Archief - FIA Formula One 2018 - Deel 2/2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

WimJ

Legacy Member
xTwL- zei:
Zoals ik al eerder zei, vanaf Hongarije, met name dus in Spa voor de eerste keer. Hongarije niet inbegrepen. Exclusief Hongarije, startend vanaf Spa, ...

Ik denk dat het in Spa nog dicht op elkaar lag, maar dat Mercedes wel degelijk het voordeel had, daar is het voor mij begonnen, met dan in Monza nog een uitschieter voor Ferrari in Q.

Uit onderstaande mag ik toch afleiden dat je het er dan niet mee eens bent? Dan is het toch meer dan normaal dat ik het nog eens voor je uitschrijf waarna je kan duiden waar het nonsens is, wat ik met plezier zal lezen? Alé, zo werken discussies vaak hoor,...

Voor mij moest je niets uitschrijven, gewoon verduidelijken waarom je vond dat sinds Hongarije (check je eigen Post) het "voordeel" is omgeslagen. "Sinds = vanaf = met ten beginne van" voor mij... daarom vond ik dat niet correct. Maar het ligt gewoon aan het begrijpen van een woord.

vishnusixclix

Legacy Member
WimJ zei:
Voor mij moest je niets uitschrijven, gewoon verduidelijken waarom je vond dat sinds Hongarije (check je eigen Post) het "voordeel" is omgeslagen. "Sinds = vanaf = met ten beginne van" voor mij... daarom vond ik dat niet correct. Maar het ligt gewoon aan het begrijpen van een woord.


"...je vond..." Daar zit het probleem ook vaak al.

https://www.racefans.net/2018/10/08/mercedes-have-made-big-step-admits-wolff/

Stomme titel omwille van Wolff onzin, maar achter de link zit een goede vergelijking van -getoonde- racepace per weekend. Racefans zijn absolute top als het om hun grafieken gaat.

FlatSix

Legacy Member
Yes! Nog een saai stratencircuit waarop inhalen allicht niet mogelijk is.

sink

Legacy Member

Nesjamag

Legacy Member
Goed dat er zo een feeder series voor vrouwen komt.
F1 is geen krachtsport, dus vrouwen hebben evenveel potentieel om op topniveau mee te draaien. Ze geraken daar gewoon niet omwille van financiering. Zo een serie kan dus nuttig zijn om daar te helpen.

Beeld u in binnen 20 jaar dat er evenveel goeie vrouwelijke coureurs als mannelijke coureurs zijn. Situaties als Ocon en Vandoorne die talentvol zijn maar toch geen zitje hebben zullen dan heel vaak voorkomen.
Niet dat ik geloof dat F1 nog bestaat dan.

FlatSix

Legacy Member
Nesjamag zei:
Goed dat er zo een feeder series voor vrouwen komt.
F1 is geen krachtsport, dus vrouwen hebben evenveel potentieel om op topniveau mee te draaien. Ze geraken daar gewoon niet omwille van financiering. Zo een serie kan dus nuttig zijn om daar te helpen.

Beeld u in binnen 20 jaar dat er evenveel goeie vrouwelijke coureurs als mannelijke coureurs zijn. Situaties als Ocon en Vandoorne die talentvol zijn maar toch geen zitje hebben zullen dan heel vaak voorkomen.
Niet dat ik geloof dat F1 nog bestaat dan.

In tegenstelling tot duizenden jongens die wel in F1 geraken door voldoende backing? Alé, het is nu niet dat Ocon of Vandoorne echt een zitje verdiende ofzo,...

Elke vrouw heeft dezelfde kansen als elke man, er zijn duizenden wiens talent nooit tot uiting komt, dus is het maar logisch omdat vrouwen met minder zijn dat we die even massaal voor trekken?

SomeDude

Legacy Member
Nesjamag zei:
Goed dat er zo een feeder series voor vrouwen komt.
F1 is geen krachtsport, dus vrouwen hebben evenveel potentieel om op topniveau mee te draaien. Ze geraken daar gewoon niet omwille van financiering. Zo een serie kan dus nuttig zijn om daar te helpen.

Beeld u in binnen 20 jaar dat er evenveel goeie vrouwelijke coureurs als mannelijke coureurs zijn. Situaties als Ocon en Vandoorne die talentvol zijn maar toch geen zitje hebben zullen dan heel vaak voorkomen.
Niet dat ik geloof dat F1 nog bestaat dan.

Geen krachtsport? :unsure:
Elke bocht zijn er zware krachten op uw lichaam ;)

eniac

Legacy Member
xDama zei:
Amai, dadde. Moesten al die vage conclusies gebaseerd zijn op harde en concrete feiten, het zou schelen. F1 zit te complex en willekeurig in elkaar om dergelijke claims te maken. Hetzelfde met piloot x is beter dan piloot y, want dit en dat. Stop er gewoon mee.

Nesjamag zei:
Goed dat er zo een feeder series voor vrouwen komt.
F1 is geen krachtsport, dus vrouwen hebben evenveel potentieel om op topniveau mee te draaien. Ze geraken daar gewoon niet omwille van financiering.

Sponsors backen niet zomaar de eerste de beste numbnuts he. Rijders worden gesponsord omdat ze vanaf de kartreeksen iedereen in de vernieling rijden en zich zo in de kijker rijden. Dat helpt hen om door de reeksen omhoog te stijgen. Het gebeurt maar zelden dat de besten van de besten gewoon niet opgemerkt worden en er zich niemand wil achter zetten.

Zelfde geldt voor vrouwen. Het is niet omdat ze niet gebacked worden dat ze er niet raken - het is omdat ze niet goed genoeg zijn dat ze niet gebacked worden. Degenen met potentie worden wel degelijk gesponsord, maar bijna zonder uitzondering komen ze op F3/GP3 niveau onder te liggen tov de mannen rond hen. En dan verliezen ze inderdaad hun zitjes, en worden ze niet meer gesponsord. Maar dat ligt dus niet aan de sponsoring, maar omdat ze het gewoon niet goed genoeg doen om nog verder door te kunnen groeien.

Ik denk dat elke sponsor er zo'n beetje van droomt om een vrouw in de F1 te brengen. Dat is gewoon een commerciële vetpot. Maar er zijn er gewoon geen geweest die echt goed genoeg waren.


En wat gaat deze vrouwenserie dan wel bijbrengen? Eventjes een zijsprong aanbrengen in het midden van het traject van karting tot F1, wat gaat dat helpen? Een paar jaar in een weinig talentvolle grid doorbrengen en dan terug de safe space verlaten om richting internationale F3 of F2 te gaan en dan weer achteraan rond te rijden? Ja, wordt echt wel top.

Ik zie het al zo gebeuren:
- weinig entries
- vrij laag niveau
- kampioene promoveert naar een hogere reeks en kan weer niet mee in een mixed omgeving, slechte headlines tot gevolg
- dit voor een paar jaar
- serie wordt als een faal aanzien
- serie stopt ermee, "het glazen plafond is gewoon te sterk", "de wereld is er nog niet klaar voor"

Allez, als ze al opgestart raakt.

Nesjamag

Legacy Member
Ik denk dat sponsors weinig interesse hebben in een vrouw omdat de marketing gewoon niet werkt.
Het is een mannensport met bijna allemaal mannelijke fans. De sponsoring is dan ook op mannen gericht. Sponsoring op vrouwen gericht zou onvoldoende renderen als er weinig vrouwelijke fans zijn.
Vrouwelijke fans gaan ook een minderheid blijven tot er een deftig aantal vrouwen meerijden in F1.

Lijkt mij niet dat vrouwen talent tekort komen, maar dat vrouwen met talent die nog overblijven op F3 niveau zelden zijn.
De meesten haken daarvoor al af vanwege de kosten die zeer hoog worden op dat niveau.
Voorbij F3 is het gewoon onbetaalbaar tenzij de ouders bijzonder rijk zijn. Maar de vrouwen met rijke ouders zijn niet per se de meest getalenteerden.

Het weinig aantal vrouwen is zeker te wijten aan sponsoring/financiering en natuurlijk ook al daarvoor aan het gegeven dat meer meisjes zullen afhaken omdat het een "jongenssport" is.

Dat deze nieuwe feeder series dit wil doorbreken is zeer goed.
Net zoals quota in politiek of raden van bestuur vervroegt dit eigenlijk wat een natuurlijk gevolg zou zijn van een maatschappij waarin er gelijkwaardigheid tussen man en vrouw bestaat. Anders zou het nog generaties duren vooraleer een sport als racen mee is met zijn tijd.

eniac

Legacy Member
Nesjamag zei:
Ik denk dat sponsors weinig interesse hebben in een vrouw omdat de marketing gewoon niet werkt.

Wolff, Calderon, Jorda, de Villota, Visser zijn allemaal voorbeelden van hoe de teams staan te trappelen om vrouwelijke racers die ook maar een beetje aan een stuur kunnen draaien te betrekken bij hun team.



De meesten haken daarvoor al af vanwege de kosten die zeer hoog worden op dat niveau.

Goed, onderbouw uw stelling en geef er een paar die op F4 niveau zijn afgehaakt terwijl ze op talent kans leken te maken op een toekomst richting F1.

Of zelfs maar eentje.

Voorbij F3 is het gewoon onbetaalbaar tenzij de ouders bijzonder rijk zijn.

Pakweg Gasly of Ocon hebben geen rijke ouders. Dat is net het punt: die waren van het begin gewoon veel beter dan hun leeftijdgenoten en DAAROM hebben ze sponsors aangetrokken die hen doorheen de rangen hebben gefinancierd.

Het weinig aantal vrouwen is zeker te wijten aan sponsoring/financiering en natuurlijk ook al daarvoor aan het gegeven dat meer meisjes zullen afhaken omdat het een "jongenssport" is.

Dat laatste: juist. En daarop moet je focussen.
Dat eerste is de boel omdraaien.

Dat deze nieuwe feeder series dit wil doorbreken is zeer goed.
Net zoals quota in politiek of raden van bestuur vervroegt dit eigenlijk wat een natuurlijk gevolg zou zijn van een maatschappij waarin er gelijkwaardigheid tussen man en vrouw bestaat. Anders zou het nog generaties duren vooraleer een sport als racen mee is met zijn tijd.

Een grid met vrouwen opstellen die qua niveau niet goed genoeg zijn om tegen mannen te rijden, en die na promotie naar een mixed reeks weer zullen achteraan rijden: hoe zal dit helpen?

Rub1nho

Legacy Member
Nesjamag zei:
Ik denk dat sponsors weinig interesse hebben in een vrouw omdat de marketing gewoon niet werkt.
Het is een mannensport met bijna allemaal mannelijke fans. De sponsoring is dan ook op mannen gericht. Sponsoring op vrouwen gericht zou onvoldoende renderen als er weinig vrouwelijke fans zijn.
Vrouwelijke fans gaan ook een minderheid blijven tot er een deftig aantal vrouwen meerijden in F1.

Lijkt mij niet dat vrouwen talent tekort komen, maar dat vrouwen met talent die nog overblijven op F3 niveau zelden zijn.
De meesten haken daarvoor al af vanwege de kosten die zeer hoog worden op dat niveau.
Voorbij F3 is het gewoon onbetaalbaar tenzij de ouders bijzonder rijk zijn. Maar de vrouwen met rijke ouders zijn niet per se de meest getalenteerden.

Het weinig aantal vrouwen is zeker te wijten aan sponsoring/financiering en natuurlijk ook al daarvoor aan het gegeven dat meer meisjes zullen afhaken omdat het een "jongenssport" is.

Dat deze nieuwe feeder series dit wil doorbreken is zeer goed.
Net zoals quota in politiek of raden van bestuur vervroegt dit eigenlijk wat een natuurlijk gevolg zou zijn van een maatschappij waarin er gelijkwaardigheid tussen man en vrouw bestaat. Anders zou het nog generaties duren vooraleer een sport als racen mee is met zijn tijd.

Gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen gaat nooit leiden tot perfect gelijke resultaten, mannen en vrouwen blijven biologisch verschillend hoe hard we dat ook proberen te negeren. En dan ik me inbeelden dat autosport op zeer hoog niveau net zoals elke fysiek belastende sport een sporttak is waarin mannen altijd beter vertegenwoordigd zullen zijn.

jeltex

Legacy Member
Rub1nho zei:
Gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen gaat nooit leiden tot perfect gelijke resultaten, mannen en vrouwen blijven biologisch verschillend hoe hard we dat ook proberen te negeren. En dan ik me inbeelden dat autosport op zeer hoog niveau net zoals elke fysiek belastende sport een sporttak is waarin mannen altijd beter vertegenwoordigd zullen zijn.

Klopt. Een serie voor vrouwen vind ik een prima idee, maar die kan toch ook gewoon op zichzelf bestaan zonder dat het een opstap moet zijn naar F1?

In de meeste sporten speelt het fysieke nu eenmaal een belangrijke rol, en dat is dan ook de reden dat je geen gemengde voetbalteams ziet of mannen tegen vrouwen ziet tennissen.

sink zei:
Dit is best een interessant stukje: https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/242030/technische-analyse-ferrari-gebruikte-haar-updates-niet
Blijkt dus dat de updates van de laatste gp's niet naar behoren werkten, en dat ze in Suzuka van vrijdag op zaterdag, met behulp van het simwerk van Kvyat, terug zijn overgegaan naar de oude Silverstone updates. Op zaterdag in FP stonden ze meteen weer een pak dichter bovenaan.
Benieuwd of ze ook op die manier verdergaan in Austin

Dat moet zowat het eerste ietwat deftige artikel zijn dat ik op die site gelezen heb, maar gezien ik altijd m'n twijfels heb bij f1today toch nog even gedubbelcheckt.
Blijkt dat ze het hebben overgenomen van formula1.com: https://www.formula1.com/en/latest/...pgrades-in-suzuka.1RicHnkVvCSSOsYg2IseYI.html

En ja, hoeft ook niet te verwonderen. Die Ferrari is de laatste races niet vanzelf meer dan een halve seconde per ronde trager geworden. Het moest aan foute updates liggen. De boel terugdraaien was dan wel de beste oplossing, maar ondertussen ontwikkelt Mercedes wel vrolijk verder natuurlijk. Dit seizoen begint simpelweg op een kopie van vorig jaar te lijken, en de lijst waarom Ferrari dit jaar de titel niet wint wordt toch wel behoorlijk lang nu. Het valt toch op dat je dit soort zaken bij Mercedes gewoon veel minder ziet.

vishnusixclix zei:
"...je vond..." Daar zit het probleem ook vaak al.

https://www.racefans.net/2018/10/08/mercedes-have-made-big-step-admits-wolff/

Stomme titel omwille van Wolff onzin, maar achter de link zit een goede vergelijking van -getoonde- racepace per weekend. Racefans zijn absolute top als het om hun grafieken gaat.

Top! Dat ene grafiekje zegt eigenlijk al een pak meer dan de lappen tekst aan veronderstellingen en vergelijkingen met het blote oog die op dit forum al geschreven zijn.

eniac

Legacy Member
jeltex zei:
Top! Dat ene grafiekje zegt eigenlijk al een pak meer dan de lappen tekst aan veronderstellingen en vergelijkingen met het blote oog die op dit forum al geschreven zijn.

Ik voel me aangesproken, dus ik antwoord even.

Waarom? Dat grafiekje doet evenveel aan bronvermelding als de "lappen tekst met veronderstellingen met het blote oog". En wat denk je dat er van data dan achter zit? Waar denk je dat ik tijdens een race voortdurend met mijn ogen op zit? Live timing, om ook echt te begrijpen wat tijdens een race gebeurt. Mag het verwonderen dat mijn analyse van een aantal posts geleden weinig verschilt van die chart op racefans?

Het enige wat ik betwijfel is de pace op Monza. Vandaar dat ik zou willen weten welke data precies is genomen en hoe ze verwerkt is tot 1 datapunt, maar dat kan ik niet afleiden. Als je dat top vindt is dat natuurlijk je goed recht, maar ik heb liever net iets meer diepgang. Specifiek over Monza leek de Mercedes de betere op zondag, waarbij het mogelijk aan de banden lag, maar hoe een wagen met banden omgaat is nu eenmaal een inherent deel van pace.

marcel

Legacy Member
mja, pace hangt ook van omstandigheden he. iirc moest Vettel een gedeelte van de race achtervolgen en tragere wagens inhalen, en zat Kimi een groot deel van de race met banden die versleten waren.
beide hebben grote invloed op de "pace", maar liggen niet aan pure pace van de wagen.

mogelijk bekijken ze dus niet enkel de rondetijden tijdens de race, maar bvb ook de rondetijden tijdens relevante race-simulaties in FP-sessies, en voeren ze een compensaties uit nav bvb die banden. dan heb je een vollediger beeld, maar nauwkeurig is dat allemaal niet.

Nesjamag

Legacy Member
Brendon Leigh al 2 wins en 2de plaats in 3 races.
Die kerel zijn concentratieniveau moet toch wel extreem hoog liggen.
Ze zouden ook keer hartmonitors op die kerels mogen plaatsen om te zien hoe hoog hun hartslag gaat.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan