Archief - de grote beursthread

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Boris Barowski

Legacy Member
ik heb juist 1300km gereden op 2 dagen naar duitsland, kom thuis en zie dat mijn turbo's op de aex met 20% zijn gestegen :D

Boris Barowski

Legacy Member
russian zei:
En er reeds uit :D! Het is voor ongeveer de 20ste keer gelukt. Gratis geld maar mensen durven het niet oprapen.

Gekocht: 12 calls 487,5 0,75 om 14.29.
Verkocht 12 calls 487,5 1,75 om 14.31.

Winst: 1200 euro voor kosten. Niet slecht!!! Op twee minuutjes!


Boris zal spijt hebben dat hij wegmoest!

boris heeft spijt :(

Laat zeker iets weten volgende maand, we willen ook wel eens gokken ;)

russian

Legacy Member
Boris Barowski zei:
ik heb juist 1300km gereden op 2 dagen naar duitsland, kom thuis en zie dat mijn turbo's op de aex met 20% zijn gestegen :D

Ja, leuk om te horen Boris. Ik dacht al aan je...

Hou de turbo's goed in het oog want technisch kunnen we di/woe best wel lager. Het is even neutraal nu.

Boris Barowski

Legacy Member
even winst nemen maandag, herstel was wat snel naar 490 naar mijn gedacht.
olie staat ook terug lager, dat ga ik eens bestuderen, maar anders worden olieturbo's ook weer iets aantrekkelijker.

kheb een hoop economisch nieuws door te nemen :)

Darconix

Legacy Member
Voor wie wil beginnen beleggen en graag wat achtergrondinfo wil. Zie dat je aan de bon voor 'de beleggersbijbel' van Geert Bakelandt (hoofredacteur van 'de belegger') geraakt bij de Tijd van gisteren. Voor 5 euro echt een pracht van een boek met alle info die je maar wilt weten om met aandelen te beginnen. Veel uitgebreider dan de boekjes van D'hoore, maar even gemakkelijk te verstaan. En bovendien een pak goedkoper.

russian

Legacy Member
Boris Barowski zei:
even winst nemen maandag, herstel was wat snel naar 490 naar mijn gedacht.
olie staat ook terug lager, dat ga ik eens bestuderen, maar anders worden olieturbo's ook weer iets aantrekkelijker.

kheb een hoop economisch nieuws door te nemen :)

Ik denk dat de temperaturen abnormaal hoog zijn in de States voor de tijd van het jaar (zeker deze nacht). De stookkosten daar zijn maar een factie van het olieverbruik, maar psychologisch maakt het wel veel uit voor de olieprijs. Even in de gaten houden ook het weer. Naar de zomer toe (de autovakanties) kan de olie best wel weer oplopen.

russian

Legacy Member
Darconix zei:
Voor wie wil beginnen beleggen en graag wat achtergrondinfo wil. Zie dat je aan de bon voor 'de beleggersbijbel' van Geert Bakelandt (hoofredacteur van 'de belegger') geraakt bij de Tijd van gisteren. Voor 5 euro echt een pracht van een boek met alle info die je maar wilt weten om met aandelen te beginnen. Veel uitgebreider dan de boekjes van D'hoore, maar even gemakkelijk te verstaan. En bovendien een pak goedkoper.

Een leuke tip voor de forummers met vragen hoe ze moeten starten :).

Boris Barowski

Legacy Member
er zitten precies professionele traders op de turbomarkt, die zowel een laat als een biedkoers aangeven (elk 10.000 stuks) met een op en neer bewegende spread van constant 4 cent. zo kunnen ze koopjes doen voor mensen die dumpen (voorkeursrecht omdat ze het hoogste bod hebben) en ook duur verkopen als iemand veel bied (want zij hebben voorverkoopsrecht omdat ze de laatste laatkoers hebben)

russian

Legacy Member
Boris Barowski zei:
er zitten precies professionele traders op de turbomarkt, die zowel een laat als een biedkoers aangeven (elk 10.000 stuks) met een op en neer bewegende spread van constant 4 cent. zo kunnen ze koopjes doen voor mensen die dumpen (voorkeursrecht omdat ze het hoogste bod hebben) en ook duur verkopen als iemand veel bied (want zij hebben voorverkoopsrecht omdat ze de laatste laatkoers hebben)

Idd. dat zijn grote partijen. Je ziet zoiets ook bij opties RDS b.v. Is wel onmogelijk voor AEX: partijen zijn dan sowieso te klein.

Boris Barowski

Legacy Member
AEX turbopositie verkocht, na een stijging van 3ptn van de AEX vroeg op de dag.

russian

Legacy Member
russian zei:
Is m.i. heel verstandig :). Proficiat!

Is tot nu toe goed moment gebleken (weekpositie: een paar geschreven calls 497,5 aan 1,85). Het mag neutraal blijven of afstorten (of heeeeel lichtjes stijgen).

clubje

Legacy Member
Nog maar eens een vraagje van een leek, deze keer over opties.

Ik weet nu al wel wat opties juist zijn. Vaak worden ze ook omschreven als het ideale instrument om met een beperkte inleg op korte termijn toch winst te maken. In eerste instantie begreep ik dit: opties kosten soms maar 1 euro ofzo, terwijl aandelen meestal tientallen euro's kosten. Als je bv 500 euro wilt beleggen, dan kom je daarmee niet ver als je in aandelen gaat beleggen.
Maar nu mijn vraag: in eerste instantie kun je dus veel opties kopen met een kleine inleg, maar UITEINDELIJK, als je bv na het kopen van een call ziet dat de onderliggende waarde fel is gestegen, dan kun je je optie uitoefenen maar dan moet je uiteindelijk toch nog de aandelen kopen? En heb je toch een 'groot' kapitaal nodig?

bv:

Het Delhaize-aandeel noteert bijvoorbeeld 55 euro. U bent overtuigd van het
stijgingspotentieel van dat aandeel en wil graag een pakket aandelen kopen. Maar
op dit moment kunt u niet genoeg geld vrijmaken om bijvoorbeeld 200 Delhaizeaandelen
te kopen. Moet u die verwachte koersstijging dan aan uw neus laten
voorbijgaan? Niet als u met opties werkt.
U neemt eenvoudig een optie op het Delhaize-aandeel om 100 aandelen aan te
kopen tegen een vaste prijs van 55 euro per stuk. Stijgt de aandelenkoers intussen
naar 65 euro, dan kunt u te allen tijde de optie uitoefenen en de aandelen aankopen
tegen 55 euro per stuk. Zo koopt u de aandelen toch nog goedkoper
en kunt u een
meerwaarde realiseren van 10 euro per aandeel. Als de aandelenkoers evenwel zou
dalen naar 45 euro, dan hoeft u de optie niet uit te oefenen. U kunt ze immers ook
laten aflopen. De besproken optie om aandelen te kopen, noemen we een
aankoopoptie of calloptie

Dus in het begin kun je inderdaad lekker veel opties kopen met bv 500 euro, maar als dit delhaize aandeel stijgt en je wil winst maken door ze aan te kopen aan 55 euro en direct terug te verkopen aan 65 euro, dan heb je toch nog veel geld nodig, om bv 100 aandelen aan 55 euro te kopen?
Ik begrijp maw niet waarom men zegt: om te beleggen met opties heb je niet perse een groot kapitaal nodig...uiteindelijk toch wel?

Of zie ik het helemaal verkeerd?

Darconix

Legacy Member
Ge kunt ook die optie verkopen, en dan krijg je direct de winst zonder de aandelen (denk k :p)

russian

Legacy Member
Darconix zei:
Ge kunt ook die optie verkopen, en dan krijg je direct de winst zonder de aandelen (denk k :p)

Indien je een optie koopt bij een fonds dat 55 euro noteert (bijvoorbeeld call 55), betaal je misschien 0,75 euro (call loopt in die week b.v. af). Als het fonds snel stijgt tot 65 euro (kijk eens naar Akzo vandaag ;-), wordt je call 10 euro in the money en dus meer dan 10 euro waard (*100).

Je kan dan sowieso je call doorverkopen aan +10 euro (1000 euro winst ongeveer).

Ja, dus.

clubje

Legacy Member
russian zei:
Indien je een optie koopt bij een fonds dat 55 euro noteert (bijvoorbeeld call 55), betaal je misschien 0,75 euro (call loopt in die week b.v. af). Als het fonds snel stijgt tot 65 euro (kijk eens naar Akzo vandaag ;-), wordt je call 10 euro in the money en dus meer dan 10 euro waard (*100).

Je kan dan sowieso je call doorverkopen aan +10 euro (1000 euro winst ongeveer).

Ja, dus.

dus maw...gewoon handelen in opties ipv in aandelen? Gewoon hopen op een prijsstijging van de optie, net zoals je hoopt op een prijststijging van een aandeel?

Waarom handelt niet iedereen dan in opties? Het enige nadeel dat ik weet is dat een optie afloopt en het dan waardeloos wordt, terwijl je een aandeel eindeloos kunt aanhouden

of zijn er nog?

russian

Legacy Member
clubje zei:
dus maw...gewoon handelen in opties ipv in aandelen? Gewoon hopen op een prijsstijging van de optie, net zoals je hoopt op een prijststijging van een aandeel?

Waarom handelt niet iedereen dan in opties? Het enige nadeel dat ik weet is dat een optie afloopt en het dan waardeloos wordt, terwijl je een aandeel eindeloos kunt aanhouden

of zijn er nog?

Het is veel volatieler en brengt m.a.w. een groter risico met zich mee. Ook is het voor sommigen moeilijker te verstaan en is het wel goed van dagelijks even naar je opties te kijken (voor velen te veel gevraagd).

In verband met het aflopen van opties t.o.v. het aanhouden van aandelen moet je maar eens het doorrollen van opties opzoeken.

Je moet wel niet hopen op een stijging maar overtuigd zijn van een stijging. Het mag geen gokje zijn.

clubje

Legacy Member
niks voor een beginnende belegger dus, want ik kan op dit moment van niets zeker zijn :confused:

mmmz

russian

Legacy Member
clubje zei:
niks voor een beginnende belegger dus, want ik kan op dit moment van niets zeker zijn :confused:

mmmz

Ook professionelen zijn van niets absoluut zeker hoor :p. Laat je niet afschrikken! Je kan beginnen met kleine bedragen (bijvoorbeeld 4 calls RDS juni 24 op een mooi moment). Je inleg is dan bijvoorbeeld een paar honderd euro (dus als dat verdampt, is er geen drama gebeurd), en mocht het fonds tegen juni 26 of 27 noteren, heb je vier keer een paar honderd euro winst.

Boris Barowski

Legacy Member
RDS is Royal Dutch Shell ?

PM anders een welke trades jij doet of van plan bent, als het lukt en ik zie het zitten volg ik even om te zien of het me ligt (of ik dus ook de reden van de stijging inzie)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan