Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sander.

Legacy Member
@Kampoen

Het lijkt me erg cool om met Linkin Park & Metellica mee te spelen :) .

En denk je dat dit ook het geval is bij deze gitaren? Dat deze ook niet goed te stemmen zijn?

sh0s

Legacy Member
Sander. zei:
Mijn vraag in het goede topic:
Hallo,


Binnenkort is het dan zo ver: Mijn eerste elektrische gitaar! Maar welke? Daarbij wil ik graag jullie hulp bij inschakelen. Ik zoek dus een beginnersgitaar. Mijn maximum budget is 300,= (incl. versterker). Mijn plaatselijke muziekwinkel heeft mij de LAG Imperator 66 & LAG Arkane 66. De Arkane vind ik persoonlijk heel erg mooi, maar is de kwaliteit wel goed? Zo niet, hebben jullie dan nog gitaren in gedachten die goed zouden kunnen zijn? De bedoeling is voor de rock-genre ;) .

Sander

Net is gezegd dat er op beide gitaren een floyd rose-type brug op zit. Is dit nadelig? En wat doet dit?

Een goedkope tremelo brug zorgt voor moeilijker stemmen van de gitaar en vooral moeilijker om in stemming te blijven. Ik zou toch ook een gitaar met vaste brug aanraden. Zoeen tremelo heb je in het begin toch niet nodig. En wanneer je na enkele jaren al wat kan spelen zul je met plezier meer geven voor een gitaar met een deftig tremelo systeem.
Maar kijk vooral eens op 2de hands, zeker voor de versterker (daar kan je niet echt opgelegd worden denk ik). Wat ik zou aanraden: een cube, fender mustang of line6 amp. Hier heb je veel mogelijkheden (veel effecten) waardoor je al eens mee kunt "spelen" als je aan het leren bent. Met een draai aan de knop heb je plots een andere sound waardoor je vele stijlen en liedjes kan uitproberen zonder dat je extra losse pedaaltjes moeten kopen in de toekomst (=> geld uitsparen :) ). Gaande van mooi clean geluid met beetje galm voor akkoorden, klassiekere stukken tot vette distortion voor de meer rock/metal nummers.

Sander.

Legacy Member
sh0s zei:
Een goedkope tremelo brug zorgt voor moeilijker stemmen van de gitaar en vooral moeilijker om in stemming te blijven. Ik zou toch ook een gitaar met vaste brug aanraden. Zoeen tremelo heb je in het begin toch niet nodig. En wanneer je na enkele jaren al wat kan spelen zul je met plezier meer geven voor een gitaar met een deftig tremelo systeem.
Maar kijk vooral eens op 2de hands, zeker voor de versterker (daar kan je niet echt opgelegd worden denk ik). Wat ik zou aanraden: een cube, fender mustang of line6 amp. Hier heb je veel mogelijkheden (veel effecten) waardoor je al eens mee kunt "spelen" als je aan het leren bent. Met een draai aan de knop heb je plots een andere sound waardoor je vele stijlen en liedjes kan uitproberen zonder dat je extra losse pedaaltjes moeten kopen in de toekomst (=> geld uitsparen :) ). Gaande van mooi clean geluid met beetje galm voor akkoorden, klassiekere stukken tot vette distortion voor de meer rock/metal nummers.
Heel erg bedankt. Ik zal eens kijken op marktplaats.

Voor een andere gitaar, heb je een voorbeeld? Want ik kom soms echt op de onbekendste merken uit...

Edit: Ik kom erg veel op de Yamaha Pacifica uit, wat denken jullie daar over?

Recipe4hate

Legacy Member
Sander. zei:
Heel erg bedankt. Ik zal eens kijken op marktplaats.

Voor een andere gitaar, heb je een voorbeeld? Want ik kom soms echt op de onbekendste merken uit...

Edit: Ik kom erg veel op de Yamaha Pacifica uit, wat denken jullie daar over?

Goeie gitaren voor zijn geld. Ik denk er vaak aan om zo ééntje in huis te halen, maar dan kijk ik rond en zie ik dat ik al teveel heb :$

Die zitten jammer genoeg wel een beetje buiten jouw budget.

Sander.

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Goeie gitaren voor zijn geld. Ik denk er vaak aan om zo ééntje in huis te halen, maar dan kijk ik rond en zie ik dat ik al teveel heb :$

Die zitten jammer genoeg wel een beetje buiten jouw budget.

Haha, die is wel een beetje duur ja:p. Mooi dat het goede gitaren zijn.
Binnenkort ga ik ook naar Jasper muziek in Winterswijk (ja, ik ben een Nederlander :p ). Deze is gespecialiseerd in gitaren.

Edit: Is dit goede prijs/kwaliteit verhouding? Lijkt me een mooie set :) .

Edit 2: Ik zie op internet ook overal deze staan, is dit een goede? Al zie ik wel weer zo'n staaf eraan zitten, is dan deze ook zo'n moeilijk stembare gitaar?

Kapoen

Legacy Member
Sander. zei:
Edit: Is dit goede prijs/kwaliteit verhouding? Lijkt me een mooie set :) .
Dat lijkt me inderdaad wel een leuke set voor het geld.

Edit 2: Ik zie op internet ook overal deze staan, is dit een goede? Al zie ik wel weer zo'n staaf eraan zitten, is dan deze ook zo'n moeilijk stembare gitaar?
Grote nono wat mij betreft, squier startersetjes vallen behoorlijk tegen qua kwaliteit.

Sander.

Legacy Member
Kapoen zei:
Dat lijkt me inderdaad wel een leuke set voor het geld.


Grote nono wat mij betreft, squier startersetjes vallen behoorlijk tegen qua kwaliteit.

Bedankt! Ik zal eens met mn ouders overleggen of ze wel 2 uur willen rijden (heen, dus 4 uur totaal) voor een gitaar... Vast wel :) Waar moet ik op letten bij het kopen van een 2e hands gitaar? Iemand buiten het forum zegt dat ik goed naar de 'nek' moet kijken of deze nog wel helemaal recht staat.

Bedankt voor de info iedereen:D

Edit:
Nog een vraagje. Hier in de buurt is helaas geen muziekschool meer. Ik dacht aan online lessen, is dan gitaarles.be (beginnende rockgitaar) een goede les? Hier zijn de eerste 2 hoofdstukken te downloaden.
Of is dit prut?

sh0s

Legacy Member
Sander. zei:
Bedankt! Ik zal eens met mn ouders overleggen of ze wel 2 uur willen rijden (heen, dus 4 uur totaal) voor een gitaar... Vast wel :)

Bedankt voor de info iedereen:D

Edit:
Nog een vraagje. Hier in de buurt is helaas geen muziekschool meer. Ik dacht aan online lessen, is dan gitaarles.be (beginnende rockgitaar) een goede les? Hier zijn de eerste 2 hoofdstukken te downloaden.
Of is dit prut?

maak er een dagtripje van :)
ziet er leuk materiaal uit om te beginnen, denk dat je hier wel lang plezier mee zult beleven.
site: justinguitar eens opzoeken

Recipe4hate

Legacy Member
Sander. zei:
Bedankt! Ik zal eens met mn ouders overleggen of ze wel 2 uur willen rijden (heen, dus 4 uur totaal) voor een gitaar... Vast wel :) Waar moet ik op letten bij het kopen van een 2e hands gitaar? Iemand buiten het forum zegt dat ik goed naar de 'nek' moet kijken of deze nog wel helemaal recht staat.

Bedankt voor de info iedereen:D

Edit:
Nog een vraagje. Hier in de buurt is helaas geen muziekschool meer. Ik dacht aan online lessen, is dan gitaarles.be (beginnende rockgitaar) een goede les? Hier zijn de eerste 2 hoofdstukken te downloaden.
Of is dit prut?

Voor je erheen gaat, denk wel dat die ook met Floyd Rose systeem is hé :)

Sander.

Legacy Member
Thanks voor de site! Ik zal er eens naar kijken. Maar mijn Engels is niet echt perfect... Kent iemand ook een Nederlandse/Vlaamse (of Belgische, weet ik het :p ) cursus? Of is gitaarles.be een goede?

Sander.

Legacy Member
Is het merk Fender goed? Want dan ga ik gewoon even naar Jasper Muziekshop, want daar heeft hij die veel staan (staat op de website).

Stierkoe

Legacy Member
Sander. zei:
Is het merk Fender goed? Want dan ga ik gewoon even naar Jasper Muziekshop, want daar heeft hij die veel staan (staat op de website).
Kan zeker goed zijn, maar prijs/kwaliteit zijn er soms wel betere te vinden.

Even ter info: Fender is één van de allergrootste merken van elektrische gitaren. De Telecaster en Stratocaster die Leo Fender ontworpen heeft is tot op de dag van vandaag de basis van een groot deel van de elektrische gitaren. De andere écht grote speler is Gibson met zijn gitaren Les Paul, SG en dergelijke. Bijna alle solid body elektrische gitaren zijn "klonen" van de gitaren die ik hier vermeld. Vooral de Stratocaster en Les Paul zijn oneindig vaak gekopieerd.

Met een beperkt budget (<= €300) komen deze gitaren eigenlijk niet echt in aanmerking. De prijzen beginnen ongeveer vanaf €450 (Mexicaanse Fender). Met wat geluk vind je 2dehands nog wel iets betaalbaar. Je kan wel eens kijken bij hun dochterbedrijven, Squier en Epiphone voor respectievelijk Fender en Gibson. Zij maken meer betaalbare gitaren, maar prijs/kwaliteit ga je bij de concurrentie zeker iets gelijkaardig of beter kunnen vinden.

Die Yamaha heeft inderdaad een Floyd Rose brug. Dat zou ik afraden om te kopen als beginner. Maar die LAG gitaren die je vermelde hebben volgens mij geen Floyd Rose hoor, zegt de verkoper dat? De LAG Imperator 66 met vaste brug (volgens google) lijkt me een veilige keuze voor een beginner.

Sander.

Legacy Member
Stierkoe zei:
Kan zeker goed zijn, maar prijs/kwaliteit zijn er soms wel betere te vinden.

Even ter info: Fender is één van de allergrootste merken van elektrische gitaren. De Telecaster en Stratocaster die Leo Fender ontworpen heeft is tot op de dag van vandaag de basis van een groot deel van de elektrische gitaren. De andere écht grote speler is Gibson met zijn gitaren Les Paul, SG en dergelijke. Bijna alle solid body elektrische gitaren zijn "klonen" van de gitaren die ik hier vermeld. Vooral de Stratocaster en Les Paul zijn oneindig vaak gekopieerd.
Bedankt voor de info, zal zeker helpen bij de zoektocht :) .
Stierkoe zei:
Met een beperkt budget (<= &#8364;300) komen deze gitaren eigenlijk niet echt in aanmerking. De prijzen beginnen ongeveer vanaf &#8364;450 (Mexicaanse Fender). Met wat geluk vind je 2dehands nog wel iets betaalbaar. Je kan wel eens kijken bij hun dochterbedrijven, Squier en Epiphone voor respectievelijk Fender en Gibson. Zij maken meer betaalbare gitaren, maar prijs/kwaliteit ga je bij de concurrentie zeker iets gelijkaardig of beter kunnen vinden.
Ik zat zelf ook al wel wat 2e hands te kijken ja ;) . Nieuw zijn ze idd wel duur...
Stierkoe zei:
Die Yamaha heeft inderdaad een Floyd Rose brug. Dat zou ik afraden om te kopen als beginner. Maar die LAG gitaren die je vermelde hebben volgens mij geen Floyd Rose hoor, zegt de verkoper dat? De LAG Imperator 66 met vaste brug (volgens google) lijkt me een veilige keuze voor een beginner.

Bedankt. Nee, de verkoper heeft dat niet gezegd. De verkoper kon me eigenlijk ook niet veel erover vertellen omdat hij ze zelf niet had staan. Hij zou hem dan moeten bestellen.

Dinsdag krijg ik een gitaar te leen:applause: (met versterker)! Geen idee of het een goede is, maar mn stiefvaders zoon bleek een gitaar te hebben waar hij niks meer mee deed. Ik mag hem lenen, en als hij me bevalt mag ik hem overkopen. één onderdeel doet het alleen niet meer. Er zit namelijk zo'n 'staaf' aan, die maakt toch die lange klanken? Die vind ik normaal gesproken echt wonderlijk mooi, dus als het deze gitaar wordt (voor een mooi prijsje) wil ik dat eigenlijk wel laten repareren. Maar eerst maar eens kijken wat voor één het is ;) .

Recipe4hate

Legacy Member
Sander. zei:
Dinsdag krijg ik een gitaar te leen:applause: (met versterker)! Geen idee of het een goede is, maar mn stiefvaders zoon bleek een gitaar te hebben waar hij niks meer mee deed. Ik mag hem lenen, en als hij me bevalt mag ik hem overkopen. één onderdeel doet het alleen niet meer. Er zit namelijk zo'n 'staaf' aan, die maakt toch die lange klanken? Die vind ik normaal gesproken echt wonderlijk mooi, dus als het deze gitaar wordt (voor een mooi prijsje) wil ik dat eigenlijk wel laten repareren. Maar eerst maar eens kijken wat voor één het is ;) .

Bedoel je dit? http://www.aampselectricguitarstore.com/images/allparts_wilkinson_vsg_vintage_trem.jpg

Hiermee kan je je snaren lichtjes 'lossen' of 'strekken' tijdens het spelen, wat zorgt voor een whammy-effect. Echter, dit zorgt er ook voor dat je gitaar heel snel ontstemt, zeker bij goedkopere modellen.
Als beginner (ja sorry dat we hier nogmaals over beginnen, maar je moet kunnen wandelen voor je leert lopen) zou ik me hier niet teveel op focussen.

Sander.

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Bedoel je dit? http://www.aampselectricguitarstore.com/images/allparts_wilkinson_vsg_vintage_trem.jpg

Hiermee kan je je snaren lichtjes 'lossen' of 'strekken' tijdens het spelen, wat zorgt voor een whammy-effect. Echter, dit zorgt er ook voor dat je gitaar heel snel ontstemt, zeker bij goedkopere modellen.
Als beginner (ja sorry dat we hier nogmaals over beginnen, maar je moet kunnen wandelen voor je leert lopen) zou ik me hier niet teveel op focussen.

Bedankt, ja, dat bedoel ik inderdaad ;) . Maar ik zal wel kijken wat ik krijg, want ik weet überhaubt niet wat ik krijg... Misschien is het niet eens een beginners gitaar... Ik zie het dinsdag/donderdag ;) .

Kapoen

Legacy Member
Sander. zei:
Dit is toch voor akoestische gitaar? En ik zoek eigenlijk echt iets Nederlands/Vlaams...
Ehm, heb je de site al eens bekeken? Deze site staat boordevol informatie voor ongeveer elk type gitaar. Daarbij maakt het initieel niet uit met welk instrument je begint, akoestische vaardigheden zijn perfect over te dragen op je elektrische gitaar.

Dus moest je deze site toch willen bekijken, bekijk alle lessen, niet alleen die specifiek over elektrische gitaar. En van veel lessen kan je een vertaling downloaden, ook in het Nederlands. Die staan meestal in het artikel vermeldt.

Redhunter

Legacy Member
Relatief nieuwe snaar gesprongen aan de stemsleutel. Ik kijk eens en blijkbaar zit daar een klein krasje :sop:.

Subiet proberen of ik een klein vijltje vind. Desnoods gewoon een dun strookje plakband. Tenzij iemand hier een makkelijkere oplossing weet?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan