Archief - De grote snooker/biljart/pool thread

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ganz

Legacy Member
Klopt wat AreVee zegt: beiden speelden een heel matige finale, met missers over en weer.

Maar wat uiteindelijk telt is de winst natuurlijk. :niceone:

Booka Shade

Legacy Member
Brecel
emoji144.png

AreVee

Legacy Member
Pakt zijn eerste grote titel, mooi, hopelijk kan hij dat dit jaar nog verder bevestigen en dan lijkt hij vertrokken voor iets moois misschien wel. Wel mooi dat hij zelf ook zegt dat het lang niet altijd even goed was in de finale en hij wat geluk heeft gehad dat Murphy ook regelmatig missers liet optekenen. Doet hem zeker niet dalen in mijn achting :) .

borgus

Legacy Member
Grote titel is veel gezegt natuurlijk, tweede toernooi van het seizoen waar iedereen nog in vorm moet komen. Het is een ranking event, maar ik zou het nu niet meteen een grote titel noemen, The Master, UK championship en het WK dat zijn de grote titels waar het niveau mestal enorm hoog ligt. Het is een mooie overwinning en die 164.000 euro pakken ze hem niet meer af maar laat ons ook realistisch blijven. Nu goed ik hoop echt van harte dat hij dit kan gebruiken als een confidence boost en zijn vorm kan verbeteren en verder groeien dit seizoen, ik wil hem zeker wel 1 van de 3 grote zien winnen in de volgende jaren, liefst zelfs alle 3 stel je voor dat hij de eerste speler van het continent wordt die nummer 1 is. Laat het ons van hart hopen dat hij dit kan maar hij gaat dan toch nog wel moeten groeien.

Daarbij zij die zeggen dat ze in hem niet iemand zien die WK kan worden, als je eender welk ranking toernooi kan winnen, kan je met de nodige training en volharding ook WK worden. Maar makkelijk zal het zeker niet worden dat is meer dan waar.

makila

Legacy Member
Judd Trump heeft het WK ook nog nooit gewonnen. WK winnen is gewoon aarstmoeilijk. Alles moet kloppen. Nu dit is geen Masters, UK of WK. Maar 1 van de toernooien daarnet onder is dan toch dit toernooi hoor. En dat de toppers nog niet in vorm zijn? Dat klopt maar dat is Brecel zijn probleem natuurlijk niet ;) Winst is winst ..

borgus

Legacy Member
Dat zeg ik ook, deze overwinning pakken ze hem niet meer af, en hij was de beste van het toernooi, anders win je in snooker niet. Maar ik vind grote titel iets te ver, voor mij persoonlijk zijn dat de grote 3. Daarnaast WK is inderdaad aartsmoeilijk. Nu het feit dat Judd Trump hem nog niet gewonnen heeft ligt vooral aan Judd trump zelf. Ik zie hem graag spelen als hij in vorm is, maar hij is de laatste jaren nogal wisselvallig in vorm. Nu Judd Trump heeft wel reeds een grote titel binnen natuurlijk de UK Championship. En ik denk dat dat zeer rechtevenredig is met zijn kunnen als speler. Zeer degelijk speler, terecht top 16, heeft opvlakeringen van genialiteit maar mist consistency. Als Judd Trump zijn vorm beter onder controle had was hij al WK geweest.

En dat is wat ik bedoel met mijn laatste zin. Als je 1 ranking toernooi kan winnen, toon je dat je het aan kan om je te meten met de beste snooker spelers ter wereld. Dan is het gewoon kwestie van een tikkeltje geluk, maar vooral mentale weerbaarheid te kweken en vooral een goed vorm pijl te bemachtigen.

makila

Legacy Member
Snooker is toch een aartsmoeilijke sport. Bijna geen enkele topper kan langer dan 2, heel zelden 3 toernooien echter elkaar uitstekend spelen, om daarna weer een lange reeks te hebben waarbij men in R1 of R2 non stop alweer kansloos verliest tegen Mister Nobody.

De top is zo breed dat iedereen van iedereen kan winnen. Enkel de toppers kunnen af en toe eens pieken. Murphy verrassend uitgeschakeld op de The World Open. Brecel nu tegen een zekere Daniel Wells in R2 ipv tegen Murphy. Ik heb nog nooit gehoord van die kerel, maar goed, hij is zeker niet kansloos tegen Brecel of tegen eender wie. :) In tegendeel.

Brecel is toch wel (mentaal) beter dan vorig jaar. Vorig jaar had hij lange reeksen waarbij hij telkens in R1 eruit lag. Nu is dat ook zo, maar hij haalt wel af en toe R2 nu. Als je dan ook nog een toernooi kan winnen tussendoor .. ja dan ben je toch iets beter hé ;)

------------------------------------

Brecel heeft zich nipt geplaatst voor de 1/8de finales. Dat was zoals verwacht zeker geen gemakkelijke match tegen Wells.

Het gaat allemaal toch moeizaam bij Brecel. Maar waar hij vroeger veel evenwichtige partijen verloor, wint hij ze nu wel regelmatig. Verschil tss top en subtop is toch grotendeels mentaal merk ik.

---------------------------------------------------

Brecel is eigenlijk jarenlang blijven trappelen op hetzelfde niveau. Tussen zijn 16de en 21ste zag ik geen enkele verbetering om eerlijk te zijn.

Mentaal lijkt hij het laatste jaar(sinds zijn 22ste) wel een klik gemaakt te hebben en is hij een betere speler geworden. Qua spelniveau amper en dat laatste is teleurstellend eigenlijk.

Top-16 daar hoort hij wel in thuis nu. Maar de echte top? Neen. Dat is hij naar mening (nog) niet.

Hij heeft geluk dat er momenteel weinig tot geen echte toppers een constante niveau halen. Daardoor valt zijn wat minder spelniveau niet altijd op. En tegen mindere goden kan hij dan meestal ook nog wel winnen daarmee.

Een slechte speler is hij niet. Maar van iemand waarvan men al sinds zijn 12de grootse dingen verwacht, mag hij in de toekomst toch nog een tandje extra bijsteken :)

AreVee

Legacy Member
Is zoals je zelf zegt gewoon een "rare" sport aan het worden, héél weinig toppers die echt constant zijn de laatste tijd.

Brecel is zich aan het ontwikkelen naar een vaste top zestien speler, niet meer maar ook niet (veel) minder.

makila

Legacy Member
Lol Brecel. Speelde opnieuw niet zijn beste spel, kwam 1-3 achter, knokt zich terug naar 3-3. Komt dan op 1 frame van verlies, maar maakt er dan toch 4-4 van. In de laatste Frame maakt hij dan een fout, en dan zou je denken einde verhaal. Gaat die bal er met een fluke toch nog in zeker? Een beetje geluk dat hij vandaag gewonnen heeft, al heeft de Chinees toch de kans laten liggen het zelf af te maken (Gebrek aan ervaring op dit niveau zeker?) en Brecel is dan mentaal sterk genoeg om na dat gelukje de tafel 'genadeloos' volledig leeg te spelen. Maar goed, geluk dwing je soms af zeker?

Hij zit mentaal in een goede periode en dan valt de teerling meestal ook aan jou kant natuurlijk. Hij zal er niet rouwig om zijn. Staat toch weer in de kwartfinale (zonder echt te imponeren) en rukt nu op naar plaats 14 op de voorlopige wereldranking. Nu hebben 4 van zijn concurrenten voor een plaatsje in de top-16 vandaag ook allemaal gewonnen dus dit was wel een zéér belangrijke overwinning want het wordt druk voor de plaatsjes daar.

Nu in de kwartfinales tegen McGill een rechtstreekse concurrent voor de top-16 (Brecel 14de, McGill 15de). Brecel heeft daar al 3x tegen gewonnen en heeft het mentale voordeel. Maar ik zou McGill zeker niet afschrijven want hij is erg goed bezig.

-------------------------

Brecel leek ditmaal gemakkelijk te winnen. Stond in een mum van tijd 4-1 voor. Maar daarna liet hij zich in slaap wiegen en ontglipte de overwinning hem nog bijna. Maar alweer maakt hij het dan toch nog af in de laatste frame. 5-4 winst. 3x achter elkaar dezelfde nipte overwinning, is scheepsrecht of zo?

Nu in de HF tegen Ding Junhui, dat wordt andere koek. Als Brecel wint komt hij de top-10 van de wereldranglijst binnen, bij verlies wordt hij 12ste. Maar ditmaal is hij toch de underdog.

Maar door deze HF ziet het er wel goed uit om de Masters te halen. Een Belg straks op de Masters in het snooker? Het zou zomaar kunnen :)

Update: Wilson haalt de finale. Dat is lichtjes slecht nieuws voor Brecel die nu het toernooi moet winnen wil hij Wilson niet over hem zien gaan op de ranglijsten.
Als Brecel het toernooi wint, dan wordt hij 6de op de wereldranglijst. Haalt hij de finale dan wordt hij 10de. Bij verlies in de HF wordt hij 13de. Zowiezo doet hij nu al een goede zaak en stijgt hij minstens 2 plaatsjes.

------------------------------

Ding Junhui was vandaag iets te sterk voor Brecel. 6-4. HF is het eindstation. Het verschil was klein en werd eigenlijk beslist door het 4de Frame dat Brecel verloor op de zwarte bal.

Als Ding het toernooi ook wint, dan wordt Brecel 12ste op de ranglijst. Wint Wilson dan wordt hij 13de.
Ding is zowiezo favoriet in zijn thuisland om de titel te pakken. Bij winst wordt hij 2des op de ranglijst. Wilson staat nu 15de maar bij winst in de finale wordt hij 9ste.

____________________

Ding was veel te sterk voor Wilson die niet zijn beste match speelde in de finale. 10-3. Hij was de beste deze week in zijn eigen thuisland, dus een terechte winnaar!
Ding rukt daardoor op naar de 2de plaats op de wereldranglijst achter Selby. Brecel stijgt 3 plaatsen naar plaats 12.

makila

Legacy Member
Brecel plaatst zich ook voor de International Championship. 6-0 winst tegen Mister nobody ...

Hij speelt een beetje saai snooker, is geen echt goeie breakbuilder en ik vind hem nu ook geen echte wereldtop (Dat zag je tegen bijvoorbeeld Ding, die is nog net dat tikkeltje beter qua klasse). Maar hij is dit seizoen wel erg constant bezig en de echt zwakke resultaten die zijn er niet meer, hij staat er wel altijd. Tot nu toe door elke Q geraakt en hier en daar es een piekje naar boven (HF / Winst).

Top-10 zal hem wel lukken. Wereldkampioen? Mmm neen daar gok ik eerder op een Ding, dat is voor mij de topfavoriet. En Selby, die heeft een slecht seizoen maar op het WK staat die er meestal wel.

Tah_b00nz0r

Legacy Member
Nog wel op nog geen 3km van men deur :D tickets vielen goed mee van prijs. Misschien maandag eens gaan zien als brecel speelt

Brune

Legacy Member
Zijn er mensen die veel verstand hebben van waar je het best een snookercue koopt? Ik heb geen zin om x aantal €'s neer te leggen zonder dat ik weet wat ik precies koop.
Had graag een aantal cue's getest om te kijken hoe ze in de hand liggen bv. Iemand enig idee waar je dat het best kan doen of waar je het best geadviseerd wordt?

Tyfius

Legacy Member
Brune zei:
Zijn er mensen die veel verstand hebben van waar je het best een snookercue koopt? Ik heb geen zin om x aantal €'s neer te leggen zonder dat ik weet wat ik precies koop.
Had graag een aantal cue's getest om te kijken hoe ze in de hand liggen bv. Iemand enig idee waar je dat het best kan doen of waar je het best geadviseerd wordt?

Thissen Biljarts in Antwerpen kan je eens langsgaan om wat te testen. In West-Vlaanderen is er ook een winkel waarvan de naam mij nu even ontglipt.

Als je wil kan je ook een keu op maat laten maken door bijvoorbeeld Daniel Bungeneers. Daar betaal je natuurlijk iets meer voor, maar hij kan je een ganse dag uitleg geven en laten testen en opmeten en whatnot. :-)

makila

Legacy Member
Erg moeizame zege voor Brecel in de kwalificaties van de European Masters. Er staat toch wel wat druk op, als je voor eigen publiek kan spelen en je eerst nog kwalificaties moet afwerken. Stel je voor dat je dan die match verliest. Weg spelen voor eigen volk dan! En dat zal zeker in zijn hoofd meegespeeld hebben.

Laatste frame was trouwens vrij crappy. Brecel kwam snel 49-0 voor maar verloor dan positie en dan maak je het jezelf nog moeilijk natuurlijk. Maar ja daarna was het probleem dat Sam Craigie al snel snookers nodig had. Brecel is op dat vlak mentaal dan wel stukken beter om dan toch nog te winnen :D (Al was hij bij momenten toch serieus in slaap gevallen en toch wat slordig, met wat pech had dit fout kunnen aflopen .. met dit niveau gaat ie het toernooi niet winnen maar goed ..)

Ook Selby met de hakken over de sloot ..

De toppers krijgen het hier niet gratis. Het blijft knokken voor elke bal en toch proberen van de concentratie niet te laten verslappen.

AreVee

Legacy Member
(grote) stap vooruit is toch dat hij heel wat van die spannende matchen (die vaak minder zijn qua niveau) weet te winnen, s toch iets wat ik hem de jaren ervoor veel minder zag doen.


Gisteren die Totten zien spelen en dan vraag ik mij toch af of sommige spelers niet te snel professioneel snooker speler zijn geworden, die jongen/man had nog héél veel werk om in de buurt te komen van de top.

AreVee

Legacy Member
GETHEZ zei:
Wanneer is zijn volgende match eigenlijk van brecel

Gaat er bijna aan beginnen, rond 19:00 start tegen Chuan Leong uit Maleisië in principe een (heel) haalbare kaart.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan