Archief - FIA Formula One 2020 - Deel 1

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wie wordt wereldkampioen in 2020 ?


  • Totaal aantal stemmers
    47
  • Opiniepeiling gesloten.

xDama

Legacy Member
Net zoals quasi alles in de wereld, gaat ook F1 drastische veranderingen moeten uitvoeren om te blijven overleven. Terugkeren naar een pre-Corona attitude en setup lijkt me gewoonweg onmogelijk. Audi is net uit DTM gestapt, maar wees er maar zeker van dat er nog veel meer gaat volgen in de komende maanden. Ik denk dat vanuit een realistisch perspectief het in 2021 ook niet allemaal terug normaal gaat zijn. De financiële crisis van 2008 heeft lange tijd aangesleept en wat er nu aan het gebeuren is, is een pak drastischer en nog maar het begin.

Vanuit een positief perspectief denk ik wel niet dat dit het einde van F1 zal zijn, integendeel. F1 is de laatste 10-20 jaar op verschillende gebieden niet de meest duurbare en rendabele piste aan het bewandelen. De bom stond al een tijdje op barsten en sommige evoluties in de sport zijn ronduit slecht geweest. Elk einde is een nieuw begin en elke tegenslag is een opportuniteit. Op een bepaalde manier heb ik er wel geloof en vertrouwen in dat de sport zijn weg zal vinden uit deze crisis, maar 't zal niet zijn zoals in 2019.

BuYcKi

Legacy Member
FlatSix zei:
Om Mercedes überhaupt bij te blijven in de voorbije 5 jaar moet je elke race punten scoren, dus zo even 2 races matig scoren "om dan later in te halen", dat zat er niet echt in hoor. Hamilton heeft sinds 2015 slechts 4 races niet de eindmeet gehaald, en daarnaast slechts 5 keer uit de top 5...

Snap niet echt wat uw punt is. Uw post was toch ook een veronderstelling, de mijne ging er op verder: als Hamilton 1x uitvalt heeft hij al veel minder marge/tijd om het terug goed te maken maw.

FlatSix

Legacy Member
BuYcKi zei:
Snap niet echt wat uw punt is. Uw post was toch ook een veronderstelling, de mijne ging er op verder: als Hamilton 1x uitvalt heeft hij al veel minder marge/tijd om het terug goed te maken maw.

Ik reageerde op:

Want nu kan je het nog goedmaken als het niet te erg is, maar als je in een kort seizoen een paar keer een slecht resultaat hebt, is het al gedaan inderdaad.

Dat is de voorbije seizoenen met Mercedes toch niet echt gebleken. Mercedes qua reliability is gewoon spot on. Je moet elke race finishen, in de top 5, anders doe je überhaupt niet mee voor de titel. Vroeger viel elk top team/rijder wel eens een race of twee of drie uit, tegenwoordig is 1 race uitvallen al redelijk nefast.

Dus ik geef je gelijk dat een kort seizoen het moeilijker maakt, want als je dan een keertje uitvalt, dan heb je (geen) prijs. Maar ik denk dat dat de laatste jaren ook al zo was bij 20 races, gewoon omdat de betrouwbaardheid zo hoog ligt.

Ik ben wel eens benieuwd hoe de rijders/teams zullen omgaan met een kort seizoen van enkele maanden met toch wel 15 races. Het zal zaak zijn 5 - 6 maanden op uw absolute piek te geraken, en blijven.

RipTor

Legacy Member
FlatSix zei:
Je ziet het al komen eh, als het 8-9 races zijn en Hamilton of Vettel wint de titel dan is het "ja maar dat is maar een halve waard"....

Zotste zou zijn als Leclerc of Verstappen de titel pakt omdat Hamilton/Vettel elkaar toevallig twee keer van de baan rijden, en dan is het op 8-9 races al lastig. :)

Zou ook wel eens leuk zijn dat niet Hamilton kampioen wordt :)
Dat is een beetje saai aan het worden toch.

FlatSix

Legacy Member
RipTor zei:
Zou ook wel eens leuk zijn dat niet Hamilton kampioen wordt :)
Dat is een beetje saai aan het worden toch.

Van mij mag hij kampioen worden, zit er niet mee in. Ben alleen niet zo gelukkig als ik dat al weet na de eerste race. :) Helemaal niet gelukkig als dan nog blijkt dat z'n grootste tegenstander hier en daar al steken laat vallen voor het seizoen echt vertrokken is. Maar ja, er wordt ook altijd alleen maar naar Vettel gekeken om Hamilton te pakken. Bottas, de tweede Ferrari, Verstappen, die staan altijd uit de wind lijkt het.

_Pe_

Legacy Member
FlatSix zei:
Maar ja, er wordt ook altijd alleen maar naar Vettel gekeken om Hamilton te pakken. Bottas, de tweede Ferrari, Verstappen, die staan altijd uit de wind lijkt het.
Dat is toch logisch. Hij is de belangrijkste uitdager van Hamilton.
Bottas zal zijn kans wel mogen gaan, maar het is ondertussen toch wel duidelijk dat hij niet op kan tegen Hamilton. Hij zal trouwens ook nooit helemaal voluit mogen aanvallen want bij Mercedes zullen ze niet tevreden zijn indien die 2 elkaar er af rijden.
Ook naar Verstappen wordt minder gekeken. Deze keer niet zozeer voor de piloot maar wel voor de wagen.. of meer bepaald de motor. Met de Renault motor was het logisch dat Max niet echt een kanshebber voor de wereldtitel was. En ook de Honda motor was nog niet sterk genoeg, al kan dit in de toekomst anders zijn.
Dan schieten enkel de Ferraristen nog over. En dat dan vooral naar Vettel gekeken wordt heeft Vettel vooral aan zichzelf te danken. Het was Vettel toch zelf die wou dat Kimi zijn ploegmaat bleef. Het was Vettel toch zelf die enkel akkoord ging met Leclerc als ploegmaat indien deze laatste de nr2 status zou krijgen. Dat dat zo was bleek al in Melbourne vorig jaar.
Logisch dus dat er vooral naar Vettel gekeken wordt.

eniac

Legacy Member
_Pe_ zei:
Het was Vettel toch zelf die enkel akkoord ging met Leclerc als ploegmaat indien deze laatste de nr2 status zou krijgen.

Daar zou ik toch graag even een betrouwbare bron voor zien.

FlatSix

Legacy Member
eniac zei:
Daar zou ik toch graag even een betrouwbare bron voor zien.

Vettel heeft zelfs nooit dit gezegd: "Het was Vettel toch zelf die wou dat Kimi zijn ploegmaat bleef.", dus typische _Pe_ uitspraken. Eigen conclusies uit de lucht gegrepen.

Het enige dat Vettel ooit zei, en dat zei Leclerc eigenlijk eerder deze week grappig genoeg ook over Vettel, is dat het voor hen ok is dat x blijft, maar dat het niet aan hen is om daarover te beslissen. Vettel kon wel goed overeen met Kimi maar dat dat is omdat Kimi "graag hulpje speelt", die conclusie maken alleen enkele fans. Trouwens Leclerc zei ook al dat de relatie met hem en Vettel helemaal zo slecht niet is als de media het doet uitschijnen, straf toch, die media en sensatie, je zou bijna denken dat ze het bewust deden.

_Pe_

Legacy Member
Ik ga me niet moe maken met die artikels terug te zitten zoeken. Waarschijnlijk komen ze van autosport.com maar dat is volgens jullie toch geen "betrouwbare bron" omdat het een Engelse site is en bijgevolg biased tegenover Vettel. Tuurlijk. Ik denk het ook ... :ironic:

Iedereen die de F1 een beetje volgt weet dat Vettel gelopen heeft om Kimi nog een jaartje langs zich te hebben in 2019. Sommigen beweren dat dit was omdat hij schrik had van Leclerc, anderen beweren dan weer dat dat was omdat hij een heel goede verstandhouding had met Kimi. Ik beweer niks. Ik weet niet waarom hij liever Kimi had dan Charles. Interesseert mij ook niet. Wat ik wel weet is dat Leclerc bijna een certitude was maar nadat Vettel zijn beklag was gaan doen bij Sergio Marchionne bleek het plots toch weer dat Kimi dan toch nog een jaartje zou mogen blijven. Spijtig genoeg kwam Sergio plots te overlijden en Kimi's rijk was uit bij Ferrari waardoor Leclerc gepromoveerd werd.

Soit... neem nu nog dat ik onzin zit te vertellen. Kan zijn. Dan nog is het heel logisch dat Vettel degene is van wie verwacht wordt dat hij Hamilton kan pakken. Hij zit in de beste wagen (op Mercedes na) en heeft 4 wereldtitels achter zijn naam staan. Hij zal dus toch wel een stukje kunnen sturen.

Lode16

Legacy Member
FlatSix zei:
Vettel heeft zelfs nooit dit gezegd: "Het was Vettel toch zelf die wou dat Kimi zijn ploegmaat bleef.", dus typische _Pe_ uitspraken. Eigen conclusies uit de lucht gegrepen.

Het enige dat Vettel ooit zei, en dat zei Leclerc eigenlijk eerder deze week grappig genoeg ook over Vettel, is dat het voor hen ok is dat x blijft, maar dat het niet aan hen is om daarover te beslissen. Vettel kon wel goed overeen met Kimi maar dat dat is omdat Kimi "graag hulpje speelt", die conclusie maken alleen enkele fans. Trouwens Leclerc zei ook al dat de relatie met hem en Vettel helemaal zo slecht niet is als de media het doet uitschijnen, straf toch, die media en sensatie, je zou bijna denken dat ze het bewust deden.

Wat dan met dit artikel dat ik vind na 5s te googlen? https://www.wheels24.co.za/FormulaOne/vettel-wants-raikkonen-to-stay-at-ferrari-20180524

hij zegt zelfs letterlijk: "But if you ask the question 'Would I rather drive with Kimi than another driver?' then the answer is yes."

FlatSix

Legacy Member
Lode16 zei:
Wat dan met dit artikel dat ik vind na 5s te googlen? https://www.wheels24.co.za/FormulaOne/vettel-wants-raikkonen-to-stay-at-ferrari-20180524

hij zegt zelfs letterlijk: "But if you ask the question 'Would I rather drive with Kimi than another driver?' then the answer is yes."

Vettel said in Monaco: "I don't sign who sits next to me. You should probably ask Maurizio (Arrivabene). En dan komt uw zinnetje.

Ja hij wilde graag dat Kimi bleef als hij mocht kiezen, maar uit het artikel komt duidelijk naar boven waarom, en dat is heus niet omdat Vettel dan ergens denkt "die heb ik onder de duim" lijkt me. Vettel is ook niet tegen de verandering die er mogelijk zat aan te komen, en dat is hetgeen Pe me toch leek te willen aangeven.

Dit vat het mooi samen:

"He (Vettel) has a veto so that wouldn't happen," Hamilton added.

Vettel denies that, but he does admit to Italy's La Gazzetta dello Sport that he is happy alongside Raikkonen.

"We share the same values and have a great respect for one another. What I like most is that I can be myself. There are no mind games as there are with other teammates, and I think that's a win for Ferrari. There is no controversy, no distraction, no politics," said the German.

But when asked if he thinks Raikkonen will stay in 2019, Vettel answered: "I don't know. It doesn't depend on me. One day, Kimi could decide that he doesn't need it any more. But if you ask the question 'Would I rather drive with Kimi than another driver?' then the answer is yes."

eniac

Legacy Member
_Pe_ zei:
Ik ga me niet moe maken met die artikels terug te zitten zoeken.

Dit vat het wel samen denk ik. Het idee dat Vettel enkel akkoord was met Leclerc als #2 heb je uit puur geroddel, dat kan ik je wel vertellen.

Na 70 jaar F1 zou iedereen onderhand al mogen doorhebben dat rijders bij Ferrari niet de dienst uitmaken. Dat hebben we gezien bij Prost, bij Schumacher, bij Alonso. En dan gaan we op basis van geroddel even geloven dat Vettel wel even de wetten kan stellen?

Lode16

Legacy Member
FlatSix zei:
Vettel said in Monaco: "I don't sign who sits next to me. You should probably ask Maurizio (Arrivabene). En dan komt uw zinnetje.

Ja hij wilde graag dat Kimi bleef als hij mocht kiezen, maar uit het artikel komt duidelijk naar boven waarom, en dat is heus niet omdat Vettel dan ergens denkt "die heb ik onder de duim" lijkt me. Vettel is ook niet tegen de verandering die er mogelijk zat aan te komen, en dat is hetgeen Pe me toch leek te willen aangeven.

Dit vat het mooi samen:

ik reageer enkel op deze quote van u "Vettel heeft zelfs nooit dit gezegd: "Het was Vettel toch zelf die wou dat Kimi zijn ploegmaat bleef."". Typische Pe reactie" Lijkt me dat hij dat gewoon letterlijk wel wou.
Dat hij niet beslist wie zijn teammaat wordt lijkt me wel ook duidelijk. Denk dat geen enkele piloot dat kan. (In het huidige veld). Mij lijkt het wel dat Vettel, Hamilton,.. liever geen teammaat hebben die hun zouden kunnen matchen in snelheid.

stungunner

Legacy Member
eniac zei:
Dit vat het wel samen denk ik. Het idee dat Vettel enkel akkoord was met Leclerc als #2 heb je uit puur geroddel, dat kan ik je wel vertellen.

Na 70 jaar F1 zou iedereen onderhand al mogen doorhebben dat rijders bij Ferrari niet de dienst uitmaken. Dat hebben we gezien bij Prost, bij Schumacher, bij Alonso. En dan gaan we op basis van geroddel even geloven dat Vettel wel even de wetten kan stellen?

Hmmm, de combi Schumi-Brawn-Todt had het bij Ferrari toch helemaal voor het zeggen, denk dat daar de invloed van Schumacher toch groter was dan eendere welke rijder bij andere teams ooit.

eniac

Legacy Member
stungunner zei:
Hmmm, de combi Schumi-Brawn-Todt had het bij Ferrari toch helemaal voor het zeggen, denk dat daar de invloed van Schumacher toch groter was dan eendere welke rijder bij andere teams ooit.

De invloed van Schumacher bij Ferrari was mogelijk groter dan de invloed van eender welke andere rijder ooit bij Ferrari, maar ik geloof ook over Schumacher niet dat hij groter was dan het team.
Het is natuurlijk moeilijk om zo'n zaken objectief te gaan stellen want daarvoor moet je bijna in zo'n team leven, maar de geruchten over Schumacher's eerste pensioen en het aandeel van Luca di Montezemolo (en diens wil om Raikkonen binnen te brengen) daarin suggereren dat het toch niet zo eenzijdig was.

Maar daar zijn nul komma nul verifieerbare bronnen voor dus ik hou evenzeer rekening met de mogelijkheid dat ook dit allemaal quatsch is :)

Wat betreft het tweede deel van je post: ik denk dat de invloed van bvb. Senna bij McLaren een pak groter was dan de invloed van Schumacher bij Ferrari. Of die van Prost bij Williams, waar we ook echt een gedocumenteerd feit hebben van een rijder die een veto kon stellen. Moet even nadenken of er nog voorbeelden zijn maar het zou me niet verbazen.

FlatSix

Legacy Member
Pak dat Jack Brabham toch ook alles had te zeggen bij Brabham, of toch samen met Ron Tauranac. :)

Creeping Death

Legacy Member
De Europese GP van 1999 staat online: https://www.youtube.com/watch?v=LZbdh26GJco
Toch ook een race waar veel is in gebeurd. Zotte winnaar ook. En Luca Badoer die ontroostbaar is wanneer hij vlak voor het einde uitvalt terwijl hij met zijn Minardi in de punten reed. (1u41 ongeveer).

RipTor

Legacy Member
Schumacher is volgens mij bij Ferrari toch inderdaad ook wel effectief onder lichte dwang de deur gewezen.

schumi2003

Legacy Member
Andere bronnen zeiden ooit dat Schumi een blanco contract kreeg, hij mocht zelf invullen hoeveel jaar enz hij bij wou doen...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan