Archief - Q: Spiegelreflex digitale camera

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Joeri

Legacy Member
Ik vraag me af of beeldstabilisatie in de body hetzelfde goede resultaat geeft dan beeldstabilisatie in de lens. Om dat daar die beeldstabilisatie over de gehele lens zit.

Testen hebben al uitgewezen dat het een pak minder effectief is, vooral bij tele's

En wat met ne body met beeldstabilisatie en een lens met beeldstabilisatie? Een lens met beeldstabilisatie geactiveerd op ne statief is al ne no go :)

Jaja, beeldstabilisatie het is me nogal wa :p

Gelukkig bieden de fabrikanten met ingebouwde IS geen lenzen met IS, en omgekeerd ook niet. Nothing to worry about dus ;)

SlashDotDash

Legacy Member
Catscratch zei:
Ik vraag me af of beeldstabilisatie in de body hetzelfde goede resultaat geeft dan beeldstabilisatie in de lens. Om dat daar die beeldstabilisatie over de gehele lens zit. En wat met ne body met beeldstabilisatie en een lens met beeldstabilisatie? Een lens met beeldstabilisatie geactiveerd op ne statief is al ne no go :)

Een vaak onderschat voordeel van beeldstabilisatie in de lens is dat je zoekerbeeld ook effectief gestabiliseerd kan worden, waardoor je beter je compositie kunt maken. Voor mij is dit alleen al genoeg om stabilisatie i/d lens voorkeur te geven. Op 400mm is VR of IS echt een droom in 't gebruik.

Catscratch

Legacy Member
Joeri G. zei:
Testen hebben al uitgewezen dat het een pak minder effectief is, vooral bij tele's

Zeker? Als ge, zoals Thierry hieronder zegt, een 400mm lens hebt met IS of VR dan hebde toch een lange focale lengte om uw stabilisatie over te verspreiden. Let wel op ... bij stabilisatie denk ik aan het glaselement dat in water ligt. Heel simplistische gedachte, weet eigenlijk niet hoe het achter de schermen echt werkt.

Nikon ook; als ze een lens uitbrengen met relatief korte focale lengte zetten ze er geen stabilisatie op. Op geen enkele groothoek, en mijn ex 17-55 en m'n 24-70 hebben beiden geen stabilisatie.

Ik heb verschillende telelenzen met VR. En ik win toch ongeveer 2 stops uit de losse hand met die lenzen.

Ma we zijn hier weer ferm aan't afdwalen :)

Joeri

Legacy Member
Catscratch zei:
Zeker? Als ge, zoals Thierry hieronder zegt, een 400mm lens hebt met IS of VR dan hebde toch een lange focale lengte om uw stabilisatie over te verspreiden. Let wel op ... bij stabilisatie denk ik aan het glaselement dat in water ligt. Heel simplistische gedachte, weet eigenlijk niet hoe het achter de schermen echt werkt.

Nikon ook; als ze een lens uitbrengen met relatief korte focale lengte zetten ze er geen stabilisatie op. Op geen enkele groothoek, en mijn ex 17-55 en m'n 24-70 hebben beiden geen stabilisatie.

Ik heb verschillende telelenzen met VR. En ik win toch ongeveer 2 stops uit de losse hand met die lenzen.

Ma we zijn hier weer ferm aan't afdwalen :)

Ik bedoel in-body = minder effectief, was misschien niet zo duidelijk verwoord. Voor veel lange telelenzen is die ingebouwde IS in de body gewoon niet krachtig genoeg.

Over de exacte werking van alle technieken vertelt de Wikipedia pagina (http://en.wikipedia.org/wiki/Image_stabilization) ook genoeg.

Catscratch

Legacy Member
Cava dan had ik mislezen :)

Ik heb zelf de 200-400 F4 VR van Nikon en die lens weegt idd zo zwaar dat ne beeldstabilisator daar weinig mee gaat helpen. Ik kan mij ook nie inbeelden da'k ooit met die lens uit de losse hand heb geschoten.

MilM

Legacy Member
|nfected zei:
Matti waarom geen sony A300, kunt ge ook 2de hands mooie lenzen en flitsers voor vinden

Hier een mooie actie: http://www.fotokonijnenberg.be/product/1321813/sony_dslr-a300___18-70mm___55-200mm.html

Mja, ik heb Sony nog niet echt bekeken.
Het is inderdaad een goedkope body en voor minder dan 200 euro extra hebt ge er twee lenzen bij.

Maar Canon en Nikon zijn lijk wel meer gevestigde waarden binnen SLR.
De specifications zien er ook iets minder goed uit als bv een EOS 450D, buiten die ISO3200, maar dan lees ik op dpreview (wel de A350) als kritiek dat de prestaties boven ISO 400 niet zo goed zijn. Dus ik weet niet of je die ISO3200 dan echt als pluspunt kunt beschouwen.

Beeldstabilisatie zit ook in het toestel zelf en niet in die lenzen (alhoewel die twee kitlenzen samen van Sony supergoedkoop zijn :s)
Ook het aantal beelden per seconde ligt lager.

De A350 staat op dpreview (http://www.dpreview.com/reviews/default.asp?view=rating) als “recommended”, terwijl de andere vernoemde modellen (van Canon/Nikon) “Hoghly Recommended” zijn.
Over het verschil in lenzen tussen de drie merken ken ik niets :p

Iemand die meer weet over Sony tov Canon/Nikon?

Catscratch

Legacy Member
Ik zou bij Canon of Nikon blijven, omwille van:

MilM zei:
Maar Canon en Nikon zijn lijk wel meer gevestigde waarden binnen SLR.

Langs den andere kant is Sony dan weer vaste huisleverancier van Nikon als het om hun sensors gaat ...

dendaak

Legacy Member
Hallo, ik ben van plan dit toestel te kopen:
http://www.digicamshop.be/product/35413/nikon-d40-kit-dx-18-55mm-zwart.html#specificaties

Iemand die hier negatieve commentaar over heeft?
(Ik heb deze nodig voor mijn studierichting)
Zelf ken ik helaas zo goed als niets van fotografie, daarom dat ik hier om hulp kom vragen.

DIGITAAL FOTOTOESTEL
Omdat elke Deviner in staat moet zijn om eigen beeldmateriaal aan te maken, heb je een digitaal fototoestel nodig. Dit toestel mag ook 2e hands zijn, maar moet minimaal voldoen aan volgende specificaties. Laat je hiervoor goed adviseren in je vertrouwde fotozaak.
Diafragma en sluitertijd apart en eenvoudig instelbaar. Let op: kleine compactcamera's zijn vaak moeilijker in te stellen wat het diafragma en de sluitertijd betreft. Daarom zijn ze _niet_ geschikt voor de opleiding.
Bij voorkeur manuele focus kunnen instellen.

syndrom

Legacy Member
spaar even door voor een beter model. imo

De d40 is namelijk al een ouder (maar eigenlijk nog steeds degelijk) model.

Zeker ook eens modellen in je hand nemen en kijken hoe ze in je hand liggen.

Skyscraper

Legacy Member

dendaak

Legacy Member
Niet dat ik jullie niet geloof, dat de D40 niet goed is, maar dit had de school geschreven:

RICHTPRIJS: 300 euro

EEN AANTAL MODELLEN voorgesteld door school:
NIKON P5100richtprijs: €277
PANASONIC DMC-FZ8richtprijs: €260
CANON POWERSHOT S5ISrichtprijs: €323
CANON G9richtprijs: €399
NIKON D40 + 18-55 LENSrichtprijs: €350

Meer op: http://www.devine.be/praktisch
Voorgoede reviews van veel fototoestellen wijs ik je graag door naar http://www.dpreview.com.


Ik ken er niets van, en ik studeer géén fotografie dus imo moet die voor mij D40 wel volstaan niet?
Als ik de keuze zou maken tussen de toestellen van bovenstaande lijst, welke is dan het beste?

Nog een kleine vraag, is een D40 met een D60 zo'n groot verschil?

Met vriendelijke groet.

Catscratch

Legacy Member
Met de D60 hebde meer keuzes als ge een extra lens gaat kopen. Voor de rest zal ne D60 op verschillende punten nog wel beter zijn, maar daar ben ik nie van op de hoogte uit het hoofd.

dendaak

Legacy Member
Maar volgens u lijkt voor wat ik het nodig heb de D40 of D60 geen slechte keuze?

Catscratch

Legacy Member
Als ge nog niet veel van fotografie kent, en ge wilt een DSLR dan is een D40 of een D60 zeker ok.

De enigste drawback waar ge last van kunt hebben, is dat de D40 geen lensmotor heeft. Dit wil zeggen als ge ooit later een extra lens gaat kopen, dat ge moet kijken naar een lens waar zelf een scherpstelmotor in zit (AF-S).

Zo heb ik een spotgoedkoop lenske in mijn bezit ... Nikkor AF 50mm F1.8. Da's een kleine prime lens (= geen zoom lens), en daar zit geen lensmotor in. Zet die lens op de D40 en ge kunt enkel manueel scherpstellen.

Of ge dan voor de D40 of ne D60 gaat ... ligt volledig aan u. De andere verschillen gade weinig voelen als beginnend fotograaf denk ik. :)

dendaak

Legacy Member
Ik denk D40 te gaan wegens dat ik nog anders dure spullen moet aankopen voor mijn studierichting. (laptop printer, kot,...)


NIKON D40 + 18-55 LENS lijkt mij in orde.
Kleine zeer amateuristische vraag,
als ik er leer mee werken kan ik er dan zo'n foto's uitkrijgen?
http://joeri.dommel.be/battle/2.jpg

En als laatste, mijn ouders vertrekken binnen enkele dagen op reis naar portugal, moeten zij echt iets speciaals leren aan dat toestel als ze gewoon vakantie foto's wensen?

Met vriendelijke groeten,

Ward

Catscratch

Legacy Member
wardkennes zei:
Kleine zeer amateuristische vraag,
als ik er leer mee werken kan ik er dan zo'n foto's uitkrijgen?
http://joeri.dommel.be/battle/2.jpg

Nabewerking is een kunst op zijn eigen. :)

Een D40 zal wel een 'alles automatisch' modus hebben, of desnoods zette em op de P modus. Dan regelt de camera zelf zijn diafragma en sluitertijd.

dendaak

Legacy Member
Dus zo'n foto is gewoon bewerkt met photoshop, welk zijn dat wel leuke effecten die je uit zo'n camera kan krijgen? (Overlaatst zag ik hier zo'n druppende kraan met die bolletjes die er zo bleven aan "parelen". Is dat ook bewerking?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan