Archief - Q: Hoe werkt een pentablet voor PC?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Cederzo

Legacy Member
driesel zei:
Maar A5 lijkt me zo verschrikkelijk klein...of vergis ik mij?
Ik zou het willen gebruiken voor m'n studie Productontwikkeling om een productidee te kunnen schetsen rechtstreeks op PC.

A5 is niet verschrikkelijk klein, mijn graphire A5 voldoet voor mij. A6 lijkt me mss wel wat klein om te tekenen op pc. En ik vind het absoluut de moeite om er 1 in huis te halen, is zo'n gemak als ge graag tekent.

dresse

Legacy Member
denk dat a5 perfect is.
heb een a4 getest en vond dat persoonlijk nogal groot, moest te veel armbewegingen doen :) vergeet niet dat ge kunt inzoomen op de pc...

driesel

Legacy Member
Goed, ik ben BIJNA overhaald om een A5 te nemen in plek van een A4 :).
Maar kan iemand mij dan vertellen waarvoor dat A4 formaat dan precies wordt gebruikt als A5 al goed zit?
Of spreken we dan over erg gescialiseerde toepassingen (filmediting ofzo...)?

LunchBox

Legacy Member
op 100% zoom level zal de ruimte waarbinnen je tekent op een A4 groter zijn dan op een A5, en dus kan je meer gedetailleerd werken.. zoals dresse terecht zegt kan je zo'n beperking wegnemen door gewoon op je prent in te zoomen en daar het detail toe te voegen, maar sommige mensen werken nu eenmaal aan enorm grote pixelformaten (voor printing) en dus is'n grotere tekenruimte op de wacom zelf vaak wenselijker. (film'editing' doet men met'n montagetafel btw, daar komt vaak weinig wacom bij zien)

Belgianbonzai

Legacy Member
misschien voor mensen die eerst op A4 schetsen en dan hun A4 blad onder hun wacom vel willen leggen... :)

Piru

Legacy Member
ik heb zelf een oude wacom graphire 2 a6, da was enkele jaren terug, als ik hem als totaal groentje kocht, voor 150€ zuurgespaarde centjes terwijl nu die volito 2 50€ kost én beter is (drukgevoeligheid en het aantal dpi). Ik heb ook al eens op een Intuos 2 a5 getekend, en die zijn nog fijner om mee te werken. Met een a6 heb je dikwijls het probleem (zeker voor technische tekeninngen denk ik) dat het niet zo "vlot" werkt (rechte lijnen ed moet ge al geoefend voor zijn) het bereik van je arm is te klein op het tabletje.
Maar die a4 tablets hebben een speciale muis voor technisch tekenen (kost wel veel meer maar goed)

Wat je goed moet weten voor je een tabletje koopt is dat wacom volledig batterijloos is en dat dit bij merken als Trust niet zo is (daar zitten in de pen en de muis een aaa batterij in. Mijn persoonlijke ervaring met Trust is dat het utter crap is. Wacom is zeg maar de iPod der tablets ;) Een beter merk voor tablets ga je niet vinden, het is niet voor niets dat alle tablet pcs met wacom zijn uitgerust tegenwoordig.

dresse

Legacy Member
waarom a4, als a5 al goe is?
a4 is zowiezo beter, als ge heel veel tekend en paint op u pc, ma als ge daar ni professioneel mee bezig zijt zoals feng zhu ofzo lijkt me dat toch een beetje overkill. Want a4 is ook al wat moeilijker om gewoon naast u toetsenbord te laten liggen en als muis te gebruiken ofzo...

Xcd

Legacy Member
Ik heb een wacom a6. Tenzij het echt voor professioneel gebruik is moet dat volstaan.
Een a5 kost namelijk ongeveer dubbel zoveel als een a6.

Piru

Legacy Member
dresse zei:
waarom a4, als a5 al goe is?
a4 is zowiezo beter, als ge heel veel tekend en paint op u pc, ma als ge daar ni professioneel mee bezig zijt zoals feng zhu ofzo lijkt me dat toch een beetje overkill. Want a4 is ook al wat moeilijker om gewoon naast u toetsenbord te laten liggen en als muis te gebruiken ofzo...

gamen moette er ni mee doen he :lol:, maar ik denk voor technische tekeningen da ge me een a4 beter gesteld zijt; het kost idd massas geld maar da verslijt ook ni echt, da gaat jaren mee zo een tablet...

joyraider

Legacy Member
kheb hier een volito (A6), en kmoet zeggen: pfieuw, voor da je doorhebt hoe je ermee moet werken, amai :p of ik moet de drivers es installeren ;)

Piru

Legacy Member
rofl

Drivers zijn ne MUST, als ge die niet installeert denkt die dat da een muis is en heb je geen pixeldefinitie, dwz dat wanneer je, als je wel drivers hebt, je pen in het midden van je tablet zet, deze ook in het midden van je scherm verschijnt! Kan handig zijn, niet? :eek:

LunchBox

Legacy Member
dwarfDurin zei:
Wacom is zeg maar de iPod der tablets

ge hebt dah mooi uitgedrukt, zeker de meest gehypete pen-tablet maar net als iPod niet de béste.. er zijn ook nog high-end merken voor de medische/cad-visualisatie sector.. minder bekend dus bij het grote publiek. desondanks zijn wacoms ni slecht voor't geen de meeste ermee doen. (en de duurdere reeksen moeten niet echt meer onderdoen voor grotere jongens)

driesel

Legacy Member
LunchBox zei:
ge hebt dah mooi uitgedrukt, zeker de meest gehypete pen-tablet maar net als iPod niet de béste.. er zijn ook nog high-end merken voor de medische/cad-visualisatie sector.. minder bekend dus bij het grote publiek. desondanks zijn wacoms ni slecht voor't geen de meeste ermee doen. (en de duurdere reeksen moeten vaak niet echt meer onderdoen voor grotere jongens)

En die wss nog duurder zijn?

Het is mss jusit omdat Wacom de beste prijskwaliteitsverhouding hebben dat ze zo goed in de markt liggen.

LunchBox

Legacy Member
beetje zoals digitale camera's voor de alledaagse gebruiker vs dslr's zeker.. de laatste zijn uiteraard nog duurder, de eerste hebben een betere prijskwaliteitsverhouding als je spreekt over "fototjes trekken".. algemeen is't bij wacom ook maar: "tekeningetje maken" en daarvoor zijn ze dus zeker goed genoeg // maar kzegget, trek de lijn door naar de iPod.. de beste zou'k het niet noemen. (en enigzins nuanceren dat wacom hier het merk is net als canon goedkope en dure reeksen heeft.. we spreken hier doorgaans over A5, A6 tabletjes - zoals'k reeds zij bij de reeksen 500€+ gaat ge ook naar professioneel materiaal toe zoals summagraphics)

driesel

Legacy Member
Ik kan hier ook echt niet de knoop doorhakken om tussen een A5 of A4 formaat te kiezen.
Anderzijds geldt ook: ik koop dit niet uit pure noodzaak, maar eerder omdat het handig kan zijn om mee te werken eens ik het aonder de knie heb. Dat maakt dan weer dat zo'n tablet kopen een serieuze investering is.
En als ik dan zoiets koop, dan doe ik het liever meteen goed (zo'n tablet is toch vrij robuust e gaat toch lang mee). Daarom dan ook dat ik meer geneigd ben -puur kwalitatief & kwantitatief gezien dan- om een A4 te nemen. Dat brengt dan natuurlijk wel een serieuze meerprijs mee.
Bij HCW zijn ze standaard op stock en daar staan ze aan zeer goede prijzen: een intuos3 A5 full retail voor € 329 en een A4-tje voor € 479.
't Is een serieus verschil, maar tzit wel ergens in he. A4 werk nu eenmaal (vind ik persoonlijk) een stuk vlotter dan A5. Daarom ook dat ik bang ben om een A5 te nemen.

driesel

Legacy Member
LunchBox zei:
beetje zoals digitale camera's voor de alledaagse gebruiker vs dslr's zeker.. de laatste zijn uiteraard nog duurder, de eerste hebben een betere prijskwaliteitsverhouding als je spreekt over "fototjes trekken".. algemeen is't bij wacom ook maar: "tekeningetje maken" en daarvoor zijn ze dus zeker goed genoeg // maar kzegget, trek de lijn door naar de iPod.. de beste zou'k het niet noemen.

Maar voor de grafische sector (ontwerp specifiek) is die toch wel geschikt?
Natuurlijk kan alles beter, maar je moet toch wel ergens de grens trekken he. Bij mij is Wacom de grens :).

LunchBox

Legacy Member
als dit je keuzes zijn: "een intuos3 A5 full retail voor € 329 en een A4-tje voor € 479" dan zijn ze beide zeker geschikt en heb je overschot van gelijk.. dat zijn de duurdere wacoms en die zijn zeker goed, al te vaak gaat het maar over een graphire 2 ofzo van 50€ dah's eerder een testmodelletje vind'k persoonlijk. (kunt er u ook mee amuseren hoor daar ni van, er ligt er hier nog eentje rond te slingeren ergens)

Piru

Legacy Member
Vindt het een beetje denigrerend wat je zegt. :)

Wacom is van de Volito 2 tot de meest extravagante Cintiq of Tablet PC hét A-merk van tablets bij uitstek, ik heb nog nooit een wacom gebruikt en tot de vaststelling moeten komen dat het brak was. Levensduur, prijs, gebruiksvriendelijkheid, compatibiliteit en tegenwoordig ook design zijn gewoon fantastisch. Dit geldt natuurlijk voor de grafische sector, heb geen ervaring van de medische sector waar jij over spreekt. Heb zelf een Graphire 2 (zoals gezegd 4 jaar terug 150€) en afgezien van de grootte (a6) is het een subliem toestel! :bow: Grootste bewijs hiervan is dat in grafische, reclame, film en games industrie op bijna elke bureau van ontwerpers een wacom intuos of tegenwoordig cintiq prijkt (check dvd specials ;))... Ook het label Penabled van tablet pcs is van wacom.

Jixop

Legacy Member
Zou het niet handig zijn dat de mensen die een tablet hebben 1 van hun kunstjes tonen? En daarbij dan een werk met de muis getekend? Zet erbij welk formaat/merk/... van tablet (en muis mss :P) het is.
Mss zie je dan hoe beter het dan met een A4/A5/A6 gaat... of net niet?
Ik heb er geen, maar tis maar een idee. Ik heb er wel ooit een gewild maar door de prijs en omdat ik het te weinig zou gebruiken toch uit mijne kop gezet. Misschien later ooit...

(offtopic: iPod is niet de beste volgens mij, en vergelijken met een heel ander product maakt het wel heel subjectief...)

Holy Paladin

Legacy Member
kheb zone graphire3 A6 van in de aldi, kan daar totaal nie mee werken, ik moet naar men hand kijken als ik teken maar dan zie ik niet of ek juist bezig ben
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan