Archief - Het grote DJ/Audio-vragen topic! Deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

profound

Legacy Member
xDama zei:
Ik heb feitelijk eens een paar vinyl beginnersvragen. Ik ben nu ongeveer al een jaartje aan het draaien, maar pas recent op vinyl begonnen.

1. Hoelang doe je ongeveer met een setje naalden? Ik heb gelezen als je 1 plaat/dag draait, dat je na ongeveer 1 jaar je naalden moet vervangen. Klopt dit?

2. Ik heb nu een setje Ortofon OM Pro's steken, waar ik wel tevreden van ben, maar wat zijn nog aan te raden naalden? Let wel, het is enkel voor te mixen, niks te scratchen. Enja, liefst in verhouding prijs/kwaliteit.

3. Ik heb willen merken dat bepaalde platen veel soepeler over mijn slipmatten glijden dan andere. Is dat normaal? Als ik mijn plaat klaar zet voor te beatmatchen en ik laat ze zonder iets van kracht los, gaan bijna al mijn platen meteen op snelheid draaien, terwijl een paar platen echt een tel nodig hebben om op 45 RPM te komen. En als ik die platen bv. rewind, dan draaien die bijna dubbel zoveel terug als de andere.

1. Bwa jah, als ge er wa voorzichtig mee omspringt kunde langer dan een jaar me uw naalden doen ze. Ik heb in totaal al 4 naalden gekocht, en ik draai al 3 jaar ongeveer, dusja. Ma ik vind wel van mezelf da ek goe zorg draag voor men naalden.

2. Ortofon pro's zijn idd goeie naalden. Daar kunde nooit iets fouts mee doen! Voor naald + cartridge moede rekenen 150-200 voor een setje (2 dus). Ook nen tip als ge ga draaien, pakt ALTIJD uw eigen naalden mee, en koopt een 'doosje' om uw naalden in te steken.
Ook ne goeie tip, vergeet uw naalden dan ni op da feest :sad:

3. Nope is ni normaal, en is iets wa ge ni wilt. Is zoals axl al zei da uw plaat bol/hol is. Maw 'warped'. En da is iets da ge ni wilt! Ik haat da echt, en alsek zo'n platen toekrijg van chemical gaan ze sowieso terug! Al 2 keer voorgehad en 2 keer terug op de post gedaan en een nieuwe plaat gekregen.
Normaal gade idd als ge uw plaat omdraait merke da den andere kant veel meer grip heeft.

xDama

Legacy Member
Aight, bedankt voor de reacties!

Ja, nu ik die platen eens heel goed inspecteer, staan ze inderdaad precies een beetje bol. De ene kant slipt enorm door, de andere kant beweegt amper. Brakke boel, want er zitten zo 2 platen in mijn shipment, alsook 1 plaat waarbij er een enorme 'kink' is in de vorm en de naald er soms durft afspringen. Ik ben dan toch niet zo tevreden van Chemical tbh. Ik heb daar nu 10 platen besteld, 2 zijn warped, 1 is misvormd en al die platen zaten gewoon los verpakt in een doos, waardoor sommige hoezen echt geschonden zijn.

@profound: hoe kan je 'zorg' dragen voor je naalden? Zijn er tips op dat gebied?

profound

Legacy Member
xDama zei:
@profound: hoe kan je 'zorg' dragen voor je naalden? Zijn er tips op dat gebied?

Gohja, gewoon geen domme dinge doen.
Als ge gedaan hebt me draaien uwen toonarm vasthaken, uw naald ni onnodig op uw plaat late ligge, soms uw naald is wa proper make (stof er af doen als er aanhangt, ...), altijd in een doosje steke als ge het meepakt, liefst in zo'n doosje waarin ze zitten als ge ze koopt ofzo. Dusja, niets speciaals eigenlijk.

v-Lash

Legacy Member
Ik heb altijd al chance gehad met chemical heb ik willen merken.
Nog geen enkel plaatje da krom trok, hoewel ze inderdaad wel zeer brak verpakt zijn.

Kmoet wel zeggen da bij m'n laatste bestelling ek voor ne maat ne zonnebril meebesteld had en dieje zat gewoon los bij m'n platen waardoor diejen bril in stukken vaneen lag. Vandaag dan maar eens terugsturen.

@xDama, Surus en Redeye heersen! Ge moet daar maar eens proberen. Ik check tegenwoordig altijd eerst Surus voor ik ergens anders bestel, omdat je daar ook gratis de digitale tracks krijgt.

deathsythe

Legacy Member
die kontrol X2 of hoe het ook de naam gaat krijgen, zal ik mij wel aanschaffen, mits dezelfde prijsrange als de X1...

gvQ

Legacy Member
Mike_D zei:
Dat is geen dj meer maar gaat al meer op een controllerist lijken ;)

².
Als je jezelf dj wil noemen moet je
1. Kunnen beatmatchen.
2. Kunnen phasematchen.

Als je dat ni kan. Dan kan je jezelf een entertainer of dergelijke noemen.

Therapy

Legacy Member
Het is vet maar ik zou het nu toch niet dadelijk meer DJ'en meer noemen.

Drew

Legacy Member
Een draaiende plaat wat tegenhouden. Ja man daar moede voor naart school geweest zijn ..

gvQ

Legacy Member
Drew zei:
Een draaiende plaat wat tegenhouden. Ja man daar moede voor naart school geweest zijn ..

Combinatie van knoppen uit je hoofd leren en uitvoeren, 1 dag.
Volwaardig leren draaien, inclusief beatmatchen, doubledrops, fases matchen.
Net iets langer (veel langer) ... ;)

xDama

Legacy Member
Therapy zei:
Het is vet maar ik zou het nu toch niet dadelijk meer DJ'en meer noemen.

+1

Nuja, voor sommige genres kan dat wel nog cool zijn, maar voor andere genres is dat ronduit degoutant :)

Fruitboer

Legacy Member
Vroeger reden ze op paarden, nu met auto's.

De dj-wereld evolueert ook :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan