Archief - SEARCH: Interieur design programma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Lamsednav

Legacy Member
Hey,

Ik ben even benieuwd wat jullie goede interieur design programma's vinden. Ik ben naar 1 op zoek dat als belangrijkste eigenschap eenvoudig te gebruiken is.

Iemand met meer ervaring ?
Het zou gaan voor een redecoratie van m'n kamer.

chosen1

Legacy Member
1 van de vele budget programma's die in de Fnac te vinden zijn?

alhoewel die programma's meestal op niet veel trekken.

TiB0

Legacy Member
Sketchup is gratis en zéér gemakkelijk te gebruiken (als je geen andere 3D programma's gewoon bent, tenminste; het heeft een nogal aparte aanpak).

Je kan ook heel gemakkelijk meubels, texturen, etc. inladen.

JackM

Legacy Member
voor tschool gebruiken wij VIZ van autodesk, da werkt ook samen met autocad.
maarja, eenvoudig is het niet vergeleken met sketchup :p

LunchBox

Legacy Member
"Ik ben naar 1 op zoek" > search prefix :) (aangepast deze keer)

LeSec

Legacy Member
3dsmax o/

VIZ suckt eens je met 3dsmax leert werken ze Jack Malibu :p
Kheb het me eindelijk eens laten uitleggen door iemand en wowowiewa ze gaan na de paasvakantie verschieten op school, moehahahahahah!

vincentvc

Legacy Member
TiB0 zei:
Sketchup is gratis en zéér gemakkelijk te gebruiken (als je geen andere 3D programma's gewoon bent, tenminste; het heeft een nogal aparte aanpak).

Je kan ook heel gemakkelijk meubels, texturen, etc. inladen.

En voor het renderen dan Vray voor Sketchup gebruiken, nog meer mogelijkheden voor de materialen. Natuurlijk ook veel schonere renders. :)

chosen1

Legacy Member
Blanco zei:

kheb VRay en SU Podium en SU Podium geeft u bijna geen mogelijkheden om uw settings aan te passen en geeft bijgevolg heel rare renders (waar 2 vlakken snijden laat die soms licht door enz)

Vray is wel goed in Sketchup als ge er 1 keer mee weg bent.

JackM

Legacy Member
The_Messenjah zei:
3dsmax o/

VIZ suckt eens je met 3dsmax leert werken ze Jack Malibu :p
Kheb het me eindelijk eens laten uitleggen door iemand en wowowiewa ze gaan na de paasvakantie verschieten op school, moehahahahahah!

bon, dan gaat gij mij dat ook nekeer uitleggen é :p

Xoliul

Legacy Member
Vray in Sketchup vind ik echt een van de raarste en nutteloze dingen die Chaos Group tot nu toe heeft gedaan he. De naam zegt het zelf, Sketchup is een schets programma, als je dan met Vray gaat renderen is het net alsof je een losse, slordige en onafgewerkte schets gaat gebruiken om hyperrealistisch te gaan inkleuren.
Ik heb niets op Sketchup tegen he, voor zo snel iets te maken kan het soms zelfs sneller zijn dan iemand die getraind is in Max, en het heeft wel simpliciteit als voordeel, maar Vray gaan gebruiken is volgens mij weer zo'n voorbeeld van Sketchup te gebruiken als je echt beter het met een ander programma doet (zoals die mensen die van die knappe models maken met Sketchup, dat gaat zoveel makelijker en beter met 3DS Max).
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik vraag mij echt wel af hoe uitgebreid Vray voor Sketchup is in vgl met de Max versie, het feit alleen al dat ze in Sketchup geen dedicated render structuur hebben om op te bouwen doet mij al erg twijfelen...

vincentvc

Legacy Member
Beetje belachelijk wat je nu aan het zeggen bent, denk ik.
Mijn broer doet architectuur, en bij architecten is het hoognodig om een simpel programma te gebruiken waarbij je dan inderdaad "schetst" van wat je wilt.
Maar je werkt je project ook wel verder uit in SketchUp hoor.
Daarom is een deftige renderer voor een simpel programma wel nodig.

Waarom zou je ineens een moeilijker onder de knie te krijgen model programma gaan gebruiken voor je eind ontwerp in uit te werken? Terwijl het ook gaat met een veel makkelijker model programma waarvoor je dan ineens een deftige renderer hebt.
Vray voor Sketchup nutteloos? Voor jou misschien, voor een architect zeker niet.

General Lee

Legacy Member
Wolfje hier werkt toch ook vooral met Sketchup en Vray meen ik...

Xoliul

Legacy Member
Daar zit je toch fout hoor. Sketchup is een programma dat dient voor snelle concepting (en dus ook zo gemarket wordt; letterlijk van de site "Developed for the conceptual stages of design"). Niks mis mee, integendeel, ik zou het eigenlijk daarvoor zelf wel gebruiken moest ik niet sneller in Max kunnen werken.
Maar daar houdt het dan ook op: Sketchup is niet echt gemaakt voor nauwkeurigheid: je kan geen absolute coordinaten van objecten, lijnen of faces bekijken. Ook bevat Sketchup geen snapping grid zoals alle serieuze CAD applicaties. Die twee dingen zorgen er dus al meteen voor dat je veel moeite gaat hebben om een architectuurmodel te maken dat 100% correct is, zeker in vergelijking met AutoCad of Max. En laat het nu net zo zijn, dat voor serieuze architectuurvisualizaties, een correct model vereist is voor een serieuze render mee te maken. Daarvoor heb je dus echt wel opties uit ADT of Max nodig. En dan spreek ik nog niet over dingen zoals Subdivisions, HDRI support, splines, bla bla etc...
Ik heb echt niks op Sketchup tegen, het is net goed dat mensen die Max niet kunnen of willen leren hiermee wel iets bereiken, maar het is echt fout om te denken dat Sketchup daarom even goed of zelfs beter zou zijn. Daar wringt het ook net een beetje bij mij omtrent Vray voor Sketchup: als je met Vray serieus wil renderen, moet je genoeg kennis van zaken hebben (dwz, niet zomaar de opties die er mooi uitzien uit je hoofd kennen, maar echt verstaan), als je dan echt genoeg kennis omtrent Vray hebt, is het logisch dat je beseft wat de limitaties en beperkingen van Sketchup zijn en gebruik je dus best een ander programma. Dan hadden ze beter all the way gegaan, en Vray omgevormd naar een dumbed-down, "for noobs" versie, want de opties die ik nu in de render settings zie, zijn dingen die de meeste Sketchup gebruikers niet verstaan.

TiB0

Legacy Member
Xoliul zei:
Daar zit je toch fout hoor. Sketchup is een programma dat dient voor snelle concepting (en dus ook zo gemarket wordt; letterlijk van de site "Developed for the conceptual stages of design"). Niks mis mee, integendeel, ik zou het eigenlijk daarvoor zelf wel gebruiken moest ik niet sneller in Max kunnen werken.
Maar daar houdt het dan ook op: Sketchup is niet echt gemaakt voor nauwkeurigheid: je kan geen absolute coordinaten van objecten, lijnen of faces bekijken. Ook bevat Sketchup geen snapping grid zoals alle serieuze CAD applicaties. Die twee dingen zorgen er dus al meteen voor dat je veel moeite gaat hebben om een architectuurmodel te maken dat 100% correct is, zeker in vergelijking met AutoCad of Max. En laat het nu net zo zijn, dat voor serieuze architectuurvisualizaties, een correct model vereist is voor een serieuze render mee te maken. Daarvoor heb je dus echt wel opties uit ADT of Max nodig. En dan spreek ik nog niet over dingen zoals Subdivisions, HDRI support, splines, bla bla etc...
Ik heb echt niks op Sketchup tegen, het is net goed dat mensen die Max niet kunnen of willen leren hiermee wel iets bereiken, maar het is echt fout om te denken dat Sketchup daarom even goed of zelfs beter zou zijn. Daar wringt het ook net een beetje bij mij omtrent Vray voor Sketchup: als je met Vray serieus wil renderen, moet je genoeg kennis van zaken hebben (dwz, niet zomaar de opties die er mooi uitzien uit je hoofd kennen, maar echt verstaan), als je dan echt genoeg kennis omtrent Vray hebt, is het logisch dat je beseft wat de limitaties en beperkingen van Sketchup zijn en gebruik je dus best een ander programma. Dan hadden ze beter all the way gegaan, en Vray omgevormd naar een dumbed-down, "for noobs" versie, want de opties die ik nu in de render settings zie, zijn dingen die de meeste Sketchup gebruikers niet verstaan.

Lamsednav zei:
Hey,

Ik ben even benieuwd wat jullie goede interieur design programma's vinden. Ik ben naar 1 op zoek dat als belangrijkste eigenschap eenvoudig te gebruiken is.

Iemand met meer ervaring ?
Het zou gaan voor een redecoratie van m'n kamer.


Welja. :unsure:
Volgens mij is een eenvoudig en snel "Sketchupke" dan ook alles dat hij nodig heeft. Renderen enzo is niet echt aan de orde...
Om 3dsMax dààrvoor te leren (en aan te kopen :crazy: ) ...



Trouwens; architecten gaan voor zover ik weet geen 3dsMax of Sketchup gebruiken, maar een vectorieel programma dat (eerder bijkomend) 3D functies heeft.
Zoals Vectorworks, Autocad, Archicad, ...

Xoliul

Legacy Member
Sure, that's what I'm saying he :)
Ik zit misschien iets teveel te typen en af te wijken, maar als men hier toch over renderen begon...

chosen1

Legacy Member
Ir. Arch. student hier.

de enige computerprogramma's die wij aangeleerd krijgen in het eerste jaar zijn Sketchup en AutoCAD.

sommige begeleiders verkiezen dat ge met de hand werkt en anderen willen dan weer de overzichtelijkheid van een sketchup model.

voor mij is sketchup perfect om snel iets uit te werken (plannen worden uiteraard in autoCAD gedaan) en uw concept over te brengen.
en als ge wat mooiere beelden wilt van uw idee dan gebruikt ge een renderprogramma (ik ben wel de enige die dat doet bij ons in de richting denk ik :p)
Vray is daar handig voor als ge het 1 keer kent (zo heb ik pas bij mijn vorige deadline geleerd hoe ik lights moest gebruiken) en dat geeft toch een 'meer realistisch' beeld dan gewoon een screencapture met lelijke kleuren en dikke randlijnen enz

3dsmax leren we in een volgend jaar denk ik.

LeSec

Legacy Member
ViniMan zei:
Beetje belachelijk wat je nu aan het zeggen bent, denk ik.
Mijn broer doet architectuur, en bij architecten is het hoognodig om een simpel programma te gebruiken waarbij je dan inderdaad "schetst" van wat je wilt.
Maar je werkt je project ook wel verder uit in SketchUp hoor.
Daarom is een deftige renderer voor een simpel programma wel nodig.

Waarom zou je ineens een moeilijker onder de knie te krijgen model programma gaan gebruiken voor je eind ontwerp in uit te werken? Terwijl het ook gaat met een veel makkelijker model programma waarvoor je dan ineens een deftige renderer hebt.
Vray voor Sketchup nutteloos? Voor jou misschien, voor een architect zeker niet.

Kgeloof niet echt in ontwerpen via sketchup. Het programma is véél te beperkt infeite, toch voor de architectuur die ik graag ontwerp, voor pure orthogonale architectuur kan je gerust bijna alles in sketchup doen, maar architectuur a la gehry of hadid om twee bekende voorbeelden te geven, das quasi onmogelijk.

Het beste is nog steeds een schetsboek nemen, een paar potloden, ne deftige gom, ne goeie geodriehoek en alles uittekenen en nadien omzetten in CAD.

Tussendoor durf ik ook wel wat sketchup modellen te maken hoor, puur om het me net iets beter te kunnen voorstellen hoe het er ongeveer zou uitzien. Maar ontwerpen in sketchup is gevaarlijk, het is veel te beperkend.

Dingen verder uitwerken in Sketchup vind ik ook niet echt aangeraden, tis veel te moeilijk om correct vormen te tekenen. En nja in autocad ofzo maak je je model, doe je een snede en je hebt praktisch je grondplan klaar. Die functies heb je in sketchup allemaal niet. Kvind het persoonlijk ook belachelijk die vray for sketchup.

Renders in architectuur worden meestal via VIZ, 3DsMax, C4D en dergelijke gemaakt. Kheb bij ons over alle 5 de jaren nog nooit iemand met een Sketchup render gezien en ik ken nochtans een pak volk op St Lucas.

Kwil geen kritiek geven op je broer ofzo maar misschien is het toch de moeite van de altenatieven (3dsmax of ten minste VIZ toch) eens te bekijken.

vincentvc

Legacy Member
Hey, ik zeg enkel wat ik denk en wat ik zie van mijn broer. The_Messenjah, wat jij zegt doet hij ook allemaal zn, natuurlijk heeft em eerst wel super veel schetsen, en je kan aan zoiets niet direct beginnen. Eerst moeten uw ideeën komen, misschien wat research voor inspiratie, etc.

Hij werkt zijn dingen dan uit in SketchUp en daar ook in af en tegenwoordig doet hij zijn renders met Vray, ik vond ze wel zeer clean ogen. Soms zitten er inderdaad fouten, maar dat komt dan door kleine foutjes in het model.
Voor die plannen gebruikt hij inderdaad AutoCAD, want ja met SketchUp kan dat niet of weet ik wat. En de opties heeft hij denk eens allemaal gelezen in een of ander ebook. Hij zit in het derde jaar (5 jaar middelbaar meegerekend) dus heeft wel al wat ervaring met al die progs.

En waar zeg ik btw, dat SketchUp beter is als of gelijk staat aan 3DSMAX, lol. Dat zou toch niemand ooit durven zeggen?

SyRuS.be

Legacy Member
Omdat ik binnenkort (met de vriendin) een woning ga kopen (en deze ga renoveren) ben ik ook maar eens met SketchUp begonnen. Heel makkelijk en je bent er echt enorm snel mee weg!

Wat ik me wel nog afvroeg is of er mensen zijn die (tegen milde betaling) het zien zitten een SketchUp bestand te renderen (in Vray) ofzo voor me?

Extern moet dat gewoon wit zijn (zoals een maquette) zie hier
En intern eventueel zoiets?

PM'etje pls :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan