Redhunter
Legacy Member
kakature zei:Iemand die me eens wat kan uitleggen in verband met scales en andere shit (kuch Redhunter kuch)?
Allee, we zijn weer vertrokken

Eerst en vooral: alle 12 noten kunnen in elke toonaard en elk akkoord gespeeld worden. Elke noot gaat een ander effect hebben en dat is uw eigen kleurenpallet. Speel de noten die jij vindt dat goed klinken. Als je niet weet waarom ze goed klinkt, dan weet je het niet, maar als ze klinkt: speel ze.
Soit, als je luistert naar een traditionele blues (vb) in A hoor je volgend schema.
Code:
| A7 |(D7) | A7 | |
| D7 | | A7 | |
| E7 | D7 | A7 |(E7) |
Daarop kunt ge vollenbak A bluesscale tsjeezen. Maar wat is A bluesscale eigenlijk? Als je het visueel op je gitaar bekijkt is dat eigenlijk gewoon A mineur pentatonisch met 1 extra nootje erbij: de #4. In noten:
Code:
A mineur pent. a c d e g
A bluesscale a c d d# e g
We spelen dus eigenlijk een mineur toonladder terwijl we majeur verwachten (= blues)
Nu we dat weten kijken we naar I Need Your Love So Bad. Toonaard is A (goed geluisterd
). Maar luister eens naar dat akkoorden schema (filmpje).Begint zoals een blues die we kennen, niet veel op aan te merken. Op 0.17 horen we een diminished akkoord, maar dat kunt ge nog klasseren onder een kleine variatie. Maar luister van 0.22 tot 0.25 naar de bas. Dat zijn geen akkoorden uit een traditioneel bluesschema, maar uit A majeur diatonisch (als je je dat nog herinnerd). Het klinkt zelfs eerder poppy.
Wat spelen we op diatonische akkoorden? A majeur. Hier misschien A majeur pent. om het bluesy te laten klinken.
We zitten dus met een mengvorm van een bluesschema met akkoorden uit A. Dus we spelen A Bluesscale en A majeur pent. door mekaar. De allegemakklijskte manier om dat te doen is gewoon A spelen met de b3 erbij.
Dus a b c c# (d) e f# (g#) wat eigenlijk neerkomt op F# Bluesscale. Je gaat zelf wel merken dat op sommige plekken de ene beter past als de andere en dat je soms naar de andere gaat moeten springen om op te lossen, maar daarvoor heb je een gehoor

Beste raad die ik kan geven bij zo'n nummers is vooral je gehoor gebruiken. Veel mensen leggen zichzelf beperkingen op door enkel noten te spelen uit toonladders. Vroeger kenden die mannen zelf meestal geen bal van theorie en die speelden ook de pannen van het dak.
Theoretisch gezien vind ik blues trouwens het moeilijkst te verklaren. Tis een beetje een buitenbeentje

)?



