Archief - FIA Formula One 2018 - Deel 2/2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Cerulean

Legacy Member
Stoffel een volle seconde per lap trager dan Alonso. Dat is echt onverklaarbaar als ze met exact dezelfde wagen zouden rijden.

makila

Legacy Member
Dwz dat Stoffel de slechste coureur is van de laatste 10 jaar is of dat Alonso echt beter materiaal krijgt.

Volgens veel fans op F1 forums is het dat eerste :P

FlatSix

Legacy Member
marcel zei:
Nochtans veel inhaalmanoeuvres gezien.
Maar Hamilton was gewoon heer en meester, en dan zal het idd tóch aan de wagen gelegen hebben. Maakte gewoon het gat naar Verstappen zo groot als hij zelf wilde, wanneer nodig.
En dan stelt Bottas gewoon teleur.

Heb het over de top drie teams eh jongen. Dat er bij de rest nog eens iets gaande is 99% door bandenverschil is al eens te verwachten. Wordt niet bepaald warm van een Force India die door veel versere banden een Williams kan inhalen hoor.

Maar om dat hoofdstuk af te sluiten denk ik niet dat iemand nu nog kan beweren dat de Mercedes hier niet on pace was met de Ferrari of Red Bull. Alé, het zou me naïef lijken dat te denken, maar geloof vooral wat je zelf wil. Dat terzijde was Hamilton inderdaad gewoon sterk, maar het sprookje dat die de derde slechtste wagen naar dit resultaat trok, dan pas ik.

RipTor

Legacy Member
Cerulean zei:
Stoffel een volle seconde per lap trager dan Alonso. Dat is echt onverklaarbaar als ze met exact dezelfde wagen zouden rijden.

Dat Stoffel in zijn snelle kwalificatie ronde vier(!!!) keer de muur raakt vind ik ook onverklaarbaar eigenlijk.
Dan moet je toch ook niet vreemd opkijken dat je geen ander zitje kan vinden.

Shaddix

Legacy Member
Ik snap echt niet meer wat er met Stoffel gebeurt. In de vorige reeksen is hij telkens probleemloos overgeschakeld, nooit last van stress gehad, ... Nu lijkt het gewoon of er stiekem iemand anders onder die helm zit...

Yvezz

Legacy Member
Imo begint Stoffel te bezwijken van de stress die komt kijken bij het gehele F1 gedoe.
Hij moet op boxen tegen goede regenstanders.
En imo is hij te braaf.

FlatSix

Legacy Member
Vettel staat nu 40 punten achter, om 100% zeker te zijn van de overwinning moet die dus alles winnen, als Hamilton dan telkens 2de komt wint die met 2 punten. Pak dat dat alvast niet gaat gebeuren, want het is hier geen Mercedes-rest verhouding a la 2014. Hamilton maakt zeker net zoveel kans als Vettel om te winnen in denk ik zowat alle komende GPs, lijkt me geen enkele te komen die uitgesproken beter bij de ene wagen past dan de andere. Qua extreme temperaturen of iets dergelijk zitten er ook geen speciale races meer tussen.

Hockenheim heeft hem dus veel gekost, zelfs toen Hamilton komende was had die alsnog gewoon tweede kunnen finishen en 18 punten nemen. Pak dan nog gewoon derde in Frankrijk en derde in Monza en je hebt zomaar 18 + 5 + 3, goed om de achterstand te halveren. Hit met Verstappen in China heeft hem ook punten gekost, en erger heeft er Hamilton opgebracht. Vettel had in Baku ook gewoon achter Bottas kunnen blijven en had dan met diens puncture alsnog gewonnen, en dus 13 punten meer gescoord, en Hamilton opnieuw 7 minder. Heeft er wel weer 7 gekregen in Australië, want die had Hamilton zo gewonnen. Ferrari heeft ook wel wat geholpen uiteraard met hun rommelige strategie in Spanje, Oostenrijk en deze zondag.

Hamilton echter heeft er dus 7 niet gekregen in Australië, was ondermaats in China maar werd alsnog vierde, kreeg Baku in zijn schoot geworpen vanuit P3, was ondermaats in Canada. In GB zijn crash met Kimi en finishte alsnog P2, denk wel dat die de GP los had gewonnen anders, zelfs nog vanuit P3 dan. Hockenheim had die volgens mij sowieso gewonnen of Vettel nu crashtte of niet. Hongarije heel veel chance gehad dat het regende op zaterdag, anders had Vettel die zeker gewonnen, Italië heeft die dan voor een groot deel te danken aan Bottas, en in Singapore had die het ook gewoon voor het zeggen.

Op Sinagpore en Monza na eigenlijk heeft Hamilton ook geen super seizoen, maar in zowat alle maatstaven wél een beter dan Vettel. Man van het seizoen blijft voor mij Leclerc.

Denk dat we wel mogen concluderen dat tenzij Hamilton een DNF heeft in één van de komende races het kampioenschap voorbij is. Wat jammer is, want dat is het enige dat dit seizoen de moeite maakte om te volgen gezien het overall racen eigenlijk toch redelijk triestig is geweest.

RiCOManiaC

Legacy Member
Vettel is gewoon weer allesbehalve goed als je ziet hoeveel punten die echt al verkwanseld heeft in een seizoen waar hij sws WK had kunnen zijn... Maar neen, hij moest weer al eens onnozel gaan doen.... O.a. op Frankrijk, Duitsland en Monza... Voor mij geen Vettel meer, was er nooit echt fan van, nu sws niet meer. Spijtig dat ie bij Ferrari rijdt maar gelukkig heb ik volgend jaar Leclerc om voor te supporteren.

FlatSix

Legacy Member
RiCOManiaC zei:
Vettel is gewoon dit jaar een dikke kut rijder als je ziet hoeveel punten die echt al verkwanseld heeft in een seizoen waar hij sws WK had kunnen zijn... Maar neen, hij moest weer al eens onnozel gaan doen.... O.a. op Frankrijk, Duitsland en Monza... Voor mij geen Vettel meer, was er nooit echt fan van, nu sws niet meer. Spijtig dat ie bij Ferrari rijdt maar gelukkig heb ik volgend jaar Leclerc om voor te supporteren.

Het zijn zo'n ongenuanceerde reacties die me weg houden van F1Fanatic. Denk dat mijn totaal comments dit seizoen ook al pak lager zal liggen hier, maar dat ligt dan meer aan groeiende desinteresse.

RiCOManiaC

Legacy Member
xTwL- zei:
Het zijn zo'n ongenuanceerde reacties die me weg houden van F1Fanatic. Denk dat mijn totaal comments dit seizoen ook al pak lager zal liggen hier, maar dat ligt dan meer aan groeiende desinteresse.

Hamilton is helaas veel beter ook mentaal. Vettel heeft bij mij alle krediet verloren. Niet dat ie er al veel had maar de frustratie en ontgoocheling na alweer een (bijna) verloren WK is heel groot hier. Ook Ferrari zelf natuurlijk die maar blijven strategische blunders maken helpt natuurlijk niet..

eniac

Legacy Member
RiCOManiaC zei:
Hamilton is helaas veel beter ook mentaal. Vettel heeft bij mij alle krediet verloren. Niet dat ie er al veel had maar de frustratie en ontgoocheling na alweer een (bijna) verloren WK is heel groot hier. Ook Ferrari zelf natuurlijk die maar blijven strategische blunders maken helpt natuurlijk niet..

Mja, wat nu "alweer"? Vorig jaar was de Mercedes overall net sneller en zeker betrouwbaarder. Dat WK was altijd voor Hamilton.
Dit jaar moest het gebeuren, en gaat het niet gebeuren. Dat ligt wel voor een groot deel aan hem.

RiCOManiaC

Legacy Member
eniac zei:
Mja, wat nu "alweer"? Vorig jaar was de Mercedes overall net sneller en zeker betrouwbaarder. Dat WK was altijd voor Hamilton.
Dit jaar moest het gebeuren, en gaat het niet gebeuren. Dat ligt wel voor een groot deel aan hem.

Uiteraard, het moest idd gewoon dit jaar gebeuren ja.

FlatSix

Legacy Member
Bwoah, heb altijd gevonden dat heel dat mentaal-sterk gedoe zoiets is dat leeft onder fans maar dat die rijders daar nu echt eens niets van voelen of merken. Die mannen doen dat al jaren, kan me voorstellen dat het nu wel wat in Vettel zijn hoofd speelt, maar eens die zijn helm op zet dan racete die toch alsof zijn leven er vanaf hangt. Zelfde voor Hamilton, die zie je soms zo down na een race, en dan de volgende staat die er toch gewoon weer alsof vorig weekend niet is gebeurt. Die mannen leven dit, en doen dat beide al bijna 15 jaar lang,... Moet mentaal veel zwaarder zijn om zoals een Stroll of Vandoorne rond te tuffen terwijl iedereen denkt dat je niet in de F1 thuis hoort en uw zitje niet zeker is.

marcel

Legacy Member
ik denk dat ge de mentale tol van een title-challenge niet moogt onderschatten hoor. een heel seizoen lang kunt ge u geen enkel foutje permitteren, alles wordt enorm uitvergroot. kijk naar Vettel's fout in Monza. op zich geeneens een grote fout, maar iedereen doet alsof hij daar een brain-fart heeft, of gewoon over 't algemeen niet kan aan een stuur kan draaien. da's op zich al zwaar, en moet je voor gewapend zijn, maar het feit dat zo'n minieme dingen gewoon een heel jaar werk kunnen teniet doen... als title challenger is 2de plaats niks waard he. En als je het niet haalt dan "ligt het helemaal aan uzelf"

en dan ligt het nu nog eens dicht op elkaar, dus voor wins is het elke race ook constant pushen. tenzij je achterop valt, dan moet je een hele race pushen om de schade te beperken.

er ligt een constante druk op die mannen hun schouders, het is een sterkte dat ze daar mee om kunnen.

(en voor Stroll zal het nu wel mee vallen, nu pappie een team voor zoonlief gekocht heeft)

FlatSix

Legacy Member
marcel zei:
ik denk dat ge de mentale tol van een title-challenge niet moogt onderschatten hoor. een heel seizoen lang kunt ge u geen enkel foutje permitteren, alles wordt enorm uitvergroot. kijk naar Vettel's fout in Monza. op zich geeneens een grote fout, maar iedereen doet alsof hij daar een brain-fart heeft, of gewoon over 't algemeen niet kan aan een stuur kan draaien. da's op zich al zwaar, en moet je voor gewapend zijn, maar het feit dat zo'n minieme dingen gewoon een heel jaar werk kunnen teniet doen... als title challenger is 2de plaats niks waard he. En als je het niet haalt dan "ligt het helemaal aan uzelf"

Maar dat het zwaar zal zijn betwijfel ik niet, ik betwijfel of die mannen hun prestaties daar ooit onder zullen leiden. Die zijn dat zo gewoon om die druk altijd te hebben dat het voor hen dus eigenlijk er niet meer toe doet.Je haalt wel iets heel belangrijk aan en dat is de media die van elke mug een olifant maakt. Heb hier toch ooit eens geschreven dat een lock-op in een race echt niets voorstelt. Als je een hele race aan de busstop in Spa zit dan zie je er elke ronde wel, uiteraard als die dan een crash tot gevolg heeft dan is het 'slechte rijder'.

Denk ook dat er relatief weinig rijders zijn die zoveel nieuws lezen als een gemotiveerde fan. Soms weten die niet eens iets over transfers en vallen ze uit de lucht tijdens press conferences...

Cerulean

Legacy Member
xTwL- zei:
Maar dat het zwaar zal zijn betwijfel ik niet, ik betwijfel of die mannen hun prestaties daar ooit onder zullen leiden. Die zijn dat zo gewoon om die druk altijd te hebben dat het voor hen dus eigenlijk er niet meer toe doet.

Oh, F1 geschiedenis heeft al talloze keren het tegendeel bewezen...
In Vettel zijn geval is dit mss minder van toepassing. Hij maakt dezelfde fouten die hij elk jaar maakt, maar dit is de eerste keer dat zijn wagen echt zo closely matched is t.o.v die van een ander team.
Tijdens de Red Bull dominantie kwam hij ermee weg voor voor de hand liggende redenen. Laatste RB jaar en afgelopen Ferrari jaren maakte het niet veel uit omdat de Mercedes te goed was. Nu komt het erop aan en is Vettel idd zijn eigen grootste vijand, zoals hij zelf zei.

stungunner

Legacy Member
denk nu wel dat het mentale aspect echt niet te onderschatten valt.

Al die mannen kunnen geweldig aan een stuur draaien, maar alleen degene die mentaal het sterkst staan kunnen echt een seizoen lang op de top van hun kunnen rijden.

Waarom is bv Rosberg gestopt na zijn titel? Hij kon het gewoon niet meer opbrengen om nog zo een seizoen te moeten strijden. Anders zou hij zich er gewoon bij kunnen neerleggen 2de rijder te zijn na Hamilton, maar omdat hij voor de titel zou willen strijden en die ene titel hem zoveel moeite heeft gekost, zeker fysiek en mentaal, kan hij het niet meer opbrengen.

Waarom is er in een team bijna altijd (zeker de topteams) een nr1 piloot? Omdat die ene echt zoveel beter is? Of omdat die gewoon een sterker karakter heeft en mentaal sterker is? Mentaal sterker zorgt er meestal ook voor dat je er meer voor leeft, telkens een stapje verder zet, en daardoor ook fysiek en zelfs technisch beter wordt. heeft imo ook allemaal met mentale weerbaarheid te maken. Waarom was bv Schumi zo sterk?

FlatSix

Legacy Member
Cerulean zei:
Oh, F1 geschiedenis heeft al talloze keren het tegendeel bewezen...
In Vettel zijn geval is dit mss minder van toepassing. Hij maakt dezelfde fouten die hij elk jaar maakt, maar dit is de eerste keer dat zijn wagen echt zo closely matched is t.o.v die van een ander team.
Tijdens de Red Bull dominantie kwam hij ermee weg voor voor de hand liggende redenen. Laatste RB jaar en afgelopen Ferrari jaren maakte het niet veel uit omdat de Mercedes te goed was. Nu komt het erop aan en is Vettel idd zijn eigen grootste vijand, zoals hij zelf zei.

*2011, en einde 2013 bedoel je.

Heb er zelf geen verklaring voor maar de absolute killer Vettel van eind 2013 was in 2015 wel wat terug, maar is in 2017 dan toch weer wat weg gezakt. De Hamilton uit 2015 vs Vettel uit 2013, dat moet nogal vonken geven. :)

stungunner zei:
denk nu wel dat het mentale aspect echt niet te onderschatten valt.

Al die mannen kunnen geweldig aan een stuur draaien, maar alleen degene die mentaal het sterkst staan kunnen echt een seizoen lang op de top van hun kunnen rijden.

Waarom is bv Rosberg gestopt na zijn titel? Hij kon het gewoon niet meer opbrengen om nog zo een seizoen te moeten strijden. Anders zou hij zich er gewoon bij kunnen neerleggen 2de rijder te zijn na Hamilton, maar omdat hij voor de titel zou willen strijden en die ene titel hem zoveel moeite heeft gekost, zeker fysiek en mentaal, kan hij het niet meer opbrengen.

Waarom is er in een team bijna altijd (zeker de topteams) een nr1 piloot? Omdat die ene echt zoveel beter is? Of omdat die gewoon een sterker karakter heeft en mentaal sterker is? Mentaal sterker zorgt er meestal ook voor dat je er meer voor leeft, telkens een stapje verder zet, en daardoor ook fysiek en zelfs technisch beter wordt. heeft imo ook allemaal met mentale weerbaarheid te maken. Waarom was bv Schumi zo sterk?

Maar ik onderschat het niet, ik zeg niet dat het niets is, ik denk echter dat die daar zo onder leven dat hen dat niet raakt op de manier dat fans denken. Uiteraard zijn er onder de rijders niveau's in sterkte, maar ik denk niet dat een slecht resultaat in de ene race in hun achterhoofd blijft hangen eenmaal ze terug in de wagen stappen. Net zo min zij 'schrik' hebben om te crashen.

eniac

Legacy Member
Vettel was bij RBR toch niet bepald het toonbeeld van mentale zwakte. Zowel in 2010 als 2012 was hij net op z'n sterkst wanneer het moest gaan gebeuren richting einde het seizoen. Brazilië 2012 alleen al was een ongelooflijke race waarin hij, ondanks dat zo'n beetje alles tegen ging wat kon tegen gaan, toch de boel rechttrok (met een toch vrij beschadigde RBR) terwijl het Alonso net was die verscheidene keren van de baan ging en over het algemeen echt niet goed was die race, of in Japan waar hij zichzelf een DNF veroorzaakte door Kimi uit de baan te duwen en een puncture te krijgen daardoor.

2010 nooit aan de leiding gestaan van het kampioenschap, maar faalde niet in de kwalificaties voor de belangrijkste race waar de anderen dat wel deden, en reed een ijzersterke race om de titel te pakken.

Denk dat hij zichzelf teveel druk oplegt voor de titel met Ferrari. Meer dan hij ooit bij RBR gedaan heeft. En dat hij daardoor te vaak over de limiet gaat.

Creeping Death

Legacy Member
Op Nieuwsblad.be staat het gerucht dat Stoffel bij Ferrari terecht zou kunnen als test/reservepiloot.
Geen idee hoeveel daar van aan is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan