YellinD zei:
als ge evenveel tijd steekt in met windows leren werken als in met linux leren werken, kunt ge uw windows even stabiel maken als linux
ik heb een maandje met linux gewerkt en het was volledig stabiel (niet na een maand, maar al vroeger), maar als ik dan omkijk naar al mijn jaren met windows: nooit was dat systeem zo stabiel als linux. En indien dat toch mogelijk was: dat zou dan willen zeggen dat je in windows veel tijd verspeelt aan een systeem in orde te brengen, terwijl je toch wel betaalt in de veronderstelling kwaliteit te krijgen, de meeste linux distro's daarentegen hebben altijd gratis versies die stabiliteit inc zijn om het zo te zeggen (en die mij alles en meer geven dan win in ruil voor een beke downloadruimte op men telemeter)
verder kan windows op het gebied van stabiliteit linux niet evenaren:
ik heb me ooit eens geïnformeerd op het gebied van veiligheid (voor een spreekbeurt) en ik las op theregister in een column volgende dingen:
- windows update alleen nog maar actief xp en niet meer zijn oude versies omdat ze er simpelweg geen tijd meer voor hebben
- er zijn security problemen in windows waarvan MS zelf toegeeft dat ze ze nooit zullen kunnen oplossen
- er zijn iets van 60.000 windows virussen, 40 linux virussen (5 voor de commerciële versies) en 4 voor de mac
er stond dan nog een hele uitleg over hoe dat kwam, als ik het terugvind link ik wel eens
zo stond er ook dat het argument dat windows gewoon meer het slachtoffer is omdat het meer gebruikt wordt niet opgaat omdat 60% van de webservers draaien op een UNIX systeem en toch zijn de meeste -succesvolle- hacks tegen windows servers (de windows server gaat trouwens om de 59-69 dagen offline, terwijl er freebsd servers zijn die al meer dan 1400 dagen online zijn gebleven, wel opmerken dat linux servers automatisch na een bepaalde periode die counter terugzetten op 0, van hen kan men het niet weten)
YellinD zei:
windows ondersteunt alles zowat als ge er maar wat moeite voor doet
dat klopt niet echt imo:
het is niet windows dat alles ondersteunt, maar alles dat windows ondersteunt.
alles heeft ondersteuning voor windows, maar windows doet niet echt moeite andersom:
linux (en linux software) geeft ondersteuning voor bvb files op een netwerk te kunnen gebruiken van een winpc (samba) of geeft software om office (van ms) te kunnen lezen, maar ik heb nog nooit in mijn leven gezien dat dit ook andersom ook zo was.
maar om terug te keren op het feitelijke onderwerp:
linux (en andere unix systemen) hebben 60% van de servermarkt ingepalmd, maar voor de desktop markt naar zich toe te trekken gaan er dingen moeten veranderen:
- er moet voor de meeste dingen een alternatief komen voor de console: volgens mij is dat voor veel mensen te hoog gegrepen
- mensen moeten beseffen dat linux een realistisch alternatief is
- fabrikanten van hardware moeten stoppen met Bill zijn reet te likken: dit is ergens een steunverlening aan monopolievorming, het zou zelfs strafbaar moeten worden
- de grootste hinderpaal: de indoctrinatie door iedereen:
- je gaat naar school: 99,9% zeker dat de compitoeterklas windows pc's heeft
- je moet een practicum opstellen op pc: "die grafiek maak je met exell," zeggen ze daar
- je hebt problemen met bvb telenet en belt naar de helpdesk: "welke windows draait u" is de meest waarschijnlijke vraag die ze gaan stellen
- veel fabrikanten leveren geen ondersteuning aan linux gebruikers
- ...
dan wat mij verder ook irriteert:
ik woon tegenover het stadhuis (van Kortrijk) en de buitenkant zijn grote ramen, ik zie daar dus altijd al die ambtenaren tokkelen. Nu schat ik dat er in dat gebouw zich ongeveer 75 pc's bevinden en als ik zie wat ze draaien: XP (dus hebben die pc's ook office)
daarna bezoek je eens een of andere site van een pcwinkel (bvb tones) en je kijkt naar de prijzen:
- windows xp pro: 150 euro (home is dikken bucht en daar ist niet echt home use

)
- office xp pro: 335 euro
- 256 mb DDR ram (goedkoopste merk): 41 euro (ik gok dat ze daar 512 mb ram hebben, terwijl dat maar een boost is van 10% ten opzichte van een windows bak met 256 mb ram
aan 1 pc besteed men dus (zonder de pc zelf, want die heb je dus wel nodig

): 486 euro, ik ben nu héél braaf en zeg dat er maar 50 pc's zijn: 24300 euro aan overbodige software.
wie betaalt dat? De meerderjarigen onder ons, bovendien brengt ms om de zoveel tijd een nieuwe versie uit, dus dat gebeurt meerdere malen.
Als ze nu eens allemaal windows lieten vallen en linux gingen gebruiken (de gratis versies zijn imo zeker goed genoeg), dan denkik dat er niet elk jaar gezwoegd zou worden om die begroting te dichten of om een oplossing te vinden voor de pensioenen.
en als er een paar degelijke experts de pc's onderhouden (dus installatie en beveiliging), dan moeten de ambtenaren er enkel gebruik van maken (en moeten zij dus prolly heel zelden dingen doen die moeilijker overkomen dan in windows)