Als je er de tijd voor hebt : installeer eerst eens de ene, speel er wat mee, installeer dan de andere, speel daar wat mee en beslis dan zelf welke je het beste ligt. Da's meestal nog de beste manier.
De keuze van de distributie is echt zodanig subjectief (zoals je merkt hierboven) dat je dus ook best je eigen weg gaat. Persoonlijk heb 'k vooral ervaring met RedHat/Fedora en Gentoo. Als ik tussen die 2 moet kiezen om aan te raden voor een beginner dan zal 'k eerder Fedora aanraden, en wel omdat Gentoo voor een beginner momenteel waarschijnlijk te overweldigend zal zijn (tot Gentoo 2005.0 uitkomt toch

).
SuSE, Mandrake en Debian heb ik ook ooit eens getest (maar toen had 'k RedHat al een tijd gebruikt), en die lagen mij toen niet echt (wellicht dus omdat 'k toen zo verknocht was geraakt aan RH dat ik niks anders wou - een mens is nu eenmaal doorgaans een gewoontebeest). Nu ja, Gentoo kon mij om 1 of andere reden wel bekoren (alhoewel dat steeds compileren nu zo'n beetje het knelpunt aan 't worden is). Misschien ga 'k nog eens met Debian prutsen in de nabije toekomst, of - en dat zit er misschien toch eerder in - met 1 van de BSDs (wellicht FreeBSD dan - aangezien 'k ook een Mac laptop heb en OS X gebaseerd is op FreeBSD).
Soit, veel plezier met Linux, ongeacht voor welke distributie je uiteindelijk kiest

.