Archief - POST: Experimentele fotografietechnieken

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Typhon`

Legacy Member
Er zijn waarschijnlijk wel al fotografen op dit forum die de techniek kennen.
Je kan dus ook macrofoto's maken zonder een macrolens, door gewoon 2 lenzen aan elkaar te bevestigen.
zoiets dus:
http://www.elisanet.fi/aikaarska/koe/macro/setup.jpg
Vermits wij arme mensen zijn lukt dit ook via dit;
http://www.reuels.com/reuels/media/mm/mm105.jpg
Kheb vanmiddag ermee wat gespeeld, sebiet zal ik ze posten.

ik zou het leuk vinden moest dit zo een beetje de algemene thread wordt voor experimentele fotografie.
een photoshoot is het niet echt dus ik denk dat "post" beter is als prefix, tis tenslotte de bedoeling dah er andere ook foto's posten ;).

Conspectus

Legacy Member
Thnx for the tip Typh :D.

Ik kon het eerst bijna niet geloven. Mijn 18-55 op 55mm zetten en mijn 35mm er omgekeerd tegen zetten. Fucking weird! Je ziet niks van blur tot je op millimeters van je target bent en ook dan is de minste beweging een immense verschuiving. Try to focus on something!!!

Anyway dit zijn mijn eerste probeerseltjes ermee:

http://users.pandora.be/conspectus/macro1-1.htm


Consp

guRuh

Legacy Member
Been there done that :p

Zet die 50 mm maar eens op een tele (200 a 300 mm), dan val je pas achterover.

Een veel "elegantere" oplossing is een macro voorzetlensje, daar bekom je ook heel fijne resultaten mee. (zal iets posten, later)

Dit is met zo'n voorzetlensje (kost rond de 40 euro)
PICT3788.jpg

en een 100% crop ervan (zou het niet als referentie gebruiken, 1/20 op 75 mm , zelfs met anti shake... :) )
Document%20Nameb.jpg

Floyd

Legacy Member
Niet eenvoudig, wel cool. Ik heb wel gemerkt dat er veel licht voor nodig is (bij mij).

Conspectus

Legacy Member
ja he. Mijn 2 objectieven hangen nu same me ducktape. Die recht op mekaar houden is bijna ni te doen. Heeft ook veel licht nodig. En Typhon heeft natuurlijk weer zo'n goeie. Tijd dat we zijn ogen uitbranden.

Anendel

Legacy Member
In de winter mij ook mee beziggehouden met ijsblokken uit onze vijver. De kleuren kwamen er door in Camera Raw editor te spelen met curves, contrast en tint enz..
ijs sculpturen in miniatuur
50 mm reversed voor 18-55mm, zonder ductape, 'gewoon' vasthouden met één hand..

friggelke

Legacy Member
kzou het wel willen proberen, maar dit doe ik niet met een dure lens :p

Joeri

Legacy Member
friggelke zei:
kzou het wel willen proberen, maar dit doe ik niet met een dure lens :p
Kun je ook gewoon adaptertjes voor kopen in sommige fotozaken om op de filterdraad te schroeven. Ga je je lenzen echt niet mee beschadigen ;)

Maar zoals guruh zegt, voorzetlensje is toch iets handiger, eventueel aangevuld met een stel tussenringen, en dan geraak je ook serieus dichtbij.



Ander leuk techniekje is meerdere keren flitsen per foto, kun je deze effecten mee bereiken (foto trekt wel op niks, heb deze eens vlug genomen om te testen):
sprong1.jpg

Mr.Pee

Legacy Member
Nog zoiets wat je misschien wel als experimenteel kan beschouwen: zwart-wit, en dan je onderwerp énorm overbelichten, en het contrast wat optrekken in photoshop... Met dit als resultaat!

Mr.Pee

Legacy Member
De foto is nochtans zo uit het toestel gekomen hoor, enkel het zwart is nét iets zwarter geworden...

D'Sek-

Legacy Member
Mr.Pee zei:
Nog zoiets wat je misschien wel als experimenteel kan beschouwen: zwart-wit, en dan je onderwerp énorm overbelichten, en het contrast wat optrekken in photoshop... Met dit als resultaat!
Experimenteel? Ieder MySpace/LookNMeet-sletje die een retoucherings-programma kan hanteren doet dat. :p

Mr.Pee

Legacy Member
Goh, misschien ben ik ook wel een sletje...:D

Om even mezelf te quoten:
Mr.Pee zei:
Nog zoiets wat je misschien wel als experimenteel kan beschouwen

Het gaat hier trouwens over het fotograferen, en die overbeliching is dus niet in een fotobewerkingsprogramma gedaan.
Ik zou nog bijna schrik krijgen om hier te posten. :(
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan