Archief - FIA Formula One 2018 - Deel 2/2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

RipTor

Legacy Member
xTwL- zei:
Kan er zelf ook niet echt aan doen dat de Ferrari op een voetstuk wordt gezet maar de realiteit is dat de Mercedes minstens zo goed.
Ik ben er anders wel van overtuigd dat mocht Hamilton met die Ferrari hebben gereden, en Vettel met die Mercedes, dat ook dan Hamilton 1ste stond.
Je kan het draaien of keren hoe je wilt. Vettel heeft eigenhandig een heel pak punten weg gesmeten. Heb het al eerder aangehaald maar Vettel is echt minder goed dan velen denken. Zijn 4WDC reflecteren echt niet zijn ware capaciteiten.

Zou me niet verbazen moest dat jochie volgend seizoen vanaf de helft ongeveer Vettel beginnen te verslaan op regelmatige basis.

denkimi

Legacy Member
vishnusixclix zei:
Op AMuS (duitse motorsportwebsite) is er een artikel verschenen dat vertelt, voor zover ik het kan verstaan, dat Ferrari's motor sinds Singapore niet meer kan presteren wat ze bijvoorbeeld in Monza (en eigenlijk alle zomerraces) konden. Hun bronnen speculeren dat het is omdat FIA een meer precieze sensor heeft verplicht met betrekking rond de geruchten van het achterpoortje dat Ferrari gebruikte om extra power te krijgen uit hogere fuel flow rate. (zou samen hangen met het rookgordijn ook bij het in gang steken van de machine)
Dit loopt in dezelfde lijn met de GPS data van Renault (kan ook een ander team zijn) dat ontdekte dat Ferrari sinds Singapore hun motor zoveel pk miste.

De Italianen hebben gegokt maar verloren, lijkt me zo.
Jammer, het kampioenschap was nu eens spannend.

vishnusixclix

Legacy Member
Wel om eerlijk te zijn hadden ze er beter voor kunnen staan moesten ze Kimi sneller aan de kant gekregen hebben in Duitsland en Monza. Ook Frankrijk was te vermijden nonsens.

Het is nog niet over, maar ze moeten volgend jaar een beter werk afleveren. Nu is het al 2 jaar net niet, hoewel ze waarschijnlijk wel een kans maakte op de WCC of WDC. Hangt ervan af hoe je het bekijkt, maar de mogelijkheid was meer aanwezig dan de afgelopen zes jaar.

eniac

Legacy Member
RipTor zei:
Heb het al eerder aangehaald maar Vettel is echt minder goed dan velen denken. Zijn 4WDC reflecteren echt niet zijn ware capaciteiten.

Vettel mag dan wisselvalliger zijn, als zijn "ware capaciteiten" eruit komen kan die gewoon een serieus stuk rijden.

Ik weet het dat de anti's nu een mooi seizoen beleven om het er allemaal eens uit te gooien, maar een minder seizoen invalideert echt geen jaren van rijden op hoog niveau.

RipTor

Legacy Member
Ik ben absoluut niet anti Vettel, dat heb ik ook al gezegd. Lijkt me een sympathieke gast te zijn, veel sympathieker dan Hamilton.

Maar als je alles neutraal en sportief bekijkt, dan is hij echt wel een klasse lager dan Hamilton.

Jonas89

Legacy Member
RipTor zei:
Ik ben absoluut niet anti Vettel, dat heb ik ook al gezegd. Lijkt me een sympathieke gast te zijn, veel sympathieker dan Hamilton.

Maar als je alles neutraal en sportief bekijkt, dan is hij echt wel een klasse lager dan Hamilton.

Nah, Hamilton valt best mee. Je moet hem maar eens volgen op Insta.

een druk leventje, respect daarvoor. Tis precies meer van overal zijn en oja tussendoor eens een race’ke :lol:

vishnusixclix

Legacy Member
eniac zei:
Ik weet het dat de anti's nu een mooi seizoen beleven om het er allemaal eens uit te gooien, ....

Dit vind ik een vreselijk onderdeel van de beleving van F1. Ik heb het vier jaar echt moeten ondergaan tssn 2010 en 2014, Hamilton is daar net zo hard geminimaliseerd als er nu hierboven wordt gedaan over Vettel. Maar nu de tafels anders liggen snap ik het echt niet waarom je het zou (terug)doen. Dat is gewoon mean-spirited. .
Je kunt eens lachen met de flaters van Ferrari of Mclaren of een ontploffende Renault.... excuseer... Tag Heuer motor, maar eigenlijk is het gewoon dieptriest.

eniac

Legacy Member
RipTor zei:
Ik ben absoluut niet anti Vettel, dat heb ik ook al gezegd. Lijkt me een sympathieke gast te zijn, veel sympathieker dan Hamilton.

Maar als je alles neutraal en sportief bekijkt, dan is hij echt wel een klasse lager dan Hamilton.

Als je een 2011 of 2013 Hamilton vergelijkt met pakweg een 2011 of 2016 Vettel dan keer je de rollen ook om hoor.

Zoals ik al zei, een slecht jaar invalideert niet ineens een pak goede jaren. Hoogstens is het een bewijs van wisselvalligheid, niet van gebrek aan capaciteiten.

marcel

Legacy Member
eniac zei:
Vettel mag dan wisselvalliger zijn, als zijn "ware capaciteiten" eruit komen kan die gewoon een serieus stuk rijden.

Ik weet het dat de anti's nu een mooi seizoen beleven om het er allemaal eens uit te gooien, maar een minder seizoen invalideert echt geen jaren van rijden op hoog niveau.

Vettel is dit jaar beter dan vorig jaar, imo.

En het klopt dat als het eruit komt, hij fameus aan een stuur kan draaien, maar het komt er minder uit als bij Hamilton, terwijl de "mindere momenten" er meer uit komen. Je mag dat gerust "anti" noemen, het is gewoon een feit.

en again, het is niet omdat Hamilton beter is, dat Vettel ineens crap is he. Het zijn de besten ter wereld, maar Hamilton is gewoon nog net iets beter dan Vettel. Ik denk dat Hamilton ook gewoon een betere progressie heeft doorgemaakt als piloot tov Vettel. In de tijd dat Vettel zijn titels aan elkaar reeg en Red Bull de betere wagens leverde, maakt Hamilton nog te veel fouten. Maar hij heeft geleerd uit die fouten, en dat maakt hem nu sterker. Vettel reed toen vaak op kop, weinig concurrenten rond zich, dus hij had er minder last van. Nu maakt hij die fouten ook, maar hij leert er trager uit heb ik de indruk.

FlatSix

Legacy Member
RipTor zei:
Ik ben er anders wel van overtuigd dat mocht Hamilton met die Ferrari hebben gereden, en Vettel met die Mercedes, dat ook dan Hamilton 1ste stond.
Je kan het draaien of keren hoe je wilt. Vettel heeft eigenhandig een heel pak punten weg gesmeten. Heb het al eerder aangehaald maar Vettel is echt minder goed dan velen denken. Zijn 4WDC reflecteren echt niet zijn ware capaciteiten.

Zou me niet verbazen moest dat jochie volgend seizoen vanaf de helft ongeveer Vettel beginnen te verslaan op regelmatige basis.

Denk dat uw onbewuste bias hier toch een beetje veel spreekt eerder dan uw verstand hoor.

Ik denk dat ze zodanig dicht bij elkaar liggen dat dat inderdaad zou kunnen dat indien ze in elkaars wagen zaten dat het zo was, maar net zo goed omgekeerd. Ik heb het al eerder gezegd, steek die twee in dezelfde wagen en rij 1000 keer een seizoen en je hebt elke keer een andere uitkomst die uiteindelijk wel naar een 50/50 verhouding zal gaan.

Het is gewoon jammer dat het echte 'iets kunnen' geminimaliseerd wordt door de huidige wagens. Inhalen doet de top 6 amper want dat kan amper, dus uw zaterdag wordt cruciaal, daarna een betere wagen uit de top 6 achter je houden is bijna peanuts. Ik bedoel, denk dat dit seizoen we al verwend zijn geweest met Vettel die in Oostenrijk Hamilton pakt, en in Sochi omgekeerd, en dan was beide nog eigenlijk meer het gevolg van banden dan een 'echte' inhaalpoging.

Sochi was ook wééral een goed voorbeeld, ben vrij zeker dat eenmaal in vrije lucht zowel Hamilton als Vettel een pak sneller doorheen die eerste stint konden, maar gewoon omdat Bottas daar is doen ze niets, en is het gewoon managen tot de pitstop want dat is de enige moment in een race waar je eens iets kan forceren, en doordat ze al zo hard op 70% rijden is het enorm lastig om tijdens die pitstop iets in te schatten zonder jezelf later in de race te pijnigen. Feit dat ze dit seizoen ook weer met minder motoren moeten rijden, en we overall minder parts penalties zien zegt ook genoeg over hoe hard ze die motoren na een tijd al gewoon lam leggen en cruisen naar de finish. Ik denk dat in de laatste zes seizoenen nog nooit zo veel 'genoegen' is genomen met de positie waarin men zit ook al rijdt de volgende nog geen 5 seconden ervoor.

Ik denk dat je gewoon ook niet mag onderschatten hoe de Engelstalige media die we allemaal lezen toch echt wel als een blok achter Hamilton staat, en dat beïnvloedt ieders mening uiteraard. Ik vond F1Fanatic altijd enorm objectief, maar nu daar meerdere schrijvers zijn (heb het niet over die Dieter) merk je dat ook daar toch ook wel, en dat zie je ook in de comments. Het is daar een verzuurde Hamilton omgeving geworden waar je als niet Hamilton fan niets te zoeken hebt.

Dat gezegd zijnde heeft Vettel inderdaad wel wat flaters begaan dit seizoen, en was Hamilton de betere dit seizoen. Maar hij had ook gewoon de wagen en het geluk aan zijn zijde toen het nodig was. Ik denk dan bijvoorbeeld echt wel aan het weekend in Hongarije waarin de Ferrari de betere was maar regen op zaterdag dat teniet deed, of in China waar Verstappen Vettel eruit haalt als die ervoor reed. Laat ons ook de drie weekends even niet vergeten waarin ze met praktisch hun 'eigen' banden reden, wat toevallig de drie meest dominante weekends van het seizoen waren (Barcelona, Frankrijk en Engeland). Bottas die hem duidelijk veel meer geholpen heeft dan Kimi Vettel, denk maar aan Monza, of Sochi.

marcel

Legacy Member
xTwL- zei:
Denk dat uw onbewuste bias hier toch een beetje veel spreekt eerder dan uw verstand hoor.

Ik denk dat ze zodanig dicht bij elkaar liggen dat dat inderdaad zou kunnen dat indien ze in elkaars wagen zaten dat het zo was, maar net zo goed omgekeerd. Ik heb het al eerder gezegd, steek die twee in dezelfde wagen en rij 1000 keer een seizoen en je hebt elke keer een andere uitkomst die uiteindelijk wel naar een 50/50 verhouding zal gaan.

Het is gewoon jammer dat het echte 'iets kunnen' geminimaliseerd wordt door de huidige wagens. Inhalen doet de top 6 amper want dat kan amper, dus uw zaterdag wordt cruciaal, daarna een betere wagen uit de top 6 achter je houden is bijna peanuts. Ik bedoel, denk dat dit seizoen we al verwend zijn geweest met Vettel die in Oostenrijk Hamilton pakt, en in Sochi omgekeerd, en dan was beide nog eigenlijk meer het gevolg van banden dan een 'echte' inhaalpoging.
[
ze zaten in Sochi beide op verse banden, zelfde compound (soft). Die van Vettel waren 1 rondje ouder. en Hamilton zat op het vuile gedeelte van de baan. dan hebt ge imo toch heel veel goeie wil nodig om het aan de banden te leggen.


Sochi was ook wééral een goed voorbeeld, ben vrij zeker dat eenmaal in vrije lucht zowel Hamilton als Vettel een pak sneller doorheen die eerste stint konden, maar gewoon omdat Bottas daar is doen ze niets, en is het gewoon managen tot de pitstop want dat is de enige moment in een race waar je eens iets kan forceren, en doordat ze al zo hard op 70% rijden is het enorm lastig om tijdens die pitstop iets in te schatten zonder jezelf later in de race te pijnigen. Feit dat ze dit seizoen ook weer met minder motoren moeten rijden, en we overall minder parts penalties zien zegt ook genoeg over hoe hard ze die motoren na een tijd al gewoon lam leggen en cruisen naar de finish. Ik denk dat in de laatste zes seizoenen nog nooit zo veel 'genoegen' is genomen met de positie waarin men zit ook al rijdt de volgende nog geen 5 seconden ervoor.

dat klopt ook wel, maar die wagens... kijk: iedereen was hier vorig jaar euforisch dat ze op elk circuit het ronderecord met seconden verbraken. Maar ook toen had je al het gevolg dat de 1s DRS-afstand op sommige circuits te kort was om gedubbelde wagens te kunnen inhalen. dus hebben ze de blauwe-vlag-afstand vergroot naar 1.2s. wat ook nu weer te kort is. dat je in zo'n omstandigheden nog inhaal-manoeuvres ziet vooraan, is al een half mirakel.

FlatSix

Legacy Member
marcel zei:
ze zaten in Sochi beide op verse banden, zelfde compound (soft). Die van Vettel waren 1 rondje ouder. en Hamilton zat op het vuile gedeelte van de baan. dan hebt ge imo toch heel veel goeie wil nodig om het aan de banden te leggen.

Hamilton op warme banden net uit de pits, tegenover Vettel op banden die in S3 en recht stuk enorm afkoelen trouwens. Maar je hebt gelijk, voor mij was het misschien nog het hoogtepunt van het seizoen om dat te zien. Had eigenlijk gehoopt dat Vettel in T4 hem nog zou terug draaien maar denk dat die ook al wel doorhad dat de Mercedes de betere wagen was die dag.

stungunner

Legacy Member
Je mag in de huidige strijd tussen Hamilton en Vettel het mentale ook niet onderschatten. Voor Hamilton en Mercedes zijn het al een aantal boerejaren geweest en hoeft het niet per sé, een jaar eens geen kampioen is ook niet de grootste ramp (al zullen ze er natuurlijk wel alles aan doen), maar voor Ferrari en Vettel ligt er toch een pak meer druk op en is het nu echt wel van moeten.

Toen Vettel met de RB de beste wagen had maakte hij ook minder zichtbare fouten, leek alles ook vanzelf te gaan en waren de meesten het er toch over eens dat hij een toptalent was. Nu heeft Mercedes al een paar jaar de beste wagen (dit seizoen is het verschil wel minder) en die wetenschap speelt gewoon ook mee in het hoofd. In het jaar dat Rosberg kampioen werd vertoonde Hamilton toch ook wat barsten, omdat verliezen van je (eigenlijk nr2) ploegmaat ook de druk gigantisch verhoogt.

Dat hier dan gezegd wordt dat Hamilton in de Ferrari ook wel op 1 zou staan, komaan zeg. Je kant dat gewoon al niet weten, maar in die omstandigheden zou Hamilton ook gewoon meer onder druk staan en wellicht meer fouten hebben gemaakt.

Het kan zijn dat Hamilton intrinsiek mss sneller en meer getalenteerd is dan Vettel, maar de omstandigheden zitten voor hem wel gewoon meer mee. En dat dan Vettel als "mja blijkbaar toch niet zo een topper" wordt afgedaan vind ik nonsens.

FlatSix

Legacy Member
Toen Vettel met de RB de beste wagen had maakte hij ook minder zichtbare fouten

Is hier nu in de laatste berichten al een aantal keer voorbij gekomen maar laat ons dat toch maar zien als 2011 en einde 2013, de rest niet zo. Hamilton en Rosberg hebben het tussen 2014 en 2016 letterlijk tussen hen twee kunnen uitvechten, en zou de stats er wel eens willen bij pakken maar zou me niet verbazen dat 2017 voor Hamilton toch niet zo'n 'gelijke strijd qua wagens' zou zijn.

Voor mij blijft 2015 Hamiltons mooiste titel. Echt gewoon een perfect seizoen, waar die eigenlijk nog een win meer verdiende in Monaco als ik me niet vergis. Dan 2008, en dan 2017, dan 2018 en dan 2014, die laatste was gewoon uitrijden...

Voor Vettel rank ik ze 2013 (zo'n einde seizoen maak je geen twee keer mee), dan 2011 (voor zo'n broekventje zo consistent zijn), dan 2012 (wagen was echt niet zo dominant, en de F2012 was ook heus zo slecht niet), dan 2010 die die in mijn ogen in de laatste race ondanks een sterk seizoen toch een beetje in de schoot geworpen kreeg door zowel Webber als Alonso.

vishnusixclix

Legacy Member
Dat minimaliseren van de piloot zijn prestaties omwille van de wagen is sowieso ook een groot probleem op fan-fora. Of het nu bij Hamilton of Vettel is. Maar wees wel consequent. De F2012 was veruit de mindere wagen, terwijl de huidige Ferrari duidelijk en gps-aantoonbaar beter is (was!) dan de mercs.

FlatSix

Legacy Member
vishnusixclix zei:
Dat minimaliseren van de piloot zijn prestaties omwille van de wagen is sowieso ook een groot probleem op fan-fora. Of het nu bij Hamilton of Vettel is. Maar wees wel consequent. De F2012 was veruit de mindere wagen, terwijl de huidige Ferrari duidelijk en gps-aantoonbaar beter is (was!) dan de mercs.

En Alonso was uiteraard een wonderkind, Alonso is gewoon geen qualifier zoals Vettel of Hamilton dat wel zijn.

Kan je me ook die GPS data even linken, en dan liefst juist die waaruit blijkt dat de Ferrari de betere was, en niet waaruit blijkt dat de Ferrari op dat ene circuit op dat ene recht stuk sneller was?

FlatSix

Legacy Member
Alonso had uiteraard een prachtig seizoen in 2012, maar die Ferrari was geen McHonda hoor want dan krijg je wat die de voorbije vier jaar gedaan heeft, en heus geen titelstrijd.

denkimi

Legacy Member
vishnusixclix zei:
De F2012 was veruit de mindere wagen, terwijl de huidige Ferrari duidelijk en gps-aantoonbaar beter is (was!) dan de mercs.
Je kan iets blijven herhalen, maar dat maakt het nog geen waar.

9 poles en 8 wins voor mercedes, tegenover 6 poles en 5 wins voor ferrari. Of wat misschien nog frappanter is, 7 snelste ronden voor mercedes en maar 2 voor ferrari.

Ze zitten niet ver van elkaar, dat is zeker. Maar dat de ferrari zeker beter is dat is de fanboy in u die spreekt, en niet de neutrale vischnu.

FlatSix

Legacy Member
denkimi zei:
Je kan iets blijven herhalen, maar dat maakt het nog geen waar.

9 poles en 8 wins voor mercedes, tegenover 6 poles en 5 wins voor ferrari. Of wat misschien nog frappanter is, 7 snelste ronden voor mercedes en maar 2 voor ferrari.

Ze zitten niet ver van elkaar, dat is zeker. Maar dat de ferrari zeker beter is dat is de fanboy in u die spreekt, en niet de neutrale vischnu.

Nu, poles en wins zeggen dan ook weer niet alles eh. Hamilton won Hongarije maar ben er vrij zeker van dat Vettel die sneller had afgerond, het omgekeerde dan weer voor Australië bijvoorbeeld.

Ik denk dat er sinds Spa niet echt een vraagteken is en dat de Mercedes de betere wagen is. Daarvoor zullen ze elk hun weekends hebben gehad met uitzondering van Spanje, Frankrijk en Silverstone waar de Mercedes duidelijk de betere was, die laatste won Vettel dan weer, voornamelijk door Kimi zijn lompigheid. In een droog Hockenheim zag ik Vettel ook wel zonder veel issues naar de overwinning rijden. Bahrein won Vettel dan ook maar ben vrij zeker dat Hamilton hem daar wel had kunnen inhalen wat Bottas niet kon. Bottas was dan wel weer on track om China te winnen. Vettel had wel pole maar ook hier won Mercedes.

Soit, Ferrari heeft een aantal uitgesproken weekends gehad, Mercedes heeft er iets meer gehad, en Mercedes heeft ze sinds Monza allemaal gehad zou ik zeggen.

eniac

Legacy Member
vishnusixclix zei:
Dat minimaliseren van de piloot zijn prestaties omwille van de wagen is sowieso ook een groot probleem op fan-fora. Of het nu bij Hamilton of Vettel is. Maar wees wel consequent. De F2012 was veruit de mindere wagen, terwijl de huidige Ferrari duidelijk en gps-aantoonbaar beter is (was!) dan de mercs.
De F2012 was ook veruit de betrouwbaarste. Dat scheelt ook in een titelstrijd.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan