Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Met wat soort spellen ben je dan aan het vergelijken? Need for speed?Hoffman zei:Het is 60 euro en +- 25 uren gameplay met enkel Act1. Zaken zoals multiclasses zijn er voorlopig niet en zijn vooropig enkel de "standaard" D&D classes.
Menig spel heeft niet eens 25 uren gameplay, dus 25 uren voor 1 act vind ik al waar genoeg voor mijn 60 euro, al zeker in een genre waar weinig voor uitkomt dat goed is.
En bugs zullen wel meevallen, ik heb bijna alle larian games in het verleden getest
(zelfs nog toen ze tests deden in hun oude studio in oudenaarde voor divine divinity, en we daarheen moesten)
en ik heb nooit 1 van hun tests gespeeld die onspeelbaar was door bugs, dus ik heb er volste vertrouwen in.
Yvezz zei:Een jaar in early acces, wat een ramp, zeker met updates van +-4GB die dan een uur nodig hebben om te installeren.
Volgens mij heeft Larian nu toch wel teveel hooi op zijn vork genomen.

M°°nblade zei:Met wat soort spellen ben je dan aan het vergelijken? Need for speed?
Zeker voor een turn based RPG is dat toch echt wel kort. Laatste Larian game die ik gespeeld heb was DOS. Vermakelijk maar die 10 minuten battles waren toch net iets te langdradig naar mijn goesting en dat was een low budget game. Als het gros van je game bestaat uit turns afwachten + wat cinematische cutscenes toch precies niet echt veel meer content over voor exploring etc... .
Zeker na het spelen van BG1&2 op PS4 vind ik het jammer dat BG3 meer Divine Divinity in D&D jasje is dan BG gameplay.
M°°nblade zei:Zeker na het spelen van BG1&2 op PS4 vind ik het jammer dat BG3 meer Divine Divinity in D&D jasje is dan BG gameplay.
Hoffman zei:En heel die onozele discussie dat het "niet is zoals vroeger"... ik ben van 1974, ik ben opgegroeid met games en heel de revolutie meegemaakt van pong tot nu.
En dus ook met de old school baldursgate, icewand dale, Neverwinter en torment franchises, Ik heb ook alle larian games gespeeld.
Dus ik weet maar al te goed waar het verschil zit maar dat wil niet zeggen dat ik nu het gebleir ga volgen van veel van mijn leeftijdsgenoten.
Ik hou evenveel van deze stijl als van de old school stijl.
Als je de game al moet plaatsen naast dat select hoopke shooters, action games en low budget games, dan ben je de lat zeer laag aan het leggen. 'Menig game' dat ik koop is goed voor 30-50 uur main + extra's gameplay. Of dat nu God of war, Far cry of Horizon is. Je moet nu al echt de uitzonderingen zitten zoeken waar je na 25 uur alles bekeken hebt.Creeping Death zei:howlongtobeat is gecheckt, telkens main & main + extra's (completionist heb ik even laten vallen):
The Last of Us II: 24/29
Mafia Defentive: 10.5/12.5
Doom Eternal: 13.5/18
Vampyr: 16.5/28.5
Jedi Fallen Order: 16.5/21.5
Outer Worlds: 12.5/25
Dan even vergelijken met het laatste Larian game: Divinity Original Sin II: 54.5/97
Ik denk dat we qua content wel goed zitten.
Het gaat hem natuurlijk vooral om de verwachtingen he.Ergens snap ik de kritiek wel. Imo heeft het ook een groot deel te maken met het gebruik van dezelfde engine. Steek dezelfde gameplay in een Pillars of Eternity jasje en het zal al heel anders aanvoelen dan Divinity.
De overgang van real time with pause naar turn based: daar kunt ge over blijven discussiëren imo: ik hou er wel van omdat het dichter aanleunt bij de D&D tabletop ervaring. Maar het kan bij momenten wat traag aanvoelen. Misschien is een optionele timer voor uw turns geen slecht idee.
M°°nblade zei:Als je de game al moet plaatsen naast dat select hoopke shooters, action games en low budget games, dan ben je de lat zeer laag aan het leggen. 'Menig game' dat ik koop is goed voor 30-50 uur main + extra's gameplay. Of dat nu God of war, Far cry of Horizon is. Je moet nu al echt de uitzonderingen zitten zoeken waar je na 25 uur alles bekeken hebt.
BG3 doet het op dat vlak op het eerste zicht dus onder de verwachtingen. Al helemaal als je de vergelijking maakt met de prequels en games binnen hetzelfde genre zoals Divinity, Dragon age, etc ... . Maar het hangt er natuurlijk vanaf wat naast die 25 uur nog allemaal te beleven valt. Als daarnaast nog 25 kwalitatieve semi-mandatory uren in steken hoor je mij niet klagen.
Dat er nadien nog 2 sequels zullen volgen doet er voor mij niet toe. Ik vind het sowieso al een serieus nadeel wanneer aangekondigd wordt dat een game in drie stukken opgekapt zal worden. Dat is ook de reden dan ik na mass effect 2 met al die nodeloze filler content afgehaakt ben. Nogal hatelijk dat je 2 tot 3 jaar op de sequel moet wachten waarbij je geen flauw idee meer hebt er in het in het voorgaande deel om ging. En uiteindelijk passeer je dan 3x langs de kassa om 180€ neer te dokken. Dat zijn meestal de eerste games die ik laat liggen tot je de hele trilogy voor een appel en een ei kan kopen en doorspelen. Zeker als er zo van die functionaliteiten voorzien worden waarbij je je save games van de voorgaande delen kunt importeren want meestal is dat ook niet multiplatform vriendelijk.
Het gaat hem natuurlijk vooral om de verwachtingen he.
Als na 20 jaar BG3 aangekondigd wordt, verwacht je op zijn minst een spirituele opvolger en niet de turn based gameplay uit een totaal andere franchise die daar los van staat. De reden waarom BG faam verworven heeft, is juist omdat het een geperfectioneerde semi-realtime translatie was van de D&D rules naar een videogame die vorig jaar dan ook nog eens een feilloze EE kreeg met controller besturing.
Als er nu iets was dat de franchise niet nodig had was dat een make-over daarvan.
M°°nblade zei:Als je de game al moet plaatsen naast dat select hoopke shooters, action games en low budget games, dan ben je de lat zeer laag aan het leggen. 'Menig game' dat ik koop is goed voor 30-50 uur main + extra's gameplay. Of dat nu God of war, Far cry of Horizon is. Je moet nu al echt de uitzonderingen zitten zoeken waar je na 25 uur alles bekeken hebt.
BG3 doet het op dat vlak op het eerste zicht dus onder de verwachtingen. Al helemaal als je de vergelijking maakt met de prequels en games binnen hetzelfde genre zoals Divinity, Dragon age, etc ... . Maar het hangt er natuurlijk vanaf wat naast die 25 uur nog allemaal te beleven valt. Als daarnaast nog 25 kwalitatieve semi-mandatory uren in steken hoor je mij niet klagen.
Dat er nadien nog 2 sequels zullen volgen doet er voor mij niet toe. Ik vind het sowieso al een serieus nadeel wanneer aangekondigd wordt dat een game in drie stukken opgekapt zal worden. Dat is ook de reden dan ik na mass effect 2 met al die nodeloze filler content afgehaakt ben. Nogal hatelijk dat je 2 tot 3 jaar op de sequel moet wachten waarbij je geen flauw idee meer hebt er in het in het voorgaande deel om ging. En uiteindelijk passeer je dan 3x langs de kassa om 180€ neer te dokken. Dat zijn meestal de eerste games die ik laat liggen tot je de hele trilogy voor een appel en een ei kan kopen en doorspelen. Zeker als er zo van die functionaliteiten voorzien worden waarbij je je save games van de voorgaande delen kunt importeren want meestal is dat ook niet multiplatform vriendelijk.

M°°nblade zei:Het gaat hem natuurlijk vooral om de verwachtingen he.
Als na 20 jaar BG3 aangekondigd wordt, verwacht je op zijn minst een spirituele opvolger en niet de turn based gameplay uit een totaal andere franchise die daar los van staat. De reden waarom BG faam verworven heeft, is juist omdat het een geperfectioneerde semi-realtime translatie was van de D&D rules naar een videogame die vorig jaar dan ook nog eens een feilloze EE kreeg met controller besturing.
Als er nu iets was dat de franchise niet nodig had was dat een make-over daarvan.
Jersy zei:no offence, maar volgens mij snap je niet goed wat early access juist is ...
Precies niet nee.Creeping Death zei:Allez dan:
God of War (2018): 20.5/31.5
Far Cry 5: 17.5/29
Horizon: 32/56
Die ik gaf waren gewoon voorbeelden van recente, triple A games die goed ontvangen waren. Meer dan alleen shooters & action games btw (Vampyr, Outer Worlds).
Maar ge hebt het dus blijkbaar ni door. Zoals Jersy aanhaalt: 't is early access. Ge betaalt nu 60 euro om de eerste act te spelen en te beta testen. Als't full game uit komt, krijgt ge gewoon de volgende acts erbij.
Als die ook 25 uur duren zit ge aan 75 uur gameplay voor 60 euro.
Edit: fyi heb completionist eraf gelaten omdat volgens de stats een minderheid 100% haalt.
En even ter vergelijking:
DOS2: 54.5/97
BG: 44/57
BG2 (enhanced): 47/77.5
Qua content gaat het wel goed zitten denk ik
Ik vond het al zeer raar dat de volledige game slechts 25 uur zou zijn. Ik ken zo goed als geen turn-based RPG die zo kort is. Als mensen voor een beta willen betalen, dan doen ze dat maar. Pillars was dan ook geen BG game he. Geen D&D universe, rules, ... firearms.Da's dubbel voor mij. Heel graag Baldurs Gate, Planescape Torment en Neverwinter Nights gespeeld en ik amuseer mij hier ook mee.
Of het een BG game wordt: goh daar heb ik nog meer gameplay voor nodig. Want de sfeer en verhaal maken daar een groot deel van uit. Ik heb Pillars ook gespeeld en daar kreeg ik ook nooit een BG feel bij ondanks dat het wel real time with pause is.
M°°nblade zei:Precies niet nee.Ik vond het al zeer raar dat de volledige game slechts 25 uur zou zijn. Ik ken zo goed als geen turn-based RPG die zo kort is. Als mensen voor een beta willen betalen, dan doen ze dat maar.
Die playtime uren die je van hltb plukt zeggen weinig. Er zit een enorme speling in de uren die gamers uiteindelijk uit die games zullen halen (ongeacht of dat nu onder main, main+extra of completionist valt). Als je doorklikt op de gemiddelde playtime die users effectief gepost hebben voor hun playthrough, kom je uit op:
God of War (2018): 20.5/31.5 -> 33 uur
Far Cry 5: 17.5/29 -> 29 uur
Horizon: 32/56 -> bijna 60 uur
De doorsnee triple A action game haalt bij de doorsnee playthrough dus echt wel minimum 25 uur playtime om het uit te spelen (zelfs need for speed payback haalt dat). En dan spreken we over kwaliteitsactie en niet uren staren naar enemy turns. Je kan dat gewoon niet vergelijken. Alleen al maar door een realtime game, turn-based te maken inflateer je de combat playtime met het dubbel aantal uren. Vandaar dat het alleen maar zinvol is om met soortgelijke games te vergelijken. Voor DOS2 ligt de gemiddelde playtime bv. op 102 uur. Moest dat nu realtime geweest zijn zat je misschien maar aan 60 uur, met exact dezelfde content.
[/quota]
Ik heb idd ni doorgeklikt.
Al ben ik het nog altijd niet eens met je real time vs turn based visie. Ja, turnbased is trager maar de enemy turns in Divinity (2) gaan imo echt wel vooruit, 40 uur ga je daar nooit mee verliezen.
Er zit gewoon enorm veel content in dat spel: heel veel gesproken dialogen en echt kleine onnozele tidbits die je kan verkennen. Divinity 1 is wel onder m'n radar gebleven, het kan best dat
M°°nblade zei:Pillars was dan ook geen BG game he. Geen D&D universe, rules, ... firearms.
BG is voor mij altijd al de perfecte balans tussen story, exploration en combat geweest. Icewind legde het accent op dungeon crawling en Planescape naar story. Maar met de keuze voor turn based hoop ik dat dit niet de pan gaat uitzwieren richting combat.
Ok, het is dan wel wat strategischer allemaal, maar de keerzijde is dat de realtime actie dan ook volledig weg is.
Baldur's gate had die moeilijkere boss battles, maar net zo goed ook die Gnoll en Gibberling hordes waar je realtime luchtig met je party doorheen kon maaien. In DOS, waar de boog bij iedere encounter gespannen was, mis je dat. Dat maakte de game ook wat eentoniger tegenover de Infinity engine die even versatiel was als een Zwitsers zakmes.
Ook niet te vergeten: DOS komt daarmee weg, deels omdat het een low profile franchise is. BG daarintegen ...
Wat hopelijk ook niet te uitbundig aanwezig is, zijn die excessieve romance options. Dat ben ik sinds Dragon Age al zo beu als koude pap. Ik snap niet hoe dat nog steeds een selling point is. Tis een RPG, geen dating sim.
De vergelijking met Pillars komt omdat ik in veel comments lees dat ze dat een BG feel geeft terwijl dat imo er ook mijlenver af staat.
In DOS2 zit de combat wel goed imo: je hebt easy encounters en hele zware. Er zijn ook enorm veel mogeijkheden en kan superharde cheese strats proberen, ik vind dat echt awesome
Helemaal eens trouwens met de romance options, daar heb ik het ook wel even mee gehad.
Renegadexxripxx zei:De vergelijking met pillars komt meestal tgv real time combat with pause en geen dungeon crawler met toch nog een beetje een interessant verhaal. Zoveel opties zijn er nu eenmaal niet geweest na BG2.
Dragon age origins is toen nog het best in de buurt gekomen.
Daarna was het in mijn ogen redelijk lackluster.


Nog altijd geen bg2, maar komt ook nostalgie bij te kijken. Ook omdat ik nog heb gewerkt, vooral bureports en itembalancing, aan een paar mods alsook de big picture mod. Dat maakte bg2 gewoon gigantisch en plezant. Daarnaast was voor mij de aantrekkingskracht van bg de unieke items die je kon vinden en op basis daarvan characters, builds optimaliseren. Hield niet zo van die gerandomiseerde items zonder verhaal.Creeping Death zei:Inderdaad. Maar zelfs met die shared mechanic (realtime with pause) vind ik het nog geen BG feel hebben. Maar massa's anderen wel, dus kan het ook aan mij liggen
Pathfinder Kingmaker heb ik ook nog staan maar nog niet gespeeld, daar al ervaring mee?
Oh ja: Planescape Torment boven alles btw![]()