Archief - Q: Spiegelreflex digitale camera

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jonathan

Legacy Member
wardkennes zei:
Als ik dan toch ne nieuwe koop liever ineens ne SLR dan. :)
Morgen Nikon D60 en Canon EOS 1000D is gaan testen op de verschillen.

Tis te zien hoe je het bekijkt en welk budget je hebt natuurlijk hé. Voor de schappelijke prijs van 300 euro heb ik geopteerd voor een bridge om mee te beginnen. Later kan ik eventueel nog altijd overstappen op een SLR , maar daar ga ik dan ook wel voor één van de betere ( aka duurdere ) systemen. Voor 300 euro een SLR kopen leek me gewoon niet de beste koop , het voelt ergens niet goed :p

Rubmifer

Legacy Member
sorry als ik eventueel deze thread hijack, maar ik had ook een vraagje.

Mijn broer verkoopt zijn Eos 350D (die ik ook al veel gebruikt heb, en dus ook al genoeg ervaring heb) samen met zijn EF 70-300mm lens (deze dus voor een €500. Ik heb wel interesse, maar ben nog niet helemaal zeker.

Want tergelijkertijd ben ik ook aan het kijken voor mijn eigen camera, en mijn oog is gevallen op de 450D, die voor zo'n 600€ (de body) te vinden is. IK zou eventueel mijn broer zijn lens kunnen appart overkopen dan, maar dan geef ik al gauw 900 euro uit.

Kan iemand mij zeggen waarom ik eventueel toch de 450D boven de 350 zou verkiezen, of omgekeerd natuurlijk. :)

edit* toch om nog te vermelden: als ik de in fnac de 450D koop, heb ik nog 60 eur die op mijn lidkaart staat die ik kan gebruiken. Op de fnac site staat de body voor 650eur, maar het zou niet de eerste keer zijn dat dat niet meer klopt. Dus morgen eerst een naar de fnac bellen om te informeren naar de prijs*

eniac

Legacy Member
Joeri G. zei:
You said? Even 2 willekeurige, nederlandse, tweedehandssites erbij gehaald

Marktplaats.nl
"pentax": 979 hits
"Canon": 7053 hits (ok, trek er desnoods een 1000 af van printers die hier niet relevant zijn)
"Nikon": 2930 hits

Fotoapparatuur.nl
"pentax": 55 hits
"Canon": 468 hits
"Nikon": 437 hits

Nu weet ik niet zoveel van Canon en Nikon dSLR's, maar is het bij die merken ook zo dat zowat alle lenzen ooit gemaakt voor om het even welke Canon of Nikon op de nieuwste toestellen passen?
Zowat elke Pentax-lens gemaakt sinds ergens de jaren '70 is compatibel met de allernieuwste dSLR's. Kan je mooie lensjes voor een lage prijs opleveren als je wat rondzoekt.

Verder denk ik dat je moet opletten met mensen enkel richting Canon of Nikon te sturen. Indien je grote ambitities hebt, dan kan je inderdaad niet anders. Als je ambities niet verder reiken dan mooiere vakantie- en familiefoto's dan wat een compact je kan bieden, en zelfs wat kunstigs wil doen, kijk dan gerust rond.

Ikzelf heb een K10D. Kitlens voorlopig als enige, maar binnenkort komt daar de 50-200 bij (ben die nu aan het testen, samen met de 10-17 fisheye). De K10D is op zich een zeer capabele body die veel biedt als ik het vergelijk met zijn concurrenten (prijsgewijs dan). En de lenzen? Die zijn heus goed als je niet professioneel gaat. Ze richten zich op wie ze moeten richten imho, en dat is de gewone consument die wat bewuster wordt van het feit dat SLR's betaalbaar worden en veel hogere kwaliteit bieden.

eniac

Legacy Member
Hangt van de lens af natuurlijk. Neemt niet weg dat je er sowieso mooie dingen mee kan doen.

M'n belangrijkste punt is eigenlijk dat, als je niet pro gaat (wat voor een serieus pak mensen geldt), je weinig redenen hebt om weg te blijven van bijvoorbeeld Pentax.

Matt.

Legacy Member
Mja, 'k denk da ge nog zou verschieten van hoeveel mensen fotografie een uit de hand gelopen hobby is. :p Nuja, dat terzijde.

Natuurlijk zijn er hopen mensen die idd gewoon wat mooiere foto's willen maken, maar 'k denk dat ge niet mis doet door bij Canon of Nikon te beginnen. Als ge dan verder wilt, moet ge niet allemaal nieuw materiaal kopen. Als ge niet professioneler gaat, than so be it. Ge hebt uw geld niet weggesmeten he ofzo. :)
Natuurlijk hebt ge dan ook geen probleem als ge een Pentax, Sony, Olympus, ... maar you get the point veronderstel ik. :)

Joeri

Legacy Member
eniac zei:
Nu weet ik niet zoveel van Canon en Nikon dSLR's, maar is het bij die merken ook zo dat zowat alle lenzen ooit gemaakt voor om het even welke Canon of Nikon op de nieuwste toestellen passen?
Zowat elke Pentax-lens gemaakt sinds ergens de jaren '70 is compatibel met de allernieuwste dSLR's. Kan je mooie lensjes voor een lage prijs opleveren als je wat rondzoekt.

Bij Nikon wel, Canon heeft ergens begin jaren '90 een nieuwe mount geïntroduceerd (EF, ervoor waren het FD lenzen)

Voor de rest, zie wat Matthi zegt. Als je niet professioneel gaat kunnen die andere merken zeker volstaan, maar ik vind het in de eerste plaats dom dat je iets koopt waarmee je je mogelijkheden naar de toekomst beperkt zonder zware investeringen. Je kan nu wel zeggen van 'ik ga toch nooit in zo'n situaties terecht komen', maar je verschiet er soms van hoe vlug die situaties zich voordoen.
Ik ben zelf een 3-tal jaar met fotografie bezig, wat niet zo overdreven lang is uiteindelijk, en ik had nooit en heb nog steeds niet de ambitie dit te doen om mijn boterham te verdienen. Maar toch heb ik op die 3 jaar al voldoende situaties gehad die op het randje van professioneel zaten, en vanaf er geld of andere beloningen mee gemoeid zijn vind ik dat je geen compromissen moet stellen qua materiaal, maar gewoon voor materiaal gaan dat je voor 200% kan vertrouwen.
Als je wat rondkijkt en moeite doet kan fotografie tijdens juli en augustus een vakantiejob onnodig maken, nadeel is dan wel dat je de investeringen qua materiaal dan al gedaan moet hebben.

eniac

Legacy Member
Joeri G. zei:
maar ik vind het in de eerste plaats dom dat je iets koopt waarmee je je mogelijkheden naar de toekomst beperkt zonder zware investeringen. Je kan nu wel zeggen van 'ik ga toch nooit in zo'n situaties terecht komen', maar je verschiet er soms van hoe vlug die situaties zich voordoen.

Zo vlug doen die situaties zich alleszins niet voor. Wees realistisch, de doelgroep waar we het hier over hebben is de doelgroep die normaal een dikke zoomcamera koopt met fixed lens en hun dSLR dan ook liefst zo gebruiken.

Je wil niet weten hoeveel mensen ik al ben tegengekomen (onder meer in de kennissenkring) die dan rondlopen met een dSLR en hem begot niet kunnen bedienen. In A zetten en op een knopje duwen, dat is het dan.

Persoonlijk vind ik het dom om je keuze te beperken tot Canon of Nikon, waar je meer geld kwijt ben voor minder capabele bodies, als je ambities toch niet richting pro reiken. Eens je pro gaat moet je sowieso een body gaan kopen van een paar duizend euro.

En voor zover je niet pro gaat is er echt genoeg te vinden hoor. Met de DA*-lenzen heb je bijvoorbeeld een aantal mooie f/2.8 lenzen, maar doorgaans zitten die al in een prijsklasse waar de overgrote meerderheid van de mensen nooit raakt.

En nu spreek ik wel over de "leken"-doelgroep, maar ik weet nu wel wat al die dingen betekenen, en ik kan mijn camera bedienen. En toch heb ik een Pentax gekocht. Vrij simpel hoor, de K10D is een uitstekende body, de lenzen zijn ruim voldoende voor mij, in die mate dat ik weet dat ik nooit 1000 euro voor een lens zal neerleggen.

Joeri

Legacy Member
eniac zei:
Zo vlug doen die situaties zich alleszins niet voor. Wees realistisch, de doelgroep waar we het hier over hebben is de doelgroep die normaal een dikke zoomcamera koopt met fixed lens en hun dSLR dan ook liefst zo gebruiken.

Je wil niet weten hoeveel mensen ik al ben tegengekomen (onder meer in de kennissenkring) die dan rondlopen met een dSLR en hem begot niet kunnen bedienen. In A zetten en op een knopje duwen, dat is het dan.

Ik heb het over mensen die een beetje moeite doen, en als men hier om aankoopadvies komt vragen getuigt dit al van een zeker minimum aan moeite, in plaats van gewoon in de winkel voor 'den dikste' te kiezen.
En die situaties doen zich heus wel voor. Ik ken naast mezelf voldoende mensen die zoiets het al meegemaakt hebben.


Persoonlijk vind ik het dom om je keuze te beperken tot Canon of Nikon, waar je meer geld kwijt ben voor minder capabele bodies, als je ambities toch niet richting pro reiken. Eens je pro gaat moet je sowieso een body gaan kopen van een paar duizend euro.
Minder capabele bodies!? Sta me toe: :rofl:
Dat je die body moet kopen, tuurlijk, part of the whole f*cking point, je kan gewoon die body gaan kopen. Anders moet je heel je set verkopen, met verlies uiteraard, en alles van het nieuwe merk opnieuw kopen. En je hebt de keuze of je je oude body al dan niet als backup gaat gebruiken en je kan op eigen tempo je set bepalen/upgraden.


En voor zover je niet pro gaat is er echt genoeg te vinden hoor. Met de DA*-lenzen heb je bijvoorbeeld een aantal mooie f/2.8 lenzen, maar doorgaans zitten die al in een prijsklasse waar de overgrote meerderheid van de mensen nooit raakt.
Zeg ik dan ergens iets anders?

Catscratch

Legacy Member
eniac zei:
Je wil niet weten hoeveel mensen ik al ben tegengekomen (onder meer in de kennissenkring) die dan rondlopen met een dSLR en hem begot niet kunnen bedienen. In A zetten en op een knopje duwen, dat is het dan.

Als't ne Nikon is zijn ze al vlijtig aan't experimenteren met hun diafragma ;)

eniac

Legacy Member
Joeri G. zei:
Ik heb het over mensen die een beetje moeite doen

Ik doe ook "een beetje moeite". Je kent de kunst van het overdrijven echt wel. Iedereen die "een beetje moeite doet" heeft een Canon of Nikon nodig of hij loopt zichzelf vast? En dan ben jij diegene die "rofl" zegt. Right.

En die situaties doen zich heus wel voor. Ik ken naast mezelf voldoende mensen die zoiets het al meegemaakt hebben.

Ligt misschien aan je hobby of je specifieke omgeving. Ga je nu echt beweren dat de meeste mensen doorgroeien richting lenzen van ettelijke honderden euro's?

Minder capabele bodies!? Sta me toe: :rofl:

Wat is daar nu grappig aan? Vergelijk eens de K10D met zijn concurrenten qua prijs. Let bijvoorbeeld goed op de bouwkwaliteit (weather sealing...), maar dat is niet het enige.
Begrijp me niet verkeerd: ik zeg niet dat die bodies op zich niet goed zijn, wel dat je elders voor dat geld betere bodies kan vasthebben.


Dat je die body moet kopen, tuurlijk, part of the whole f*cking point, je kan gewoon die body gaan kopen. Anders moet je heel je set verkopen, met verlies uiteraard, en alles van het nieuwe merk opnieuw kopen.

Vraag is natuurlijk wat er allemaal te verkopen valt. Ik heb een K10D gekocht en heb daar de kitlens voor en binnenkort de 50-200. Weinig geld aan kwijt (in vergelijking met). Stel dat ik binnen twee jaar beslis om er meer geld aan te beginnen uitgeven, dan kan ik op dat ogenblik nog altijd beslissen om over te stappen zonder dat ik er echt zwaar verlies op zal doen in vergelijking met een Canon of Nikon, waar een gelijkende body mij al evenveel geld zou gekost hebben als die K10D met twee lenzen. Catch my drift?

Zeg ik dan ergens iets anders?

Dus samengevat: omdat er 1% van de mensen die een dSLR kopen ooit pro gaan, moet je altijd Canon of Nikon kopen?

Sorry, niet akkoord :)

Joeri

Legacy Member
eniac zei:
Ik doe ook "een beetje moeite". Je kent de kunst van het overdrijven echt wel. Iedereen die "een beetje moeite doet" heeft een Canon of Nikon nodig of hij loopt zichzelf vast? En dan ben jij diegene die "rofl" zegt. Right.
Zie de rest van onderstaande post, dat samengevat mag je als antwoord op dit paragraafje invullen.


Ligt misschien aan je hobby of je specifieke omgeving. Ga je nu echt beweren dat de meeste mensen doorgroeien richting lenzen van ettelijke honderden euro's?
Zou niet weten wat er zo specifiek aan mijn omgeving of hobby's is dat die situaties zich hier voordoen en bij iemand anders niet.
De meeste is veel gezegd, maar bij dslr's is er toch wel een mooi percentage mensen dat (wil) doorgroeien.
De reden waarom je dit blijft ontkennen kan natuurlijk komen doordat je zelf lang nog niet voldoende ervaring hebt om je zo'n situaties in te beelden...



Wat is daar nu grappig aan? Vergelijk eens de K10D met zijn concurrenten qua prijs. Let bijvoorbeeld goed op de bouwkwaliteit (weather sealing...), maar dat is niet het enige.
Begrijp me niet verkeerd: ik zeg niet dat die bodies op zich niet goed zijn, wel dat je elders voor dat geld betere bodies kan vasthebben.
Elk hebben ze hun voor- en nadelen. Ik ga niet zeggen dat de body's van merk A of B minder capabel zijn, in tegenstelling tot wat jij doet. Jij loopt hier bv hoog op van de bouwkwaliteit van de Kx0D reeks. Ik zal de nieuwste telg, de K20D nemen om een korte vergelijking te maken. Wel, de tegenoverstaande Canon, de 40D, heeft ook een goeie bouwkwaliteit, (deels) weather sealing, maar bv wel een lagere resolutie. 1-0 voor Pentax tot hier toe dus. De Canon heeft dan bv weer als voordelen een betere AF en lagere ruis, en concurrerende Nikons kunnen dan bijvoorbeeld hun voordelen halen uit oa het flitssysteem, wat onovertroffen is. 1-1.


Vraag is natuurlijk wat er allemaal te verkopen valt. Ik heb een K10D gekocht en heb daar de kitlens voor en binnenkort de 50-200. Weinig geld aan kwijt (in vergelijking met). Stel dat ik binnen twee jaar beslis om er meer geld aan te beginnen uitgeven, dan kan ik op dat ogenblik nog altijd beslissen om over te stappen zonder dat ik er echt zwaar verlies op zal doen in vergelijking met een Canon of Nikon, waar een gelijkende body mij al evenveel geld zou gekost hebben als die K10D met twee lenzen. Catch my drift?

Tuurlijk, je kan je verlies beperken, maar je hebt nog altijd een verlies en moet eerst je spullen kwijt geraken.
Wat je zegt van die gelijkende body die eens zoveel kost: Kx0D reeks staat recht tegenover Canons x0D reeks, en die prijzen verschillen weinig of niets, dus daar ga je al wel de mist in.


Dus samengevat: omdat er 1% van de mensen die een dSLR kopen ooit pro gaan, moet je altijd Canon of Nikon kopen?

Sorry, niet akkoord :)

Pro is misschien van in het begin van deze discussie een foute woordkeuze geweest. Er zijn er inderdaad zeer weinig die 100% pro gaan en er hun beroep van maken. Er zijn echter meer dan genoeg mensen die van tijd tot tijd opdrachtjes doen waarvoor het prosumer spul niet altijd meer voor volstaat. En die doelgroep kan over dit onderwerp ook wel onder pro gerangschikt worden.

Dus samengevat: Als je zoveel mogelijk mogelijkheden open wil laten in de toekomst, en op termijn en zo laag mogelijk bedrag kwijt wil zijn, ga voor Canon of Nikon. Als je er nu toch €20 wil afpitsen, kijk zeker naar de alternatieve merken, maar weet dat je uitgroeimogelijkheden beperkt zijn zonder ooit de switch te maken.

MilM

Legacy Member
@Eniac,

Is er dan veel verschil tussen zo'n K10 met kitlens (16-50mm F2.8?) en bv de D40 met 17-55 2.8 IS USM ? (gewoon een vraag)
(twee combinaties met dezelfde prijs)

Mr. Humphries

Legacy Member
Tuurlijk is er verschil. De AF motor in het begin al. de handvaten, het aantal mogelijke instellingen en de service achteraf. De K10D is ook het hoogste model van pentax (buiten zijn opvolger de K20D) en de nikon D40 is het onderste model van Nikon. Maar als ik jou was, zou ik ze gewoon beide eens vastnemen en wat testen. Degene die je het beste gevoel geeft, is de beste koop. Persoonlijk heb ik zelf een Nikon D50, omdat die goed in mijn hand lag. Eerlijk gezegd zag ik pentax ook wel zitten, maar die zat niet goed in mijn hand, en zeker de canons niet.

eniac

Legacy Member
Joeri G. zei:
De meeste is veel gezegd, maar bij dslr's is er toch wel een mooi percentage mensen dat (wil) doorgroeien.
De reden waarom je dit blijft ontkennen kan natuurlijk komen doordat je zelf lang nog niet voldoende ervaring hebt om je zo'n situaties in te beelden...

Ach kijk, ik ga er geen pissing contest van maken, "ik heb meer dan jij", daar valt weinig mee te verdienen. Maar zo onderschatten moet je me nu ook niet doen.

Zie je dan niet dat de toestellen waar het hier over gaat een geheel nieuwe doelgroep hebben? Toen men vroeger een dSLR kocht was dat heel anders dan nu: de investering was veel groter, de aspiraties waren dan ook navenant.

Nu is de instapkost veel kleiner en daar waar mensen vroeger een prosumer a la G5 ofzo zouden gekocht hebben, kijken ze nu naar de opvolgers van die toestellen, constateren ze dat de prijs niet immens veel scheelt met de instap-dSLR's en kopen ze zich zo ene. Het mag dan wel duidelijk zijn dat er veel minder mensen zijn dan vroeger die ambitie hebben om er echt professionele dingen mee te gaan doen. Mooie foto's trekken ja, en eens wat kunstige dingen uitproberen, vuurwerk trekken, the likes, maar het is niet alsof ze allemaal huwelijken gaan trekken en weet ik wat nog allemaal.

Elk hebben ze hun voor- en nadelen. Ik ga niet zeggen dat de body's van merk A of B minder capabel zijn, in tegenstelling tot wat jij doet.

Neen, jij zegt dat de enige reden om voor een alternatief merk te gaan "€20 afpietsen" is. Dat is nog van een andere orde dan gewoon je gedacht zeggen.

Het is trouwens niet alleen de bouwkwaliteit die me over de streep heeft getrokken hoor. Sv, TAv, extra dial die wel handig is...
Niet te vergeten de ingebouwde IS. Okee, dan mag IS in lenzen nog wel beter zijn, maar zelfs met de goedkoopste lens win je er toch maar mooi een paar stops extra mee.

En ja, dan vergelijk je wel de K20D met de 40D, maar vergelijk eens de K10D met de 40D, zoals ze dat op dpreview ook doen. Dan kom je aan een verschil van wel wat meer dan €20.

Tuurlijk, je kan je verlies beperken, maar je hebt nog altijd een verlies en moet eerst je spullen kwijt geraken.

Goed, deze is voor jou.

Wat je zegt van die gelijkende body die eens zoveel kost: Kx0D reeks staat recht tegenover Canons x0D reeks, en die prijzen verschillen weinig of niets, dus daar ga je al wel de mist in.

Maar je plaatst wel een K20D tegenover een 40D terwijl qua specs de K10D daar eerder tegenover staat. Ga ik dan de mist in of jij?

Pro is misschien van in het begin van deze discussie een foute woordkeuze geweest. Er zijn er inderdaad zeer weinig die 100% pro gaan en er hun beroep van maken. Er zijn echter meer dan genoeg mensen die van tijd tot tijd opdrachtjes doen waarvoor het prosumer spul niet altijd meer voor volstaat. En die doelgroep kan over dit onderwerp ook wel onder pro gerangschikt worden.

Denk jij dat er zoveel mensen zijn die "opdrachtjes doen"?
Zie vooral naar mijn commentaar over de nieuwe doelgroep vs de situatie van een paar jaar geleden.

Als je er nu toch €20 wil afpitsen

Ongelooflijk hoe je het overdrijft. Alsof dat de enige reden is om voor een ander merk te gaan. Credit where credit is due, een principe dat jou blijkbaar volledig vreemd is.

En als het dan nog zou juist zijn, maar neen.

eniac

Legacy Member
MilM zei:
@Eniac,

Is er dan veel verschil tussen zo'n K10 met kitlens (16-50mm F2.8?) en bv de D40 met 17-55 2.8 IS USM ? (gewoon een vraag)
(twee combinaties met dezelfde prijs)

De redenen waarom ik specifiek voor de K10D ben gegaan staan in de bovenstaande post :)


Voor de rest ook wel akkoord met Mr. Humphries: probeer, kijk wat je goed ligt, dat is zeker belangrijk.

Joeri

Legacy Member
eniac zei:
Zie je dan niet dat de toestellen waar het hier over gaat een geheel nieuwe doelgroep hebben? Toen men vroeger een dSLR kocht was dat heel anders dan nu: de investering was veel groter, de aspiraties waren dan ook navenant.

Nu is de instapkost veel kleiner en daar waar mensen vroeger een prosumer a la G5 ofzo zouden gekocht hebben, kijken ze nu naar de opvolgers van die toestellen, constateren ze dat de prijs niet immens veel scheelt met de instap-dSLR's en kopen ze zich zo ene. Het mag dan wel duidelijk zijn dat er veel minder mensen zijn dan vroeger die ambitie hebben om er echt professionele dingen mee te gaan doen. Mooie foto's trekken ja, en eens wat kunstige dingen uitproberen, vuurwerk trekken, the likes, maar het is niet alsof ze allemaal huwelijken gaan trekken en weet ik wat nog allemaal.

Zeg ik ergens dat iedereen dat gaat doen? Neen lijkt me. Ik zeg dat men rekening moet houden met het feit dat de keuze en doorgroeimogelijkheden beperkter kunnen zijn.


Neen, jij zegt dat de enige reden om voor een alternatief merk te gaan "€20 afpietsen" is. Dat is nog van een andere orde dan gewoon je gedacht zeggen.
Leer alles eens in de juiste context te lezen. Ik zei dat op het vlak van body's er nagenoeg geen verschillen zijn. Zonder verder te kijken dan enkel de aankoop kunnen alternatieve merken dus interessant zijn. Als je ermee kan leven dat je doorgroeimogelijkheden beperkt zijn.

Het is trouwens niet alleen de bouwkwaliteit die me over de streep heeft getrokken hoor. Sv, TAv, extra dial die wel handig is...
Niet te vergeten de ingebouwde IS. Okee, dan mag IS in lenzen nog wel beter zijn, maar zelfs met de goedkoopste lens win je er toch maar mooi een paar stops extra mee.
Hmm, op de IS na toch allemaal dingen die gelijk welke andere body in die prijsklasse min of meer ook heeft...
Je zegt meteen mijn mening over de IS erbij, mooi :) Goeie hulp voor lenzen zonder IS inderdaad, mindere punt is dat je nooit de volledige voordelen van een gestabiliseerde lens zal kunnen benutten, aangezien die niet in het gamma zitten. Is iets wat de eindverbruiker voor zich maar moet uitmaken wat het beste is.

En ja, dan vergelijk je wel de K20D met de 40D, maar vergelijk eens de K10D met de 40D, zoals ze dat op dpreview ook doen. Dan kom je aan een verschil van wel wat meer dan €20.
&
Maar je plaatst wel een K20D tegenover een 40D terwijl qua specs de K10D daar eerder tegenover staat. Ga ik dan de mist in of jij?

K10D is een vorige generatie, heeft niks met specs te maken. Tuurlijk is een K10D goedkoper dan een 40D, dat is net hetzelfde als ik nu een 20D/30D met een K20D zou vergelijken, en dan nog kom je op dezelfde balans: Pentax heeft wat voordelen, de Canon heeft andere voordelen, net als Nikon, Sony, Olympus, etc...
Dus ja, daar ga jij de mist in.


Denk jij dat er zoveel mensen zijn die "opdrachtjes doen"?
Zie vooral naar mijn commentaar over de nieuwe doelgroep vs de situatie van een paar jaar geleden.
Jup, die zijn er meer dan je zou denken. Je hebt het over onderschatting zeg je, maar eigenlijk was het echt wel een serieuze vraag: Ben je zelf echt wel actief (geweest) op dat gebied? Ooit al echt eens specifiek op gelet welke mogelijkheden je hebt? Die zijn er meer dan genoeg, ik moet bijvoorbeeld spontaan denken aan fuiven en partyfotografie, huwelijken, sportclubs die een beetje op een deftig niveau bezig zijn, jonge/startende muziekbands,...


Ongelooflijk hoe je het overdrijft. Alsof dat de enige reden is om voor een ander merk te gaan. Credit where credit is due, een principe dat jou blijkbaar volledig vreemd is.

En als het dan nog zou juist zijn, maar neen.

Wat zou er dan zo fout zijn aan wat ik hier zeg?
Dat het prijsverschil veel meer is?
Nakijken van prijzen van concurrerende bodies leert me toch wel dat het toch zeer kleine verschillen zijn... En kom nu aub niet af met K10D-40D argumenten, dat heb ik hierboven al beantwoord: het is een andere generatie camera's. De 40D vergelijk je met de K20D, de 30D met de K10D.

Dat de prijs de enige reden is om voor een ander merk te gaan?Ik heb toch ook al meerdere malen gezegd dat alternatieve merken bepaalde voordelen hebben/

Credit where credit is due;
Ontken ik dat de body's van alternatieve merken goed zijn? Neen
Ontken ik dat die merken voldoende kunnen zijn als je het op een puur amateuristische basis blijft doen? Neen
Ik denk dat ik de alternatieve merken dus al wel voldoende credit heb gegeven.


Kijk, we zijn allebei te koppig om een mm van ons standpunt af te wijken en dat zal waarschijnlijk ook niet veranderen. Laten we dus even terug naar het begin van de discussie gaan als poging om de vredespijp te roken, en ik denk dat er wel voldoende punten zijn waar we het over eens zijn, of ben ik daarin mis?
-Instap/semi-pro-bodies van gelijk welk merk zijn grotendeels evenwaardig aan elkaar, waarbij elk merk zijn sterke en minder sterke kanten heeft.

-Canon en Nikon bieden de meeste doorgroeimogelijkheden en keuzes in hun eigen gamma, en zullen op termijn goedkoper zijn als je ook al die mogelijkheden zal benutten.
Iemand die een body zoekt zal voor zichzelf maar moeten uitmaken wat hij kiest: keuze bij eerste aankoop beperken en op termijn meer keuze hebben in het merkeigen gamma, of keuze bij de eerste aankoop zo groot mogelijk maar eventueel een beperktere keuze op termijn.

MilM

Legacy Member
Mr. Humphries zei:
Tuurlijk is er verschil. De AF motor in het begin al. de handvaten, het aantal mogelijke instellingen en de service achteraf. De K10D is ook het hoogste model van pentax (buiten zijn opvolger de K20D) en de nikon D40 is het onderste model van Nikon. Maar als ik jou was, zou ik ze gewoon beide eens vastnemen en wat testen. Degene die je het beste gevoel geeft, is de beste koop. Persoonlijk heb ik zelf een Nikon D50, omdat die goed in mijn hand lag. Eerlijk gezegd zag ik pentax ook wel zitten, maar die zat niet goed in mijn hand, en zeker de canons niet.

De D40 is zeker niet het onderste model van Canon. (1000D,400D,450D).
Is qua bouw ook professioneler dan die 1000D of xxxD modellen.

Ik lees in onderstaande post ook bv dat de AF juist beter zou zijn op de Canon.

My DSLR history is Canon 20D, Pentax K10D, Canon 40D. I'll volunteer my subjective perspective.

K10D - much better colour than Canon, worse high ISO noise, better ergonomics/haptics, dreadful autofocus, lower dynamic range. Also, one thing kind of hard to explain.... it's as if the K10D is great for shadow detail but weak on highlight detail. If I had a moody dark shot to take, the K10D would be the camera for the job. Unfortunately, one of the things digital doesn't do as well as film is highlights, so the K10D suffers doubly in comparison to film.

More than anything, it was the AF that brought me back to Canon though.

These are my personal feelings.

Ook lees ik dat de K10 maar goed scoort in RAW formaat en niet in JPG.

Er zijn extra's die de K10 hebben, maar de Canon heeft dan andere extra's:
6.5b/sec (is toch wel mooi)
3.0 scherm
live view (niet dat veel mensen dat gebruiken :p)

De lens die ik aanhaalde heeft ook een iets groter bereik (en is echt een zeer goeie lens).

Op het Pentax (!) forum staat ook een vergelijking van iemand met een K10 die een D40 voor een dag gebruikt heeft en die ook niet echt één van de twee als winnaar uitroept.

Dan komt nog eens het grote assortiment aan lenzen die echt geen 1000 euro moeten kosten.

Voor 320 euro heb je echt een enorm goeie lichtsterke prime: Canon EF 85mm F 1.8 USM ø 58mm BE
Een goeie zoom (zonder IS) -> Canon EF 70-200mm F 4.0 L USM -> 550 euro

Dat zijn geen onoverkomelijke kosten op termijn.

Ik weet niet veel van die K10, maar ik vraag mij nog altijd af waarom die K10 combinatie algemeen meer waar voor zijn geld biedt dan die D40 combinatie, zelfs voor een gewone consumer. (ik wil ook niet het omgekeerde suggereren hé :) )

(EDIT: de bouwkwaliteit lijkt inderdaad wel beter zijn op die K10)
EDIT2: Had niet gezien dat je bij die K10 combinatie wel nog een externe flitser bijkrijgt ... Dan zijn ze enkel even duur tijdens cash back :p

eniac

Legacy Member
Joeri G. zei:
Leer alles eens in de juiste context te lezen.

De context was kort: "samengevat". Jouw bondige blik op de situatie. Ik kon daaruit niet opmaken dat je de alternatieve merken ander credit gaf dan gewoon €20 goedkoper te zijn. Toch?

Hmm, op de IS na toch allemaal dingen die gelijk welke andere body in die prijsklasse min of meer ook heeft...

Sv, TAv, extra dial? Ik bekijk de 40D atm, maar kan die dingen niet ontwaren...

Je zegt meteen mijn mening over de IS erbij, mooi :) Goeie hulp voor lenzen zonder IS inderdaad, mindere punt is dat je nooit de volledige voordelen van een gestabiliseerde lens zal kunnen benutten, aangezien die niet in het gamma zitten. Is iets wat de eindverbruiker voor zich maar moet uitmaken wat het beste is.

Akkoord. Pluspunt is dan weer dat de lenzen goedkoper kunnen gehouden worden.

K10D is een vorige generatie, heeft niks met specs te maken. Tuurlijk is een K10D goedkoper dan een 40D, dat is net hetzelfde als ik nu een 20D/30D met een K20D zou vergelijken, en dan nog kom je op dezelfde balans: Pentax heeft wat voordelen, de Canon heeft andere voordelen, net als Nikon, Sony, Olympus, etc...
Dus ja, daar ga jij de mist in.

Hier valt over te discussiëren, want ik ga er niet zomaar akkoord mee. Waarom de K10D niet vergelijken met de 40D, als hij duidelijk wel meekan met die 40D? Dat het een "vorige" generatie is is zeer relatief, want hij moet niet onderdoen. Pluspunt hier, minpunt daar.

Dat de K20D met enkele verbeteringen tov de K10D duurder is dan dat toestel is nogal logisch dan. Als Canon nu een verbeterde 40D uitbrengt met meer resolutie gaan ze er ook meer geld voor vragen.

Jup, die zijn er meer dan je zou denken. Je hebt het over onderschatting zeg je, maar eigenlijk was het echt wel een serieuze vraag: Ben je zelf echt wel actief (geweest) op dat gebied? Ooit al echt eens specifiek op gelet welke mogelijkheden je hebt? Die zijn er meer dan genoeg, ik moet bijvoorbeeld spontaan denken aan fuiven en partyfotografie, huwelijken, sportclubs die een beetje op een deftig niveau bezig zijn, jonge/startende muziekbands,...

Ik heb een full-time job en een vrouw. Kinderen zijn gepland in de nabije toekomst. Ik zie op geen enkele manier mogelijkheden om tijd vrij te maken om huwelijken te beginnen fotograferen, foto's nabewerken, albums ineensteken, etc.
Ik weet dat je met deftige apparatuur zonder problemen aan dergelijke dingen kan beginnen, maar dat is niet mijn ambitie, en tijd heb ik er ook niet voor.

En weet je, dat geldt voor heel veel mensen :)
Het is niet omdat ze ipv een G7 een dSLR kopen, dat iedereen er ineens geld gaat mee willen verdienen, die groep is enorm klein als je kijkt naar de enorme groep die nu dSLR's begint te kopen.



Wat zou er dan zo fout zijn aan wat ik hier zeg?
...
Ik heb toch ook al meerdere malen gezegd dat alternatieve merken bepaalde voordelen hebben/

Als je er nu de voordelen zou bijzetten, dan zou ik het minder grotesk/overdreven vinden dan enkel 2 nadelen te zeggen. Als je een samenvatting maakt, dan behoort dat je mening wat te omvatten, en niet enkel de negatieve punten erbij te zetten.

Ontken ik dat die merken voldoende kunnen zijn als je het op een puur amateuristische basis blijft doen? Neen

Aan de andere kant stel je wel dat je het dom vindt om geen Canon of Nikon te kopen, omdat "het snel kan gebeuren dat je professionelere dingen wil doen".

-Instap/semi-pro-bodies van gelijk welk merk zijn grotendeels evenwaardig aan elkaar, waarbij elk merk zijn sterke en minder sterke kanten heeft.

-Canon en Nikon bieden de meeste doorgroeimogelijkheden en keuzes in hun eigen gamma, en zullen op termijn goedkoper zijn als je ook al die mogelijkheden zal benutten.
Iemand die een body zoekt zal voor zichzelf maar moeten uitmaken wat hij kiest: keuze bij eerste aankoop beperken en op termijn meer keuze hebben in het merkeigen gamma, of keuze bij de eerste aankoop zo groot mogelijk maar eventueel een beperktere keuze op termijn.

Goed, hierin kan ik me best wel vinden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan