Kapotte roll-bar veroorzaakte problemen bij Vettel
Sebastian Vettel raakte gisteren niet verder dan een derde startpositie voor de GP van Turkije die deze namiddag van start gaat. Het was al eerder duidelijk dat er geen rijdersfout aan de oorzaak lag van zijn iets mindere prestatie, maar wat het probleem precies was, was tot voor kort niet bekend. Nu heeft het team ontdekt dat een kapotte roll-bar achteraan de wagen de problemen veroorzaakt heeft.
Vettel klaagde na afloop van de kwalificatie dat hij Webber niet kon bedreigen in de strijd om de pole positie omdat zijn linkervoorwiel vaak blokkeerde in Q3. Eerst dacht het team dat er opnieuw remproblemen waren zoals in Spanje, maar na onderzoek van Red Bull Racing is het duidelijk geworden dat het probleem bij een ander onderdeel lag.
"Het lijkt erop dat het de verbinding met de roll-bar was. Als die stuk is, heb je geen controle over de wagen op het moment dat je instuurt. Het resultaat was dat Sebastians voorwiel blokkeerde aangezien het vanzelf van de grond ging," aldus teambaas Christian Horner.
Niettegenstaande er onder de huidige parc fermé-reglementen niet aan de wagen mag gewerkt worden, mag Red Bull deze ochtend kapotte onderdelen toch vervangen.
Horner zei ook nog dat de bandenset waarop Vettel zal moeten starten geen afgevlakte stukken bevat, desondanks de verscheidene blokkages van het wiel.
"We kunnen geen schade zien," sloot Horner af.
[30 mei 2010 - 10:28]