Archief - POST: Fotografie Sticky

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Joeri

Legacy Member
SveltestSword zei:
alsek van deze thread even zou mogen profiteren: kan iemand mij even uitleggen wat het verschil is tussen shutter speed en exposure?
Ik krijg vandaag m'n eerste dslr (canon 300D) en las in de handleiding iets over AEB (auto exposure bracketing), nu snap ik wel wat dat doet, maar snap ik niet goed het verschil tussen exposure en shutter speed... ze doen blijkbaar alletwee hetzelfde: de foto lichter/donkerder maken door de belichtingstijd te verlengen/korten...

Je belichting (exposure) hangt van 3 dingen af: ISO, Diafragma (aperture) en je sluitertijd (shutter). Shutter speed is dus gewoon een van de dingen die mee de exposure bepaalt.

AEB maakt lichter/donkerder door een van die dingen te veranderen, in Av stand verandert de sluitertijd, in Tv stand het diafragma.

Bram

Legacy Member
btw, in die sticky zou dien truc met lenzen om macro effect te bekomen, ook wel vermeld mogen worden... kheb al zitten zoeken maar kvin die thread niemer weer...
der hemmen een paar toen wel coole experimentjes gedaan

edit: nog een vraag: hoe trekt ge een relatief schone foto van de lucht, waarbij ge toch nog iets van uw voorgrond ziet? alsek da nu probeer (f op maximum, lagere sluitersnelheid) dan trekt em de wolken wel mooi scherp maar is m'n voorgrond zo goed als zwart...
tips?

orez

Legacy Member
voor dergelijke foto's gebruik je best een statief, en trek je 2x, 1maal voorgrond goed belicht 1x lucht goed belicht, das de truc infeite, dan in photoshop over elkaar leggen om uw uiteindelijk resultaat te gaan bereiken. Want een lucht met een voorgrond is een redelijk extreem verschil tussen belichtingssterkte.

In het ene onderbelicht je de voorgrond, in het andere overbelicht je de lucht... er is moeilijk een gulden middenweg te vinden. Enkel op de 2 magische uurtjes van de dag (het uur van zonsopgang / het uur voor zonsondergang). Das het enige moment op de dag waar je infeite beiden deftig kunt trekken met 1 shot

Bram

Legacy Member
ah super, thx voor de tip orez, khem op ebay geboden op een statief, laten we hopen dak da op de kop kan tikken

orez

Legacy Member
het statief heeft als enige reden dat uw kadrering infeite niet veranderd bij het nemen van de 2 shots ;) als je de kans hebt om een remote ontspannerknop op de kop te tikken... ook zeker een aanrader, komt in handy samen met uw statief, zeker bij avond/nachtopnamen :)

Joeri

Legacy Member
afhankelijk van de grootte van je onderwerp kan je ook inflitsen ipv meerdere foto's te nemen.

orez

Legacy Member
Joeri G. zei:
afhankelijk van de grootte van je onderwerp kan je ook inflitsen ipv meerdere foto's te nemen.

dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar met een ingebouwd flitserke is het meestal enkel mogelijk om mensen op redelijk korte afstand of een standbeeld ofzo (geen te grote objecten) in te flitsen... met ne externe flitser kun je natuurlijk al wat meer, maar een deftige externe flitser ben je toch ook algauw 500 - 600 EUR kwijt, ben je toch goedkoper af met een statief.

(natuurlijk mijn mening hé ;) )

Joeri

Legacy Member
orez zei:
dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar met een ingebouwd flitserke is het meestal enkel mogelijk om mensen op redelijk korte afstand of een standbeeld ofzo (geen te grote objecten) in te flitsen... met ne externe flitser kun je natuurlijk al wat meer, maar een deftige externe flitser ben je toch ook algauw 500 - 600 EUR kwijt, ben je toch goedkoper af met een statief.

(natuurlijk mijn mening hé ;) )

Akkoord, wat je zegt klopt volledig, maar het zijn allebei totaal verschillende dingen met elk hun eigen mogelijkheden. In dit voorbeeld zal ik bv altijd voor een flitser kiezen indien het onderwerp niet te groot is (model, macro, stilleven,... in tegenlicht), voor landschap zal ik dan weer naar m'n statief grijpen.
200-400€ is een iets realistischer bedrag dan de 500-600€ die je zegt, en een deftig statief zit toch ook al vlug aan 200€. En time is money, je moet de 2 foto's niet samenvoegen indien geflitst, dus minder bewerkingstijd. Én je zit niet met het risico dat het onderwerp bewogen is tussen de 2 foto's. Een deftige flitser kan wat kosten, maar het betaalt zich wel terug vind ik persoonlijk.

orez

Legacy Member
200 EUR ? gimme the resource :p (ask effectief 1 vind voor 200 kan ik mij da eindelijk aanschaffen)

Joeri

Legacy Member
orez zei:
200 EUR ? gimme the resource :p (ask effectief 1 vind voor 200 kan ik mij da eindelijk aanschaffen)

Zijn veel third-party flitsers rond die prijs te vinden ja, je kan hierover nu wel beginnen discussiëren over third-party vs eigen merk, net zoals bij lenzen, maar als je voor bv een Metz ga weet je gewoon dat je niet fout kan zitten.

Je werkt met Nikon als ik me niet vergis he? Neem nu dit als voorbeeld:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_details.php?id_product=6079&country_type=be
http://www.metz.de/en/photo_electronics/mecablitz_44_AF-4.176.html

Of als je graag manueel flitst: cheap staafflitsertje van pakweg 50€ overkopen van iemand en via syncrokabel aansluiten.

orez

Legacy Member
das een heel ander type filter hé... wat gilad gebruikt, de filter nummers staan er zelfs bij ;) en bij die filter dat jij voorstelt staat er ook duidelijk dat het een BW infrared is... dus zwart wit

Sm00Ke

Legacy Member
SveltestSword zei:
maggek er vanuit gaan dat deze filter een infrarood filter is, gelijk gebruikt bij sommige foto's van Gilad? en dat die 58 wijst op den diameter van uw lens?


eum,de filter die Gilad gebruikt is een Hoya 72R filter,in belgie haast niet te vinden.Heb de mijne laten overkomen vanuit duitsland.misschien dat konijnenberg hem nu heeft,i duno.

guRuh

Legacy Member
Een spontane glimlach verscheen op mijn gelaat als ik zag dat deze thread voor de zoveelste keer omhooggeduwd werd.

Heerlijk!

DieselPower

Legacy Member
Ik stel voor dat we ons eigen ding doen ipv het FAQ project te gebruiken van webdev, aangezien dat de voornaamste reden is dat dit nog steeds niet van grond geraakt is.

Wie heeft er een beetje tijd om hier in te steken?

Gromme

Legacy Member
Ik zoek wat filters te vinden, iemand een goed adres? Desnoods webstore?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan