Joeri
Legacy Member
SveltestSword zei:alsek van deze thread even zou mogen profiteren: kan iemand mij even uitleggen wat het verschil is tussen shutter speed en exposure?
Ik krijg vandaag m'n eerste dslr (canon 300D) en las in de handleiding iets over AEB (auto exposure bracketing), nu snap ik wel wat dat doet, maar snap ik niet goed het verschil tussen exposure en shutter speed... ze doen blijkbaar alletwee hetzelfde: de foto lichter/donkerder maken door de belichtingstijd te verlengen/korten...
Je belichting (exposure) hangt van 3 dingen af: ISO, Diafragma (aperture) en je sluitertijd (shutter). Shutter speed is dus gewoon een van de dingen die mee de exposure bepaalt.
AEB maakt lichter/donkerder door een van die dingen te veranderen, in Av stand verandert de sluitertijd, in Tv stand het diafragma.
als je de kans hebt om een remote ontspannerknop op de kop te tikken... ook zeker een aanrader, komt in handy samen met uw statief, zeker bij avond/nachtopnamen 
(ask effectief 1 vind voor 200 kan ik mij da eindelijk aanschaffen)