Archief - Q: PHP & Framework/Template/MVC/CMS/...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

`SeriOUs

Legacy Member
Ik ga een 'kleine' website ontwikkelen met een php-backend, maar wil niet weer in te rommelige PHP-code eindigen. Aangezien het een klein project is (blog, gallery, guestbook, links,...) lijkt het me nogal overbodig om een framework zoals CakePHP te gebruiken. Van Smarty-templates lees ik dan weer dat ze hopeloos verouderd zijn, en dat je er beter aan doet om gewoon MVC-techniek te gebruiken. En een CMS zoals Joomla is dan weer niet flexibel genoeg lijkt me.
Zelf ben ik echt geen developer, dus zou er zeker baat bij hebben om iets bestaand, secure te hebben. Als ik zelf moet gaan werken aan een MVC-model, gaat dit te lang duren.
Mijn vraag dus: wat raden jullie me aan voor zo'n kleiner project? Hebben jullie goede tutorials,... enz.

`SeriOUs

Legacy Member
benny zei:
probeer eens drupal als cms:), heel flexibel als ge iets van php en htm kent...
En hoe zit het dan met galleries enzo. Kan je die ook gemakkelijk aanpassen? En is de backend niet te moeilijk voor de gebruikers? Want bij CMS'en heb je vaak het nadeel dat het beheer te uitgebreid is.

passero

Legacy Member
Het beheer van een drupal site valt heel goed mee. De admin is in de lijn van het gewone gebruik...

Wist je dat premier.be trouwens ook een drupal site was :P

demon326

Legacy Member
`SeriOUs zei:
En hoe zit het dan met galleries enzo. Kan je die ook gemakkelijk aanpassen? En is de backend niet te moeilijk voor de gebruikers? Want bij CMS'en heb je vaak het nadeel dat het beheer te uitgebreid is.

De admin interface is puur tekst based.. en dus heel simpel om uwen weg te vinden.

Ivm gallery:
met de volgende modules kunt ge wel wat maken:

cck,viewes(cck+views zijn de must have modules),image cache(voor presets te gebruiken)...

hier een demo:
http://www.opensourcecms.com/index.php?option=com_content&task=view&id=132


passero zei:
Wist je dat premier.be trouwens ook een drupal site was :P
mm had ik geen idee van ;)

passero

Legacy Member
ge hebt nog de image, image gallery, upload, node image,... allemaal modules die u helpen met de gallery.
Persoonlijk vind ik node image een vree handige module :)

`SeriOUs

Legacy Member
0n3Liner zei:
gebruik wordpress, staat op in 20minuten
Het gaat mij niet hoe snel zoiets opstaat, het gaat hoe flexibel het systeem is. Ik moet mijn eigen javascripts er in kunnen verwerken, mijn eigen design, een guestbook, gallery, linkpagina & blog enz.

passero

Legacy Member
drupal is enorm flexibel en biedt eigenlijk alles wat je nodig hebt

`SeriOUs

Legacy Member
passero zei:
drupal is enorm flexibel en biedt eigenlijk alles wat je nodig hebt
Ben bezig met Drupal eens door te nemen, en ziet er wel veelbelovend uit voor een groter project. Voor het kleiner project lijkt het me nog iets te uitgebreid, en ga ik meer werk steken in Drupal aan te passen qua content & layout, dan dat ik zelf snel wat php zou scripten.
Erg bedankt allemaal :)

frenzal

Legacy Member
als je zelf wil coden en snel aan de slag zweer ik zelf bij CodeIgniter ge zijt er rap mee weg en hebt nog veel vrijheid

0n3Liner

Legacy Member
drupal is een lichte hel als je het mij vraagt...
wordpress kan je dat ook allemaal in :)

killgore

Legacy Member
wat is er mis met drupal volgens jou oneliner, kheb zelf ook men bemerkingen hoor, ma een ware hel noemen, dnno.

Tyfius

Legacy Member
Ik vind persoonlijk Drupal veel beter werken dan Wordpress. Elk heeft zijn voor- en nadelen, maar als we puur naar modulariteit en CMS kwaliteiten gaan kijken, dan staat Drupal toch mijlen verder...

passero

Legacy Member
`SeriOUs zei:
Ben bezig met Drupal eens door te nemen, en ziet er wel veelbelovend uit voor een groter project. Voor het kleiner project lijkt het me nog iets te uitgebreid, en ga ik meer werk steken in Drupal aan te passen qua content & layout, dan dat ik zelf snel wat php zou scripten.
Erg bedankt allemaal :)

Heb je al veel ervaring met websites bouwen? Op het eerste zicht lijkt het soms mss minder werk maar je zal altijd op bepaalde zaken botsen die toch serieus veel tijd in beslag nemen hoor.

Drupal heeft alles al voorgedaan. De community zorgt ervoor dat de meeste modules relatief bugvrij zijn, terwijl als jij van scratch begint, zeker een aantal bugs over het hoofd zal zien.
Drupal heeft ook themes beschikbaar. Er zal zeker een theme zijn dat qua structuur overeenkomt met wat jij zou willen en dan is het gewoon kwestie van de images aan te passen, css aan te passen en je hebt je eigen stijl.

Een site opzetten in drupal duurt bij mij ongeveer een uurtje. Dan heb ik een werkende blog, gastenboek, image library, zoekfunctie, userbeheer met rechten, deftige layout.
Het fijntunen duurt dan wel nog wat langer afhankelijk van de noden van de gebruiker maar op een uur kan je wel al een mooi deel tonen.

Hetgeen jij nodig hebt is niet zo speciaal en zijn redelijk standaard features van drupal. Ik denk niet dat het zware configuratie vergt

killgore

Legacy Member
en drupal is gemaakt door een vlaming!

't is maar dat ge het weet :unsure:.

passero

Legacy Member
killgore zei:
en drupal is gemaakt door een vlaming!

't is maar dat ge het weet :unsure:.

Ja en eigenlijk wel erg dat het eerst in Amerika serieus gebruikt wordt en pas de laatste jaren een beetje boven komt in vlaanderen...

`SeriOUs

Legacy Member
passero zei:
Heb je al veel ervaring met websites bouwen? Op het eerste zicht lijkt het soms mss minder werk maar je zal altijd op bepaalde zaken botsen die toch serieus veel tijd in beslag nemen hoor.

Drupal heeft alles al voorgedaan. De community zorgt ervoor dat de meeste modules relatief bugvrij zijn, terwijl als jij van scratch begint, zeker een aantal bugs over het hoofd zal zien.
Drupal heeft ook themes beschikbaar. Er zal zeker een theme zijn dat qua structuur overeenkomt met wat jij zou willen en dan is het gewoon kwestie van de images aan te passen, css aan te passen en je hebt je eigen stijl.

Een site opzetten in drupal duurt bij mij ongeveer een uurtje. Dan heb ik een werkende blog, gastenboek, image library, zoekfunctie, userbeheer met rechten, deftige layout.
Het fijntunen duurt dan wel nog wat langer afhankelijk van de noden van de gebruiker maar op een uur kan je wel al een mooi deel tonen.

Hetgeen jij nodig hebt is niet zo speciaal en zijn redelijk standaard features van drupal. Ik denk niet dat het zware configuratie vergt
Ja, ik heb ervaring met websites. (xhtml, css, asp, jsp, php, javascript,...)
Maar veel coden doe ik gewoon niet graag (en ben er ook niet echt goed in), en al zeker niet het toch wel rommelige php... en zoals je zegt: als je zelf iets maakt, ben je er nooit zeker van of iets volledig bugvrij gaat zijn. Er gaat meestal veel tijd in debugging steken.
Maar om even te verduidelijken. Ik ben momenteel dus bezig met 2 websites voor een project. Ik zal dus NIET de gebruiker van de websites zijn.

1tje is een portfolio, redelijk straightforward:
  • blogpagina
  • gallery (img's en kleine flv's... liefst met een tof javascriptje voor mouseover dingen)
  • linkspagina opgedeeld in verschillende categorieën
  • enkele meer statische paginas, maar die toch upgedate kunnen worden
Heel erg simpel om zoiets zelf in elkaar te steken eigenlijk.

De andere is eerder een community over een kunstproject, met veel meer user-interactie. Daarvoor zou ik dan mss best Drupal gebruiken.
  • gastenboek
  • nieuws: op 1 pagina zou daar het nieuws van de moderator, alsook andere gebruikers gepost moeten worden. Weliswaar gescheiden, langs elkaar. Met de mogelijkheid tot ook het posten van imgs, en het geven van comments(Zou dat volledig mogelijk zijn met Drupal, of zijn er daar toch al grote aanpassingen voor nodig?)
  • mogelijkheid tot discussies
  • ...
Ook heb ik voor het gebruik van drupal schrik dat het wat te veel wordt voor de eindgebruiker. Niet dat ze een complete leek op internet-vlak is, maar heb zelf de admin van drupal doorgenomen. Voor iemand die nog nooit een site heeft geadministered komt het wel moeilijk over.

passero

Legacy Member
Met drupal kan je zelf ook de menu's samenstellen. Op die manier kan je een veel eenvoudiger menu beschikbaar stellen voor de gebruikers dan wat drupal standaard biedt. Dit is iets wat ik voor mezelf ook altijd doe. Is heel gemakellijk te doen, standaard feature van drupal :)

Wat betreft je nieuws, is perfect mogelijk. Met de rechten en rollen kan je perfect aanduiden wie moderator is, wie wat mag, wie images mag posten, aan welk type images mag hangen,...

Drupal heeft ook een standaard forum module maar die is niet zo fancy als een phpbb bijvoorbeeld maar doet wel zijn werk zoals het hoort.

killgore

Legacy Member
passero zei:
Ja en eigenlijk wel erg dat het eerst in Amerika serieus gebruikt wordt en pas de laatste jaren een beetje boven komt in vlaanderen...

nuja, ik weet dat dit beetje afwijkt van topicvraag, maar heb geen tijd om op serious zijn (nogal lange :p) post te antwoorden.

Effe kort kwijt: probleem was wel dat drupal in het begin niet echt superefficiënt was, nogal slechte & veel queries.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan