Archief - Linux: Suse of Mandrake

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

tergemble

Legacy Member
done :p

ma hoe moet ik programma's installeren in linux, ik vind nergens iets gelijkaardigs zoals bij Windows ....

Deguchi

Legacy Member
traffixxx zei:
minimaal heb je 3 gig space nodig mor 3 gig is echt veel te weinig als ge met linux wilt beginnen dus als ge 40 gig gebruiken gebruik die dan

Debian Sarge draaiend met Fluxbox en een hoop netwerk monitoring progskes + c++ dev progskes op een 1.5 GB schijf :)

nog 300MB vrij :p

dus 3 gig is al veel afhankelijk wa ge ermee wilt doen

dJeez

Legacy Member
traffixxx zei:
idd mor hoe lang duurt zo'n install ?? bij mij is het zo'n 5 a 6 uur en dan nog zonder X
Niet als je een stage3 + GRP (binary) install doet, dan ben je op 1 uur (of minder) up & running, tot je de eerste emerge sync doet natuurlijk, en blijkt dat je PC een halve dag nodig heeft om alle geïnstalleerde packages te updaten (zoals reeds eerder aangehaald) :p.

Da's imho momenteel eigenlijk de enige tekortkoming aan Gentoo, dat er geen up-to-date binary packages zijn voor mensen met weinig tijd... Dat is een aspect dat ze nog van Debian zouden mogen overnemen (daarom niet noodzakelijk met stable/testing).

Drydope

Legacy Member
dJeez zei:
Niet als je een stage3 + GRP (binary) install doet, dan ben je op 1 uur (of minder) up & running, tot je de eerste emerge sync doet natuurlijk, en blijkt dat je PC een halve dag nodig heeft om alle geïnstalleerde packages te updaten (zoals reeds eerder aangehaald) :p.

Da's imho momenteel eigenlijk de enige tekortkoming aan Gentoo, dat er geen up-to-date binary packages zijn voor mensen met weinig tijd... Dat is een aspect dat ze nog van Debian zouden mogen overnemen (daarom niet noodzakelijk met stable/testing).

Of bekijk het als een voordeel voor de mensen die er wel de tijd voor hebben. Die packages worden gecompileerd op maat volgens hun systeem.

InFerNo

Legacy Member
Burnout zei:
Aaaaaaaaaaaaaaaaah, da zijn fouten hé, suse of mandrake....... wat een vraag????

Geen 1 van de 2 maar fedora of ubuntu!!! (of gentoo als ge er al iets van kent)

Maar als ge echt wilt kiezen tussen die 2 ==> suse
ik zou voor mandrake gaan
als ge echt begint alleszins

voor fedora zou ik al helemaal ni gaan
mandrake installeert alles zelf wel, heeft een ingebouwde ""partition magic"" en gebruikt pakketten om alles makkelijk te installeren (totdat je natuurlijk in de Dependency-hell komt ;) maar dat is geen probleem met wij gebruikte pakketten, ik verwacht nl niet dat je extreme dingen gaat doen)

natuurlijk moet je zelf wel eens gaan kijken wat je wil en wat je distro kan
maar de meest courante programma's zitten in Mandrake ingebouwd

verwacht trouwens ook niet da je distro perfect zal blijven werken
knoeie doe je toch, herinstalleer mandrake dan eens, en als je dan nog meer wil knoeien dan kan je al eens iets anders gaan probere

teaumaz

Legacy Member
'k Vind het allemaal eerlijk gezegd zever. Het is een dubbeltje op zijn kant. Als die jongen met Slackware begint, in alle bescheidenheid de beste distro die er bestaat, kan het zijn dat hij zo afgeschrikt wordt, dat de rest van z'n leven niet meer naar Linux durft te kijken. Aan de andere kant kan het ook zijn dat hij net veel tijd wil spenderen, en daardoor sneller met tekst zal leren werken dan iemand die constant in ne GUI werkt.

Mijn vraag aan de topicstarter: wat is uw bedoeling met Linux: wilde er VEEEL (en echt veel) tijd insteken en vooral veel lezen, dan zou ik voor Slackware gaan.
Wim je gewoon een ruimdenkend, open alternatief voor Windows, dan zijn zowel Mandrake als SuSE perfecte keuzes. Ik heb zeven maand met SuSE 9.1 gewerkt en sinds vorige week staat de 10.1 van Mandrake erop, en sinds 9.0 is Mandrake er toch echt serieus op vooruitgegaan.

Oh, en aan al die "die hards" die zeggen dat je met Mandrake, Fedora of SuSE niet alles zou kunnen aanpassen: dat ligt volledig in uw eigen handen. Er is niets waar je in pakweg Slackware aankunt, waar je niet in Mandrake aankan.

Als er dan toch 2 distro's zouden zijn die ik zou afraden, dan is het Gentoo en Fedora, beiden omdat ze er toch wel een redelijk eigen (lees: niet met de standaarden overeenkomende) visie op nahouden qua bestandslocaties, kleine dingetjes, etc. Da's niet veroordelend bedoeld, maar gewoon iets wat ik pers. redelijk vervelend vond toen ik Gentoo eens op m'n oude laptop gezet had.

tergemble

Legacy Member
Mijn vraag aan de topicstarter: wat is uw bedoeling met Linux: wilde er VEEEL (en echt veel) tijd insteken en vooral veel lezen, dan zou ik voor Slackware gaan.
Wim je gewoon een ruimdenkend, open alternatief voor Windows, dan zijn zowel Mandrake als SuSE perfecte keuzes. Ik heb zeven maand met SuSE 9.1 gewerkt en sinds vorige week staat de 10.1 van Mandrake erop, en sinds 9.0 is Mandrake er toch echt serieus op vooruitgegaan

Mijn antwoord : nee ik wil nie heel de kernel van buiten kennen :p
Ondertussen is mandrake al geinstalleerd en ben er zeer tevreden over :D

tergemble

Legacy Member
awel da komt toch op hetzelfde neer :

ik wil nie de hele kernel van buiten kennen
ik wil linux niet helemaal van buiten kennen

...:p

G|N|

Legacy Member
en heeft er al iemand ervaring met vidalinux?

dit is gentoo met een anaconda installer en natuurlijk emerge :)

versie 1.1 ziet er vrij goed uit volgens mij: kde, reiser4,kernel 2.6.9,...

misschien is dit wel iets voor gentoo mensen met weinig tijd

PC_Freak

Legacy Member
G|N| zei:
en heeft er al iemand ervaring met vidalinux?

dit is gentoo met een anaconda installer en natuurlijk emerge :)

versie 1.1 ziet er vrij goed uit volgens mij: kde, reiser4,kernel 2.6.9,...

misschien is dit wel iets voor gentoo mensen met weinig tijd
Ik denk dat het onderhouden van een Gentoo-systeem evenveel tijd kost als met die distri. Met een paar commando's is het systeem in prinvipe uptodate.

traffixxx

Legacy Member
gini

vidalinux installeren , bootstrap, emerge -e system (met sync) = gentoo stage 1

traffixxx

Legacy Member
tergemble zei:
awel da komt toch op hetzelfde neer :

ik wil nie de hele kernel van buiten kennen
ik wil linux niet helemaal van buiten kennen

...:p

toch zou je da moeten updaten :p

G|N|

Legacy Member
traffixxx zei:
gini

vidalinux installeren , bootstrap, emerge -e system (met sync) = gentoo stage 1

bedoel je dat als iets goed of slechts?

volgens mij is dit de beste oplossing als gentoo je te moelijk lijkt (tot gentoo 2005.0 er is natuurlijk!)

traffixxx

Legacy Member
ik bedoel gewoon da vidalinux een achterstallige portage heeft

mor da heb je tijdens bootstrap .... een degelijke X met extra's op geinstalleerd

dus heeft het zijn voor- en nadeel :p

G|N|

Legacy Member
G|N| zei:
en heeft er al iemand ervaring met vidalinux?

dit is gentoo met een anaconda installer en natuurlijk emerge :)

versie 1.1 ziet er vrij goed uit volgens mij: kde, reiser4,kernel 2.6.9,...

misschien is dit wel iets voor gentoo mensen met weinig tijd

kheb vandaag versie 1.1 geinstalleerd en het is echt prachtig!

gnome en xorg werken direct perfect, automatische mount bij het insteken van een cd of usb-stick en het had zelfs al de drivers voor mijn acx100-chipset van mijn draadloos netwerk al geinstalleerd. gewoon de drivers nog kopieren naar de map en het werkte ook.

nog iets wat toch beter is tegenover de meeste desktop-linuxen: vlos installeert van elk soort van programma, maar 1 client. dus maar 1 webbrowser, 1 email-client,...zodat je geen overvloed van programma's heb geinstalleerd, veel te veel schijfruimte hebt verspild en je gnome-menu vol met icoontjes staat.

dus: echte aanrader!!! ook omdat het gebaseer is op gentoo en dus het forum van gentoo veel tutorials geeft die ook voor vlos werken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan