Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Hayrus

Legacy Member
Redhunter zei:
Ja je hebt sowieso altijd kunstmatige harmonieken, maar kdacht dat je naar een natuurlijke op zoek was. :p
Je kunt ook 2de harmoniek enal kunstmatig maken, maar dat quasi nooit gedaan.

Als het je interesseert ik denk dat er nog een filmpje van Victor Wooten op youtube rondhangt waar hij expliceert hoe hij die supersnel gebruikt (zoals in zijn amazing grace).

Dacht ik dus ook, maar ik wist helemaal niet dat het ook zo kon :p Victor Wooten heerst. Wel veel oefenen om die allemaal weten te liggen.

Hayrus

Legacy Member
Dit heb ik nu eens nooit begrepen zie. Dat zit toch alleen maar in de weg? Waar moet je in hemelsnaam spelen? En ik denk niet dat een metalen plaat iets aan je klank verandert. :unsure:

vloet

Legacy Member
jellepieters zei:
tot nu toe enkel maar gepost in het Stoner/Doom Topic maar aangezien ik een nieuwe amp zoek te kopen laat ik me hier ook eens horen.

Mijn ogen zijn gevallen op de Orange TH30 waar ik dan een 4x12inch orange cab zou onder plaatsen. Zijn er mensen die hem gebruiken voor Sludge/Doom/Drone (Amenra, Year Of No Light, Sunn O))), Grief)? Zoja, is hij er geschikt voor? (Ik speel op een Gibson Les Paul Standard Faded = vette sound :p)
En nog een vraagje aan Vloet: is dat een 4x12 inch cab dat jij hebt? Want op jouw foto's lijkt die zo klein in vergelijking met andere foto's..

Alvast bedankt!

Mijn cab is een 2x12 open back, die zijn iets minder breed en een cm hoger dan een closed back. Mssn daarmee dat hij op een 'kleine' 4x12 lijkt :p. Hier staan in alle geval alle afmetingen: Speaker Cabinets « Orange Amps (had je wsl zelf ook al wel gevonden)

Ik heb btw wel de indruk dat je met een TH30 goeie doom/sludge klanken kan produceren. Zelf draai ik de gain niet al te ver open (op 11u à 12u is meestal al genoeg voor mij, + shape op 9u à 10u) Maar als ik mij tot wat zwaardere riffage wil wagen stelt die amp mij zeker niet teleur. Zelfs niet op 'maar' een 2x12 met een drummer die zijn cymbalen vooral gebruikt om trommelvliezen mee te vernietigen :p.

Carrion

Legacy Member
De bas tussen een 2x12 open back en 4x12 closed back is toch wel uhm :p merkbaar :p

jellepieters

Legacy Member
vloet zei:
Mijn cab is een 2x12 open back, die zijn iets minder breed en een cm hoger dan een closed back. Mssn daarmee dat hij op een 'kleine' 4x12 lijkt :p. Hier staan in alle geval alle afmetingen: Speaker Cabinets « Orange Amps (had je wsl zelf ook al wel gevonden)

Ik heb btw wel de indruk dat je met een TH30 goeie doom/sludge klanken kan produceren. Zelf draai ik de gain niet al te ver open (op 11u à 12u is meestal al genoeg voor mij, + shape op 9u à 10u) Maar als ik mij tot wat zwaardere riffage wil wagen stelt die amp mij zeker niet teleur. Zelfs niet op 'maar' een 2x12 met een drummer die zijn cymbalen vooral gebruikt om trommelvliezen mee te vernietigen :p.

ok, bedankt voor de info! .. nu resteert me enkel nog het daadwerkelijke testen van de amp met mijn gitaar. Heb beetje schrik voor die shape-knop. Ik ben namelijk Low-Mid-High gewoon. Achja afwachten! :niceone:

Redhunter

Legacy Member
Denk het, heb het ook gewoon op youtube gezien.

En op gitaar kun je al moeilijk slappen, dus dit wordt heel moeilijk.
Gewoon kunstmatige harmoniek benden gaat natuurlijk wel (pinch harmonic).

Sick`

Legacy Member
Kapoen zei:
Hoe, is dat niet de normale manier om gitaar te spelen? :rofl::niceone:

Over het pakket zelf, ik gebruik nog altijd GP5 ipv de 6. Toen ik 6 voor de eerste keer opstartte had het ding de kwalijke neiging om mijn oude tabs lukraak te transponeren :naughty:

Ik zou ook bij de 5 blijven. De 6 is traag en MIDI is nog steeds broken. Ik moet mijn boxen volledig openvlammen om ietwat van de MIDI te kunnen horen (aangezien ik mij erger aan die RSE rommel). Soms denk ik er zelf aan gewoon terug naar de 5 te gaan...

Hayrus

Legacy Member
Morgen om een tweedehandse 5-string Stringray :applause: :applause: (Als hij goed klinkt en er niks aan scheelt natuurlijk) (Was tevens verbaasd over het bedrag op mijn spaarrekening, dus dat is al geen drawback meer)

Skyscraper

Legacy Member
Kan van iemand 'n gibson les paul special uit '92 overkopen, voor 'n 950 euro.
Zitten wel P100 pickups op, die niet echt overal een goede reputatie hebben?
Zou ik beter af zijn met 'n nieuwe van thomann? (Gibson Les Paul Special P90 VC - Thomann Belgian Cyberstore)

Zou graag deze gebruiken om met mijn straf af te wisselen. Om te drop tunen naar Open G bvb. (geluid zoals True Widow: I.N.O - YouTube).

Iemand advies? 't is een pak geld ('t kan natuurlijk altijd duurder).

langun

Legacy Member
Dat vind ik toch wel een serieuze prijs, in '92 maakten ze weliswaar goeie gitaren maar het was ook geen wonderjaar of dergelijke. Het zal zeker en vast boven de nieuwprijs liggen, in '92 zal de prijs van een les paul standard niet ver van 950 euro gelegen hebben, laat staan een special.

Is de gitaar het voor je waard, en kan je het geld missen, dan moet je er natuurlijk niet te veel rationeel over zitten nadenken. Maar ik DENK dat het lastig kan worden om die gitaar voor die prijs opnieuw kwijt te geraken moest je dat willen in de nabije toekomst.

Gearspot • Toon onderwerp - Diabolix gear sale (Gitaren, cabs,...)

Hier heb je er één voor 850, ook uit 92.

Skyscraper

Legacy Member
't is dezelfde, hij zei mij ook dat de prijs zeker bespreekbaar is. Dus 850 of minder zou zeker wel gaan denk ik. Vraag me gewoon af of ik niet beter afben met een nieuwe die wél P90's heeft, die hebben blijkbaar een meer befaamde 'growl'. En daar zoek ik wel naar.
Then again, de P100's zouden meeroutput hebben en meer richting humbuckers gaan (groter verschil met m'n strat, wat wel mag?)

Waarom zou ik 'm zelf niet makkelijk wegkrijgen? Ik merk dat er amper LP specials te koop staan, terwijl 't toch wel interessante gitaren zijn lijkt me?

langun

Legacy Member
Je zal hem zeker wegkrijgen, maar ik had het eerder op die prijs, als je geen al te groot verlies wil maken. 800-850 moet wel lukken met wat geduld, om er terug 950 uit te halen moet je al veel geluk hebben.

Zelf denk ik daar altijd aan, omdat ik weet dat de kans groot is dat de gitaar/amp/pedaal uiteindelijk weer zal vertrekken. Andere mensen denken totaal niet op die manier en kopen gewoon hetgeen ze willen voor de prijs waar ze zelf mee tevreden zijn, ongeacht de mogelijke herverkoopwaarde.

Die P100's hebben ook wel hun aanhangers, je moet gewoon kijken of ze aangenaam zijn voor jou. Het grote verschil is dat ze (meer) hum cancelen dan P90's, maar die hum zou voor jou een minder groot probleem mogen zijn als je single coils gewend ben. Het 'nadeel' is dat ze daardoor ook wel iets van de P90 sound inboeten, maar klank is zeer subjectief.

En je kan er nog steeds P90's in laten steken als je dat echt wilt natuurlijk. Persoonlijk probeer ik meer te letten op hoe de gitaar voelt, de klank kan je nog wel enigszins aanpassen.

De vergelijking tussen de huidige specials en die uit '90-'92 kan ik jammergenoeg niet maken, in de specials heb ik mij nog nooit verdiept :)

Skyscraper

Legacy Member
Mh inderdaad, ga 't sowieso 'ns testen.
Zou ook m'n oude twin reverb meenemen. Hopelijk blijf ik niet te hard vast hangen aan dat bright geluid.. en geven de zwaardere pickups en de bright amp een mooie combo.

http://mkfiasco.com/wp-content/uploads/2011/04/LowIMG_6715.jpg
Dit is wss een LP studio met custom pickups erin, denk P90's. Klinkt bij momenten zeer helder, en met wat overdrive/volume erbij kan 't zeer fijn grommen.
Dus zou wel spijtig zijn moest ik die met P100's kopen en ze dan toch zelf moeten vervangen (= extra kosten).

langun

Legacy Member
Dat is een LP Custom, en ik DENK met P94's, die staken ze wel regelmatig in customs, maar ik zou een duidelijkere foto nodig hebben om het zeker te zijn.

Nvm, dat zijn geen P94's, maar P90's.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan