Archief - Q: Hoe werkt een pentablet voor PC?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TheJudge

Legacy Member
Ik wil me ook een wacom aanschaffen, ik heb echter nog wat vraagjes.

Ik ben net begonnen met tekenen en heb al veel techniekjes gezien enz...
Nu mijn vraag, tekenen jullie nu uitsluitend op ne wacom of tekenen jullie ook nog op papier en scannen jullie dit in?

Zoals die wallpaper van dwarfDurin, heb jij dit getekend en ingekleurd met een wacom tablet?

Ik vraag me een beetje af wat het beste is:

- Tekenen op papier, dit inscannen...

- Of tekenen rechtreeks op de PC via de wacom?

Met welke ga je meer details kunnen tekenen of is dit op een wacom ook mogelijk?
Ik ga namelijk nogal graag in details, en vraag me dus af of ik dit op een wacom evengoed kan als dat je dit op papier kunt doen?

Een hele hoop vragen, maar ik wil geen wacom kopen om er dan weinig of niets mé te doen.

Alvast bedankt!

Hourences

Legacy Member
Meeste echt "kunstwerke" worde eerst op papier gemaakt ja, geschetst etc
Da wordt dan ingescaned en verder verfijnt op pc + ingekleurd
Ma hey, whatever works for you. Als gij beter werkt zonder papier schets be my guest, der is geen definitieve manier van werke

met beide kunde veel details tekene, ligt natuurlijk ook aan allerlei rand aspecte, op een a1 papier kunt ge ook meer details tekene dan op een a6 bladje he als ge het hebt over papier
de actual size van de wacom maakt mij minder uit, met een a6 wacom kunde bv vrij veel doen en is ni te vergelijke met een papier van a6, verschil met papier is namelijk da ge op pc kunt inzoome op iets en dat dus de a6 space van uw wacom plots maar 1 klein gebied op uw scherm behandeld if you get my point
Op die manier kunde dus serieus gedetaileerd werke

Rhodariel

Legacy Member
Weet er iemand of dat het tekentablet dat op het reclame-blad van Aldi staat iets degelijks is of niet??
Der staat nergens een merk ofzo bij. (alleen in kleine letters wacom, das al)

sQueal

Legacy Member
ben ook van plan om die aan te schaffen...

vraag mij alleen af of dat ook nut heeft bij video-editting (final cut / premiere)

dresse

Legacy Member
denk ni dat da veel nut heeft bij video editing... denk da ge dan beter ne motioncontroller koopt ofzo.

Cederzo

Legacy Member
Ik vraag me een beetje af wat het beste is:

- Tekenen op papier, dit inscannen...

- Of tekenen rechtreeks op de PC via de wacom?

Hangt er allemaal vanaf wat ge wilt. Ik vind klassiekere art (bv portretten enz) beter uitzien als ze op papier gemaakt zijn, maar dat wil daarom niet zeggen dat ge diezelfde details niet kunt krijgen met wacom, geeft gewoon andere feeling. Kdenk dat al bij al de meerderheid wel nogaltijd eerst op papier iets uitschetst en dan verderwerkt daarop met wacom.

Imho heeft een pentablet alleen maar echt "nut" als ze gebruikt wordt om schetsen digitaal te kleuren of gewoon helemaal "from scratch" iets maakt in 1 of ander teken/paintprogramma. Ik gebruik et vooral omdat ik nogal schrik heb om mijn tekeningen te verneuken met echte verf enzo...Dus ja ik neem combinatie van de twee.

LunchBox

Legacy Member
Rhodariel zei:
Weet er iemand of dat het tekentablet dat op het reclame-blad van Aldi staat iets degelijks is of niet??
Der staat nergens een merk ofzo bij. (alleen in kleine letters wacom, das al)

wacom is het merk, volito de serie.

TheJudge

Legacy Member
Is de Intuos3 serie veel beter van wacom?

Ik zoek me een A5 aan te schaffen, staat nieuw voor €299, dus dat val nog vrij goed mee.

Piru

Legacy Member
TheJudge zei:
Ik wil me ook een wacom aanschaffen, ik heb echter nog wat vraagjes.

Ik ben net begonnen met tekenen en heb al veel techniekjes gezien enz...
Nu mijn vraag, tekenen jullie nu uitsluitend op ne wacom of tekenen jullie ook nog op papier en scannen jullie dit in?

Zoals die wallpaper van dwarfDurin, heb jij dit getekend en ingekleurd met een wacom tablet?

Ik vraag me een beetje af wat het beste is:

- Tekenen op papier, dit inscannen...

- Of tekenen rechtreeks op de PC via de wacom?

Met welke ga je meer details kunnen tekenen of is dit op een wacom ook mogelijk?
Ik ga namelijk nogal graag in details, en vraag me dus af of ik dit op een wacom evengoed kan als dat je dit op papier kunt doen?

Een hele hoop vragen, maar ik wil geen wacom kopen om er dan weinig of niets mé te doen.

Alvast bedankt!

Als ge echt wilt tekenen via wacom is a5 toch aan te raden; mijn wallpaper is met pen en inkt getekend en daarna ingekleurd met men wacom graphire; ga waarschijnlijk binnenkort upgraden naar wacom a5/a4 hangt ervan af of em in laptoptas moet passen of ni ;)

En checked nekeer http://www.conceptart.org/forums/forumdisplay.php?f=5 hier posten artists van de hele wereld hun, meestal, 100% wacom-works. Let wel wacom is oefenen!

TheJudge

Legacy Member
dwarfDurin zei:
Als ge echt wilt tekenen via wacom is a5 toch aan te raden; mijn wallpaper is met pen en inkt getekend en daarna ingekleurd met men wacom graphire; ga waarschijnlijk binnenkort upgraden naar wacom a5/a4 hangt ervan af of em in laptoptas moet passen of ni ;)

En checked nekeer http://www.conceptart.org/forums/forumdisplay.php?f=5 hier posten artists van de hele wereld hun, meestal, 100% wacom-works. Let wel wacom is oefenen!

Maar is het de meerprijs van de intuos3 serie wel waard of koop ik beter degene uit den aldi?

Btw, heb jij je prijs van de wallpaper wedstrijd al ontvangen? Ik heb hier nog nix binnengekregen...

Massis

Legacy Member
Rhodariel zei:
Weet er iemand of dat het tekentablet dat op het reclame-blad van Aldi staat iets degelijks is of niet??
Der staat nergens een merk ofzo bij. (alleen in kleine letters wacom, das al)

der staat idd nergens een merk bij, in de folder...

heb'm hier langs mij liggen, hij's wel degelijk van wacom :)

de wacom Volito (1) dus :)

geen vorige ervaring mee maar zeker een leuk toestel :)
ingestoken op men usb en werkte direct (zoals het hoorde), maar heb toch mr drivers geinstalleerd, dan krijgt ge nl nog een menuke waarbij ge gevoeligheid en ftie van de knop kunt instellen enzo... ook op welke monitor ge hem wilt hebben of op welk gebied van uw scherm hij mag werken...

Rhodariel

Legacy Member
Van ik wil hij dat menuke nie opstarten :s. Maar voor de rest is het wel een goe machientje, al is het wel wat wennen.

EDIT

Hij kan da .cpl bestand nie openen

Piru

Legacy Member
ah volito 1, den 2 dachtek; den een vinnek wa minder; de meerprijs van intuos is het zeker waard (bv dubbele drukgevoeligheid etc)

PS ik heb ook nog niets ontvangen, ligt aan doa4 denkik :)

EDIT:

Vandaag en gisteren met een wacom intuos 2 A5 aan de slag geweest, men eerste serieuse van scratch digitale sketches:

nachtmerrie_af.jpg

nachtmerrie_ins.jpg


gangster.jpg

gangster_insert.jpg

TheJudge

Legacy Member
Verschillende stijlen en ik vind beide geslaagd, zeer mooi werk!

Wat ik mij nu afvraag, hoe begin je daaraan in te kleuren in photoshop? Kun je me daarrond enige tips geven?
Desnoods via pm of msn om niet teveel offtopic te gaan...

Piru

Legacy Member
ja hoe begin je deraan :) kwestie van veel oefenen vooral; veel kijken naar voorbeelden en na-apen. Op den duur ontwikkel je zelf dan wel je technieken en krijg je inzichten die je vanzelf verder helpen!

dresse

Legacy Member
eerste is echt wel zalig.. prachtige stijl van inkleuren.
post is wa meer checks :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan