Archief - Q: Spiegelreflex digitale camera

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

eniac

Legacy Member
MilM zei:
Ook lees ik dat de K10 maar goed scoort in RAW formaat en niet in JPG.

Dat is het grootste nadeel van de K10D. 1 waar ik me eigenlijk al lang over heb kunnen zetten, want mits enkele settings te veranderen is het al heel wat beter + je ziet het maar op 100%. Zelfs geprint op A3 is het geen probleem.

Nu, ik heb gisteren van firmware 1.0 naar 1.3 geupdate en mij lijkt dat de JPEG's er beter uitzien.

In elk geval, je bent goed bezig om je eigen besluit te vormen. Om het even wat je kiest, het zal de juiste keuze voor jou zijn.

MilM

Legacy Member
Ik heb al gekozen hoor :-)

Ik ben gegaan voor volgende kit: Canon EOS 450D + 18-55 IS + 55-250 IS
Lenzen zijn redelijk goed voor hun prijs (alhoewel niet vegrelijkbaar met de duurdere lenzen natuurlijk)

Bouwkwaliteit van Canon is pas goed vanaf de 40D.
Alle goedkopere versies zijn nogal "plastiekerig"
Dus das mss het grootste nadeel, dat het een 'lichte' body is.

Toen ik uitkijk voor een camera was de cash back van Canon juist 12 dagen over.
Anders was ik voor de 40D geweest die toen met cash back op body / lens snel 200 euro goedkoper uitkwam dan nu.

De reden waarom ik voor Canon ben gegaan was ook niet zo enorm gefundeerd hoor.
Ik beperkte mij tot Canon/Nikon omwille van het aanbod aan lenzen etc.
Ik ben namelijk van plan om op termijn toch verschillende lenzen bij te kopen.

De twee argumenten waarom ik liever een 40D had ipv een 450D (maar niet gekocht heb omdat ik het als instap te duur vond na de cash back):
-) bouwkwaliteit: stevigheid/gewicht/stofbestendig/waterbestendig (is mss het grootste nadeel bij de consumer reeks van Canon)
-) beelden/seconde (vind ik toch 'in bepaalde mate' belangrijk)

Met de bouwkwaliteit heb ik wienig last, omdat ik nooit beter gewoon geweest ben. Ik kan mij wel voorstellen dat wanneer je zo een stevige body gebruikt voor een paar dagen, dat de terugkeer naar een plastiekerige body een domper is.

Bij de echt dure modellen heb je natuurlijk zeer veel verschil (ivg met een goedkopere body).
Denk maar aan het verschil in ruis op ISO3200 etc

Maar ik denk dat in het begin de beperkende factor vooral de lenzen zullen zijn en niet de Body.

eniac

Legacy Member
MilM zei:
Maar ik denk dat in het begin de beperkende factor vooral de lenzen zullen zijn en niet de Body.

In het begin zal jijzelf de beperkende factor zijn :p

edit: veel plezier ermee!

dendaak

Legacy Member
Ik heb vandaag ook mijn D60 gekocht. Nu beginnen leren hoe heel de zaak werkt.
Zoals de Catscratch zei, op auto foto's trekken is easy, maar de rest moet je echt wel leren. (Mijn eerste fotokes (stuk of 20) waren dus auto).

Nu zal het moeilijke volgen... lezen & leren.

white-hat

Legacy Member
er is niks mis met op auto-mode fotograferen,

toen ik pas men d80 had nam ik de meeste opnames op auto,dan is het een kwestie dan de goeie exemplaren eruit te halen(los van compositie etc)en de EXIF goed bekijken.

Als je compleet nieuw bent en direct manueel gaat fotograferen,ga je 30 opnames maken vooraleer er u eentje aanstaat.

het is wel een feit dat je op manuele stand mooiere opnamen gaat maken.

ik deed het als volgt:
neem een statische foto op auto-mode,staat die u aan,probeer dan hetzelfde of beter resultaat te bekomen op manuele mode.als het u in 3-4 shots niet lukt,blijven proberen,zo ga je al vlug u camera leren kennen en snel leren wijzigingen aanbrengen aan de camera-instellingen.want niet elke onderwerp laat immers op zich wachten.

SlashDotDash

Legacy Member
Ge moet ook niet per sé op volledig manual willen werken hé. Ik fotografeer al 4 jaar en doe het zelden. Met diafragmavoorkeuze en belichtingscorrectie kun je ook alles instellen wanneer je wil. Volledig manual is imho niet flexibel genoeg bij situaties waar het licht snel verandert.

Catscratch

Legacy Member
white-hat zei:
er is niks mis met op auto-mode fotograferen

Als ik ne keer een pretparkske doe en ik fotografeer geen speciale dinges of ik wil geen speciaal effect bereiken zet ik em gewoon op P hoor.

Ge zou er van verschieten hoeveel gerenomeerde huwelijkfotografen in de P stand schieten.

*P stand: Nikon's half automatische stand ... sluitertijd, diafragma worden voor u gekozen. ISO en flitsen moogde zelf bepalen.

lapino

Legacy Member
Heb zonet een trouw-shoot achter de rug en ik heb ook wel wat foto's in P-stand genomen met mijn 40D. Niks om beschaamd over te zijn, de metering van de nieuwe DSLRs zijn echt ZO goed dat ik het manueel niet altijd per sé beter kan. Op A of S fotograferen doe je in specifieke situaties (bijv groepsfoto's waarbij je diafragma van véél groter belang is en je daar dus manuele controle over wil).

Catscratch

Legacy Member
ThierryM zei:
Ge moet ook niet per sé op volledig manual willen werken hé. Ik fotografeer al 4 jaar en doe het zelden. Met diafragmavoorkeuze en belichtingscorrectie kun je ook alles instellen wanneer je wil. Volledig manual is imho niet flexibel genoeg bij situaties waar het licht snel verandert.

Manueel is handig als ge met grijskaarten en spotmeting gaat werken voornamelijk.

Klopt het dat de xxxD reeks van Canon nog altijd geen spotmeting hebben?

eniac

Legacy Member
Denk dat de 450D dat wel heeft. Viel er redelijk van achterover toen ik hoorde dat ze dat tot dan toe niet hadden. Is iets wat ik toch al wel eens durf gebruiken.

Met P-mode is inderdaad niets mis, had het eerder over het gewoon niet weten hoe de camera anders te bedienen dan point-n-clicken in P of auto mode.

Joeri

Legacy Member
Gromme zei:
Hoe kan je weten wanneer er Cashback acties van Canon zijn?

Is meestal 2 keer per jaar, normaal gezien ergens rond de soldenperiode (iets ervoor dikwijls), en meestal de voorbode van nieuwe releases.

Mr. Humphries

Legacy Member
MilM zei:
De D40 is zeker niet het onderste model van Canon. (1000D,400D,450D).
Is qua bouw ook professioneler dan die 1000D of xxxD modellen.

Ik lees in onderstaande post ook bv dat de AF juist beter zou zijn op de Canon.

Miss dat je verkeerd hebt gelezen, maar ik heb het in mijn post niet over een Canon gehad. De D40 is trouwens een Nikon :).

MilM

Legacy Member
Mr. Humphries zei:
Miss dat je verkeerd hebt gelezen, maar ik heb het in mijn post niet over een Canon gehad. De D40 is trouwens een Nikon :).

Ik zie nu dat ik in mijn post D40 in plaats van 40D gezegd heb ... :$ (niet de eerste keer dat ik ze door elkaar haal :p)

tetty

Legacy Member
Ik ben ook wat aan het rondkijken voor een instap-DSLR model.

Vandaag naar de makro geweest om daar eens de modellen in mijn handen te nemen. Wat mij meteen opviel is hoe klein die zijn. Ik had ze groter verwacht. Eens ik ze in mijn handen had voelde eigenlijk maar 1 model heel goed aan. Dat was de D80. Maar deze is helaas een beetje te duur voor men budget. Dan maar D60 en 450D geprobeerd. En wat mij opviel was dat de D60, ookal was die kleiner, beter in de hand lag dan de 450D. Ik vond de positie van de knoppen beter geordend. En zeker de belangrijkste knop dan.

Wat mij dan weer wel naar de 450D zou doen neigen is het HUGE scherm dat deze camera bezit. De kitlenzen van beide merken voelden zo cheap aan vondek. Behalve die van de D80 die voelde vrij stevig aan. Maar de enige referentie die ik heb is mijn ma haar 28 jaar oude sigma. Dus mss niet echt relevant. Na de verschillende modellekes nekeer geprobeerd te hebben zal het wss toch de D60 zijn vanwege zijn prijskaartje en de betere ergonomie tegenover de 450D.

wouter_dc

Legacy Member
wat bedoel je met 'de belangrijkste knop'. Als je ontspanknop bedoelt, die staan toch over hetzelfde?

de 'kleinheid' los je makkelijk op met een extra battery grip

Huge scherm is imo geen punt dat de doorslag kan geven, omdat het een minischerm blijft, waarop je niet enkel op mag afgaan om je foto te beoordelen. Dat extra 0.1" zal echt het verschil niet maken

kitlenzen zijn cheap
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan