Archief - Q: Spiegelreflex digitale camera

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Skyscraper

Legacy Member
Die foto is niet alleen photoshop ze.. ten eerste zijn dat al meerdere fotos in 1 denk ik. Een hdr dus. En wss ook wel 'n filter.

Catscratch

Legacy Member
Berter zei:
Die foto is niet alleen photoshop ze.. ten eerste zijn dat al meerdere fotos in 1 denk ik. Een hdr dus. En wss ook wel 'n filter.

HDR is nabewerking, want er is gene enkele (digitale) camera die zo'n dynamische range heeft. HDR is nog wel iets waar 'k eens mee zou moeten beginnen experimenteren. :)

wardkennes zei:
Dus zo'n foto is gewoon bewerkt met photoshop, welk zijn dat wel leuke effecten die je uit zo'n camera kan krijgen? (Overlaatst zag ik hier zo'n druppende kraan met die bolletjes die er zo bleven aan "parelen". Is dat ook bewerking?

Zo'n foto's zijn op statief, hoge sluitertijd met of zonder flitser etc :)
Zo'n foto's zijn geen foto's die ge "ffkes snel" gaat nemen.

Joeri

Legacy Member
De maker van die foto heeft hier al dikwijls uitgelegd dat hij vooral met gradual ND filters werkt, en dus geen HDR.

Skyscraper

Legacy Member
Catscratch zei:
HDR is nabewerking, want er is gene enkele (digitale) camera die zo'n dynamische range heeft. HDR is nog wel iets waar 'k eens mee zou moeten beginnen experimenteren. :)



Zo'n foto's zijn op statief, hoge sluitertijd met of zonder flitser etc :)
Zo'n foto's zijn geen foto's die ge "ffkes snel" gaat nemen.

Ik vind hdr ook wel 'voor'bewerking.. ge moet toch fotos met verschillende sluitertijden nemen etc.. tenzij ge ene RAW gebruikt mja.

wouter_dc

Legacy Member
Nogmaals, meerdere foto's en die onder- en overbelichten gaat beter zijn dan met 1 RAW te werken.
in RAW kan je ook niet oneindig exposure aanpassen etc. Je gaat nog steeds kwaliteitsverlies hebben. 1.5 tot 1 stop kun je wel makkelijk in RAW overbruggen.
Maar, in mijn geval, ik gebruik altijd 5 tot 7 verschillende belichtingen voor mijn HDR-foto's... Dat zie ik je niet snel doen met uw raw-file

Catscratch

Legacy Member
Ik heb ooit gezegd dat ge tot +1 en -1 kunt gaan met RAW zonder kwaliteitsverlies te hebben. Allez da beweert Canon en Nikon en da's ideaal als ge nadien ziet op uwe foto dat ge met uw belichting ff de mist zijt ingegaan.

Voor HDR zou ik het toch ook via de camera doen ... der is niets beter dan dat ge het vanaf de bron goed doet.

In welke stappen neemt ge dan uw foto's Wouter?

Catscratch

Legacy Member
Joeri G. zei:
De maker van die foto heeft hier al dikwijls uitgelegd dat hij vooral met gradual ND filters werkt, en dus geen HDR.

Wat gaat ge met zo'n filter doen? Uw 'licht' van uwe foto dempen om zodoende zoveel mogelijk in het dynamisch bereik van uwe camera te krijgen?

Maar dan gaat uwe voorgrond toch nog donkerder worden?

Catscratch

Legacy Member
+/- 30 EUR ... 'k heb juist gebeld ;)
'k ga subiet eens bij konijnenberg kijken ... 'k werk toch in Turnhout ^^

MilM

Legacy Member
De Fujifilm FinePix S8000fd is uitgerust met een Super CCD met 8,3 miljoen effectieve pixels. Deze FinePix camera biedt 18x optisch zoomen (27-486 mm equivalent met een 35 mm camera) en heeft ook de CCD-shift beeldstabilisatie die bewegingsonscherpte corrigeert. De lichtgevoeligheid gaat tot ISO 6400, weliswaar bij een lagere resolutie. Ook de Gezichtsdetectie-functie is aanwezig en kan tot tien gezichten op één foto optimaliseren. De FinePix S8000fd heeft een intern geheugen van 58 MB en een dubbele sleuf voor xD-Picture Card en SD/SDHC geheugenkaarten. Het 2,5-inch LCD-scherm heeft 230.000 pixels. De Fujifilm FinePix S8000fd heeft een prijskaartje van € 419.

Ik veronderstel dat dat bereik ongeveer overeenkomt met 300mm bij EF (300*1,6 = 480).

Iemand die kan inschatten hoe groot dan het verschil is met een 450D + Canon EF 70-300mm F 4-5.6 IS USM voor wildlife en voor bezienswaardigheden (hiermee bedoel ik stilstaande objecten in de verte, bv mocht je het vrijheidsbeeld willen trekken) ?

MilM

Legacy Member
De 450D bij mediamarket (oost akker) gaan halen met de twee kitlenzen (18-55 IS en 55-250 IS)

Is redelijk dichtbij (goed voor mocht er iets aan zijn en ik hem binnen moet doen)
+ geen enkele winkel gevonden die goedkoper was
+ ze hadden hem direct op stock (wat bij vele winkels zo niet is als je de 55-250 IS lens erbij neemt).

Nu kan ik beginnen testen ze :p

|nfected

Legacy Member
Alé goeie koop, wildlife like in Tanzania :) En foto's posten he

SlashDotDash

Legacy Member
Joeri G. zei:
De maker van die foto heeft hier al dikwijls uitgelegd dat hij vooral met gradual ND filters werkt, en dus geen HDR.

Misschien nog even zeggen dat het nadeel van de grad ND filters is dat ze niet echt werken op grillige horizons. Je kunt ook gewoon een foto belichten op lucht en een foto belichten op voorgrond en dan in photoshop samenvoegen, zo heb je iets meer flexibiliteit.

Zonder afbreuk te doen aan de foto's die gemaakt zijn met dergelijke filters uiteraard.

dendaak

Legacy Member
Welke is de beste volgens de 9livers?
Canon EOS 400D Serie
Nikon D60 Serie

Mvg

DieselPower

Legacy Member
Ik zou zeggen Canon, hands down, maar ik ben zo biased als wat :')

SlashDotDash

Legacy Member
wardkennes zei:
Welke is de beste volgens de 9livers?
Canon EOS 400D Serie
Nikon D60 Serie

Mvg

Die vraag is niet echt relevant. Koop gewoon het merk dat je het meest aanstaat. Je investeert in of Nikon of Canon, want vanaf je een aantal lenzen hebt zit je +/- vast.

Canon is marktleider, heeft een kleine voorsprong op vlak van beeldkwaliteit en heeft een mooie budget-reeks van lenzen voor serieuze amateurs, iets wat bij Nikon mankeert.

Nikon heeft dan weer het beste flitssysteem en de beste groothoeklenzen, maar de lenzen zijn gewoonlijk iets duurder dan de canon variant. Ook het gamma aan lichtsterke lenzen met een vast brandpunt moet qua het aanbod afleggen t.o.v. Canon.

Geef 2 professionele fotografen een D60 en een 400D, en ze zullen beiden prachtfoto's afleveren. Geef dezelfde camera's aan beginners en ook daar zal het resultaat navenant zijn.

PS: Ik gebruik Nikon, het had evengoed Canon kunnen zijn, maar Nikon sprak me meer aan (Canon heeft een erg Amerikaanse uitstraling, en is een echt marketingmonster, Nikon heeft een meer wetenschappelijke achtergrond). Uiteindelijk zijn het je foto's die tellen, niet het logo op je camera. En ik ben niet biased :p

tekn0w!z

Legacy Member
Ik ben gisteren mijne 450D + 18-55 IS gaan halen. Heb zowel de Nikon D40 als de D60 in mn handen gehad, en kvond toch dat die 450D nog steeds beter in de hand lag. Qua stevigheid verschillen ze ook niets imo.

Ferm tevreden van mijn 450D, nog vollop aan't experimenteren :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan