Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Skyscraper

Legacy Member
http://hillytown.com/wp-content/uploads/2011/03/MG_2728.jpg

"Nightingale" by Low on Vimeo Hier goed op te zien in 't begin.

Mààr als er iets zwaardere nummers zijn dan schakelt hij nu over op een andere LP.
"Witches" by Low on Vimeo
02.48 zeer duidelijk beeld & de klank die ik bedoel ook. :)


EDIT:
"QRD – What’s your typical set-up from guitar to effects to amplifier?

Alan – Right now, it’s a Les Paul with P-90 pickups & a bigsby trem into a Z-Vex Octane 3, an SIB Mr. Echo, a Z-Vex Lo-fi Loop Junkie, & then a Z-Vex Super Hard On. Amps vary, but I like the 1965 reissue Fender Twin with the 15 inch speaker, &/or a Traynor Bassmaster head into a 1x12 cab. With Low, I’ll use smaller amps - a Carr Mercury, Fender Vibroverb, or just a Champ. "

QRD – What’s your main guitar & what are the features that make it such?

Alan – Black late 1980s Les Paul standard with Rio Grande P-90 pickups & a bigsby trem. I have a few Les Pauls & they’re all pretty exciting to play (most Les Pauls are not), but this one seems the most reliable & consistent. It’s a very heavy piece of wood & whoever had it before me played it a lot. I used to play telecasters with a humbucker & bigsby, but then I crossed over like DRI. In the studio, I’ll usually use several different guitars to get different textures, plus it kinda helps justify having more guitars than you really need. On tour, I’m usually doing it all with just the one.

"QRD – If you had a signature guitar, what would it look like & what would some of its features be?

Alan – Les Paul standard, P-90 pickup in the neck position, bigsby trem. Black & dirty. If they wanted to go vintage Low, it would be a bound Tele with a humbucker in the neck & a bigsby. "

langun

Legacy Member
Bij '"Witches" zijn dat wel humbuckers :p Maar de klank is natuurlijk veel meer dan enkel de gitaar.

Even terzijde: waar ik altijd aan denk bij een LP met P90's en een oude Fender
http://www.youtube.com/watch?v=utC20_4z12A&feature=g-like&context=G2a979c1ALTxROowAMAA

Wat een toon, wel totaal iets anders dan wat jij zoekt natuurlijk :D

edit #zoveel: een lp special is natuurlijk wel nog wat anders dan een gewone LP, ze missen de maple cap als ik mij niet vergis. Daarom klinkt dat niet minder, maar wel anders.

Skyscraper

Legacy Member
Ja inderdaad :D 't is daarom dat ik er niet wijs uit geraak.
Hij draait z'n amps ook meestal volledig open zodat ze schoon openbreken, reden waarom hij on-stage met een énorm kleine amp speelt (zodat 't niet te luid wordt en toch goed klinkt).

Los van mijn voorstel voor 'n LP special, nu ge weet waar ik naar toe neig.. wat zout ge mij dan aanraden in dat budget? :) Ben echt helemaal niet thuis in de gibson wereld.

Sick`

Legacy Member
^ Ik denk eigenlijk dat het een Epiphone is da em vast heeft.

Bekijk zeker een een Godin LG als alternatief.

Sick`

Legacy Member
Als ge sjans hebt kunde der in de Keymusic vinden. In Kalmthout hadde ze die bij Mike's Music, en ge kunt die op request prolly nog wel krijgen, maar ze halen die niet in huis omda het geen sexy merk is en daardoor blijkbaar ni verkocht geraakt.

Skyscraper

Legacy Member
Sick` zei:
^ Ik denk eigenlijk dat het een Epiphone is da em vast heeft.

Bekijk zeker een een Godin LG als alternatief.

Ja inderdaad! Dat'k dat niet zag :).
Zijn de highend epiphones beter dan de goedkopere les pauls? Dus rond prijsklasse 700-800.

Die godins zullen wel straf klinken, van de akoestische gitaren heb ik al veel goeds gehoord. Heb wat kenissen die er eentje hebben.
Al ben ik niet echt voor 't design te vinden..

Kapoen

Legacy Member
Stierkoe zei:
GVD, nu heb ik weer GAS voor een Godin gitaar. Die hebben toch verdomd mooie gitaren, voor een redelijke prijs. Zijn er hier in België winkels waar ze die in stock hebben?
Ik heb indertijd mijne Godin bij Leo Caerts van de muur geplukt. Fugly ding, maar voor de prijs meer dan uitstekend :)

Hayrus

Legacy Member
Kapoen zei:
Verbaasd in positieve zin dan toch? :D

Yups :p

Nog iemand laatste tips? 't Is een instrument uit '95 (ongeveer), de huidige nieuwprijs is €2000, zijn richtprijs was €1200. Ben ik redelijk als ik een bod van €900-1000 doe?

Recipe4hate

Legacy Member
Verdorie, ik heb mijn Les Paul nog niet terug. Blijkbaar was er een productiefout gebeurd, waardoor het gaatje naar de brug niet volledig geboord was.
Volgens de verkoper was de gitaar nooit geaard... vreemd

Ze gaan het zorgvuldig herstellen, maar ik ben 'm daardoor wel langer kwijt :/

desolation

Legacy Member
Vreemd? Das gewoon schering en inslag bij the big two z'n stoten. Eergisteren nog een Masterbuilt Custom Tele vast gehad die gewoon nul niks sustain had, een paar standen verder hing er een chinese 50 dollar bak die er meer had.

Die Godin's zijn magnifiek, zeker voor de prijs. Probleem ermee is dat de importeur ermee gestopt is, en ze dus in Belgie niet echt goed meer te krijgen zijn.

Prima alternatief voor u blauw te betalen aan een gibson les paul is een LP model van Spear, en daar goeie hardware op zetten. Hun "duurdere reeksen" hebben standaard EMG of Seymour Duncan (niet designed by he, echte) en zijn qua afwerking en nek héél goed. Kluson/Grover tuners, nubone kam, eventueel een inox brug en intern wat sprague/switchscraft erin en voor pakweg 600-700EUR hebt ge een gitaar die bij de "echten" makkelijk het dubbel kost.

Skyscraper

Legacy Member
Nog nooit gehoord van Spear?

Hoe zit 't met epiphone modellen van les pauls? Zijn die prijs/kwaliteit 'n betere keuze? Misschien pickups vervangen..?

Skyscraper

Legacy Member
Goeie vraag.
Voor mij een body die stevig is en een goede sustain biedt, geen cheape pickups, intonatie die goed zit, afwerking van de lak, ..

langun

Legacy Member
Ik zou persoonlijk nooit meer geven dan 400 euro voor een 'highend' Epiphone Les Paul (tenzij het een elitist uit Japan zou zijn, maar die kom je toch bijna niet tegen), tweedehands welteverstaan. Hun marktwaarde ligt daar (of zelfs nog iets lager), en alles dat je meer geeft word je gewoon int zak gezet.

Het zijn goeie gitaren voor hun geld, en bij mijn vorige Epiphone kon ik ook geen fouten in de afwerking opmerken, maar ik heb ze uiteindelijk toch ook weggedaan nadat ik mijn Washburn had (custom shop, niet te vergelijken met de 200 euro import Washburns, fyi :p ). Voor mij was het grote voordeel de neckshape, en de upper fret acces van de Washburn, ze klonk uiteraard ook beter, maar dat mag je toch wel ergens verwachten van een gitaar die nieuw een veelvoud van die Epiphone kostte :D

Als het merk van je Les Paul je niet interesseert, dan zou ik zeker ook eens proberen zoeken naar een (oudere) japanse Tokai, Burny, Greco,... Maar bijna iedereen kent die ondertussen ook, dus dat kan wat moeilijker zijn. Edwards maakt ook zeer goeie gitaren, maar opnieuw niet zo courant te vinden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan