ik had toen een Nvidia FX5200 xD
GuerrillaDawg zei:
Ik ga hier een klein beetje mee akkoord, maar dit telt toch niet op alle spellen. Er zijn zeker een aantal console ports maar er zijn ook spellen zoals bvb. Metro2033, Dirt2, Mass effect2 en Dragon age die er veel beter uit zien als hun console varianten.
van metro 2033 heb je gelijk, dat is nu eenmaal ook een game gebouwd door mensen met het hart op de juiste plek!
Van mass effect en dragon age daar geloof ik u wel in (iets te lazy om op te zoeke op dees uur en met dees % in me bloed), maar ik blijf bij mijn standpunt dat de verschillen klein zijn. vaak krijgt de PC een of andere kleine grafische extra, maar je gaat me toch niet vertellen dat je daarom 100-en €'s gaat uitgeven aan allemaal dikke hardware...
klein voorbeeldje:
Xbox 360 Vs. PlayStation 3 Graphics Comparison: Now With PC! - Features at GameSpot
Van dirt2 zijn de verschillen overigens ook vrij klein hoor (ok, het is DX11, maar uiteindelijk zie je er maar héél erg weinig van).
Lang verhaal kort: voor iedere game waar de pc een voordeel heeft, zijn er 10 waar de PC gewoon een console-port heeft gekregen.
GuerrillaDawg zei:
Als dit waar is, waarom haalt de 5970/gtx580 dan slechts ~36 fps op Metro2033?
Omdat het een zware game is. kwil niet flauw doen, maar hierboven staat het antwoord ook al enigszins.
GuerrillaDawg zei:
Crysis is ondertussen ook al weer van 2007 (!) en zelfs de 5970 haalt net geen 50fps op 1920x1080 (4xAA-Gamer mode)
Crysis is al eventjes geen argument meer (daar zijn we het wel over eens, nee?). Je zegt zelf dat de game van 2007 (!) is, we zitten bijna in 2011.
Een game uit 2007 die we in anno 2010-2011 nog niet fatsoenlijk kunnen draaien, daar schort toch iets mee, of niet? Of ga je over 5 jaar komen vertellen dat we tegen die tijd (en daar durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken) GTAIV nog steeds niet fatsoenlijk kunnen draaien?
Sommige engines zijn nu eenmaal 'slecht' (ja, als bijna niemand het spel kan draaien, dan is dat gewoon slecht. los van alle grafische gimmicks die er in zitten.) geprogrammeerd, het maken van een goede game gaat verder dan het programeren van een engine die foto-realisme kan produceren. Er bestaat ook nog zoiets als 'het voorkomen dat we een nasa-pc nodig hebben om het een beetje leuk te kunnen spelen'.
GuerrillaDawg zei:
Dit hangt natuurlijk af van persoon tot persoon. Sommige mensen kunnen zich doodergeren aan games spelen zonder AA.
Een feit bestaande uit een mening

.
maar je hebt 100% gelijk, gelukkig dat er fora bestaan.
en zotten gelijk ik die erop typen

.
GuerrillaDawg zei:
Een single gtx580/5970 is géén overkill voor 1920x . (Geen idee qua 1680x) Een spel spelen op 1920x met 4xAA en settings op high/ultra @60fps vereist al snel één van deze twee.
Een cliché voorbeeld: Crysis (weeral) is nu 3jaar oud. Toen bestond de 5970/gtx580,.. zelfs nog niet. Nu, 3 jaar later, halen de beste kaarten nog altijd geen 60 fps op 1920x (met high settings uiteraard)
Dus, overkill zeker niet. Ik zou eerder zeggen dat de gtx580/5970 de beste keuze zijn voor op 1920x te spelen. (Als je voor performance gaat)
'Overkill' blijft natuurlijk een subjectieve term in de hardware wereld. De ene persoon speelt prima op 50fps noAA medium settings terwijl de andere mens 60fps 4/8xAA high settings wilt spelen.
Hier kan ik vrij kort over zijn:
Crysis telt gewoon niet mee voor mij. Los dat ik het meer een veredelde 3dmark vindt dan een gameplay-wijs goede game, vraag ik me af of er mensen zijn die deze game nu nog (gaan) spelen?
Jij vertrekt vanuit het standpunt van performance, ik vertrek altijd vanuit het prijs/prestatie-standpunt en dan kun je een GTX580/5970 gewoon niet goed praten (op 1920x spreken we dan over).
Als je er voor kiest om bij iedere game de komende 2-3 jaar echt alle toeters en bellen aan te zetten, dan ga je resoluut voor de performance, maar zelfs dan ben je nog beter af met 2x6850 of 2x6870 of 2xgtx460, die allebei goedkoper zijn en wss een hogere resale value gaan houden (op high-end schrijft ge altijd veel af). Maar dit laatste was niet echt aan de orde (de discussie ging immers over de GTX580/5970), dus dat mag je meer als addendum zien.
En omdat ik ook graag wat nummertjes gebruik, hier even de settings waar je games op kunt spelen met een HD6970 (speelbaar is ~60fps)
HD6970 (alles 1920x)
* AvP: 64.8fps, ultra, geen AA
* Dirt2: 77fps, ultra, 4xAA
* Stalker: 89fps, ultra, geen AA
* metro:
40fps , normal
* just cause: 58,8fps , ultra 4AA
* FC2: 91fps, ultra, 4AA
* RE5: 115fps, ultra, 4AA
* hawx2: ultra AA
dus conclusie?
gij haalt u ne gtx580 en gaat maar lekker hele dagen op metro zitte geilen, dan haal ik me wel een 6970 en steek me 120€ in de zak, om later bij te leggen en nog weer wat jaartjes door te gamen.
op ultra.
en ja ik wou ook eens een botte opmerking maken. laat mij.
