Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

gillesgoalll

Legacy Member
Even een vraagje ik zou misschien in de plaats van een nieuwe strat een 2dehands kopen.

waarop moet ik vooral letten als ik hem ga uittesten ?

vloet

Legacy Member
Iemand een idee met wat ik het veertje kan vervangen dat normaal in de zwevende brug van een strat zit? Kwijtgespeeld, en een veer van een pen ofzo is wat breed blijkbaar :unsure:

Kapoen

Legacy Member
n00b vraagje: hoe houden jullie maat/ritme? Tikken met de voet of 'intern'?

Ik heb het nogal moeilijk om de coördinatie tussen het tikken met mijn voet en het echte gitaarspelen goed te krijgen. Als er iemand tips heeft hoor ik die graag :D

Redhunter

Legacy Member
Kapoen zei:
n00b vraagje: hoe houden jullie maat/ritme? Tikken met de voet of 'intern'?

Ik heb het nogal moeilijk om de coördinatie tussen het tikken met mijn voet en het echte gitaarspelen goed te krijgen. Als er iemand tips heeft hoor ik die graag :D

Vaststellen dat ge fout zit is al een eerste stap. ;)

Er is een beetje verdeeldheid onder muzikanten of met uw voet tikken nu echt de juiste oplossing is in alle gevallen, maar uzelf dwingen tot het voelen van de puls is in ieder geval goed. Vooral tijdens oefeningen tik ik mee als controlemiddel, maar tijdens het het spelen zelf eigenlijk niet (tenzij het echt grooved, maar dat is dan niet echt bewust).

Begin anders eens met je metronoom op alle tellen te zetten en daar over een melodie te spelen die je goed kent of te improviseren (niks moeilijk, pentatonisch ofzo). Volgende stap is metronoom + meetikken. Dan enkel meetikken en uiteindelijk gewoon op gevoel. Daarna kan je dat nog herhalen met je metronoom op 1 en 3 (straight) of op 2 en 4 (eerst zonder, dan met swing als je jazz wilt spelen). En dan als 'laatste' zet je hem enkel op 1.

Er bestaan nog veel varianten hierop die je timing helpen verbeteren. Hoe langer de pauze, hoe beter jij mee moet zijn met de beat. Uiteindelijk kan je deze oefening ook doen , maar je zet je metronoom dan op de afterbeat: de achtsten na de tellen, maar dat is al redelijk geavanceerd.

Veel mensen vertragen/versnellen ook als ze in een improvisatie overschakelen van 16-den of achtsten naar triolen dus daar kan je ook aan werken.

Ik dacht dat je ook wat jazz speelde dus kan je ook met een makkelijke standard over Aebersold improviseren ofzo. Autumn Leaves, All of Me, Blue Bossa, There Will Never Be Antoher You,... Die simpele gevallen.
Luister eerst gewoon eens en volg het schema. Speel daarna de melodie (terwijl je je bewust bent van het schema) en imroviseer. Als je het schema volgt verplicht je jezelf ook de eerste tel te kennen.
(En nadat je het met toonladders kan, doe het ook eens met arpeggios. Iets meer denkwerk, wat je kan afleiden van de beat )

Speciefiek voor improvisatie over jazzstandards: ken de melodie door en door. Als je de melodie tijdens je improvisatie in je hoofd hoort hoor je niet alleen lijnen die goed op het thema passen maar weet je ook altijd waar je zit als extra controle. Uiteindelijk denk je niet meer 'en nu kot dit akkoord, en nu dit' maar weet je gewoon wat je moet doen zonder echt na te denken.

Denk niet dat je door die oefeneningen plots morgen supergoed alles kan meevoelen. Het is vooral een vaardigheid die ervaring en tijd in beslag neemt.

josuwa

Legacy Member
Belangrijk in ritmepartijen vind ik de polsen/handen. Blijf gewoon hetzelfde ritme aangeven met uw hand. Laat uw hand ook over uw snaren gaan als ge ze niet wilt aanslaan. Voor leadpartijen doe je best wat Redhunter ook zei. Na een tijd is dat tweede natuur. Ik stamp nog altijd op de grond omdat ik het geluid gewoon vet vind :D

Redhunter

Legacy Member
josuwa zei:
Belangrijk in ritmepartijen vind ik de polsen/handen. Blijf gewoon hetzelfde ritme aangeven met uw hand. Laat uw hand ook over uw snaren gaan als ge ze niet wilt aanslaan. Voor leadpartijen doe je best wat Redhunter ook zei. Na een tijd is dat tweede natuur. Ik stamp nog altijd op de grond omdat ik het geluid gewoon vet vind :D

Juist! Zeer belangrijk punt dat ik niet vermeld heb.

Kapoen

Legacy Member
Bedankt voor de tips Redunter en josuwa :niceone::bow: Ik heb werk voor de boeg precies :D

Overigens, Redhunter welk metronoom gebruikt gij? Ik heb zo'n Korg ding van 20 euro en die heeft belange niet al die functies en oefenstanden die gij vermeldt :eek:

Redhunter

Legacy Member
Met "op 1 en 3" zetten bedoel ik dat je metronoom enkel de eerste en de derde tel tikt. Dat is geen instelling ofzo, je moet dat gewoon voelen.

Bijvoorbeeld: Als de kwartnoten aan 120 bpm gaan zet je je metronoom op 60bpm en dat is dan je eerste en je 3de tel. De andere 2 denk je er gewoon bij, zonder dat de metronoom ze tikt. Zelfde met op 2 en 4.

Die straight en swing zijn gewoon 2 manieren van je noten plaatsen. Ook dat zijn geen instellingen van een metronoom. Straight wil zeggen dat je alles speelt op de plek waar het moet zijn. In kassieke muziek wordt niks anders gedaan. Andere genres durven soms we eens swingen. Een metronoom speelt altijd straight, maar door er goed over te soleren kunt ge wel swingen.
Swing wil zeggen dat je met een eerder gesyncopeerd ritme zit. Dit filmpje maakt het wel duidelijker (hoewel ik persoonlijk vind dat hij een heel lelijke swing heeft).

Maar om op je vraag te antwoorden: Deze iets te dure metronoom. Heel aangenaam geluid, en gemakkelijk in te stellen op maten buiten 4/4 en 3/4 -- de reden waarom ik hem heb gekocht.

Kapoen

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Gewoon een drumcomputer of je pc opzetten :)
Drumcomputer ja, PC nope. Voor het oefenen met mijn instrument zit ik liever rustig in mijn woonkamer dan achter mijn PC.

@Redhunter: dan had ik blijkbaar uw post eerst verkeerd gelezen, want een aantal zaken die gij beschrijft doe ik sinds kort. Bijvoorbeeld 4/4 straight opzetten en dan zelf de swing/triool beat(s) proberen aan te voelen.

Geeft uw metronoom ook de eerste tel van een maat aan als ge geen kwartnoten hebt geselecteerd? Mijn exemplaar doet dat alleen voor kwartnoten tot 7/4. Vanaf dat ik achste noten instel geeft hij telkens maar 1 harde tel (met offbeat).

Redhunter

Legacy Member
Kapoen zei:
Geeft uw metronoom ook de eerste tel van een maat aan als ge geen kwartnoten hebt geselecteerd? Mijn exemplaar doet dat alleen voor kwartnoten tot 7/4. Vanaf dat ik achste noten instel geeft hij telkens maar 1 harde tel (met offbeat).

Ge hebt een functie om in '0/4' te staan. Dat zijn gewoon beats zonder een accent. Dan kunt ge van 1 tot 9/4 gaan waar hij altijd de 1ste tel accentueert (en het lampke kleurt dan rood ipv groen :unsure:) en alle andere tellen gewoon meetikt.

Als je dan bijvoorbeeld 1,3 en 5 wilt horen in 6/4 zet je hem gewoon op 3/4 in half tempo. Al je 2,4 en 6 wilt horen zetje hem in 0/4 op half tempo, maar dan heb je de eerste tel niet, of in 3/4 op half tempo maar dan heb je accent op 2 wat maar bizar is.

Maar 90% van de tijd zet je die toch op 0/4 dus zoveel maakt dat niet uit.

Tis niet dat je er zoveel meer mee kan dan een andere metronoom :p

langun

Legacy Member
Goed om te weten dat de feds dus niet voor niets zijn binnengevallen bij Gibson.

Edit: het is wel 'maar' 300.000 USD ipv 300.000.000 zoals de Belgische media melden.

kakature

Legacy Member
Iemand die me eens wat kan uitleggen in verband met scales en andere shit (kuch Redhunter kuch :unsure:)?

De laatste tijd ben ik aan het prutsen met de pentatonic blues scale. Wat jammen op jamtracks en improviseren en de 'patterns' leren.

Daarnet transcribe ik de solo van Need Your Love So Bad van Peter Green.
Lied is in de key of A geschreven (denk ik toch) maar als ik de noten bekijk die hij speelt, dan zitten die noten niet in die A pentatonic blues scale (of in andere blues scales).

Hoe komt dat? Iemand een idee wat hier precies gaande is?

Wat ik vaak doe om de juiste key te vinden: ik transcribe een deel van de solo en dan kan ik vaak wel de goeie key te weten komen. Maar met Need Your Love So Bad werkt het dus niet echt :p

Recipe4hate

Legacy Member
van hetzelfde artikel:
"Bekende Gibson-gitaren zijn de modellen Les Paul en Epiphone. Ze werden onder meer gebruikt door B.B. King, Paul McCartney, Eric Clapton, Bob Marley en John Lennon."

Doe toch es eerst je research hé...

En idd wat langun zegt: het is "maar" 300000 usd.

Carrion

Legacy Member
Morgen m'n gitaar eens binnen doen, voor de 3de keer op 2 weken dezelfde snaar over, een van de vijzen van m'n locking tuners eraf en dan nog eens m'n nek die wa krom staat.

Meh, en ik heb zo al geen geld.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan