Archief - Linux: Suse of Mandrake

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

tergemble

Legacy Member
hallo , ik wil beginnen met linux, maar ik twijfel nog : Mandrake of Suse
(ik kan aan een gratis suse geraken dus geen probleem)

ahja , ik zou mijn hd van 60 gb in 2 willen partitioneren : Win XP en Linux

kan iemand helpe aub

de sticky heeft me nie echt geholpen bij mijn keuze :unsure:

Drydope

Legacy Member
Ik zou voor ubuntu of Mepis gaan. Dat zijn heel userfriendly linux distro's met apt-get. (automatisch programma's afhalen & installeren) Mepis is zelfs een Livecd die je niet persé hoeft te installeren.
Bovendien is Mandrake ook gratis hoor :) .

Edit: Voor te partitioneren ga je best eens op zoek naar Partition Magic. (In Mepis zit een gelijkaardige, QTparted, daarmee kan je dat ook)

tergemble

Legacy Member
ik hou het toch bij mandrake :) (ben al aan het dl'en)
maar ik heb nu dus een HD van 80 gb (win XP) , zonder partities !
moet ik dan alles formatteren of kan ik nu zonder format mijn HD in 2 opsplitsen met een progke ?

tergemble

Legacy Member
ok, ik heb nu partittion magic, maar hoe moet ik indelen ?
ntfs ? linux swap ?

ik ben dus van plan om 40 gb voor windows en 40 gb voor linux te gebruiken

dJeez

Legacy Member
Maak gewoon de partities aan zoals je wenst, en laat de Linux partitie voorlopig leeg (en zonder filesystem). Je kan bij installatie van elke Linux distributie (of toch de meest courante) er nl. voor opteren om de ongebruikte ruimte te gaan gebruiken.

tergemble

Legacy Member
ik ben Mendarke 10.1 community aan het downloaden, maar ik vraag me af of die binnenkort automatisch zal updaten naar de Official version ????

PC_Freak

Legacy Member
Vanzelf zal die misschien niet updaten, maar handmatig updaten zal wel geen probleem zijn. Oja, je hebt helemaal geen Partition Magic, afaik kan de install van Mandrake dat zelf.

Burnout

Legacy Member
Aaaaaaaaaaaaaaaaah, da zijn fouten hé, suse of mandrake....... wat een vraag????

Geen 1 van de 2 maar fedora of ubuntu!!! (of gentoo als ge er al iets van kent)

Maar als ge echt wilt kiezen tussen die 2 ==> suse

tergemble

Legacy Member
Waarom ? ik ga overstappen van Windows naar linux en lees overal dat men Mandrake aanraadt , vanwaar u idee ?

Drydope

Legacy Member
tergemble zei:
Waarom ? ik ga overstappen van Windows naar linux en lees overal dat men Mandrake aanraadt , vanwaar u idee ?

Met Mandrake ervaar je eigenlijk niet echt wat Linux echt inhoud. Linux gaat erom dat je ALLES zelf kunt configureren etc. Mandrake doet bijna alles voor jou, de installatie is zelfs bijna makkelijker dan die van Windows. En Mandrake heeft nu ook niet de handigste packagemanager.

edit: typo

traffixxx

Legacy Member
kunnen we ook over suse zeggen :/

ik opteer voor gentoo , debian (of ubuntu) of slackware

zeer interessante distro's en zonder enige dinges erond :)

Burnout

Legacy Member
Als je zegt dat je van linux overstapt, moet je niet noodzakelijk op de meest makkelijke en handige distro overstappen hé. Ik zou dan NOG gaan voor fedora ze, das echt een heel gemakkelijke en super goeie distro. Mandrake heeft mij nooit veel gezegd, suse ook niet, maar wel meer als Mandrake.
Gentoo is idd ook mijn topfavoriet, maar dan moet je er al wel iets van kunnen vind ik persoonlijk.

dJeez

Legacy Member
Als je er de tijd voor hebt : installeer eerst eens de ene, speel er wat mee, installeer dan de andere, speel daar wat mee en beslis dan zelf welke je het beste ligt. Da's meestal nog de beste manier.

De keuze van de distributie is echt zodanig subjectief (zoals je merkt hierboven) dat je dus ook best je eigen weg gaat. Persoonlijk heb 'k vooral ervaring met RedHat/Fedora en Gentoo. Als ik tussen die 2 moet kiezen om aan te raden voor een beginner dan zal 'k eerder Fedora aanraden, en wel omdat Gentoo voor een beginner momenteel waarschijnlijk te overweldigend zal zijn (tot Gentoo 2005.0 uitkomt toch :p).

SuSE, Mandrake en Debian heb ik ook ooit eens getest (maar toen had 'k RedHat al een tijd gebruikt), en die lagen mij toen niet echt (wellicht dus omdat 'k toen zo verknocht was geraakt aan RH dat ik niks anders wou - een mens is nu eenmaal doorgaans een gewoontebeest). Nu ja, Gentoo kon mij om 1 of andere reden wel bekoren (alhoewel dat steeds compileren nu zo'n beetje het knelpunt aan 't worden is). Misschien ga 'k nog eens met Debian prutsen in de nabije toekomst, of - en dat zit er misschien toch eerder in - met 1 van de BSDs (wellicht FreeBSD dan - aangezien 'k ook een Mac laptop heb en OS X gebaseerd is op FreeBSD).

Soit, veel plezier met Linux, ongeacht voor welke distributie je uiteindelijk kiest :p.

traffixxx

Legacy Member
vidalinux tbh is eigelijk gentoo mor op stage 3
met de anaconda install (of zoiets) zelfde installer als fedora en ge krijgt gnome als standaard desktop

het is ook een goeie ervaring als ge naar gentoo wilt overstappen
heeft de emerge-ding das super
en ge zult wel de laatste nieuwe kernel hebben of de standaard 2.6.5 ofzo

test ze ge zult geen enkel spijt hebben met alle distro's (ze hebben wel verschillen in)

hf

cheers

Drydope

Legacy Member
traffixxx zei:
vidalinux tbh is eigelijk gentoo mor op stage 3
met de anaconda install (of zoiets) zelfde installer als fedora en ge krijgt gnome als standaard desktop

het is ook een goeie ervaring als ge naar gentoo wilt overstappen
heeft de emerge-ding das super
en ge zult wel de laatste nieuwe kernel hebben of de standaard 2.6.5 ofzo

test ze ge zult geen enkel spijt hebben met alle distro's (ze hebben wel verschillen in)

hf

cheers

Installeer dan gewoon Gentoo?
Pak de manual erbij en doe wat ze zeggen, zo moeilijk is het niet.

traffixxx

Legacy Member
idd mor hoe lang duurt zo'n install ?? bij mij is het zo'n 5 a 6 uur en dan nog zonder X
voor meer ervaren mensen is gentoo gewoon ideaal :) mor om te beginnen moet gewoon een linux waar X geinstalleerd wordt en klaar voor gebruik

Drydope

Legacy Member
traffixxx zei:
idd mor hoe lang duurt zo'n install ?? bij mij is het zo'n 5 a 6 uur en dan nog zonder X
voor meer ervaren mensen is gentoo gewoon ideaal :) mor om te beginnen moet gewoon een linux waar X geinstalleerd wordt en klaar voor gebruik

Mja, dat misschien, hier duurde het ong 6 uren en dan nog eens 7 uren voor xorg & gnome.

PC_Freak

Legacy Member
Gentoo stage 3 installeren heeft heel weinig nut tenzij je op een PC zit die niet aan internet kan. Reden: het is logisch dat je af en toe eens je systeem update met emerge -uD world of dergelijk, bij die update worden quasi alle eerst-geinstalleerde binaire pakketten geupdate met... te compileren pakketten, simpelweg omdat er meestal al nieuwe versies van zijn. Je hebt dan enkel tijd verspild met het eerst installeren van de binaire pakketten. Natuurlijk is stage 3 ook een goed idee als je het snel up wilt hebben en niet maalt om updates (niet aan te raden hoewel).

tergemble

Legacy Member
ik heb dus gekozen voor mandrake , maar voor ik aan de installatie begin .....

ik heb dus een HD van 80 GB , zopas gedefragmenteerd en ik heb gelezen dat ik niet op voorhand partities moet maken, maar dit tijdens de installatie zelf kan doen met KDrake . Weet iemand HOEVEEL % het dan van mijn HD in beslag zal nemen ? Het liefst heb ik 50/50 :)

traffixxx

Legacy Member
minimaal heb je 3 gig space nodig mor 3 gig is echt veel te weinig als ge met linux wilt beginnen dus als ge 40 gig gebruiken gebruik die dan
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan