Archief - POST: Fotografie Sticky

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Joeri

Legacy Member
Gromme zei:
Ja, ik weet het, ik zoek het niet op en vraag het hier meteen, blablabla.
If you can't stand the question, ignore it!

Dat je zelf niks opzoekingswerk verricht zijn we al gewoon van je, maar post het dan op z'n minst in het juiste topic.

Diesel: Net als de vorige pogingen om die sticky te maken wil ik ook nu wel meehelpen, zolang het wat deftig gedaan wordt (lijstje met onderwerpen, verdeling wie wat doet,...) en de initiatiefnemer niet gaat vliegen na enkele dagen. Heb al 2 keer een aardig stukje geschreven voor niks...

DieselPower

Legacy Member
Hebt ge die nog?

Een aankoopgids zou trouwens ook best handig zijn...

DieselPower

Legacy Member
- Compositie (Uitleg gulden snede, krachtlijnen, krachtpunten, assymetrie, krommen in een landschap, ...)
- Uitleg van enkel technische aspecten en hun respectievelijke functie (Diafrgama, Shutter Time, Bracketing, Spotmeting, Centrummeting, ....)
- Een lijst aanleggen van enorm intressante plaatsen voor te gaan fotograferen.
- Een lijst van intressante photoblogs/fotograaf sites
- Uitleg van soorten fotografie & tips (bv portretfotografie, sportfotografie, landschapstechnieken, ...)
- Tips van bepaalde fotografen hier op het forum (persoonlijke voorkeuren etc...)
Misschien eens beginnen met een structuur van de sticky?

1. Inleiding
2. Alvorens te beginnen (dus: welk toestel, dslr/geen dslr, waar kopen...)
3. Technisch gedeelte (sluitertijd, iso, diafragm, gulden snede, RAW)

Verder:
lenzen,
flitsen,
tips voor bepaalde soorten fotografie (bijvoorbeeld circuit, concert,...)
Post processing (levels, curves, resize, kaders, zo'n dingen)
1. Inleiding
2. Voor je start
3. Technisch (diafr, shutter, iso, bla bla ...) > verschil RAW JPG TIFF !
5. Types Lenzen (Groothoek, Tele, Standaard)
4. Compositie (Rule of thirds, gulden snede, krachtpunten, krachtlijnen, ...)
5. Post-Processing (RAW Bewerking, curves levels, ...)

-- is het meest noodzakelijke bovenstaand en dan verder gaan detailleren.

6. Types fotografie (portret, abstract, sport, landschap, commercieel, mode, ...)
7. Additional Gear (Lenzen / Flitsers, verschillen uitleggen, bepaalde aspecten uitleggen dan doel ik maar op AF EF G ...)
8. Camera beschrijvingen zoals gerittn zegt
9. Persoonlijke tips en "geheimpjes" van de fotografen hier op het forum... dit kan altijd leuk zijn :)

Soorten fotografie?
bodies (merken, prijzen, verschillen, waar op letten bij aankoop tweedehands toestellen, mounts, etc.)
lenzen (vervorming, dof, lichtsterkte?)
crop factor
sluitertijd
diafragma
ISO/ASA
RAW/NEF
Flitsen
Filters
Standen op toestel
Vuile sensor
Statieven/tripods/monopods/zakjes rijst? :D
Webshops
Basis Fotobewerking in photoshop (levels, horizon rechttrekken, etc.)
Andere tips
Wat niet doen (bv. z/w trekken met uw toestel)

Hm, ik merk net bij het pasten van die quotes dat er al een soort structuur was aan de hand van een e-book, mss daar dan terug op verder bouwen.

Joeri, ik hoop dat orez uw stukken nog heeft :D Waar zou die eigenlijk zijn?

Catscratch

Legacy Member
Al die dingen dat ge opnoemt ... da's bijna ne volledige boek :)

DieselPower

Legacy Member
moet ni noodzakelijk heel indepth zijn eh, sommige dingen even aanraken en doorverwijzen naar wiki's of hoofdstukken in boeken kan ook... :)

edit: aankoopgids zou ook al een heel mooi begin zijn...

Mr. Humphries

Legacy Member
Misschien kunnen we zelf ook kleine gebruikersreviews schrijven van ons eigen materiaal. Nu niet over een UV filtertje enzo, maar eerder over de camera's zelf en de lenzen e.d. Dit kan dan natuurlijk de aankoopgids vergezellen. Btw, ik heb hier zelf nog een boek van mijn D50 liggen van easycomputing en daar staan ook wel wat tips en technieken in. Miss daar iets uithalen?

SlashDotDash

Legacy Member
Joeri G. zei:
http://joeri.dommel.be/sticky.pdf

Eens getracht al die items wat in een opmaak/volgorde te gieten, misschien handig om daarrond te starten?

Mooi initiatief, dit lijkt me een erg compleet overzicht. Wel opletten dat het niet té overladen wordt. Ik wil gerust wel een stukje over macro schrijven moest het van pas komen :niceone:

Joeri

Legacy Member
ThierryM zei:
Mooi initiatief, dit lijkt me een erg compleet overzicht. Wel opletten dat het niet té overladen wordt. Ik wil gerust wel een stukje over macro schrijven moest het van pas komen :niceone:

Zal zeker van pas kunnen komen.

FreakyLeash

Legacy Member
ThierryM zei:
Mooi initiatief, dit lijkt me een erg compleet overzicht. Wel opletten dat het niet té overladen wordt. Ik wil gerust wel een stukje over macro schrijven moest het van pas komen :niceone:

Ocharme de persoon die dat allemaal correct moet gaan schrijven + up to date houden :oink:

Catscratch

Legacy Member
't heeft eigenlijk niets met de sticky te maken maar 'k zou het ook interessant vinden om geregeld in GAD shooting sessions te houden. Om in (kleine) groepjes samen er eens op uit te trekken om samen te gaan fotograferen (macro, urban, natuur, ...). Geen grootschalige meetings weliswaar.

Ge leert elkaar wa beter kennen, het is gewoon dikke fun, ge kunt tip's en tricks uitwisselen, en mensen die pas beginnen met fotografie gaan zo echt wel véél bijleren.

FreakyLeash

Legacy Member
Catscratch zei:
't heeft eigenlijk niets met de sticky te maken maar 'k zou het ook interessant vinden om geregeld in GAD shooting sessions te houden. Om in (kleine) groepjes samen er eens op uit te trekken om samen te gaan fotograferen (macro, urban, natuur, ...). Geen grootschalige meetings weliswaar.

Ge leert elkaar wa beter kennen, het is gewoon dikke fun, ge kunt tip's en tricks uitwisselen, en mensen die pas beginnen met fotografie gaan zo echt wel véél bijleren.

Misschien kan je daar een apart topic voor maken om te vragen wie er eventueel in geintresseerd is :)

Ik alvast wel !

Joeri

Legacy Member
Catscratch zei:
't heeft eigenlijk niets met de sticky te maken maar 'k zou het ook interessant vinden om geregeld in GAD shooting sessions te houden. Om in (kleine) groepjes samen er eens op uit te trekken om samen te gaan fotograferen (macro, urban, natuur, ...). Geen grootschalige meetings weliswaar.

Ge leert elkaar wa beter kennen, het is gewoon dikke fun, ge kunt tip's en tricks uitwisselen, en mensen die pas beginnen met fotografie gaan zo echt wel véél bijleren.

Is al eens min of meer zo'n voorstel geweest, maar was dan eerder een meet voor de hele foto-bende.
Waren toen wel veel geïnteresseerden, maar is uiteindelijk op niks uitgedraaid (was rond de examenperiode, mensen die niet konden tijdens zomervacantie, etc...). Ik hou je niet tegen een nieuwe poging te doen en ik heb alvast interesse :)

Catscratch

Legacy Member
Awel ja ... 'k zal vanavond eens een interessepeiling maken :)
Lijkt me fun om 1x per maand of 2 maand zoiets te doen.

DieselPower

Legacy Member
bump again, ik zal mij hier straks wel terug achter zetten. Nu ff met ons moeder een nieuw broek gaan halen :)

m-be

Legacy Member
ik ging zoals besproken op .gad dan kleurmodellen en drukklaar maken van beelden voor mijn rekening nemen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan