Archief - Het grote DJ/Audio-vragen topic! Deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

deathsythe

Legacy Member
bij mixers is dat toch aan te raden... (stof tussen uw faders zorgt voor dat gekraak oa)

REDNIK

Legacy Member
Keukenhanddoeken lijkt mij inderdaad al een goedkopere oplossing! Maar had mij is laten wijsmaken dat je ook wat moest uitkijken wat voor doeken je er overlegde (omdat sommige zelfs meer stof aantrekken), maar bij keukenhanddoeken lijkt me dat nu niet het geval ;)

Justchill

Legacy Member
hoi.. ik ben een beginnende thuis DJ.. Ik gebruik traktor pro 2 icm de numark total control LE. Nu zou ik ook graag draaien op m'n netbook.

- Heb je een krachtige PC nodig om te draaien? Netbook is brazos E-350 APU.
- welke USB geluidskaart raden jullie aan? Lees veel over maya, maar is die al niet wat oud?

cheers :)

Utred

Legacy Member
Niet echt een dj-vraag maar kom.
Ik heb mijn vader zijn platenspeler gevonden(technics SL D3) en wil toch al een tijdje naar vinyl beginnen luisteren dus vond het het ideale moment om dat ding eens te beginnen gebruiken.
Nu, als ik hem op de phono-ingang van mijn stereo aansluit krijg ik geen geluid. Als ik hem op AUX of CD aansluit krijg ik wel geluid, maar alleen op een zeer hoog volume, en het klinkt qua tonen ook niet zoals het zou moeten.
Als ik de CD-speler op de phono-ingang aansluit krijg ik wel geluid, maar ook alleen als ik het volume heel luid zet. De phono-ingang is dus niet helemaal kapot, maar er is duidelijk wel iets mis. Iemand een idee?
De versterker is een marantz pm 62, moest dat helpen. Ik vind er nogal weinig over.

Klopgeest

Legacy Member
aXl_ zei:
Zorg dat je usb-stick FAT32 geformatteerd is. NTFS geformatteerde sticks of andere externe apparaten (HD's, etc.) kunnen niet gelezen worden door de cdj.

Dikke merci! Held! Toevallig ook een verklaring voor waarom het FAT32 geformatteerd dient te zijn? Puur uit interesse.

aXl_

Legacy Member
Klopgeest zei:
Dikke merci! Held! Toevallig ook een verklaring voor waarom het FAT32 geformatteerd dient te zijn? Puur uit interesse.

Het zijn gewoon twee verschillende file systems voor opslagmedia. Pioneer heeft besloten enkel ondersteuning in te bouwen voor FAT32. Meer zit er niet echt achter ^^

Stimpy

Legacy Member
evil_konijn zei:
Niet echt een dj-vraag maar kom.
Ik heb mijn vader zijn platenspeler gevonden(technics SL D3) en wil toch al een tijdje naar vinyl beginnen luisteren dus vond het het ideale moment om dat ding eens te beginnen gebruiken.
Nu, als ik hem op de phono-ingang van mijn stereo aansluit krijg ik geen geluid. Als ik hem op AUX of CD aansluit krijg ik wel geluid, maar alleen op een zeer hoog volume, en het klinkt qua tonen ook niet zoals het zou moeten.
Als ik de CD-speler op de phono-ingang aansluit krijg ik wel geluid, maar ook alleen als ik het volume heel luid zet. De phono-ingang is dus niet helemaal kapot, maar er is duidelijk wel iets mis. Iemand een idee?
De versterker is een marantz pm 62, moest dat helpen. Ik vind er nogal weinig over.

voorversterker nodig :)

[EZ]

Legacy Member
Klopgeest zei:
Dikke merci! Held! Toevallig ook een verklaring voor waarom het FAT32 geformatteerd dient te zijn? Puur uit interesse.
Veel toestellen ondersteunen enkel FAT (PS3, DVD-spelers, een geheugenkaartje in je GSM ook denk ik).

Kheb eens gelezen dat FAT open source is ofzo (en dus gratis te gebruiken door hardware-fabrikanten), terwijl NTFS dat niet is.

Utred

Legacy Member
Stimpy zei:
voorversterker nodig :)
Er is een phono-ingang, met dingske voor de aarding enal, dus normaal moet daar toch geen preamp meer bij?
Nuja, binnenkort verhuis ik, dan haal ik gwn die versterker eens uit elkaar en kijk of er iets mis is of ga ik er mee naar een winkel. Kzou liefst eerst weten of het niet een makkelijk oplosbaar probleempje is voor ik geld geef aan een preamp. Hij zal hoogstwaarschijnlijk een nieuwe stylus nodig hebben, mss dat ik zelfs een nieuwe cartridge koop, dus het zal al kostelijk genoeg worden :p

aXl_

Legacy Member
evil_konijn zei:
Niet echt een dj-vraag maar kom.
Ik heb mijn vader zijn platenspeler gevonden(technics SL D3) en wil toch al een tijdje naar vinyl beginnen luisteren dus vond het het ideale moment om dat ding eens te beginnen gebruiken.
Nu, als ik hem op de phono-ingang van mijn stereo aansluit krijg ik geen geluid. Als ik hem op AUX of CD aansluit krijg ik wel geluid, maar alleen op een zeer hoog volume, en het klinkt qua tonen ook niet zoals het zou moeten.
Als ik de CD-speler op de phono-ingang aansluit krijg ik wel geluid, maar ook alleen als ik het volume heel luid zet. De phono-ingang is dus niet helemaal kapot, maar er is duidelijk wel iets mis. Iemand een idee?
De versterker is een marantz pm 62, moest dat helpen. Ik vind er nogal weinig over.

wat je beschrijft qua apparaten en ingangen combinaties klinkt me wel niet echt logisch. Als je versterker een phono ingang heeft zit daar normaalgezien een pre-amp in je versterker tussen, die het signaal van je draaitafel extra versterkt.

Logisch zou bijgevolg zijn:

draaitafel -> phono = normaal geluid
draaitafel -> line-in (of cd of aux) = zwak geluid (en niet heel luid)
Cd-speler -> phono = overstuurd geluid (en niet heel zwak)
Cd-speler -> line-in = normaal geluid

Het feit dat je overstuurd geluid krijgt als je je cd-speler op je phono aansluit betekent dat er met je phono-ingang niets mis is en het probleem zich situeert bij je draaitafel. Waarschijnlijk dus inderdaad je naald.

edit: tenzij ik je uitleg verkeerd geïnterpreteerd had en jij met "heel luid" (bij draaitafel->line in) bedoelde dat je de volume-knop ver moest opendraaien. Dan is dat normaal, want de pre-amp ontbreekt namelijk in die opstelling. Als je weinig tot geen geluid krijgt als je je cd speler op je phono ingang aansluit lijkt me toch iets mis te zijn met de pre-amp in je versterker want dat moet overstuurd klinken (het geluid wordt namelijk een keer teveel versterkt).
Als de fout ligt in je ingebouwde pre-amp koop je best een externe pre-amp. Dat kost iets van 40€ en dan sluit je je draaitafel, over die externe pre-amp gewoon aan op de line-in van je versterker.

Utred

Legacy Member
Met heel luid bedoelde ik inderdaad dat ik de volumeknop helemaal moet opendraaien :p
Het is inderdaad niet logisch, ik dacht ik vraag het hier eens misschien is het een bekend probleem. Het zal dus kijken worden of ik die ingebouwde preamp kan repareren.

MaTi

Legacy Member
Hallo,

ik ben altijd redelijk veel bezig geweest met muziek maar meer voor de hardere stijlen (hardtechno, industrial enz).

Nu wou ik het eens een kans geven om zelf wat te draaien. Om niet teveel geld uit te geven, had ik gedacht om in eerste instantie via pc een mengpaneel aan te sluiten en dan zo te beginnen.

Is er iemand met ervaring die mij op weg kan helpen?

Het is zeker niet de bedoeling om commercieel te gaan, levende in een uithoek in Limburg waar deze stijlen niet geapprecieerd worden.

Groeten

PS

Thread weg, zal het hier ff posten

MaTi

Legacy Member
Neem het als ik ga het een kans geven. Eigenlijk doet geld er niet veel toe. Ik wil in eerste instantie leren draaien, daarna misschien iets meer.

Dus het enige wat ik nodig heb is: mengpaneel voor pc? mp3s kopen via internet en een hoofdtelefoon.

Ik heb voor mijn buurt een te aparte muzieksmaak (hardtechno, industrial hardcore,...à dus geld erin steken om er iets commercieel mee te doen is toch een no go.

Greetzzz
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan