Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

eldec

Legacy Member
Tjee zei:
Dag iedereen

Ik ben al een tijdje op zoek naar een elektrische gitaar met versterker en case.
Na wat zoekwerk is mijn oog gevallen op de Epiphone Les Paul Standard + Roland Cube 15XL.

Die gitaar blijkt nu een heel stuk goedkoper dan enkele jaren geleden, is er een nieuw model op komst?

Wat betreft de versterker: Ik heb destijds veel goede reviews gelezen over de Roland Cube 15X, maar benadert de 15XL dezelfde kwaliteit?
Is het overigens niet beter dat ik een 20XL neem?

Welke case raden jullie mij aan?

Gelieve mijn vragen te beantwoorden, 9lives gitaargoden!


Van de gitaar kan ik niet veel zeggen,

maar wat de versterker betreft ik heb zowel op een Cube 15x,20x en 20 XL gespeeld

en ik moet wel zeggen dat het zeer goede oefenversterkers zijn de 15x heeft naar mijn weten weinig of geen effecten (distortions niet meegerekend) tzelfde van de 15 XL de 20X en heeft zo'n 6 effecten en de 20XL heeft nog een solo kanaal en 3 effecten meer
ven de drie zou ik sowieso een 20 watt nemen dus een 20x of een 20 xl want de 15x klinkt wat kaal en minder vol (vind ik)


hopelijk heb je er wat aan

mvg

eldec

langun

Legacy Member
Een tijd geleden hebben ze praktisch alle epiphone modellen goedkoper gemaakt, er komen wel constant nieuwe modellen uit, maar een epiphone les paul standard zal altijd wel ongeveer hetzelfde blijven. Laat je ook niet wijsmaken dat de oude Koreaanse modellen beter zijn dan de huidige Chinese, toen de Chinese lijn werd opgezet moesten ze nog leren hoe ze gitaren moesten maken, maar die fouten zijn er ondertussen al lang uit, de eerste Koreaanse waren ook niet om over naar huis te schrijven.

Roland cube 15XL is gewoon de nieuwe versie van de 15X, die zal zeker niet onderdoen. 15XL vs 20XL: als je de 60 euro kan missen zou ik voor de 20XL gaan, sinds die meer versterkertypes heeft, een ingebouwde tuner (dat kost toch ook altijd geld), en verschillende effecten, je kan die effecten wel niet allemaal tegelijk gebruiken, maar zo krijg je toch wel al een beeld van wat je aanstaat en wat niet.

Voor een koffer: ik had deze voor mijn Epiphone, zeer degelijk: Thomann Guitar Case LP-Style - Thomann Belgian Cyberstore
Een maat van mij heeft deze, en is er even tevreden van: Thomann Guitar Case LP/SG-Style - Thomann Belgian Cyberstore
De tweede heeft wel wat meer opbergruimte voor kabels en dergelijke.

Bij Thomann komt het totaal op 523 euro (lp standard plustop + 20XL + koffer, voor de gitaar + amp kan je een creative bundle nemen, zo spaar je nog een paar extra euros). Dan heb je enkel nog een kabel en een gitaarriem nodig. Indien je voor een zwarte gitaar gaat kan je daar nog eens 50 euro van aftrekken.

Carrion

Legacy Member
Tjee zei:
Dag iedereen

Ik ben al een tijdje op zoek naar een elektrische gitaar met versterker en case.
Na wat zoekwerk is mijn oog gevallen op de Epiphone Les Paul Standard + Roland Cube 15XL.

Die gitaar blijkt nu een heel stuk goedkoper dan enkele jaren geleden, is er een nieuw model op komst?

Wat betreft de versterker: Ik heb destijds veel goede reviews gelezen over de Roland Cube 15X, maar benadert de 15XL dezelfde kwaliteit?
Is het overigens niet beter dat ik een 20XL neem?

Welke case raden jullie mij aan?

Gelieve mijn vragen te beantwoorden, 9lives gitaargoden!

Als ge nieuw koopt zou ik van die cubes weg blijven. Zoals ik hier een paar weken geleden gezegd heb, ne Orange Micro Terror + 1x8 boxke van Orange. Kost +- evenveel als die 20XL (kan klein beetje schelen, maar gaat nooit veel zijn) ma klinkt wel duizend keer beter.

Tjee

Legacy Member
Ik ben eigenlijk van plan van de gitaar bij keymusic te bestellen, een vaste winkel heeft toch altijd meer voordeel ivm garantie, toch?

Ik ga idd voor de plustop, maar niet ebony, eerder Vintage Sunburst.

20XL of niet? Carrion, kan je je standpunt ietwat toelichten?
Een micro heb ik niet meteen nodig, en 1x8 = 1x8watt?
Dat is een heel stuk minder dan 20 watt...

Ik ga de cases eens bekijken.

[edit] welke kabels heb ik zoal nodig? + welke strap kunnen jullie mij aanraden? Ik denk dat zwart qua kleur het beste bij die gitaar zal passen.

langun

Legacy Member
1x8 slaat op het cabinet, 1 speaker van 8 inch.

Die Micro terror, tja... Je kan het proberen, en als het geluid is wat je graag hoort, go for it. Mij lijkt het een one-trick pony, en ik heb nog nooit een Orange gehoord die mij aanstond.

Carrion

Legacy Member
http://cdn.mos.musicradar.com/image...mm-amp-roundup/orange-micro-terror-530-85.jpg

Zoiets dus, die micro terror is ook 20 watt maar daar moet ge bij zo'n versterkers nie echt naar kijken, ze kunnen een beetje luider maar uiteindelijk toch nutteloos moest ge ooit in een groepke spelen, dus zelfs 5 watt zou thuis meer dan voldoende zijn.

En ik vind die micro terror toch echt pakken "echter" klinken dan zo'n cube hoor, die klinken gewoon zo doods als maar kan naar mijn mening.

En eigenlijk is een one-trick pony voor een beginner (in mijn ogen) een pak beter dan de 10 effecten die zo'n cube heeft, vanalles een beetje maar niks tegoei.

Kabels -> Planet Waves, kosten wel een beetje meer dan de goedkopere (zoals Yellow Cables, maar da is in mijn ogen nu eens echt brol) maar ge hebt er wel levenslang garantie op (tenzij ge 'm met een schaar gaat doorknippen ofzo) en uiteindelijk is 20 euro voor 6 meter nog nie zoveel.

Strap maakt nie veel uit, gewoon eens in de winkel kijken of er iets hangt da ge schoon vindt en lang genoeg is.

Tjee

Legacy Member
Ik zou wel vrij veel verschillende stijlen spelen, van blues naar metal. Ben ik dan niet beter af met meerdere sounds?


Iemand ervaring met keymusic?

Skyscraper

Legacy Member
En waarom geen kleine fender? Je hebt al modellekes van rond de 100 euro? En een champ voor 200.
Zeer versatiel en geluid is dik in orde (wel niet té goedkoop gaan).

langun

Legacy Member
Keymusic is zeer behulpzaam, goeie winkel, en soms zelfs goedkoper dan de duitse megastores.

Ronnie86

Legacy Member
ej ik ben bezig aan een 2de pedalboard te maken en kga een power supply kopen. ben aant twijfelen tussen de pedalpower of de fueltank. nu is mijn vraag als ik vandaar stroom pak, past dat dan in mijn digitech rp en jamman? want heb nu een daisychaintje via mijn tu-2 en die past ni in die pedals(moet de bijgeleverde adaptors gebruiken daarvoor :(

Recipe4hate

Legacy Member
langun zei:
1x8 slaat op het cabinet, 1 speaker van 8 inch.

Die Micro terror, tja... Je kan het proberen, en als het geluid is wat je graag hoort, go for it. Mij lijkt het een one-trick pony, en ik heb nog nooit een Orange gehoord die mij aanstond.

Kom maar es luistere naar de mijne :D

Tjee zei:
Ik zou wel vrij veel verschillende stijlen spelen, van blues naar metal. Ben ik dan niet beter af met meerdere sounds?

Iemand ervaring met keymusic?

Ik denk dat het als beginner echt geen kwaad kan om een modeling / multi-purpose versterker aan te schaffen.
Je leert daarna toch met je sound spelen en je ontwikkelt je eigen sound dusdoende. Erna kan je dan al eens gaan snuffelen wat voor lekkers er nog meer de markt is en de goeie (meestal duurdere) versterker gaan proberen die jouw smaak is.
De cube is imo zeker geen miskoop

Skyscraper zei:
En waarom geen kleine fender? Je hebt al modellekes van rond de 100 euro? En een champ voor 200.
Zeer versatiel en geluid is dik in orde (wel niet té goedkoop gaan).

Volgens mij heeft fender nu ook een hele interessante modeling versterker die betaalbaar is. De G-DEC ofzoiets?

En anders: Yahama heeft een broodrooster amp-modeler op de markt die je ook eens moet proberen. Tof apparaatje en helemaal niet zo duur.
Indien je interesse hebt wil thuis ik wel eens opzoeken hoe de Fender en Yahama precies heten...

Carrion

Legacy Member
Tjee zei:
Ik zou wel vrij veel verschillende stijlen spelen, van blues naar metal. Ben ik dan niet beter af met meerdere sounds?


Iemand ervaring met keymusic?

Die verschillende sounds van die Cube zijn echt maar brakke effecten. Zoveel effectjes in een versterker van 100 euro, ben je niet zoveel mee als je denkt :p

PSP_GAMER

Legacy Member
langun zei:
Voor veel minder geld zou ik er niet aan beginnen eerlijk gezegd, 200-250 euro is toch een minimum om een gitaar van basiskwaliteit te hebben, er kunnen nog goede gitaren te vinden zijn onder die prijs, maar de kans is wel veel kleiner.

Indien je dat geld er niet aan wil/kan geven zou ik wat door sparen en ondertussen blijven spelen op de akoestische. Een versterker is imo ook wel een must, want zonder zou ik vrij snel de fun er niet van inzien. But that's me :)

200 a 250 kan ik wel 'vrijmaken' of hoe je het dan ook op een gepaste manier zegt.

Heb je dan een paar voorbeelden van gitaren (elektrische) met een versterker, aangezien ik niet echt goed weet waarop ik moet letten...

Ja, zonder een versterker is er niet misschien al te veel fun, maar soms laat het budget het niet toe he ;)

langun

Legacy Member
Yamaha pacifica's geven altijd waar voor hun geld, tweedehands vintage (merk) gitaren, tweedehands epiphone les paul standards of dots, tweedehands squier classic vibe series, ...

Gitaren die samen met een versterker komen in een pakket zou ik niet aan beginnen, dat is toch meestal zijn geld niet waard, die versterkers stellen niets voor. Dan is het wel beter om eerst gewoon een gitaar te kopen, en dan later een oefenversterker tussen de 100 en 200 euro.

Carrion

Legacy Member
PSP_GAMER zei:
200 a 250 kan ik wel 'vrijmaken' of hoe je het dan ook op een gepaste manier zegt.

Heb je dan een paar voorbeelden van gitaren (elektrische) met een versterker, aangezien ik niet echt goed weet waarop ik moet letten...

Ja, zonder een versterker is er niet misschien al te veel fun, maar soms laat het budget het niet toe he ;)

Dan is het soms beter om het budget nog even te laten sudderen. Want face it, een elektrische gitaar zonder versterker is gelijk ne auto kopen zonder motor omda ge daar 't geld nog nie mee had :p

Tjee

Legacy Member
Recipe: Als ge wilt ;)

Dus, de keuze blijft: Roland cube, orange of fender. Budget 150 euro (liefst niet erover)

Ik ken er niets van, dus welke versterker blijft het beste voor zo'n groot mogelijke variatie en goede prijs kwaliteitverhouding?

langun

Legacy Member
Bij Fender heb je de G-DEC (€200), een halve jukebox, of de Mustang I (€120) of II (€180). Indien je zo veel mogelijk variatie wilt vind ik nog altijd dat je de Orange mag laten vallen, en die kost ook al 120 euro zonder speakers. Tussen de cube of één van de Fenders is het dan meer smaak dan wat anders, al is de Mustang II wel de enige met een 12" speaker, wat meestal toch zorgt voor een minder dozige klank dan 8" of 10" speakers (tenzij je dat graag hoort natuurlijk :D maar 12" is wel de norm bij zowat alle duurdere versterkers).

Persoonlijk zou ik kiezen voor ofwel de Cube 20XL (€160) of de Mustang II, maar ik wil u natuurlijk geen keuze opdringen, want het is ondertussen wel al duidelijk geworden dat de meningen verdeeld zijn :D

@PSP: ken je toevallig niemand met een elektrische gitaar, dan kan je kijken of dat je meer aanstaat dan een akoestische, voor je tot een aankoop overgaat. Anders gewoon eens een winkel binnenstappen.

Tjee

Legacy Member
De case blijkt een goeie 30 euro geodkoper bij thomann dan bij keymusic.
Ik vermoed dat keymusic daar geen probleem van zou maken als ik daar een gitaar + versterker koop en de gitaar in die case van thomann steek in de winkel zelf? :p

Ik vind het model van de LP case wel een stuk mooier dan die rechthoekige, en bij transport zouden de kabels sowieso in de versterker zijn doos belanden. Dusja het gaat waarschijnlijk deze worden: Thomann Guitar Case LP-Style - Thomann Belgian Cyberstore

Goede ervaringen mee langun? Qua kwaliteit enzo.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan