Archief - AMD HD 6xxx serie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

phate_13

Legacy Member
  1. Aan alle mensen die teleurgesteld zijn door de zwakkere prestaties: AMD is zelf ook teleurgesteld, ze hadden deze kaart op 32nm willen produceren. Door het aflassen van deze productie en het direct overstappen naar 28nm volgend jaar was dit niet mogelijk, en moest men het wel op 40nm doen. Gevolg: Minder prestaties, minder features. Volledige uitleg, zie het zeer interessante artikel op Anandtech: AMD's Radeon HD 6970 & Radeon HD 6950: Paving The Future For AMD - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
  2. Ten tweede qua prestaties, welke kaart te kopen: HD6970 is te duur, niet zoveel sneller dan de HD6950, wel een heel stuk duurder. Niet de moeite. Na de gemiddeldes berekend te hebben bied de GTX570 een betere prijs/prestatie-verhouding dan de HD6970. De HD6950 is wel een mooie kaart, met éénzelfde prijs/prestatie-verhouding als de HD6870. Wat niet evident word omdat men meestal disproportioneel meer moet betalen voor meer prestaties op één kaart. (Wat dan ook de reden is waarom crossfire zo interessant is op het moment.)

sypro9000

Legacy Member
Zou het kunnen dat ATI enorm laag zou gaan in prijs met de 6990 om zo de 580 te pakken ? Dat de 6990 de 580 zal inpakken is zeker maar de prijs zal het moeten doen. De 580 vs 6990 vs CF 6970 word intresant. Maar Nvidia zou dan ook op de markt komen met een dual GPU kaart, dus we zien wel.

chromeplus

Legacy Member
sypro9000 zei:
Lol, €350 they did it again. Nu nog de echte benchies. Vind ik wel een schitterende evolutie in deze laatste generaties. Een 9800Pro vroeger was ook een €500 kaart.
die heb ik nog gehad voor quake 3 :D

Xtala zei:
Deel die €500 gerust door twee.
vermenigvuldig uw uitkomst gerust met 1,5

kingjulie zei:
Imho heb je dan voor 480 euro een prachtige CF opstelling als je meer dan de 6850 CF wil.
Zonder in het hogere segment te belanden waar de prijs prestatie een stuk minder is.
Dat de 6850CF is prijs prestatie beter is betwijfel ik absoluut niet. prijs prestatie wint de 5870 wel van de 6950/6970 kaarten.

Misschien komen er nog drivers die de prestatie met 10-15% doen toenemen voor de 6950/6970 waardoor die conclusie niet meer opgaat.
komt het woord "stroomverbruik" u bekend voor?
zo'n CF suckt dus met andere woorden.

flyingdutchman

Legacy Member
ge verbruikt maar een beetje extra tov de concurrentie hoor. GTX580 en 5970 zijn ook niet bepaald ecologisch verantwoord.

Dawg (oi22)

Legacy Member
flyingdutchman zei:
consoles bepalen graphics van pc-games. consoles gaan nog 2 jaar meemoeten (move, kinetic, etc). dus graphics van pc-games blijven "op een zelfde niveau".

Ik ga hier een klein beetje mee akkoord, maar dit telt toch niet op alle spellen. Er zijn zeker een aantal console ports maar er zijn ook spellen zoals bvb. Metro2033, Dirt2, Mass effect2 en Dragon age die er veel beter uit zien als hun console varianten.

flyingdutchman zei:
De grafische kaarten gaan 2x zo snel als de game-engines.

Als dit waar is, waarom haalt de 5970/gtx580 dan slechts ~36 fps op Metro2033?

Crysis is ondertussen ook al weer van 2007 (!) en zelfs de 5970 haalt net geen 50fps op 1920x1080 (4xAA-Gamer mode)

Indien je niet te veeleisend bent en eventueel zonder AA en AF wilt draaien kun je zelfs met een 4870 nog prima mee op 1920x. die kaart is 2jaar oud.

Dit hangt natuurlijk af van persoon tot persoon. Sommige mensen kunnen zich doodergeren aan games spelen zonder AA.

flyingdutchman zei:
Het probleem met de 580 en de 5970 is dat ze gewoon overkill zijn en zullen zijn voor 'gangbare' resoluties als 1680x en 1920x, tenminste voor het komende 1-1,5 jaar.

Een single gtx580/5970 is géén overkill voor 1920x . (Geen idee qua 1680x) Een spel spelen op 1920x met 4xAA en settings op high/ultra @60fps vereist al snel één van deze twee.

Een cliché voorbeeld: Crysis (weeral) is nu 3jaar oud. Toen bestond de 5970/gtx580,.. zelfs nog niet. Nu, 3 jaar later, halen de beste kaarten nog altijd geen 60 fps op 1920x (met high settings uiteraard)

Dus, overkill zeker niet. Ik zou eerder zeggen dat de gtx580/5970 de beste keuze zijn voor op 1920x te spelen. (Als je voor performance gaat)

'Overkill' blijft natuurlijk een subjectieve term in de hardware wereld. De ene persoon speelt prima op 50fps noAA medium settings terwijl de andere mens 60fps 4/8xAA high settings wilt spelen.

Xtala

Legacy Member
chromeplus zei:
die heb ik nog gehad voor quake 3 :D


vermenigvuldig uw uitkomst gerust met 1,5


komt het woord "stroomverbruik" u bekend voor?
zo'n CF suckt dus met andere woorden.

Tenzij ik met hard vergis was de 9800Pro een mid end kaart, ik kan me niet herinneren dat die ooit meer dan €300 gekost heeft.

Stroomverbruik is overigens niet echt een argument als je hardware gaat kopen imo. Je kan dat overwegen als je met 2 gelijkaardige kaarten zit.
Als 2 kaarten gelijke performance hebben en de ene verbruikt meer maar is redelijk wat goedkoper dan is de keuze imo snel gemaakt.

Yank

Legacy Member
Xtala zei:
Tenzij ik met hard vergis was de 9800Pro een mid end kaart, ik kan me niet herinneren dat die ooit meer dan €300 gekost heeft.

Stroomverbruik is overigens niet echt een argument als je hardware gaat kopen imo. Je kan dat overwegen als je met 2 gelijkaardige kaarten zit.
Als 2 kaarten gelijke performance hebben en de ene verbruikt meer maar is redelijk wat goedkoper dan is de keuze imo snel gemaakt.

9800Pro was high-end hoor (opvolger van de 9700's, later nog een 9800XT met 256MB), richtprijs was 399$, dus zal in europa wel €399 geweest zijn.

op tweakers pricewatch nog paar grafiekjes teruggevonden: ATi Radeon 9800 Pro 128MB prijzen | Core | Tweakers.net Pricewatch en Connect3D Radeon 9800 Pro 128MB prijzen | Core | Tweakers.net Pricewatch

flyingdutchman

Legacy Member
ik had toen een Nvidia FX5200 xD

GuerrillaDawg zei:
Ik ga hier een klein beetje mee akkoord, maar dit telt toch niet op alle spellen. Er zijn zeker een aantal console ports maar er zijn ook spellen zoals bvb. Metro2033, Dirt2, Mass effect2 en Dragon age die er veel beter uit zien als hun console varianten.
van metro 2033 heb je gelijk, dat is nu eenmaal ook een game gebouwd door mensen met het hart op de juiste plek!
Van mass effect en dragon age daar geloof ik u wel in (iets te lazy om op te zoeke op dees uur en met dees % in me bloed), maar ik blijf bij mijn standpunt dat de verschillen klein zijn. vaak krijgt de PC een of andere kleine grafische extra, maar je gaat me toch niet vertellen dat je daarom 100-en €'s gaat uitgeven aan allemaal dikke hardware...
klein voorbeeldje: Xbox 360 Vs. PlayStation 3 Graphics Comparison: Now With PC! - Features at GameSpot
Van dirt2 zijn de verschillen overigens ook vrij klein hoor (ok, het is DX11, maar uiteindelijk zie je er maar héél erg weinig van).

Lang verhaal kort: voor iedere game waar de pc een voordeel heeft, zijn er 10 waar de PC gewoon een console-port heeft gekregen.

GuerrillaDawg zei:
Als dit waar is, waarom haalt de 5970/gtx580 dan slechts ~36 fps op Metro2033?
Omdat het een zware game is. kwil niet flauw doen, maar hierboven staat het antwoord ook al enigszins.

GuerrillaDawg zei:
Crysis is ondertussen ook al weer van 2007 (!) en zelfs de 5970 haalt net geen 50fps op 1920x1080 (4xAA-Gamer mode)
Crysis is al eventjes geen argument meer (daar zijn we het wel over eens, nee?). Je zegt zelf dat de game van 2007 (!) is, we zitten bijna in 2011.
Een game uit 2007 die we in anno 2010-2011 nog niet fatsoenlijk kunnen draaien, daar schort toch iets mee, of niet? Of ga je over 5 jaar komen vertellen dat we tegen die tijd (en daar durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken) GTAIV nog steeds niet fatsoenlijk kunnen draaien?
Sommige engines zijn nu eenmaal 'slecht' (ja, als bijna niemand het spel kan draaien, dan is dat gewoon slecht. los van alle grafische gimmicks die er in zitten.) geprogrammeerd, het maken van een goede game gaat verder dan het programeren van een engine die foto-realisme kan produceren. Er bestaat ook nog zoiets als 'het voorkomen dat we een nasa-pc nodig hebben om het een beetje leuk te kunnen spelen'.


GuerrillaDawg zei:
Dit hangt natuurlijk af van persoon tot persoon. Sommige mensen kunnen zich doodergeren aan games spelen zonder AA.
Een feit bestaande uit een mening ;).

maar je hebt 100% gelijk, gelukkig dat er fora bestaan.
en zotten gelijk ik die erop typen :unsure:.

GuerrillaDawg zei:
Een single gtx580/5970 is géén overkill voor 1920x . (Geen idee qua 1680x) Een spel spelen op 1920x met 4xAA en settings op high/ultra @60fps vereist al snel één van deze twee.

Een cliché voorbeeld: Crysis (weeral) is nu 3jaar oud. Toen bestond de 5970/gtx580,.. zelfs nog niet. Nu, 3 jaar later, halen de beste kaarten nog altijd geen 60 fps op 1920x (met high settings uiteraard)

Dus, overkill zeker niet. Ik zou eerder zeggen dat de gtx580/5970 de beste keuze zijn voor op 1920x te spelen. (Als je voor performance gaat)

'Overkill' blijft natuurlijk een subjectieve term in de hardware wereld. De ene persoon speelt prima op 50fps noAA medium settings terwijl de andere mens 60fps 4/8xAA high settings wilt spelen.

Hier kan ik vrij kort over zijn:
Crysis telt gewoon niet mee voor mij. Los dat ik het meer een veredelde 3dmark vindt dan een gameplay-wijs goede game, vraag ik me af of er mensen zijn die deze game nu nog (gaan) spelen?
Jij vertrekt vanuit het standpunt van performance, ik vertrek altijd vanuit het prijs/prestatie-standpunt en dan kun je een GTX580/5970 gewoon niet goed praten (op 1920x spreken we dan over).
Als je er voor kiest om bij iedere game de komende 2-3 jaar echt alle toeters en bellen aan te zetten, dan ga je resoluut voor de performance, maar zelfs dan ben je nog beter af met 2x6850 of 2x6870 of 2xgtx460, die allebei goedkoper zijn en wss een hogere resale value gaan houden (op high-end schrijft ge altijd veel af). Maar dit laatste was niet echt aan de orde (de discussie ging immers over de GTX580/5970), dus dat mag je meer als addendum zien.

En omdat ik ook graag wat nummertjes gebruik, hier even de settings waar je games op kunt spelen met een HD6970 (speelbaar is ~60fps)
HD6970 (alles 1920x)
* AvP: 64.8fps, ultra, geen AA
* Dirt2: 77fps, ultra, 4xAA
* Stalker: 89fps, ultra, geen AA
* metro: 40fps , normal
* just cause: 58,8fps , ultra 4AA
* FC2: 91fps, ultra, 4AA
* RE5: 115fps, ultra, 4AA
* hawx2: ultra AA

dus conclusie?
gij haalt u ne gtx580 en gaat maar lekker hele dagen op metro zitte geilen, dan haal ik me wel een 6970 en steek me 120€ in de zak, om later bij te leggen en nog weer wat jaartjes door te gamen.
op ultra.

en ja ik wou ook eens een botte opmerking maken. laat mij.:tongue:

Dawg (oi22)

Legacy Member
Ik begrijp u standpunt zeker :) Ge zijt trouwens niet de enigste zot die op dit uur op een fora typed :p

AA en Vsync zijn zowat de belangrijkste dingen die ik een game moet hebben. High graphic settings zijn genoeg voor mij, maar spijtig genoeg vereist 4xAA meestal meer 'GPU power' dan m'n graphic settings op ultra te zetten.

Geloof me, ik zou veel liever willen dat ik zonder AA kon spelen...maar het gaat gewoon niet. Ik let daar gewoon te veel op. Nu, gelukkig doet 4xAA al genoeg om mij gelukkig te stellen, 8xAA is niet nodig :D

Ik kijk dus eigenlijk uit naar de toekomst, mijn graphics behoeften blijven normaal hetzelfde (1920x1080 4xAA High Settings vsync) maar GPU's/CPU's worden enkel maar sterker. In theorie zou ik dus al mijn games in de toekomst aan 60fps met die settings kunnen spelen. Spijtig genoeg werkt de hardware wereld zo niet....:p

V1nce

Legacy Member
Voor degene die crysis aanhalen... crysis is een ENORM slecht geoptimaliseerde game.
Daarom dat er ook onnoemelijk veel graphic mods zijn die de game er beter doen uitzien en waardoor je ook nog eens fps wint.

Phaetor

Legacy Member
Radeon HD 6950 CrossfireX review
Ik moet zeggen ik ben wel onder de indruk van de crossfire performance weer! Gelijk met de 5850 indertijd.
Voor een goeie 550€ hebt ge echt zieke performance. Ze doen precies wel ne 'fermi'.. best noisy (49dba in hun test).
Overall toch wel nice imo

chromeplus

Legacy Member
Xtala zei:
Stroomverbruik is overigens niet echt een argument als je hardware gaat kopen imo. Je kan dat overwegen als je met 2 gelijkaardige kaarten zit.
Als 2 kaarten gelijke performance hebben en de ene verbruikt meer maar is redelijk wat goedkoper dan is de keuze imo snel gemaakt.

:rofl: gij weet nie wa ge vertelt hoor, trekt op niks.
iets goedkoper vs lager stroomgebruik komt op hetzelfde uit dus "is de keuze snel gemaakt" is de grootste bullcrap die in de hele thread al gezegd geweest is.

en den ati 9800 was wel degelijk high end zoals hierboven nog is gezegd.

sypro9000

Legacy Member
Ik hoop dat de 6990 ietske beter scoort dan CF 6970 door de bridge en dat de prijs rond de 550 zal zitten.

Gunstn

Legacy Member
grrrr, vergeten dat ik een mini displayport naar displayport adapter nodig heb ...
en blijkbaar kun je achteraf niks bij u pakketje laten bijsteken bij alternate, nog is 10 euro betalen voor 2 aparte pakketjes te laten versturen :/

Zonnestraal

Legacy Member
die vrm's zitten nu weer achteraan de kaart itt tot de 68x0 ?

Ik zie thermalright nu geen custom vrm cooler uitbrengen voor de 68x0 reeks alleen :s

Gunstn

Legacy Member
Laatste aankoop dat ik nog doe bij alternate, eerst kunnen ze niks meer toevoegen aan mijn bestelling, dus ik betaal dubbele verzendkosten, versturen ze mijn graka wel maar mijn adapter niet(alles was op voorraad, en voor 15:00 besteld en via creditkaard onmiddelijk betaald ...

Dawg (oi22)

Legacy Member
Was het veel voor 15:00? Als ik iets bestel, doe ik dit meestal rond 12u-13u. Als je bestelling bvb. om 14:37 afgerond is, dan komt dit niet altijd de volgende dag aan heb ik gemerkt.

Gunstn

Legacy Member
GuerrillaDawg zei:
Was het veel voor 15:00? Als ik iets bestel, doe ik dit meestal rond 12u-13u. Als je bestelling bvb. om 14:37 afgerond is, dan komt dit niet altijd de volgende dag aan heb ik gemerkt.

rond 2:30, maar had al e-mail contact gehad om dit bij mijn ander pakket te voegen, en bij de mededelingen van mijn bestelling ook nog is gezet om bij mijn ander pakket toe te voegen ...
En anders moeten ze maar hun info op hun site veranderen en voor 14:30 of voor 14:00 zetten als ze hun belofte niet kunnen waarmaken ...
mag ik nog eens 3 dagen wachten voor mijn eyefinity :doh:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan