Archief - FIA Formula One 2018 - Deel 1/2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wie wordt wereldkampioen in 2018?


  • Totaal aantal stemmers
    53
  • Opiniepeiling gesloten.

Nesjamag

Legacy Member
Grosjean krijgt 3 plaatsen penalty voor Monaco en 2 penalty point op license (komt op 5 strafpunten).
Lichte straf imo.
Zijn redenering voor waarom hij full throttle ging is waanzinnig te lezen. Zo iemand hoort niet in F1. Is alsof hij geen idee heeft waar hij zich bevindt en wat er rond hem gebeurd.

7nrnq0xzmnx01.jpg

FlatSix

Legacy Member
Lode16 zei:
Waar vind ik het artikel dat aangeeft dat Pirelli deze banden specifiek voor Mercedes heeft ontworpen? Kan het ook niet zijn dat Mercedes hun updates beter renderen dan die van Ferrari?

RiCOManiaC zei:

eniac zei:

Ik toon liever deze, omdat hierin naar drie verschillende teams gewezen wordt die de banden niet nodig achten, en daarmee dus bewijzen dat de 70% stemming negatief had geweest. Oké, eentje is Ricciardo maar ik denk dat een rijder daar wel degelijk een zinnig oordeel over kan vellen.

Pirelli banden farce

vishnusixclix

Legacy Member
Blijven geloven in je eigen verhaaltje achter de heropstanding van mercedes jongens!

https://www.racefans.net/2018/05/13/claims-pirelli-changed-tyres-help-mercedes-rubbish-wolff/

Wolff dismissed the claims as “rubbish” when asked about them on Saturday and said Ferrari had experienced the same problems with the tyres in testing.

“All teams have blistering, very heavy blistering at the test in Barcelona. Red Bull, Ferrari, ourselves. McLaren I think I have seen also.

“The tyres wouldn’t have lasted in the race. And the ambient and track temperatures [in testing] was Arctic. Baltic. For that reason Pirelli changes the thickness of the tyre to prevent the blistering. And they’ve been successful to prevent the blistering because we haven’t seen any one any car today.

“So I don’t know where suddenly this rumour comes out that we’ve been influencing Pirelli and the FIA to change any tyres. I have never seen anything work like that. Why should they do it?”

Mercedes swept the front row of the grid for the first time this year in qualifying for the race. Wolff said the team’s improved performance was down to them understanding the car and tyres better, rather than because of the new parts they’d added to the car.

Mercedes is heel het seizoen al een snelle wagen gebleken, maar zowel Hammi als Bottas (iets minder) hadden moeite om de banden in operating window te krijgen. Vorige race in Baku hebben ze het gevonden en nu zitten ze in de sweet spot.

Oh ja, Merc had ongelooflijk veel ronden gereden op de mediums tijdens de testen. De band waar de meeste wagens de helft van de race mee reden.

weirdalfoil_2322.jpg

FlatSix

Legacy Member
vishnusixclix zei:
Blijven geloven in je eigen verhaaltje achter de heropstanding van mercedes jongens!

https://www.racefans.net/2018/05/13/claims-pirelli-changed-tyres-help-mercedes-rubbish-wolff/

Mercedes is heel het seizoen al een snelle wagen gebleken, maar zowel Hammi als Bottas (iets minder) hadden moeite om de banden in operating window te krijgen. Vorige race in Baku hebben ze het gevonden en nu zitten ze in de sweet spot.

Oh ja, Merc had ongelooflijk veel ronden gereden op de mediums tijdens de testen. De band waar de meeste wagens de helft van de race mee reden.

weirdalfoil_2322.jpg

Ik vind dat toch straf hoe jij elke keer ten oorlog wil gaan maar u niet goed informeert.

Je verhaal dat Mercedes plots hun pace heeft gevonden kan absoluut waar zijn, maar die brengt je niet ineens een goeie 25 seconden tegenover een wagen die de race ervoor nog absoluut gelijk stond.

On a side note; Ze hebben de banden na de pre-season tests aangepast naar diegene die dit weekend zijn gebruikt. Dus geen enkel team had daar al op gereden. Dus het maakt absoluut niets uit dat Mercedes daar tijdens die testen veel op gereden heeft want die band was niet eens beschikbaar hier.

Dit komt dan van Pirelli;

“Apart from making a set of tyres weigh around one kilogram less, there is no appreciable difference in performance; so in effect this is an ‘invisible’ change.

Lijkt me redelijk straf aangezien ineens Ferrari niet mee kan, en voor twee maal de hardste band moet gaan om de race uit te rijden. Als je nog een tweede race vindt waarbij de rijders twee keer de hardste band nodig hadden dan zou ik die graag zien, want volgens mij is die er niet.

marcel

Legacy Member
Die 25s zijn wel op een hele race, natuurlijk. Neem daar de SC en de VSC af, en reken de extra stop voor Vettel bij (die dan nog eens traag verliep, 5.6s), en je hebt een verschil van zo'n 2 tienden per ronde. Da's nog haalbaar.

Ligt dat alleen aan de banden? FIA heeft ook het oil-burning achterpoortje gesloten, iets waar Ferrari ook nadeel van heeft.

Nesjamag

Legacy Member
Spanje is klassiek een sterk circuit voor Mercedes (en daarvoor voor McLaren Mercedes).
Kan goed zijn dat Mercedes effectief hun wagen beter begrijpt en dus beter wordt om die banden onder controle te krijgen.

Het was ook vooral Hamilton die zo snel was eh.
Hamilton zei dat de wagen al beter voelt, meer zoals vorig jaar. Maar dat ze er nog niet volledig zijn.

Ge kunt trouwens ook goed het verschil zien met de Ferrari. De Ferrari kan ongelofelijk snel op de throttle uit bochten, Mercedes mist nog wat stabiliteit om dat te doen. Zoiets gaan ze nog kunnen oplossen denk ik.

FlatSix

Legacy Member
marcel zei:
Die 25s zijn wel op een hele race, natuurlijk. Neem daar de SC en de VSC af, en reken de extra stop voor Vettel bij (die dan nog eens traag verliep, 5.6s), en je hebt een verschil van zo'n 2 tienden per ronde. Da's nog haalbaar.

Ligt dat alleen aan de banden? FIA heeft ook het oil-burning achterpoortje gesloten, iets waar Ferrari ook nadeel van heeft.

Oké, laat ons er dan even vanuit gaan dat die op zijn eerste setje was blijven rijden. Dan had die niet gestopt en reed die toen al een vlotte 10 seconden achter Hamilton. Vettel geeft aan dat hij moest pitten om het einde te halen, dus als die dan was blijven rijden spreken we uiteindelijk toch gemakkelijk over 25 seconden. De pace die Hamilton had tegenover Vettel op de softs dan weer was toch ook gewoon te zot voor woorden. Ik denk dat die tegen lap 16 7 seconden had, en dat is dus na 6 of 7 ronden SC.

Daarnaast is het gemak waarmee Verstappen in een gehavende Red Bull toch ook voldoende bewijs dat de Ferrari duidelijk tekort schoot, en de voorbije 4 races tonen in tegenstelling toch aan dat dat een zeer complete wagen is. Wat het oil burning betreft is dat voornamelijk in de kwalificatie van belang, en niet zo in de race.

Naar mijn mening kan je vrij duidelijk stellen dat Mercedes deze race gewonnen heeft dankzij de aanpassing aan de banden. Dat wil niet zeggen dat ik niet geloof dat ze zonder die aanpassing niet hadden gewonnen, maar het heeft hen het niet alleen gemakkelijker gemaakt, het leuke bij-effect is ook dat Ferrari het er nog eens moeilijker mee had.

eniac

Legacy Member
marcel zei:
Die 25s zijn wel op een hele race, natuurlijk. Neem daar de SC en de VSC af, en reken de extra stop voor Vettel bij (die dan nog eens traag verliep, 5.6s), en je hebt een verschil van zo'n 2 tienden per ronde. Da's nog haalbaar.

Uh, dan ga je ervan uit dat Hamilton de hele race gepusht heeft...

Bleek toch vrij duidelijk dat in gelijke omstandigheden de Mercs gemakkelijk een halve seconde tot soms een seconde sneller waren dan Vettel.

RipTor

Legacy Member
makila zei:
Toen Vettel de snelste wagen had --> Hamilton scoorde nog steeds meer punten. Door geluk, pech maakt niet uit, feit is dat Vettel geen reet geprofiteerd heeft.
Inderdaad.

"You win championships on your bad days, not the good ones." is een quote van 16 voudig Amerikaans motocross kampioen Ricky Carmichael waaraan ik vorige race moest denken.... Hamilton heeft gewoon héél veel punten gepakt tijdens zijn slechte races. Zelfs meer dan Vettel in zijn goede races...

BuYcKi

Legacy Member
Volgende race zijn het terug 'normale' banden. We zullen dan wel zien. Positief/negatief hangt ervan hoe je het bekijkt.
:)

sink

Legacy Member
BuYcKi zei:
Volgende race zijn het terug 'normale' banden. We zullen dan wel zien. Positief/negatief hangt ervan hoe je het bekijkt.
:)
Eerste keer met de hypersofts, ben benieuwd :)

Nesjamag

Legacy Member
Volgende race is Monaco, dat is nu ook niet het meest representatieve circuit. Mercedes is hier meest in nadeel met hun lange wielbasis.
Canada daarna is weer zo een typisch Hamilton circuit.

vishnusixclix

Legacy Member
xTwL- zei:
Ik vind dat toch straf hoe jij elke keer ten oorlog wil gaan maar u niet goed informeert.

Je verhaal dat Mercedes plots hun pace heeft gevonden kan absoluut waar zijn, maar die brengt je niet ineens een goeie 25 seconden tegenover een wagen die de race ervoor nog absoluut gelijk stond.

On a side note; Ze hebben de banden na de pre-season tests aangepast naar diegene die dit weekend zijn gebruikt. Dus geen enkel team had daar al op gereden. Dus het maakt absoluut niets uit dat Mercedes daar tijdens die testen veel op gereden heeft want die band was niet eens beschikbaar hier.

Dit komt dan van Pirelli;



Lijkt me redelijk straf aangezien ineens Ferrari niet mee kan, en voor twee maal de hardste band moet gaan om de race uit te rijden. Als je nog een tweede race vindt waarbij de rijders twee keer de hardste band nodig hadden dan zou ik die graag zien, want volgens mij is die er niet.

Ten oorlog gaan, komaan. Ik vind het gewoon onnozel om direkt in de complottheoriëen te duiken in plaats van de meest eenvoudige en voor de hand liggende uitleg: Merc heeft zijn bandengebruik op punt, hun geliefde hard(st)e band, een circuit dat hen ligt, niet te warm, prima strategie terwijl de concurrentie zichzelf uitschakelt. En dat op een circuit waar je NIET kunt volgen door de vuile lucht.

Het hele verhaal zou toch gesneden koek moeten zijn.


Nog even een verhaaltje uit de post-race conference
From post race press conference;

Q: (Joe van Burik – Autocar NL) To all three: looking back at the weekend, do you think the three tyre compounds available were too similar?

LH: It was a very easy one-stop here and the tyres were very very similar but we have already spoken to Charlie. We spoke with Charlie and we spoke about potential options for next year or even later on this year, spreading the compounds out a little bit, making it a bit more racy. It was just so difficult to overtake. I was on fresher tyres than Max. These cars, more so maybe at this track, but following is even worse than I can remember before. Being that it was really windy, as soon as you get like four seconds behind, you start to feel – it’s a long distance, it’s like a hundred meters or something, maybe more - behind another car and you can feel the effect of the car ahead. You shouldn’t be able to feel it until you get right right up their tail but it starts affecting the car already and you start to lose the momentum as you get closer and with these tyres… I think at the time I had a harder tyre which was slower so I couldn’t catch and overtake, even though I had much much younger tyres. So the fundamentals definitely aren’t right and need to be improved. Hopefully they’ll do something more exciting later on in the year.

Q: Valtteri, do you agree?

VB: I think we knew it, coming to this race. What we saw in winter testing, there was nearly no difference between the compounds and it was the same this weekend so I think it was pretty much expected.

MV: I agree.

https://www.fia.com/news/f1-post-race-press-conference

En voila, gigantisch veel tijd tussen de rijders onderling, nadat ze vorige races gemiddeld toch veel dichter bij elkaar lagen.

BuYcKi

Legacy Member
Nesjamag zei:
Volgende race is Monaco, dat is nu ook niet het meest representatieve circuit. Mercedes is hier meest in nadeel met hun lange wielbasis.
Canada daarna is weer zo een typisch Hamilton circuit.

Ja, zoals hij in Spanje meestal ook altijd top is. Is weer zo'n typische discussie waarbij je het anti-Mercedes kamp hebt vind ik. Iedereen zag al van ver aankomen dat er gezaag ging zijn.
Het is natuurlijk wel wat dubbel, maar ken niet alle feiten. Ik dacht dat meer teams hier goedkeuring hebben moeten voor geven, maar blijkbaar niet dan.

marcel

Legacy Member
vishnusixclix zei:
En voila, gigantisch veel tijd tussen de rijders onderling, nadat ze vorige races gemiddeld toch veel dichter bij elkaar lagen.

da's toch een rare conclusie dat gij trekt uit wat ge daar in't vet hebt gezet.

denkimi

Legacy Member
hamilton was gewoon consequent een seconde of meer per ronde sneller dan vettel. Dat komt niet door een klein verschilletje, zelfs niet door een combinatie van kleine verschilletjes.
het lijkt me eerder alsof mercedes erin geslaagd is om hun party mode gedurende een veel langere periode te kunnen gebruiken.

vishnusixclix

Legacy Member
Van waar komt die party mode nonsens nu weer? Van die mythe uit Australië? Zijn ze die in ALLE tussenliggende races dan vergeten ofwat?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan