Archief - Aandeel linux in de markt

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

YellinD

Legacy Member
Burnout zei:
Windows is dan ook NET iets meer gedistibueerd dan die pakketten van bijvoorbeeld adobe, macromedia en autocad, dus daarop kunde uw commentaar ook al niet staven. Een OS is geen gespecialiseerd programma, een OS is een "fundament" waarop ge de rest bouwt. Een OS is voor de eindgebruiker een zo handig mogelijk... spel zeg maar, waar ze de rest mee moeten kunnen doen op een zo gemakkelijk mogelijke manier. De markt van een OS en een programma ligt ook zo uit elkaar hé.
Licenties van MS worden in paketten gekocht hoor... daar zit alles in, van OS, over Office-applicaties tot... (het is niet mijn branche dus alles weet ik er ni van, weet alleen wanneer ze nieuwe licentie meoten gaan vragen bij de persoon die ervoor instaat)
Het is waar dat ms-programma's meer gesidtribueerd zijn, maar ELKE pc in het bedrijf heeft die dan ook geisntalleerd zijn <-> programma's voor CAD-tekenaars en zo maar een paar honderd man is
Toch liggen de kosten VEEL hoger als wat ze aan MS moeten betalen... Wat voor mij dus betekent dat ge voor veel MS-licenties niet veel moet betalen... Ik heb het hier wel over cijfers uit de bedrijfswereld, niet de home-users

Burnout zei:
Waar het bij mij eigenlijk vooral om gaat is dat ik tegen de politiek van MS ben, hun monopolie ontkennen is belachelijk. Ik kan er niet tegen dat er zo een dwaas E icoon staat als ik mijn XP OS installeer en dat mensen in mijn omgeving zeggen: "Waarom zou ik van browser veranderen, em werkt toch goed." ... en tegelijk spyware (en andere stuff) binnenhalen terwijl ze er zelf bijzitten. Ook belachelijk is de integratie van hun messenger, waarom is da nodig? Ik koop een OS, geen chatplatform :( Nog zoiets, mediaplayer, waarom moet da erbij? Omdat anders niemand ooit mediaplayer zou gebruiken maar veel betere alternatieven ofzo. Dan zwijgen we nog over de integratie van die componenten bijvoorbeeld messenger met outlook express enzo.
True, maar denk eens aan dit: een pc waar alle programma's geintegreerd zijn, moet een pc-leek geen moeite doen om van het ene tot het andere te komen. Hij moet ook niks meer installeren (wat voor zo'n mensen soms ook al moeilijk is) etc...
Voor de gevorderde mensen zijn al die dingen uit te schakelen, in te stellen, ... zodat ze evengoed erken (of vervangen kunnen worden door) hun alternatieven
Bij bvb RedHat krijgt ge toch ook een hele resem programma's bij om vanalles te doen? Als iedereen RH begint te gebruiken, gaat iedereenn ook die software dat erbij zit gebruiken, hoewel er betere alternatieven zijn... Dat is gemakzucht, een nevenverschijnsel van de menselijke natuur. Dat MS daarop inspeelt noem ik slim en niet smerig
Zijn ze trouwens niet verplicht van te stoppen met mediaplayer en zo default te installeren? dacht van wel

Burnout zei:
Ook waar het mij om te doen is (nog is ;)), is de architectuur van *nix die gewoon veeeeeeel beter in elkaar steekt. Ok het is misschien meer voor de gevorderde gebruiker om al die zaken aan te passen maar ik #care niet echt om de end user op die moment. Die werkt evengoed tot beter met een standaard linux platform dan met een w32 hoor, da is gewoon zo.
Goh... ik zou de vergelijking durven maken met programmeren in assembler en java. unix-systemen en hun architectuur vergelijken met assembler (moeilijker, maar robuuster, meer to-the-point, meer feeling met het onderliggende systeem zelf, meer controle)
Windows is dan java (ge kunt alles, het is simpel te leren, ge kunt makkelijk de dingen die er nog niet mogelijk zijn, bijzetten, etc)

Ik zeg hier nergens dat unix-based systemen slecht zijn, he, zeker niet
Iedereen die computer-architectuur onderwezen werd, die weet genoeg... Maar zoals in alle zaken hebt ge pro's en contra's en commerciele producten zijn toegespitst op de grote massa. Vanuit de grote massa ben ik in contact gekomen met ander gerief, maar zoals ik al zei: zolang mijn windows-bak stabiel, snel draait en alles doet wat ik wil doen, gebruik ik geen linux. Heb een tijd linux gehad op een andere partitie, maar heb die na een tijdje gewoon gedelete... Buiten wat getokkel in mijn vrije tijd om 'stoer' te doen, werd dat toch niet gebruikt :)
Ik respecteer *nix-gebruikers, maar het wederzijdse respect is soms ver te zoeken... :)

Burnout

Legacy Member
True, maar denk eens aan dit: een pc waar alle programma's geintegreerd zijn, moet een pc-leek geen moeite doen om van het ene tot het andere te komen. Hij moet ook niks meer installeren (wat voor zo'n mensen soms ook al moeilijk is) etc...
Voor de gevorderde mensen zijn al die dingen uit te schakelen, in te stellen, ... zodat ze evengoed erken (of vervangen kunnen worden door) hun alternatieven
Bij bvb RedHat krijgt ge toch ook een hele resem programma's bij om vanalles te doen? Als iedereen RH begint te gebruiken, gaat iedereenn ook die software dat erbij zit gebruiken, hoewel er betere alternatieven zijn... Dat is gemakzucht, een nevenverschijnsel van de menselijke natuur. Dat MS daarop inspeelt noem ik slim en niet smerig
Zijn ze trouwens niet verplicht van te stoppen met mediaplayer en zo default te installeren? dacht van wel
Of ze verplicht zijn van het te laten weet ik niet, maar wat ik wel weet is, dat een pc-leek moeite moet doen om met zijn pc te leren werken in de eerste plaats (zo haalt ie ineens minder virussen en zever binnen). Niet zo van en da moet hier allemaal vanzelf gaan. Kunde gij vanzelf met den auto rijden, ik dachtet ni. + Uw distro kiest ge zelf, kiesde gij uw windows XP met zoveel diversiteit zelf behalve dan home/pro? + Zijn dat producten van andere bedrijven??? Ook al ni.

IMaar zoals in alle zaken hebt ge pro's en contra's en commerciele producten zijn toegespitst op de grote massa. Vanuit de grote massa ben ik in contact gekomen met ander gerief, maar zoals ik al zei: zolang mijn windows-bak stabiel, snel draait en alles doet wat ik wil doen, gebruik ik geen linux.
Awel, dat doet ie dus niet hé, stabiel, ok, daar maken ze vooruitgang, ma snel, jongens toch, verre van. En dan moete ni afkomen met de zever van en leert uw pc deftig te configge, want als het beter zou marcheren dan andere platformen, zat ik hier nu niet op linux.

Goh... ik zou de vergelijking durven maken met programmeren in assembler en java. unix-systemen en hun architectuur vergelijken met assembler (moeilijker, maar robuuster, meer to-the-point, meer feeling met het onderliggende systeem zelf, meer controle)
Windows is dan java (ge kunt alles, het is simpel te leren, ge kunt makkelijk de dingen die er nog niet mogelijk zijn, bijzetten, etc)
Foute vergelijking. Java is een programmeertaal die 3 generaties verder zit als assembler. Meer to the point? In registers kloojen bedoelde :p

En dan nog, ge bekijkt *nix alsof het uit de oertijd komt. (en nu over linux specifiek) Ik dacht da er voor linux nog altijd meer windowmanagers en X servers waren dan voor windows, dus ik kan mijn functionaliteit enzo toch wel zelf kiezen zeker. Ne linuxbak is even handig als ne windowsbak, stop nu toch nekeer met daarover een punt te maken want dat is niet zo _meer_. Vroeger misschien ja, maar nu niet meer.

fretn

Legacy Member
ikzelf mag mijn pc niet meer laten aanstaan snachts (ouders vinden dat da teveel verbruikt of zo...) maar tijdens mijn studies zaten ook zo'n paar linux-junkies in mijn klas die stoeften met hun uptime en stabiliteit. Speciaal voor mensjes zoals hun hebben een vriend en ik toen onze XP bak eens ingesteld zoals het moest, wat norton grief geinstalleerd en zo, regelmatig updates checken, defraggen snachts, stuff like that
Mijn vriend heeft een uptime gehad van een dik jaar denk ik, voordat hij een nieuwe gfx card heeft gestoken. En die pc diende voor alles: film, games, programmeren, schoolwerk, ... Als je dan op het IRC channel eens je uptime toonde, begonnen ze allemaal te roepen dat het fake was... Ons antwoord was: leer met pcs werken
het is waar dat er misschien meer tijd inkruipt om windows zo in te stellen, maar ik heb op mijn stage gewerkt met linux en daar kroop evenveel tijd in om alles in te stellen zoals jij het wou om te werken hoor...

een jaar nix van software geinstalleerd dan ?

@bogy: jaag u nie op man, ieder z'n goesting, ieder z'n smaak

bogy

Legacy Member
Burnout zei:
Waar het bij mij eigenlijk vooral om gaat is dat ik tegen de politiek van MS ben, hun monopolie ontkennen is belachelijk.
slachtoffer van hun eigen succes zou ik zo zeggen... ibm WAS op OS niveau een concurrent geworden, maar heeft met os/2 vergeten centjes te stoppen in marketing. Microsoft bracht windows 95 uit, en had wel ontdekt dat reclame helpt... gaan we het nu allemaal op microsoft steken ??? sjeezes ... ik kan er ook ni tegen dat INTERBREW, voor velen onze belgische trots, overal in't buitenland de concurrent opkoopt en zo een monopolie in bierland heeft. Interbrew is de grootste brouwer ter wereld. Maarja, daar zal geen haan om kraaien natuurlijk, want we zijn er zelfs "trots" op :doh:

Ik kan er niet tegen dat er zo een dwaas E icoon staat als ik mijn XP OS installeer en dat mensen in mijn omgeving zeggen: "Waarom zou ik van browser veranderen, em werkt toch goed." ... en tegelijk spyware (en andere stuff) binnenhalen terwijl ze er zelf bijzitten. Ook belachelijk is de integratie van hun messenger, waarom is da nodig? Ik koop een OS, geen chatplatform :( Nog zoiets, mediaplayer, waarom moet da erbij? Omdat anders niemand ooit mediaplayer zou gebruiken maar veel betere alternatieven ofzo. Dan zwijgen we nog over de integratie van die componenten bijvoorbeeld messenger met outlook express enzo.
als mensen IE prettig vinden werken moeten ze dat toch gewoon doen? het is de fout van degene die windows verkeerd op die pc installeert waardoor spyware zijn gangetje kan gaan. Mijn vader heeft zijn eigen pc.
Windows xp, gebruikt IE, KazaaLite en surft regelmatig naar sites met "schoon vrouwvolk", waar het wemelt van spyware... maar toch komt er niets op zijn pc. omdat mijn vader gewoon geen adminrechten heeft. Heeft hij die nodig? neen... Heb IK adminrechten nodig op mijn pc? Neen, alleen als ik iets wil installeren. Of log jij in linux ook altijd in met root? 't zou in ieder geval wel aantonen wat voor capaciteit je hebt.
Mediaplayer MOET je niet gebruiken, MSN ook niet... maar het IS er al wel. Niet iedereen heeft internet, en dus ook niet de mogelijkheid om een andere mediaplayer te installeren als ze een filmpje willen zien. Trouwens, als ik linux installeer, krijg ik er ineens 20 mediaplayers en 500 andere toeters en bellen bij als ik een gewone "standaard" installatie doe... waar is dat allemaal voor nodig? Winamp + Mediaplayer is voor mij hét van hét.
Weet je trouwens welke player mijn vader gebruikt voor AL zijn muziek/films? "Mijn Kazaalite" .... dus je ziet maar, zelfs al staat die mediaplayer van ms erop... het is degene die voor de persoon het handigst werkt die men gebruikt.
Ook waar het mij om te doen is (nog is ;)), is de architectuur van *nix die gewoon veeeeeeel beter in elkaar steekt. Ok het is misschien meer voor de gevorderde gebruiker om al die zaken aan te passen maar ik #care niet echt om de end user op die moment. Die werkt evengoed tot beter met een standaard linux platform dan met een w32 hoor, da is gewoon zo.
de end user, daar care jij niet om? dus je inkomsten zijn onbelangrijk?
Trouwens, nog een groot nadeel van gratis linux tov windows. -> Software distributie. Telkens je iets wil installeren moet het volledig opnieuw gecompileerd worden... en ook mis ik een direct-x omgeving in linux.

Trouwens, over dat door de strot rammen ... jij wilt ons precies linux door de strot rammen... ik heb het ondertussen al enkele malen gehad en geprobeerd... maar telkens moet ik opmerken dat er wel beterschap is qua functionaliteit en gebruiksgemak, maar dat er nog een lange weg te bewandelen is voor één linuxdistributie het kan opnemen tegen msoft. Uit alle distro's vind ik suse/novell trouwens nog de beste voor een gewone desktoppc.

verder las ik ook nog ergens dat 60% van de servers *nix zijn? da's je reinste onzin... op het gebied van webservers heeft linux/apache wél het grootste marktaandeel... maar op zowat alle andere OS-gebieden heeft windows toch wel een énorme voorsprong hoor... Alle grote terminal server pakketen zijn bijna voor windows ... Citrix metaframe bv om er maar eentje op te noemen... en dat zijn dan de pakketen die gebruikt worden voor bedrijven waar niet 10 of 100 maar 1000 pc's of meer staan...

wil linux iets beteken zal er toch eerst een "standaard" linux moeten komen waar iedereen aan meewerkt... want op deze moment doen al die "relatief kleine" bedrijfjes niets anders dan elkaar kapot concurreren... en voor welk geld dan nog? In OSS alleen zit geen geld, al die distributies die leven van de "verkoop" van bundles met hun linuxsoftware zijn maar een kort leven beschoren en zullen ook slechte support leveren... bedrijven die echter wél de support en services kunnen leveren moeten eens leren samenwerken (redhat en novell/suse zouden een beestig team vormen) (fat, ne groene cameleon met een rood hoedje), nóg meer luisteren naar die end-users die niets van pc's kennen, en nog korter op de bal spelen. Ook marketing moet eens worden heruitgevonden in die kantoren.

Bubbling Zombie

Legacy Member
bogy zei:
als mensen IE prettig vinden werken moeten ze dat toch gewoon doen? het is de fout van degene die windows verkeerd op die pc installeert waardoor spyware zijn gangetje kan gaan.
't is maar dat ge windows op zoveel verschillende manieren kunt gebruiken
Mediaplayer MOET je niet gebruiken, MSN ook niet... maar het IS er al wel. Niet iedereen heeft internet, en dus ook niet de mogelijkheid om een andere mediaplayer te installeren als ze een filmpje willen zien. Trouwens, als ik linux installeer, krijg ik er ineens 20 mediaplayers en 500 andere toeters en bellen bij als ik een gewone "standaard" installatie doe... waar is dat allemaal voor nodig? Winamp + Mediaplayer is voor mij hét van hét.
idd, voor jou wel, maar linux installeert die allemaal, zodat je ze allemaal eens kan gebruiken en de beste voor jou er kan uitkiezen


Trouwens, nog een groot nadeel van gratis linux tov windows. -> Software distributie. Telkens je iets wil installeren moet het volledig opnieuw gecompileerd worden... en ook mis ik een direct-x omgeving in linux.
directx : true
distributie : whaddefuck? alles van bron compileren? ge KUNT da doen ja, maar daarvoor zijn er RPM/GRP/... whanot packages :)
Trouwens, over dat door de strot rammen ... jij wilt ons precies linux door de strot rammen... ik heb het ondertussen al enkele malen gehad en geprobeerd... maar telkens moet ik opmerken dat er wel beterschap is qua functionaliteit en gebruiksgemak, maar dat er nog een lange weg te bewandelen is voor één linuxdistributie het kan opnemen tegen msoft. Uit alle distro's vind ik suse/novell trouwens nog de beste voor een gewone desktoppc.
als ge geen moeite wilt steken in uw systeem - sure :)
verder las ik ook nog ergens dat 60% van de servers *nix zijn? da's je reinste onzin... op het gebied van webservers heeft linux/apache wél het grootste marktaandeel... maar op zowat alle andere OS-gebieden heeft windows toch wel een énorme voorsprong hoor... Alle grote terminal server pakketen zijn bijna voor windows ... Citrix metaframe bv om er maar eentje op te noemen... en dat zijn dan de pakketen die gebruikt worden voor bedrijven waar niet 10 of 100 maar 1000 pc's of meer staan...
de grootste software (oracle, ...) is nog altijd multiplatform...
wil linux iets beteken zal er toch eerst een "standaard" linux moeten komen waar iedereen aan meewerkt... want op deze moment doen al die "relatief kleine" bedrijfjes niets anders dan elkaar kapot concurreren... en voor welk geld dan nog? In OSS alleen zit geen geld, al die distributies die leven van de "verkoop" van bundles met hun linuxsoftware zijn maar een kort leven beschoren en zullen ook slechte support leveren... bedrijven die echter wél de support en services kunnen leveren moeten eens leren samenwerken (redhat en novell/suse zouden een beestig team vormen) (fat, ne groene cameleon met een rood hoedje), nóg meer luisteren naar die end-users die niets van pc's kennen, en nog korter op de bal spelen. Ook marketing moet eens worden heruitgevonden in die kantoren.
nja, die bedrijven hebben natuurlijk niet het geld om de marketing te doen die windows kan doen... en qua kapotconcureren valt dat nogal goed mee, kheb nog nooit ergens iets gelezen van "ja, gij gebruikt redhat, gij zij ne seut, echte mannen gebruiken suse"... toch niet van mensen die een beetje geloofwaardigheid hebben :p

dJeez

Legacy Member
Burnout zei:
Das allemaal economie enzo en opensource, da rendeerd ni, das foei voor die mannen. Waarom is MS zo commercieel denkte :p
Open Source rendeert wel : nl. kosten drukken in ontwikkeling, maar extra inkomsten genereren uit support, want die betaal je wel als je ze nodig hebt. Daarnaast bestaat er ook zoiets als dual-licensing (vb. MySQL), waar je voor commercieel gebruik dus wel degelijk (moreel dan wel, want je zou 't ook zonder licentie kunnen doen) verplicht bent om te betalen.

En tenslotte : Open Source is niet per definitie gratis, Open Source is free zoals in freedom, niet (steeds) zoals in free beer. Lees er de GPL (en aanverwante OSI licenties) anders eens op na.

@bogy: Windows is niet het gebruiksvriendelijkste OS hoor, want dat is Mac OS X :p.

bogy

Legacy Member
dJeez zei:
@bogy: Windows is niet het gebruiksvriendelijkste OS hoor, want dat is Mac OS X :p.
ten eerste is da een Unix variant, en ten tweede draait da ni op x86 ...


@bubbling zombie ...
-> wat je zegt is heel juist van die RPM/GRP/... en ik hoopte ook dat ik zo'n antwoord zou krijgen... Dit is dus juist het grote probleem van linux ... de ene gebruikt dit, de andere dat, en om alle distro's te respecteren zouden fabrikanten van drivers 87 verschillende versies van 1 enkele driver moeten uitbrengen...? en bij een nieuwe kernel wéér 87 verschillende versies? Dit terwijl er voor de huidige supported windows versies maar 1 driver nodig is (Windows 5 aka 2k/xp) en het is niet alleen voor drivers da je dit probleem hebt éh ...
zo zijn er distro's genoeg die enkel maar laten installeren mits compiling... of die hun eigen script-syntax vereisen enzomeer ... linux is mooi, maar er is geen uniformiteit, en wil je in het bedrijfsleven aanslagen dan is dat net hetgene wat je nodig hebt... (en eens het bedrijfsleven start met desktops over te schakelen volgen de thuisgebruikers gedwee)

Bubbling Zombie

Legacy Member
bogy zei:
ten eerste is da een Unix variant, en ten tweede draait da ni op x86 ...
google eens naar "darwin"
@bubbling zombie ...
-> wat je zegt is heel juist van die RPM/GRP/... en ik hoopte ook dat ik zo'n antwoord zou krijgen... Dit is dus juist het grote probleem van linux ... de ene gebruikt dit, de andere dat, en om alle distro's te respecteren zouden fabrikanten van drivers 87 verschillende versies van 1 enkele driver moeten uitbrengen...? en bij een nieuwe kernel wéér 87 verschillende versies? Dit terwijl er voor de huidige supported windows versies maar 1 driver nodig is (Windows 5 aka 2k/xp) en het is niet alleen voor drivers da je dit probleem hebt éh ...
meeste distro's kunnen RPM's aan (diegene waar ik weet van heb toch, en anders convert de userbase dat wel.
zo zijn er distro's genoeg die enkel maar laten installeren mits compiling... of die hun eigen script-syntax vereisen enzomeer ... linux is mooi, maar er is geen uniformiteit, en wil je in het bedrijfsleven aanslagen dan is dat net hetgene wat je nodig hebt... (en eens het bedrijfsleven start met desktops over te schakelen volgen de thuisgebruikers gedwee)

zoals ? er is vrij veel uniformiteit hoor bij linux, je moet ze alleen willen zien. True, je hebt meer keuzes, maar er is ook een "mainstream" option :)

Tyfius

Legacy Member
das toch exact hetzelfde lijk ne exe da alleen werkt op winxp, en ne andere die alleen bolt op win98...
Als ge iets download staan die 9/10 ook apart ze...

addi

Legacy Member
bwah, ik denk dat de grootste doorbraak van linux er gaat komen wanneer ze er is in slagen van windows deftig te beveiligen tegen kopieren.
Als iedereen zijn portefeuille is moet open doen om een windows licensie te kopen dan gaan er denk ik veel mensen slikken.
Nu is windows fantastisch, 3/4 van de mensen die het gebruikt (voor privé doeleinden), gebruikt het gratis.
Natuurlijk zitten er fouten in, maar er zijn updates enzovoort. Iedereen is het gewoon, iedereen gebruikt het...
Maar als iedereen ook is een licensie van 100 € (ongeveer eh jongens, geen gezaag hierover) gaat moeten kopen en zien dat er om de zoveel tijd is een nieuwe windows verschijnt die ze dan weer kunnen kopen, dan gaat linux, denk ik, een stuk populairder worden.

Bubbling Zombie

Legacy Member
addi, very true : maar je krijgt wel (meestal) een windows bij je pc bijgeleverd -- die dan wel legaal is (true, meestal xp home :-/ maar kom, da's een "detail" hé :) )

en in unix en derivaten zitten er ook fouten hoor ;)

FeNiX4LiFe

Legacy Member
de grootste groep koopt meestal ne volledig nieuwe bak en daar zit gratis al windows erop. daar vliegt je argument.

kmoet bogy gelijk geven.
zolang er "miljoenen" varianten zijn van linux zal het geen groot succes worden.
ok je kan de versie nemen die voor je past maar de leek ziet er het verschil niet tussen en loopt onmiddelijk verloren.

Tyfius

Legacy Member
Ik denk dat er veel gaan verschieten als windows longhorn uitkomt. Er zit bv een standaard beveiliging voor mp3's in. Als een mp3 niet geript is met die pc, dan speelt het gewoonweg niet af, en er is niet veel tegen te doen. Voor zoiets heeft MS dus wel tijd :)
Voorts gaan ze nog wa meer hun eigen dingen promoten (wmv, wma, ...) in plaats van een deftige ondersteuning te voorzien voor bestaande dingen/standaarden.

Om ff een voorbeeld te geven, ik moet als project op school een website maken, comform the w3c standaard. Probleem: onder IE trekt die site dus op niks, misaligned, niet transparant, ... Die site wordt nadien ook door een instantie gebruikt, waarvan het merendeel van de bezoekers IE gebruiken. Wat moet ik nu doen ? Buizen en een site maken naar standaarden die een of andere idioot bij MS geinterpreteerd heeft en eigen versies van gemaakt heeft, of slagen en een site maken die niemand kan bekijken ?

Daar zit mij het probleem, bij de interpretaties die MS heeft en hoe het zijn eigen wil wil opdringen voor standaarden.

FeNiX4LiFe

Legacy Member
Tyfius zei:
Ik denk dat er veel gaan verschieten als windows longhorn uitkomt. Er zit bv een standaard beveiliging voor mp3's in. Als een mp3 niet geript is met die pc, dan speelt het gewoonweg niet af, en er is niet veel tegen te doen. Voor zoiets heeft MS dus wel tijd :)
Voorts gaan ze nog wa meer hun eigen dingen promoten (wmv, wma, ...) in plaats van een deftige ondersteuning te voorzien voor bestaande dingen/standaarden.

Om ff een voorbeeld te geven, ik moet als project op school een website maken, comform the w3c standaard. Probleem: onder IE trekt die site dus op niks, misaligned, niet transparant, ... Die site wordt nadien ook door een instantie gebruikt, waarvan het merendeel van de bezoekers IE gebruiken. Wat moet ik nu doen ? Buizen en een site maken naar standaarden die een of andere idioot bij MS geinterpreteerd heeft en eigen versies van gemaakt heeft, of slagen en een site maken die niemand kan bekijken ?

Daar zit mij het probleem, bij de interpretaties die MS heeft en hoe het zijn eigen wil wil opdringen voor standaarden.


euhm als de site slecht wordt afgebeeld in IE dan zijde gij verkeerd bezig :D
IE kan zelfs sites weergeven die volledig verkeerd geschreven zijn
( wat goed is maar jammer genoeg wordt uitgebuidt :) )

Bubbling Zombie

Legacy Member
FeNiX4LiFe zei:
euhm als de site slecht wordt afgebeeld in IE dan zijde gij verkeerd bezig :D
IE kan zelfs sites weergeven die volledig verkeerd geschreven zijn
( wat goed is maar jammer genoeg wordt uitgebuidt :) )

idd, maar dikwijls niet zoals gewenst -- ondersteunt dat ding nu al transparante PNGS?

bogy

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
idd, maar dikwijls niet zoals gewenst -- ondersteunt dat ding nu al transparante PNGS?
het is windows zelf ... niet IE ... er zit dus een foutje in de pnglib van windows .... als er een alpha channel aanwezig is in de afbeelding, krijg je een volledig distorted fotootje te zien...

je kan dit simpelweg verhelpen door gebruik te maken van irfanview oid ...

maar verder vindt ik het raar dat als een site NIET werkt in IE, hij wel zou werken in een andere browser... Microsoft heeft IE zo 'stabiel' gemaakt dat hij zowat alles doet wat je hem maar vraagt ... er is een tijdje geleden nog een test geweest van de veiligheid en stabiliteit van browsers, waarbij ENKEL en ALLEEN internet Explorer NIET crashte (en neen, het was geen ms-marketing test, maar een onafhankelijk kereltje...)

mijn ervaring is eerder; als het goed werkt in zowel IE als Firefox, dan is het goed geschreven... Opera, Konquerer en dergelijke meer laten nog teveel steken vallen als het aankomt op renderen van html pagina's ...

Bubbling Zombie

Legacy Member
bogy zei:
het is windows zelf ... niet IE ... er zit dus een foutje in de pnglib van windows .... als er een alpha channel aanwezig is in de afbeelding, krijg je een volledig distorted fotootje te zien...

je kan dit simpelweg verhelpen door gebruik te maken van irfanview oid ...
was niet het probleem bij mij : ik had dus mijn PNG als achtergrond gebruikt, en in FF renderde hij dat mooi op de achtergrond. In IE kwam het echter op de voorgrond terecht, met als gevolg dat mijn tekst dus niet leesbaar was :(
maar verder vindt ik het raar dat als een site NIET werkt in IE, hij wel zou werken in een andere browser... Microsoft heeft IE zo 'stabiel' gemaakt dat hij zowat alles doet wat je hem maar vraagt ... er is een tijdje geleden nog een test geweest van de veiligheid en stabiliteit van browsers, waarbij ENKEL en ALLEEN internet Explorer NIET crashte (en neen, het was geen ms-marketing test, maar een onafhankelijk kereltje...)
werken wel, eruitzien daarentegen...
mijn ervaring is eerder; als het goed werkt in zowel IE als Firefox, dan is het goed geschreven... Opera, Konquerer en dergelijke meer laten nog teveel steken vallen als het aankomt op renderen van html pagina's ...

eindelijk iets waar ik u mee kan volgen ;)

YellinD

Legacy Member
Burnout zei:
Of ze verplicht zijn van het te laten weet ik niet, maar wat ik wel weet is, dat een pc-leek moeite moet doen om met zijn pc te leren werken in de eerste plaats (zo haalt ie ineens minder virussen en zever binnen).
Ik heb hierthuis computer-leken en die zijn al te tam om te leren surfen of om met word te werken... Van leren autorijden ziet iedereen het nut, van elren met pc werken niet -> ze willen het ook niet leren, en als ze iets leren moet het recht-toe recht-aan zijn...

Burnout zei:
Awel, dat doet ie dus niet hé, stabiel, ok, daar maken ze vooruitgang, ma snel, jongens toch, verre van. En dan moete ni afkomen met de zever van en leert uw pc deftig te configge, want als het beter zou marcheren dan andere platformen, zat ik hier nu niet op linux.
Als mijn pc traag loopt, steek ik er wel meer ram/ andere cpu in... daarvoor ga ik mijn pc gewoontes niet veranderen hoor. Die moeite is het ni waard :)

Burnout zei:
Foute vergelijking. Java is een programmeertaal die 3 generaties verder zit als assembler. Meer to the point? In registers kloojen bedoelde :p
Het verschil tussen java en assembler zit hem niet in het aantal generaties hoor... Dat zit hem wel degelijk met het 'niveau' van de taal... Java staat heel dicht bij de gebruiker, assembler staat op machine-niveau (en dus gebruiker-onvriendelijk er maar efficienter)

Burnout zei:
Ne linuxbak is even handig als ne windowsbak, stop nu toch nekeer met daarover een punt te maken want dat is niet zo _meer_.
Geen enkele linux-bak is zo handig als mijn 'reeds 10 jaar evoluerende' windows bak :) Er zullen veel mensen zijn die hun goed draaiende windows niet willen inruilen tegen een iets sneller of iets efficienter systeem dat veel meer moeite kost, ik ben er een van :unsure:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan