL niveau van 440€ zakt. in dat geval ben je je 3075€+kosten kwijt. nu als je die turbo zou afdekken met een putt opties op de aex index. vb AEX/p/460 à 2,95€. stel je koopt van deze optie 15 stuks. dit brengt dan de kostprijs voor de opties op 4425€. Stel nu dat de AEX verderzakt tot vb 439. Dan wordt je dus uitgestopt en ben je je 30750€ kwijt. Aan de andere kant heb je dan wel je putt opties die minstens 21€+TVW waard zijn. dus in totaal 31500€+1500TVW. je maakt nu nog steeds verlies, maar al veel minder als de 30750€. hoe verder de aex dan nog doorzakt, hoe beter dan voor u.

In het andere geval: aex stijgt tegen het einde van dit jaar naar 520 punten. in dat geval zal u turbo 520-428,11-verhoging financieringsniveau kosten, dus vb 90€. waarde turbos: 90*5000 = 450 000€. aan de andere kant heb je dan weer dat je opties 0€ waard zullen zijn, dus een verlies van 4425€ in totaal brengt dit dan 450 000€ - 4425€ - 30750€ = 414 825€ op.


Nu komt volgens mij de fout in mijn redenering: ik heb gerekend met opties die binnen een grote maand vervallen.dus om afgedekt te blijven moet je telkens nieuwe opties kopen en de oude verkopen. dit brengt al een hoop kosten met zich mee. dan is er ook nog de prijs van de opties. ik zie de aex zeker niet in elkaar zakken. een eventuele daling zal volgens mij gestaag verlopen, dus de put opties worden steeds duurder. dit wordt wel gecompenseerd door de verhoogde verkoopprijs van de eerste optie. nu komt echter het probleem: zolang de putt out of the money is, zit er veel tvw op. als hij in the money is, is de tvw nihil, zeker als hij ver in the money zit. je zou kunnen zeggen, koop dan geen opties in the money, maar dan is natuurlijk de zekerheid weg dat je putts in the money zullen zijn op het moment dat de turbos uitgestopt worden.

Ik raak er maar zelf moeilijk meer uit, uit wat hier allemaal getypt staat, maar als je mijn prob zou snappen, is wat info zeker welkom!

PJ

russian

Legacy Member
PJDK zei:
Ik heb daarnet op een ideetje gekomen om veilig te kunnen handelen in derivaten. alleen zou ik eens van een specialist willen horen als mijn idee geen weggesmeten geld is.

VB je denkt dat aex op lange termijn zal stijgen -> je koopt turbos. In dit cijfervoorbeeld vb 5000 turbos AEX long met financieringsniveau 428,11 en met een stop loss op 440. momenteel kost deze turbo 6,15€ dus investeer je 30750€. het ergste wat je dus zou overkomen momenteel is dat de aex na het korte (technische?) herstel terug in de downtrend komt en door SL niveau van 440€ zakt. in dat geval ben je je 3075€+kosten kwijt. nu als je die turbo zou afdekken met een putt opties op de aex index. vb AEX/p/460 à 2,95€. stel je koopt van deze optie 15 stuks. dit brengt dan de kostprijs voor de opties op 4425€. Stel nu dat de AEX verderzakt tot vb 439. Dan wordt je dus uitgestopt en ben je je 30750€ kwijt. Aan de andere kant heb je dan wel je putt opties die minstens 21€+TVW waard zijn. dus in totaal 31500€+1500TVW. je maakt nu nog steeds verlies, maar al veel minder als de 30750€. hoe verder de aex dan nog doorzakt, hoe beter dan voor u.

In het andere geval: aex stijgt tegen het einde van dit jaar naar 520 punten. in dat geval zal u turbo 520-428,11-verhoging financieringsniveau kosten, dus vb 90€. waarde turbos: 90*5000 = 450 000€. aan de andere kant heb je dan weer dat je opties 0€ waard zullen zijn, dus een verlies van 4425€ in totaal brengt dit dan 450 000€ - 4425€ - 30750€ = 414 825€ op.


Nu komt volgens mij de fout in mijn redenering: ik heb gerekend met opties die binnen een grote maand vervallen.dus om afgedekt te blijven moet je telkens nieuwe opties kopen en de oude verkopen. dit brengt al een hoop kosten met zich mee. dan is er ook nog de prijs van de opties. ik zie de aex zeker niet in elkaar zakken. een eventuele daling zal volgens mij gestaag verlopen, dus de put opties worden steeds duurder. dit wordt wel gecompenseerd door de verhoogde verkoopprijs van de eerste optie. nu komt echter het probleem: zolang de putt out of the money is, zit er veel tvw op. als hij in the money is, is de tvw nihil, zeker als hij ver in the money zit. je zou kunnen zeggen, koop dan geen opties in the money, maar dan is natuurlijk de zekerheid weg dat je putts in the money zullen zijn op het moment dat de turbos uitgestopt worden.

Ik raak er maar zelf moeilijk meer uit, uit wat hier allemaal getypt staat, maar als je mijn prob zou snappen, is wat info zeker welkom!

PJ

Ik kom er misschien vanavond en anders morgen op terug. Je kan in elk geval langlopende (meer dan een maand) opties kopen (je betaalt dan wel relatief veel tijdswaarde). Eventueel combineren met geschreven opties.

Ik moet het even verder bekijken. Zelf heb ik nog geen opties met turbo's gecombineerd.

russian

Legacy Member
Op technisch vlak kan de AEX overigens nog steeds een tweede dalingsgolf maken naar 460. Het kan plots gebeuren...

russian

Legacy Member
Even opletten bij de heel belangrijke cijfers (banenrapport) om 14.30h! Ik hoop op een initiële stijging, ook al zijn de cijfers zwak en zakt het nadien. Om 14.29h long en om 14.3x eruit. Een beredeneerd gokje dat nog altijd foutief kan aflopen. Vingers aan de knoppen nu!

Voorheen steeds goedgelopen maar heb een beetje schrik voor de gewijzigde marktomstandigheden.

russian

Legacy Member
russian zei:
Even opletten bij de heel belangrijke cijfers (banenrapport) om 14.30h! Ik hoop op een initiële stijging, ook al zijn de cijfers zwak en zakt het nadien. Om 14.29h long en om 14.3x eruit. Een beredeneerd gokje dat nog altijd foutief kan aflopen. Vingers aan de knoppen nu!

Voorheen steeds goedgelopen maar heb een beetje schrik voor de gewijzigde marktomstandigheden.

En er reeds uit :D! Het is voor ongeveer de 20ste keer gelukt. Gratis geld maar mensen durven het niet oprapen.

Gekocht: 12 calls 487,5 0,75 om 14.29.
Verkocht 12 calls 487,5 1,75 om 14.31.

Winst: 1200 euro voor kosten. Niet slecht!!! Op twee minuutjes!


Boris zal spijt hebben dat hij wegmoest!

russian

Legacy Member
russian zei:
En er reeds uit :D! Het is voor ongeveer de 20ste keer gelukt. Gratis geld maar mensen durven het niet oprapen.

Gekocht: 12 calls 487,5 0,75 om 14.29.
Verkocht 12 calls 487,5 1,75 om 14.31.

Winst: 1200 euro voor kosten. Niet slecht!!! Op twee minuutjes!


Boris zal spijt hebben dat hij wegmoest!

Oh my... Ik kon er 1000 euro meer uitgehaald hebben nu :angry:. Controleer die spike...

russian

Legacy Member
russian zei:
Oh my... Ik kon er 1000 euro meer uitgehaald hebben nu :angry:. Controleer die spike...

En nu 2000 euro... Aj aj aj :sad:. Te snel verkocht uit angst. Het blijft winst maar een wrang gevoel toch.

YellinD

Legacy Member
russian... hoeveel keer verkoopt ge echt op de max winst... bijna nooit

na zo een transactie zou ik bijna niet durven droef zijn hoor :)
op 2 minuten waar sommigen een maand voor werken... jongen toch ;)

Tsommy

Legacy Member
zoveel geld verdient op 2 min. hoe hebt ge dat kunnen doen?
Zijn er geen sites waar da ge informatie kunt vinden die u wa vooruit kunnen helpen.?

russian

Legacy Member
YellinD zei:
russian... hoeveel keer verkoopt ge echt op de max winst... bijna nooit

na zo een transactie zou ik bijna niet durven droef zijn hoor :)
op 2 minuten waar sommigen een maand voor werken... jongen toch ;)

Ik volg je volledig maar kan enkel m'n gevoel eerlijk neerschrijven. Uiteindelijk ongeveer op het laagste in de plaats van het hoogste punt verkocht (je moet maar eens kijken wat die krengen nu waard zijn).

Het is wel zo dat anderen er een maand voor moeten werken. Echter, iedereen kon meedoen (heel beperkte inleg was voldoende) en ik heb het op voorhand gepost.

YellinD

Legacy Member
dat was geen transactie voor beginners...
is 1000 euro investeren in de gok dat op een paar minuten tijd het sentiment (en zelfs de koers) helemaal omslaat... wat russian heeft gedaan vlak voor de cijfers uit de US kwamen

redelijk voorspelbare beweging wel, aangezien hij er elke keer zijn zakcentje uitslaat
zou dat ook is moeten beginnen doen! :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan