Archief - FIA Formula One 2018 - Deel 2/2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

eniac

Legacy Member
stungunner zei:
Tis nu wel zo dat de commotie rond teamorders nu toch veel minder is dan pakweg 10-15 jaar geleden. Toen Barrichello Schumacher liet passeren in Oostenrijk, het kot was te klein, het was een schande voor de motorsport en de F1, etc etc. Nu kraait er, afgezien van wat grappige foto's, geen haan meer naar.

10-15 jaar geleden is nog wat eufemistisch uitgedrukt eigenlijk. Al anderhalf jaar gaat het over Ferrari dat Raikkonen zogezegd niet laat racen tegen Vettel, terwijl Mercedes en Ferrari afgelopen anderhalf jaar vrij gelijkaardig met deze situaties omgingen en Ferrari zeker niet "erger" was.

Nu doet Mercedes het op een wel heel blatante wijze en is het plots normaal en aanvaardbaar en al wat je maar wil.

Mja :)

marcel

Legacy Member
je kunt het een heel blatante wijze noemen, maar ik vind de manier waarop het gecomuniceerd is wel een pak beter als bij Ferrari in Hockenheim, waar ze zo kruiperig deden dat Kimi gewoon vlakaf moest vragen of hij nu Vettel voorbij moest laten of niet. dat was gewoon beschamend.

en het is ook wel afhankelijk van de situatie, imo. het geval Oostenrijk was de Ferrari ten eerste zó enorm dominant, dat de 4 puntjes die Schumacher zou verliezen voor een tweede plaats geen rol zouden spelen. Schumacher won de titel toen na 11 van de 17 GP's. De 7 punten die Hamilton nu wint kunnen wél het verschil maken (al is het onwaarschijnlijk dat Vettel nu nog terugkeert)
Ten tweede was Barichello toen dominant in de GP, Schumacher kon niet in de buurt komen. Hamilton was gisteren wél minstens even snel als Bottas.

op zich heb ik niks tegen team orders, maar ze moeten correct gedaan worden

denkimi

Legacy Member
marcel zei:
je kunt het een heel blatante wijze noemen, maar ik vind de manier waarop het gecomuniceerd is wel een pak beter als bij Ferrari in Hockenheim, waar ze zo kruiperig deden dat Kimi gewoon vlakaf moest vragen of hij nu Vettel voorbij moest laten of niet. dat was gewoon beschamend.
Ik denk dat bottas wel beter luistert dan raikkonen. Als kimi gewoon nee zegt dan heeft dan kan dat amper consequenties hebben voor hem. Als bottas nee zegt dan kan hij misschien op zoek naar een ander zitje.

FlatSix

Legacy Member
Ze gaan Bottas heus niet buiten smijten, is de ideale tweede man naast Lewis. Wolff heeft het wel gehad met Rosberg naast Hamilton hoor. Die weet goed genoeg dat Hamilon elk seizoen voor de titel kan strijden als de wagen dat ook kan. Zo heb je er geen twee nodig.

Al die dwaze fans die denken dat volgend jaar Leclerc ineens Vettel omver gaat rijden zijn naar mijn mening gewoon naïef. Leclerc krijgt de perfecte kans zichzelf te ontwikkelen, en de fakkel over te pakken eens Vettel weg is, wordt heus geen 'overname' daar hoor.

Red Bull doet eigenlijk stiekem hetzelfde eh. Elke snol weet dat Gasly nooit aan Verstappen kan. Renault haalt eigenlijk ook een kopman in huis met Ricciardo, en Hülkenberg vervangen ze wel eens de tijd rijp is.

eniac

Legacy Member
marcel zei:
je kunt het een heel blatante wijze noemen, maar ik vind de manier waarop het gecomuniceerd is wel een pak beter als bij Ferrari in Hockenheim, waar ze zo kruiperig deden dat Kimi gewoon vlakaf moest vragen of hij nu Vettel voorbij moest laten of niet. dat was gewoon beschamend.

Allez toe :)
Na qualifying, Wolff: "het zou moeilijk zijn om morgen aan Bottas te vragen om opzij te gaan"
Tijdens de race: "Lewis had een kleine blister en we moesten hem beschermen tegen Vettel".

Schitterende communicatie hoor :p

edit: allez ja, je kan dat allemaal geloven. Maar hoe naïef ben je dan?

marcel

Legacy Member
Het gaat daar niet over he. Want dat soort dingen waar ze op zaterdag iets helemaal anders zeggen dan ze op zondag doen is standaard, en zelfs niet eigen aan de F1 of sport. Ik heb de quali trouwens niet gezien (ik zat op facts).

Het gaat erover dat ze bij Mercedes gewoon zeggen dat hij aan de kant moet gaan, terwijl ze bij Ferrari het zo proberen uitleggen hebben aan Raikkonen dat het bijna zijn eigen idee zou lijken.
Terwijl het gewoon op hetzelfde neer komt.

FlatSix

Legacy Member
Eigenlijk hadden ze gewoon vanaf lap 1 Hamilton voorbij Bottas moeten laten gaan net zoals Ferrari dat in Monza had moeten doen. Zo moeilijk is het allemaal niet soms hoor.

eniac

Legacy Member
marcel zei:
Het gaat erover dat ze bij Mercedes gewoon zeggen dat hij aan de kant moet gaan, terwijl ze bij Ferrari het zo proberen uitleggen hebben aan Raikkonen dat het bijna zijn eigen idee zou lijken.
Terwijl het gewoon op hetzelfde neer komt.

Meh, ik vond de communicatie van Mercedes ook maar dwaas, met die "small blister, protect from Vettel" bla bla.
Misschien nog erger want waar Ferrari het misschien wat minder duidelijk vroeg in eerste instantie, verzinnen zij tenminste geen onnozele smoesjes om de reden van de TO goed te praten.

Want uiteindelijk moet er niet eens iets goedgepraat worden.

sink

Legacy Member
xTwL- zei:
Al die dwaze fans die denken dat volgend jaar Leclerc ineens Vettel omver gaat rijden zijn naar mijn mening gewoon naïef. Leclerc krijgt de perfecte kans zichzelf te ontwikkelen, en de fakkel over te pakken eens Vettel weg is, wordt heus geen 'overname' daar hoor.
Idd, zou me zelfs niet verbazen als ie een nog groter slaafje wordt dan Bottas. Ik zie die nog keihard op de rem gaan staan om Vettel voor te laten, net zoals Bottas bij Hamilton. En als blijkt dat Leclerc the real deal is, de rollen omkeren in 2020. Maar dan zal Vettel rap wegzijn denk ik :)

marcel

Legacy Member
eniac zei:
Meh, ik vond de communicatie van Mercedes ook maar dwaas, met die "small blister, protect from Vettel" bla bla.
Misschien nog erger want waar Ferrari het misschien wat minder duidelijk vroeg in eerste instantie, verzinnen zij tenminste geen onnozele smoesjes om de reden van de TO goed te praten.

Want uiteindelijk moet er niet eens iets goedgepraat worden.

Ja nee, zowiezo, maar iirc hadden ze bij Ferrari ook een uitgebreidde banden smoes.
Uiteindelijk moeten ze gewoon zeggen: "move over for teammate, we'll discuss after the race". Meer moet dat niet zijn

WimJ

Legacy Member
xTwL- zei:
Eigenlijk hadden ze gewoon vanaf lap 1 Hamilton voorbij Bottas moeten laten gaan net zoals Ferrari dat in Monza had moeten doen. Zo moeilijk is het allemaal niet soms hoor.

Idd zo had het gemoeten, en had het gelukt voor Ferrari in Monza dan had ik dat ook sh*t gevonden, maar wel de juiste zet van het team, net zoals gisteren met Bottas en Hamilton.

Waarom sommigen 2002 erbij willen halen, die snappen er toch niet veel van. In de 6e GP van het jaar je teamgenoot laten passeren terwijl je super dominant bent. Dat zou enkel voor 2014-2016 een vergelijk zijn moest Rosberg zijn eerste plek aan Hamilton moeten afstaan, maar 2018 is toch echt een andere situatie.

FlatSix

Legacy Member
Hehe, Mercedes op LinkedIn

Lewis Hamilton sweeps through with a win with Valtteri Bottas right behind him in 2nd - Congrats, boys! Japan, here we come, see you next week. #RussianGP

xDama

Legacy Member
Ik ben gestopt met kijken na Hamilton zijn passage bij Bottas. 't is al erg genoeg dat we momenteel met een 2-tier Formule 1 zitten waarbij er maar 4 wagens in staat zijn om te winnen op zuivere pace, maar als ze dan enkel 2 wagens laten racen en de andere 2 in dienst laten rijden... Spanning is echt ver te zoeken. Gelukkig is het vanaf P5 wel interessant. Schitterende race van Verstappen en Leclerc. Jammer genoeg niet relevant voor het kampioenschap.

marcel

Legacy Member
't is al 20 jaar een 2-tier championship, met 1 of 2 teams die voor de titel strijden, met af en toe een extra team die 1 of 2 zeges pakt in het seizoen. het feit dat Mercedes nu juist zo'n manoeuvres moet doen, is een bewijs dat het aan die top dichter bij elkaar ligt dan in de recente geschiedenis het geval is geweest.

en aan de staart van de grid hadden we nog niet zo lang geleden met HRT en Virgin en Lotus zelfs een 3de en 4de tier...

Scifo

Legacy Member
Khem de race niet eens gezien. (1ste race dat ik gemist heb vant seizoen) Kzen te teleurgesteld in Vettel en Ferrari. Kweet nie eens welk van de 2 het hardst heeft gefaald :unsure:

LeBram_James

Legacy Member
Scifo zei:
Khem de race niet eens gezien. (1ste race dat ik gemist heb vant seizoen) Kzen te teleurgesteld in Vettel en Ferrari. Kweet nie eens welk van de 2 het hardst heeft gefaald :unsure:

Ditto... dit is de eerste race in jaren waar ik zelfs geen zin heb om ze te kijken. Ook te teleurgesteld in Vettel/Ferrari, tot Duitsland zag het er goed uit om een spannend seizoen te blijven hebben, sindsdien is het snel omgedraaid en is de zin er bij mij niet echt meer om te kijken :(

FlatSix

Legacy Member
Nochtans heeft Vettel zowel in Singapore als hier een sterke race gehad, beter dan Hamilton zou ik zelfs zeggen, in Singapore was het Ferrari die met een rare strategie hem tekort deed. Kan er zelf ook niet echt aan doen dat de Ferrari op een voetstuk wordt gezet maar de realiteit is dat de Mercedes minstens zo goed, en eigenlijk zelfs beetje beter is. Het laatste weekend waarin de Ferrari overduidelijk de betere was lijkt me Hongarije.

RiCOManiaC

Legacy Member
sink zei:
Idd, zou me zelfs niet verbazen als ie een nog groter slaafje wordt dan Bottas. Ik zie die nog keihard op de rem gaan staan om Vettel voor te laten, net zoals Bottas bij Hamilton. En als blijkt dat Leclerc the real deal is, de rollen omkeren in 2020. Maar dan zal Vettel rap wegzijn denk ik :)

Niks van, denk niet dat Leclerc een slaafje gaat zijn. Ik zie vooral weer een RBR 2014 scenario voor mij. Laat Leclerc de eerste races maar een beetje er in komen met de Ferrari en dan Vettel stap voor stap te grazen pakken.

marcel

Legacy Member
Het is Ferrari. Je loopt meer kans op een Barrichello-scenario dan een Ricciardo-scenario.

vishnusixclix

Legacy Member
Op AMuS (duitse motorsportwebsite) is er een artikel verschenen dat vertelt, voor zover ik het kan verstaan, dat Ferrari's motor sinds Singapore niet meer kan presteren wat ze bijvoorbeeld in Monza (en eigenlijk alle zomerraces) konden. Hun bronnen speculeren dat het is omdat FIA een meer precieze sensor heeft verplicht met betrekking rond de geruchten van het achterpoortje dat Ferrari gebruikte om extra power te krijgen uit hogere fuel flow rate. (zou samen hangen met het rookgordijn ook bij het in gang steken van de machine)
Dit loopt in dezelfde lijn met de GPS data van Renault (kan ook een ander team zijn) dat ontdekte dat Ferrari sinds Singapore hun motor zoveel pk miste.

De Italianen hebben gegokt maar verloren, lijkt me zo.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan