Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Stierkoe

Legacy Member
Ik denk dat hij sprak over Godin over het algemeen, niet juist die serie gitaren. Gibson staat niet bekend om zijn goeie prijs/kwaliteit, eerder integendeel, dus ik twijfel er eigenlijk niet aan dat die Godins beter zijn. Ook zijn die goedkopere Gibsons sowieso made in china (niet dat dat alles wil zeggen, maar toch).

Kapoen

Legacy Member
Ja ik vraag me in feite af in hoeverre zo'n Gibson LP Studio Tribute niet gewoon een Epi is met Gibson headstock. Ze zitten ongeveer in dezelfde prijsklasse als die nieuwe Godin Core serie, dus dan zit de kans er idd dik in dat de Godins een betere prijs/kwaliteit verhouding hebben.

Maar zeker kan ik dat ook niet zeggen, 'k heb geen van beide instrumenten ooit zelf vastgepakt of überhaupt gespot in het wild :D

langun

Legacy Member
Stierkoe zei:
Ik denk dat hij sprak over Godin over het algemeen, niet juist die serie gitaren. Gibson staat niet bekend om zijn goeie prijs/kwaliteit, eerder integendeel, dus ik twijfel er eigenlijk niet aan dat die Godins beter zijn. Ook zijn die goedkopere Gibsons sowieso made in china (niet dat dat alles wil zeggen, maar toch).

Dat je vindt dat Gibson prijs/kwaliteit niet van de beste is kan ik nog inkomen, maar aub zo geen onzin als waarheid gaan verkopen.

Stierkoe

Legacy Member
langun zei:
Dat je vindt dat Gibson prijs/kwaliteit niet van de beste is kan ik nog inkomen, maar aub zo geen onzin als waarheid gaan verkopen.
Ok soz, dat van china was een aanname. Maar waarom zijn sommige Gibsons dan zo veel goedkoper dan andere als ze allemaal USA made zijn? Ik kan het moeilijk geloven..

langun

Legacy Member
De kwaliteit van het hout, het ontbreken van binding, de huidige tributes hebben een toasted maple fretboard in plaats van rosewood, goedkopere hardware, een gigbag in plaats van een koffer, en mogelijk nog een lagere winstmarge om zo hun topmodellen nog wat meer status te geven.

Carrion

Legacy Member
Ik vraag mij vooral altijd af (los van de Gibson discussie) waarom handmade gitaren & amps duurder en bij sommigen meer gewild zijn? Het duurder snap ik wel aangezien mensenarbeid geld kost, maar een machine kan iets toch véééél preciezer in elkaar steken dan een mens ooit zal kunnen?

Sick`

Legacy Member
Carrion zei:
Ik vraag mij vooral altijd af (los van de Gibson discussie) waarom handmade gitaren & amps duurder en bij sommigen meer gewild zijn? Het duurder snap ik wel aangezien mensenarbeid geld kost, maar een machine kan iets toch véééél preciezer in elkaar steken dan een mens ooit zal kunnen?

Nenee, we hebben het hier over een gitaar, een mens gaat da preciezer in elkaar kunnen steken. Maar het is wel zo dat een machine de onderdelen preciezer gaat kunnen maken, ook weer op voorwaarde je die machines geregeld opnieuw afstelt, bijtel vervangt, ...

Stel je maakt machinaal enkele onderdelen, laat ons zeggen een nek en een body, dan komt er nog steeds handwerk bij te kijken wil je er voor zorgen dat die passing perfect is. Hoe meer tijd je in de afwerking gaat steken, hoe beter de passing/afwerking, hoe duurder.

Een ander voordeel van handmade is bvb ook dat er kleine variaties in het nek profiel zijn. Heb je de keuze uit enkele gitaren met hetzelfde model, dan ga je dan soms bij een bepaalde zeggen 'deze ligt mij toch een stuk beter'.

Het wil natuurlijk niet zeggen dat handgemaakt altijd beter is. En ook bij handgemaakt, gebeurd een deel door machines (die je dan eventueel zelf gaat aansturen).

Ronnie86

Legacy Member
Sick` zei:
24AWG - met meerdere aders (dus geen solid core).

Telefoonkabel: hangt er vanaf. Een cat-5 UTP kabel is alvast 24AWG. Kwestie van een soepele te vinden (de andere zijn solid core).

mercie. heb hier ene in mijn handen( ne "lan" kabel 24awg cat.5 utp ) en is toch wa dunner als wa er oorspronkelijk in zat. but if its fine, its fine !

en voor de 3wayswitch? welke daarvoor ?

Skyscraper

Legacy Member
Sick` zei:
Nenee, we hebben het hier over een gitaar, een mens gaat da preciezer in elkaar kunnen steken. Maar het is wel zo dat een machine de onderdelen preciezer gaat kunnen maken, ook weer op voorwaarde je die machines geregeld opnieuw afstelt, bijtel vervangt, ...

Stel je maakt machinaal enkele onderdelen, laat ons zeggen een nek en een body, dan komt er nog steeds handwerk bij te kijken wil je er voor zorgen dat die passing perfect is. Hoe meer tijd je in de afwerking gaat steken, hoe beter de passing/afwerking, hoe duurder.

Een ander voordeel van handmade is bvb ook dat er kleine variaties in het nek profiel zijn. Heb je de keuze uit enkele gitaren met hetzelfde model, dan ga je dan soms bij een bepaalde zeggen 'deze ligt mij toch een stuk beter'.

Het wil natuurlijk niet zeggen dat handgemaakt altijd beter is. En ook bij handgemaakt, gebeurd een deel door machines (die je dan eventueel zelf gaat aansturen).

Is dat 't verschil bij de hagstrom gewone swedes en de northern series? Dat die dat in EU gemaakt zijn veel beter opgevolgd zijn met handwerk?

Sick`

Legacy Member
@Ronnie86: Switchcraft is zowa de standaard. Bij thomann hebben ze Goldo, maar meestal ben ik van Goldo achteraf niet helemaal tevreden.

@Skyscraper: Geen idee, ik kijk daar eigenlijk ni al te veel naar. Het moet gewoon goed zijn :D

Ronnie86

Legacy Member
de switch heb ik al ze, eentje van partsland. ma bedoel die kabel daarvoor? want daar zit zo een "bare" draad bij

kga morge is zien bij brico of gamma voor nen dunne

edit: heb btw nog 2 capacitorkes nodig van 0.22 :)

Sick`

Legacy Member
Ronnie86 zei:
de switch heb ik al ze, eentje van partsland. ma bedoel die kabel daarvoor? want daar zit zo een "bare" draad bij

Alles in je signal path doe je gewoon met die 24awg. Korte stukjes kan je inderdaad best met draad met een solide kern doen (ook 24awg). Stukjes dat naar de ground gaan speelt minder rol zolang deze toch beest ook minstens 24awg is, ook hier kan een solide kern soms handiger werken.

edit: voor die caps zou ik eens in ne winkel horen, zelf wacht ik meestal tot ik een hoop prutsjes moet bestellen en bestel dan online iets da mij aanstaat.

edit2: als je actieve elementen steekt, steek dan niet teveel geld in die tone caps, want die doen maar zeer weinig bij actieve elementen.

TsD

Legacy Member
Ik werk zelf in de CNC-industrie (metaalsector wel), en dat ge even precies gaat kunnen werken met de hand als een computer-gestuurde machine (CNC) lijkt me redelijk onwaarschijnlijk. Geen idee hoe het in hout zit maar wij kunnen dus in productie passingen halen van 0,02mm zonder problemen. Zoals Sick zegt, tijdig opvolgen en zorgvuldig instellen is de key. Dus komt er vooral op neer hoe de kwaliteitscontrole is...

Denk als sommige mensen zouden weten hoe bepaalde dingen toch nog afgewerkt worden om toch maar "goed genoeg" bevonden te worden voor de kwaliteitscontrole, ge nog fameus zou durven verschieten:p

Zoals ook gezegd komt er bij een gitaar ook meer aan te pas, hoe secuur gebeurt de montage, de verdere afwerking etc. En ge hebt nog altijd persoonlijke voorkeur, zoals de ene nek waar minieme verschillen in kunnen zitten t.o.v de andere.

Als dat onderdelen voor een schakelbak van een bulldozer zijn, dan zal persoonlijke voorkeur geen rol spelen ofcourse:p

En sowieso het beginmateriaal, is dat al kut, dan blijft het kut:D

Ronnie86

Legacy Member
Sick` zei:
Alles in je signal path doe je gewoon met die 24awg. Korte stukjes kan je inderdaad best met draad met een solide kern doen (ook 24awg). Stukjes dat naar de ground gaan speelt minder rol zolang deze toch beest ook minstens 24awg is, ook hier kan een solide kern soms handiger werken.

edit: voor die caps zou ik eens in ne winkel horen, zelf wacht ik meestal tot ik een hoop prutsjes moet bestellen en bestel dan online iets da mij aanstaat.

edit2: als je actieve elementen steekt, steek dan niet teveel geld in die tone caps, want die doen maar zeer weinig bij actieve elementen.

ik steek er gewoon 2 passieve in want is een ouw gitaar waar ik geen hopen geld meer wil tegen aan gooien :)


btw voor aktieve pU moet ge pots van 25k pakken dacht ik. but thats not my problem. :)

anyways toch al mercie :)

FatFish

Legacy Member
Ronnie86 zei:
ik steek er gewoon 2 passieve in want is een ouw gitaar waar ik geen hopen geld meer wil tegen aan gooien :)


btw voor aktieve pU moet ge pots van 25k pakken dacht ik. but thats not my problem. :)

anyways toch al mercie :)
Een stereo input ook nie vergeten.

TsD

Legacy Member
Hebben er hier mensen ervaring met een Nobels Overdrive Special (korean made) of met een Ibanez Metal Charger Vintage (japan)? Net mail gekregen met ruilvoorstel maar ken deze pedalen niet en vind niet direct goede soundclips terug op internet. En rond welk zou deze prijs ongeveer liggen 2dehands?

Sick`

Legacy Member
Ibanez Metal Charger: kdenk da ge dien het best met een Metal Zone kunt vergelijken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan