Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Kapoen

Legacy Member
Elk merk hanteert wel zijn eigen 'standaard'. Mijn Ovation heeft/had .010's er op liggen bij de levering. Aangezien ik graag blues muziek wil leren spelen heb ik die dikte aangehouden om de snaren te kunnen buigen.

The_Cat

Legacy Member
Kapoen zei:
Elk merk hanteert wel zijn eigen 'standaard'. Mijn Ovation heeft/had .010's er op liggen bij de levering. Aangezien ik graag blues muziek wil leren spelen heb ik die dikte aangehouden om de snaren te kunnen buigen.

Mja blues is niet mijn ding :p ik speel meer poprock dingen, dus ik denk dat .012 wel goed is daarvoor?

Kapoen

Legacy Member
Ik veronderstel dat ge met elk type snaar wel elke soort muziek kunt maken :)

Maar hoe dikker de snaar hoe lastiger te buigen natuurlijk, en dat doet ge toch ook in rock/pop? Anyhoo, experimenteer and thou shall learn :D Dat is het fijne aan muziek spelen, er zijn geen must do's en don'ts, gewoon uitzoeken wat voor u het beste werkt ;)

The_Cat

Legacy Member
Kapoen zei:
Ik veronderstel dat ge met elk type snaar wel elke soort muziek kunt maken :)

Maar hoe dikker de snaar hoe lastiger te buigen natuurlijk, en dat doet ge toch ook in rock/pop? Anyhoo, experimenteer and thou shall learn :D Dat is het fijne aan muziek spelen, er zijn geen must do's en don'ts, gewoon uitzoeken wat voor u het beste werkt ;)

Mja maar nu strak een pakje snaren kopen en ze ni passen xD

Edit: Heb ze er toch nog bij gestoken bij mijn bestelling van Thomann :D Al een sjans is vooruitbetalen zo traag :') dus dan weet ik binnenkort of men snaren goed gaan zijn of niet :p

Kapoen

Legacy Member
Passen gaan ze altijd, tenzij ge echt extreme diktes aankoopt. 0.10, 0.11 en 0.12 zijn vrij standaard dacht ik.

The_Cat

Legacy Member
Kzal het snel weten wanneer ze hier aankomen :p volgende week waarschijnlijk. want ik heb gezien het verzenden gaat eigenlijk vrij snel, maar ik zit dan met vooruitbetalen en dat duur dan weer langer xD

Kapoen

Legacy Member
As always: justinguitar.com, heel goede website boordevol gratis lessen, informatie,...

LeXx zei:
Ik heb normaal wel het geduld om stap voor stap iets zelfstandig te leren, want als ik 1x een klein resultaat haal (al is het bijvoorbeeld maar een heel simpel liedje spelen -smoke on the water- ofzo) dan kan ik weer een paar weken door op euforie.. haha:D
Ik denk dat ge smoke on the water redelijk onderschat, dat gekend riffke is één ding, maar het volledige nummer zou ik toch echt niet klasseren als een beginnersstuk :)

Neem eens rustig die website door en bekijk wat lessen en eventueel de sectie ivm aankoopadvies, dat geeft u al wat meer inzicht in wat ge kunt verwachten.

Succes en veel plezier gewenst met uw nieuwe hobby!

newl

Legacy Member
Hayrus zei:
DIY Unlatched Footswitch Zoom Pedal / Boss DD-7, DD-20 (Tap Tempo, Bank Switch, Amp) - YouTube
Ik zou zoiets zelf willen maken voor mijn DD-7, maar vroeg me af waar ze die onderdelen hebben. Lijkt me al vrij gespecialiseerd voor de lokale dhz-zaak... Online bestellen wil ik niet doen want dan betaal je sowieso meer verzendkosten dan de onderdelen zelf.

Hallo

Ik heb net zo'n footswitch gemaakt voor mijn roland cube (type BOSS FS-6)

Echte metalen footswitches kun je kopen voor 7,50 € per stuk bij ELAK (Brussel). Ze hebben daar ook de aluminium behuizingen (zoals voor de DIY stompboxes). Pakweg 10 € voor een behuizing.

Wel goed nakijken welk type switch je nodig hebt. In de video hierboven dus momentary (drukknop) normaal OFF, bij indrukken ON.

Om de FS-6 na te maken heb je het tegenovergestelde nodig: normaal ON, bij indrukken OFF (circuit wordt even gebroken bij het indrukken).
Dus dat zou ik nog eens checken, want eerst had ik de verkeerde.

Oh ja, en om gaten te boren in Aluminium heb je een trapfrees nodig (type unibit). Dat koste mij 44 € bij Clabots.be.

AFin ik heb nu wel een "cool" pedaal naar mijn goesting, kostprijs all in duurder dan gewoon een FS-6 kopen.

In plastiek zal het u niet zoveel kosten natuurlijk

Lexx

Legacy Member
Kapoen zei:
As always: justinguitar.com, heel goede website boordevol gratis lessen, informatie,...


Ik denk dat ge smoke on the water redelijk onderschat, dat gekend riffke is één ding, maar het volledige nummer zou ik toch echt niet klasseren als een beginnersstuk :)

Neem eens rustig die website door en bekijk wat lessen en eventueel de sectie ivm aankoopadvies, dat geeft u al wat meer inzicht in wat ge kunt verwachten.

Succes en veel plezier gewenst met uw nieuwe hobby!

Bedankt voor de link!
En ik bedoelde inderdaad maar dat ene stuk om te spelen :D

Zelf had ik ook al een website gevonden, nl. Leergitaar.nl - Iedereen kan gitaar leren spelen maar zou het slimmer zijn om slechts van 1 website te leren of kan het geen kwaad van verschillende bronnen te leren?

Nederlandstalig Beginnerspakket
Ik had namelijk ook al dit gevonden, een beginnerspakket waar ook een leerboek bijzit..

Thin Liz

Legacy Member
Ik heb zelf oa leren spelen met dit:

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQciDRPl9sJrPG8i_Fb-uX79ahjhiAq8-CnU-waMnwfd_QNVqy6Zg

De DVD's van de Rockhouse Method. Ze hebben meerder programma's: van beginner tot de gevorderde en dat in rock/klassiek/funk/metal/blues... Ik kan je zeggen: die zijn echt TOP. Je krijgt steevast een tab-boekje bij de DVD's, en de DVD's op zich geven de gitarist weer vanuit verschillende standpunten zodat je perfect ziet hoe hij z'n vingers zet. Het is een uitnodigende manier van gitaarspelen/filmen en ik kan het alleen maar aanraden. In principe kan je hun DVD's bestellen op de site, maar ze zijn soms ook te vinden in de muziekwinkels hier in Belgie.

Lexx

Legacy Member
Thin Liz zei:

Bedankt! Zal deze DVD zeer zeker bestellen wanneer ik van plan ben gitaar te gaan spelen :D

Maar als je kijkt in mijn vorige post, is het wat om zo een beginnerspakket te kopen? Lijkt mij het makkelijkste omdat ik dan ineens alles heb + het lijkt me niet al te duur? De gitaar zal waarschijnlijk niet supertop zijn, maar aardig genoeg om mee te leren beginnen?

Kapoen

Legacy Member
DVDs en boeken zou ik nog ff links laten liggen, begin met justinguitar.com daarop staat al heel veel goed materiaal.

Qua materiaal: wat is uw budget in feite? Misschien heb ik er al overheen gelezen...

Lexx

Legacy Member
250-300 euro vind ik nog wel cva om mee te beginnen, moet niet direct het beste van het beste hebben..

liefst niet teveel in het begin, aangezien ik niet op voorhand ga weten hoelang ik het ga volhouden :D (ga het nog altijd meer als hobby/tijdverdrijf doen, dus niet al te duur om te beginnen..)
Moest ik na een tijd goede vorderingen maken en alles gaat beter en heb er meer zin, kan ik misschien iets anders kopen..

Edit :
Nog even dit erbij zeggen.. ik ben wel linkshandig :D (heb vroeger eens heel even gitaar gespeeld, en had snel door dat ik makkelijker met een linkshandige gitaar speel..), maar dit zal wel niet zoveel uitmaken zeker? ;p

The_Cat

Legacy Member
LeXx zei:
250-300 euro vind ik nog wel cva om mee te beginnen, moet niet direct het beste van het beste hebben..

liefst niet teveel in het begin, aangezien ik niet op voorhand ga weten hoelang ik het ga volhouden :D (ga het nog altijd meer als hobby/tijdverdrijf doen, dus niet al te duur om te beginnen..)
Moest ik na een tijd goede vorderingen maken en alles gaat beter en heb er meer zin, kan ik misschien iets anders kopen..

Edit :
Nog even dit erbij zeggen.. ik ben wel linkshandig :D (heb vroeger eens heel even gitaar gespeeld, en had snel door dat ik makkelijker met een linkshandige gitaar speel..), maar dit zal wel niet zoveel uitmaken zeker? ;p

Heb je al eens op de site van keymusic gezien? daar verkopen ze toch van die pakketen voor die prijs? Uiteindelijk is dat geen al te slecht beginnersmateriaal :)

En mja als je linkshandig ben zal je misschien beter een linkshandige gitaar nemen, dat zal wel wat comfortabeler spelen neem ik aan :p

The_Cat

Legacy Member
Thomann heeft men pakket verzonden :D zou leuk zijn als het morgen zou aankomen sinds ik dan de hele dag thuis ben van school :D

langun

Legacy Member
Een pakket zou ik persoonlijk nooit aanraden, ze zijn niet slecht slecht, maar aanraden? Nee.

Als ik naar The Hives luister denk ik wel dat je met de meeste soort gitaren aan de slag kan, Rise Against heeft al wat meer power nodig.

Binnen dat budget denk ik wel dat je best af bent met een Squier, indien de looks daarvan je kunnen bekoren, wat ook niet onbelangrijk is.

Squier telecaster affinity - Te koop | 2dehands.be

bijvoorbeeld, indien je ze voor 120 ish kan krijgen, veel meer moet je er ook niet aan geven, want de nieuwe kosten 180.

In combinatie hiermee: Roland Cube 15X - Te koop | 2dehands.be heb je een degelijke beginnersset, die je terug evenveel zal opbrengen bij verkoop moest blijken dat gitaarspelen toch niet aan jou besteed is.

Kapoen

Legacy Member
The_Cat zei:
Thomann heeft men pakket verzonden :D zou leuk zijn als het morgen zou aankomen sinds ik dan de hele dag thuis ben van school :D

Welk pakket hebt ge besteld?

The_Cat

Legacy Member
Kapoen zei:
Welk pakket hebt ge besteld?

Uhm zo'n gitaaronderhoudspakket van Dunlop :) En dan nog pakketje snaren :D Ik ga als het aankomt zelf een poging ondernemen om de snaren te verwisselen van mijn Cort gitaar met de Floyd Rose bridge ^^ hopelijk komt het allemaal goed xD

josuwa

Legacy Member
En alle gitaarsnaren gaan op uw gitaar passen. .08-.56, zelfs akoestische snaren kan je op een elektrische leggen (doe ik bijvoorbeeld met mijn ES-339).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan