Archief - Argumenten om in Gent te studeren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Exorikos

Legacy Member
NotoriousP zei:
Geen enkel van die dingen zal uw ouders overtuigen. Gent geeft geen betere opleiding en dat is het voornaamste voor hun. Bovendien is een kot al sowieso slecht voor uw studies.



En zit vol vuile sossen :s

Het is dat de burgemeester in Leuven geen sos is? :p

Iemand

Legacy Member
joshetei zei:
Ik ben ook nog nooit in Leuven geweest hoor, wat zou ik daar nu in godsnaam moeten gaan zoeken :p Behalve misschien eens voor een match op verplaatsing, dat zou kunnen..
Leuven komt zo soms wel eens in het nieuws door studenten die flikken op hun dak krijgen wegens overlast, is dat iets wat in de media overdreven wordt of komt dat echt zoveel voor?

huh?
Een universiteit is een universiteit. Een compleet ander concept dan een school.
Fliblit zei:
En dan heb je weer andere rankings die het omgekeerde beweren. Daarnaast geloof ik niet in rankings. Het onderwijs in Gent zal niet veel slechter zijn dan in Harvard. Anders ja, lager niveau? Geen zotte gap. Ben ik van overtuigd.

lectroluv

Legacy Member
Iemand zei:
Het onderwijs in Gent zal niet veel slechter zijn dan in Harvard. Anders ja, lager niveau? Geen zotte gap. Ben ik van overtuigd.


Ik denk dat ge er wel vanuit moogt gaan dat Harvard een hoger niveau zal hebben dan de Ugent ze.


Dat heeft verschillende redenen:

- meer €€
- geen klimaat waarin universiteiten gepushed worden om meer studenten af te laten studeren
- meer traditie en strengheid (spieken aan onze universiteiten is bv. common practice)
- door de zotte naam van hun unief trekken ze betere researchers/proffen/docenten aan
- ze kiezen daar hun studenten, zodat de dommerikken niet mogen beginnen aan hun unief, wat het gemiddeld niveau uiteraard ook omhoog krikt
- ...

Exorikos

Legacy Member
Ik ben zo'n rankings nog niet tegen gekomen anders. :p Los daarvan is het niveauverschil in onderwijs inderdaad niet zo gigantisch met topuniversiteiten. Het zijn meer de faciliteiten en publicaties die het verschil maken. Niet iets waar je voor je aan je thesis begint zwaar mee geconfronteerd zal worden.

Joeshoe

Legacy Member
Het zijn alle twee studentensteden en alle dingen die ge als student in Gent kunt doen kunt ge ook in Leuven, Antwerpen of Brussel doen en vice versa. Ge kunt uw ouders blaasjes wijsmaken dat Gent de betere unief is, of ze overtuigen dat je op kot mag gaan, want daar gaat het duidelijk gewoon om.

Gekke_Koerd

Legacy Member
zus studeert in Gent. Ben er paar keer opstap geweest en verkies toch Leuven als betere 'studentenleven'.

op nummer 1 nog altijd BXL uiteraard!

Soals

Legacy Member
Joeshoe zei:
Het zijn alle twee studentensteden en alle dingen die ge als student in Gent kunt doen kunt ge ook in Leuven, Antwerpen of Brussel doen en vice versa. Ge kunt uw ouders blaasjes wijsmaken dat Gent de betere unief is, of ze overtuigen dat je op kot mag gaan, want daar gaat het duidelijk gewoon om.

2nd :applause:

Iemand

Legacy Member
lectroluv zei:
Ik denk dat ge er wel vanuit moogt gaan dat Harvard een hoger niveau zal hebben dan de Ugent ze.


Dat heeft verschillende redenen:

- meer €€
- geen klimaat waarin universiteiten gepushed worden om meer studenten af te laten studeren
- meer traditie en strengheid (spieken aan onze universiteiten is bv. common practice)
- door de zotte naam van hun unief trekken ze betere researchers/proffen/docenten aan
- ze kiezen daar hun studenten, zodat de dommerikken niet mogen beginnen aan hun unief, wat het gemiddeld niveau uiteraard ook omhoog krikt
- ...

Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat het verschil zeker niet dag en nacht is. :)

lantaarnpaal

Legacy Member
Gent= duurder dan Leuven op vlak van bier
Gent= mongolen die ni kunnen spreken
Gent= kutstad


Ga naar Leuven, veel cooler omdat ik daar ben :cool:

Matt.

Legacy Member
lectroluv zei:
Ik denk dat ge er wel vanuit moogt gaan dat Harvard een hoger niveau zal hebben dan de Ugent ze.


Dat heeft verschillende redenen:

- meer €€
- geen klimaat waarin universiteiten gepushed worden om meer studenten af te laten studeren
- meer traditie en strengheid (spieken aan onze universiteiten is bv. common practice)
- door de zotte naam van hun unief trekken ze betere researchers/proffen/docenten aan
- ze kiezen daar hun studenten, zodat de dommerikken niet mogen beginnen aan hun unief, wat het gemiddeld niveau uiteraard ook omhoog krikt
- ...

- Goed les geven dient niet veel geld te kosten (kijk naar die gratis lessen, hebben ze daar meer/beter lesgeefmateriaal? Die hebben ook gewoon whiteboards en een projector ze...)
- Het slaagpercentage is er niet op vooruit gegaan sinds de unief betaald wordt per geslaagde student (spelen nog andere zaken in mee, true)
- Goeie researchers zijn daarom niet goeie lesgevers
- De dommeriken worden er hier ook wel uitgegooid, verder staat het Amerikaanse secundair onderwijs nu niet bekend om zijn hoge kwaliteit, dus of de kwaliteit van de instroom daar zoveel hoger ligt, durf ik ook te betwijfelen.
- ...

Nee, ze mogen dan meer "€€" hebben voor research, dat leidt allesbehalve zeker tot beter onderwijs. (Qua kwaliteit research moet bv België niet onderdoen voor vele van die gerenommeerde instellingen, wel van kwantiteit natuurlijk.) In die rankings zitten allerlei onnozele dingen als "Nobelprijs"-winnaars. Als ge meer volk hebt om onderzoek te doen, zult ge natuurlijk meer kunnen inzetten op onderzoek, bijgevolgd meer kans hebben dat ge van die prijzen wint. Is dat onderzoek daarom hoogstaander? Neen. Wellicht heb je door de puur kwantitatieve factor een (onrechtstreeks) gigantisch voordeel in die rankings. Goed, lees er maar eens een beetje over, en ge zult zien dat er 1) mensen zijn die beter geplaatst zijn om daar uitspraken over te doen dan ik dat ben en 2) er dus inderdaad bakken kritiek is op die rankings.

Dus daar "zomaar" vanuit gaan, geen goed idee, denk ik.

KnightOfCydonia

Legacy Member
Je moet internationale rankings, vaak eerder gebaseerd op publicaties, prestigieuze prijzen, e.d., natuurlijk niet meteen gelijk gaan stellen aan onderwijskwaliteit.
Dan heb je uit aan de visitatierapporten die hier zijn neergepost bijvoorbeeld al wat meer, en ik weet bijvoorbeeld dat voor mijn richting, het bijvoorbeeld Antwerpen en Hasselt waren die het beste uit dat rapport kwamen, en niet Leuven.

Indien mogelijk, argumenteer toch op basis van het programma van je gekozen studierichting, want om opnieuw op mijn eigen ervaring terug te vallen, kan dit qua samenstelling (toch zeker in de laatste jaren) sterk verschillen, zowel in aangeboden specialisaties als qua programmatie. Ik verkoos bijvoorbeeld een programma met een sterker vast vakkenpakket aangevuld met keuzevakken en meer onderzoekspraktijk boven één dat naast de thesis en een seminarievak enkel uit keuzevakken bestond waar je je zelf een weg doorheen moest banen zoals dat in Leuven het geval was.

f_dieleman

Legacy Member
Matt. zei:
- Goed les geven dient niet veel geld te kosten (kijk naar die gratis lessen, hebben ze daar meer/beter lesgeefmateriaal? Die hebben ook gewoon whiteboards en een projector ze...)
- Het slaagpercentage is er niet op vooruit gegaan sinds de unief betaald wordt per geslaagde student (spelen nog andere zaken in mee, true)
- Goeie researchers zijn daarom niet goeie lesgevers
- De dommeriken worden er hier ook wel uitgegooid, verder staat het Amerikaanse secundair onderwijs nu niet bekend om zijn hoge kwaliteit, dus of de kwaliteit van de instroom daar zoveel hoger ligt, durf ik ook te betwijfelen.
- ...

Nee, ze mogen dan meer "€€" hebben voor research, dat leidt allesbehalve zeker tot beter onderwijs. ( Qua kwaliteit research moet bv België niet onderdoen voor vele van die gerenommeerde instellingen, wel van kwantiteit natuurlijk. ) In die rankings zitten allerlei onnozele dingen als "Nobelprijs"-winnaars. Als ge meer volk hebt om onderzoek te doen, zult ge natuurlijk meer kunnen inzetten op onderzoek, bijgevolgd meer kans hebben dat ge van die prijzen wint. Is dat onderzoek daarom hoogstaander? Neen. Wellicht heb je door de puur kwantitatieve factor een (onrechtstreeks) gigantisch voordeel in die rankings. Goed, lees er maar eens een beetje over, en ge zult zien dat er 1) mensen zijn die beter geplaatst zijn om daar uitspraken over te doen dan ik dat ben en 2) er dus inderdaad bakken kritiek is op die rankings.

Dus daar "zomaar" vanuit gaan, geen goed idee, denk ik.

Nu drijf je het wel heel ver zonder ook maar enige manier van staven. Cijfers voor?

Iemand

Legacy Member
f_dieleman zei:
Nu drijf je het wel heel ver zonder ook maar enige manier van staven. Cijfers voor?

VIB bv. Staat al een paar jaar in de top 5 wat research betreft.

f_dieleman

Legacy Member
Iemand zei:
VIB bv. Staat al een paar jaar in de top 5 wat research betreft.

Dat is 1 voorbeeld ja, maakt dat pakweg Ugent op internationaal topniveau?

Chilliewillie88

Legacy Member
Als ge per se op kot wilt gaan, kies dan een richting die ge alleen in Gent kunt volgen. Is volgens mij niet de juiste motivatie, maar bon ge kunt er maar geholpen mee zijn :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan