Archief - BSO afgestudeerd => hoge school

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sh0s

Legacy Member
Darth-Falcon zei:
geloof het of nie, maar ASO'ers hebben het in technische richtingen zoals EM of electronica even moeilijk als bso'ers, ALLE aso'ers in mijn klas vorig jaar waren fameus geflest.

geloof het maar al te best hoor :)
BSO'ers gaan denk ik meer inspanning leveren, waar ASO'ers denken van ja zal wel gaan en niet teveel leren enzo... Maar dan komen de examens.

Was in mijn geval toch zo, het eerste jaar unief.

ByTEsPaWn

Legacy Member
sh0aLa zei:
geloof het maar al te best hoor :)
BSO'ers gaan denk ik meer inspanning leveren, waar ASO'ers denken van ja zal wel gaan en niet teveel leren enzo... Maar dan komen de examens.

Was in mijn geval toch zo, het eerste jaar unief.
Ge weet van tevoren dat de pakken veel groter zijn als in ASO, als ge niet constant blijft studeren door de week heen, gaat ge er idd niet geraken.

--ST!TRO--

Legacy Member
Gunske zei:
Zit nu in 1 EM bachelor, heb diploma TSO Elektrische installaties.
Ge kunt perfect starten in hoger onderwijs, maar denk niet dat Tso en Bso nu gelijk zijn met dat 7de jaar dat ge hebt bijgedaan :crazy: , der zitten er een paar bij mij in de klas die hetzelfde als u hebben gedaan en die na de 2de week " verdwenen" zijn...
Ge zult een serieus tandje moeten bijzetten, believe me, zelfs ik heb de 1ste week moeten bijleren om bij te raken met wiskunde ( kloof van wiskunde tussen middelbaar-technisch en hoger onderwijs is enorm groot, en als ik goed gok hebt gij al sinds het 4de geen wiskunde meer gehad ? )

give it a try zouk zo zeggen baad het niet, dan schaad het niet.

maar ge zult moeten leren man :woohoo: en de cantussen achteraf ook meedoen e :woohoo:

zwanzer, ik vind de wiskunde veels te makkelijk in bachelor EM, kom zelf van middelbaar-technisch nl. elektro-mechanica en wiskunde is boeremakkelijk int hoger :p

Darth-Falcon

Legacy Member
idd ik heb eigelijk ook weinig nieuwe dingen gezien bij wiskunde en ik kom zelfs van een 3uurs richting (Electro-technieken)

crossfader

Legacy Member
Jah oke, maar kweet niet of jullie het weten maar de wiskunde van BSO is gewoonweg zielig hoor...

Dat het studeren word besef ik wel, anyway ik ga et proberen. en hopelijk met succes :)

Waldorf

Legacy Member
NapalmBenny. zei:
Ben daar dit jaar ook afgestudeerd, :p, ik heb dat verhaal ook gehoord van die BSO'er die daar is afgestudeerd :p.

Toevallig niet dirk de peuter (leerkrachtnederlands) die dat zei? :p

Yups, dat was onze aller hooggeëerde docent De Peuter die dat zei. Dergelijke sujetten kom je als student ook beter niet te veel tegen gedurende je schoolcarrière of dat zou wel eens nefast kunnen aflopen :)

Divine_One

Legacy Member
Ik kom ook uit een BSO richting. Heb zelfs 3 jaar GEEN wiskunde gehad.

Volg nu TI in de hogeschool. Wiskunde zal moeilijk worden maar zeker niet onmogelijk. Ik moet wat meer leren als iemand die van ASO komt, ja.

Maar ik heb tot nu toe nog nix gekregen dat voor mij onmogelijk is om te leren.

Helene

Legacy Member
Hej allemaal !
ik ben hier op 9lives terecht gekomen omdat ik een vraag had en ik er maar niet uit geraak !
ik zit nu in het BSO 7 de jaar decoratie, renovatie en schilderen.
een vak die ik met de rapte gekozen heb omdat ik eind 2de middelbaar een B-attest gekregen had.
Waarom? omdat ik toen het besef nog niet had dat je beter je best moest doen vor school in plaats van nooit je boeken open te zwaaien. nu in BSO heb ik het al sinds 3de middelbaar héél gemakkelijk, ik heb wat ik wou. ik leer niets en ben er simpel door.

maar nu???
18 jaar geworden en de klik gekregen dat ik méér wilde dan dit !
ik heb een grote achterstand waarschijnlijk! ( wiskunde enzo .. )
maar toch zou ik echt super super supergraag hogeschool willen doen!

ik ben 2talig opgevoed ( Frans en Nederlands )

kunnen jullie mij een vak aanwijzen dat niet al TE zwaar is, waar ik gewoon goed voor moet studeren en waar motivatie enorm belangrijk is! en liefst iets zonder zware wiskunde enzo...

alvast bedankt !

Groetjes Hélène

NotoriousP

Legacy Member
Rechten, taal&letterkunde, geschiedenis, communicatiewetenschappen, pol&soc,...

Vrallie

Legacy Member
Helene zei:
Hej allemaal !
ik ben hier op 9lives terecht gekomen omdat ik een vraag had en ik er maar niet uit geraak !
ik zit nu in het BSO 7 de jaar decoratie, renovatie en schilderen.
een vak die ik met de rapte gekozen heb omdat ik eind 2de middelbaar een B-attest gekregen had.
Waarom? omdat ik toen het besef nog niet had dat je beter je best moest doen vor school in plaats van nooit je boeken open te zwaaien. nu in BSO heb ik het al sinds 3de middelbaar héél gemakkelijk, ik heb wat ik wou. ik leer niets en ben er simpel door.

maar nu???
18 jaar geworden en de klik gekregen dat ik méér wilde dan dit !
ik heb een grote achterstand waarschijnlijk! ( wiskunde enzo .. )
maar toch zou ik echt super super supergraag hogeschool willen doen!

ik ben 2talig opgevoed ( Frans en Nederlands )

kunnen jullie mij een vak aanwijzen dat niet al TE zwaar is, waar ik gewoon goed voor moet studeren en waar motivatie enorm belangrijk is! en liefst iets zonder zware wiskunde enzo...

alvast bedankt !

Groetjes Hélène

Met alle respect maar wat zou JIJ graag doen, het lijkt me een beetje raar dat 'wij' hier allerhande richtingen aangeven en dat je er dan gewoon eentje uitkiest. Wat kan je goed? Wat doe je graag? Het lijkt me niet zo slim om bepaalde richtingen uit te sluiten omdat er toevallig een stuk wiskunde in zit. Om een verhaal kort te maken, vermeld gewoon eens wat je goed kan en graag doet.

@ Notorious, merendeel van die richtingen lijken me voor iemand uit BSO toch een beetje te hoog gegrepen hoor, al moeten we tegenwoordig opletten wat we zeggen, maar toch... :)

Benjamin

Legacy Member
Helene zei:
Hej allemaal !
ik ben hier op 9lives terecht gekomen omdat ik een vraag had en ik er maar niet uit geraak !
ik zit nu in het BSO 7 de jaar decoratie, renovatie en schilderen.
een vak die ik met de rapte gekozen heb omdat ik eind 2de middelbaar een B-attest gekregen had.
Waarom? omdat ik toen het besef nog niet had dat je beter je best moest doen vor school in plaats van nooit je boeken open te zwaaien. nu in BSO heb ik het al sinds 3de middelbaar héél gemakkelijk, ik heb wat ik wou. ik leer niets en ben er simpel door.

maar nu???
18 jaar geworden en de klik gekregen dat ik méér wilde dan dit !
ik heb een grote achterstand waarschijnlijk! ( wiskunde enzo .. )
maar toch zou ik echt super super supergraag hogeschool willen doen!

ik ben 2talig opgevoed ( Frans en Nederlands )

kunnen jullie mij een vak aanwijzen dat niet al TE zwaar is, waar ik gewoon goed voor moet studeren en waar motivatie enorm belangrijk is! en liefst iets zonder zware wiskunde enzo...

alvast bedankt !

Groetjes Hélène
Als je niet al te veel inzicht nodig wil hebben dan zal je een niet-exacte studie moeten kiezen: sociale wetenschappen of talen dus.
Begin, voorlopig, niet aan de unief maar kies voor een studie aan de hogeschool. Mocht je er in slagen om een professionele bachelor te halen dan kan je alsnog, via een schakelprogramma een master aan de universiteit proberen.

Kijk vooral eens naar wat jij interessant vindt. Kijk eens naar wat websites van de hogescholen en zie welke studie jou aantrekkelijk lijkt.

JPV

Legacy Member
Helene zei:
kunnen jullie mij een vak aanwijzen dat niet al TE zwaar is, waar ik gewoon goed voor moet studeren en waar motivatie enorm belangrijk is! en liefst iets zonder zware wiskunde enzo...

alvast bedankt !

Groetjes Hélène

wat DOE je graag?

Vedeco

Legacy Member
NotoriousP zei:
Rechten, taal&letterkunde, geschiedenis, communicatiewetenschappen, pol&soc,...

Nu niet omdat ik zelf in fac. letteren en wijsbegeerte zit maar deze vallen zeker en vast niet te onderschatten hoor... Ik hoor veel mensen zeggen dat ze gesch. gekozen hebben omdat je enkel moet "blokken" maar velen mispakken zich hier aan...
En het is sowieso fout een vak te kiezen omdat het niet te moeilijk is... 3-5 jaar geschiedenis of talen volgen zonder enige interesse is zeker niet aangeraden

tragezot

Legacy Member
En taal en letterkunde is ook niet van de poes. Er zijn er heel veel die tweetalig opgevoed zijn maar dan toch flagrant buizen op franstalige vakken zoals taalkunde. Natuurlijk heb je wel mijlen voor op de andere als het op spreken of schrijven aankomt. Maar dan nog, de meeste franstaligen moeten niet onder doen qua schrijffouten voor een anderstalige.

Doe hogeschool? Daar is het talenonderwijs meer op spreken/ praktijk gericht (denk ik) en daar zal je meer uit je tweetaligheid kunnen puren.

Want taal&letterkunde is nu niet de moeilijkste studie aan de universiteit maar het zijn moeilijke examenperiodes met alles heel dicht op elkaar. En dat er weinigen zijn die het eerste jaar doorkomen zonder herexamens, bewijst dat wel.

JPV

Legacy Member
ik vermoed dat je ergotherapie bedoelt? Bevat toch een zware cursus anatomie...

Green Pea

Legacy Member
Ik zit nu zelf op hogeschool en volg er de lerarenopleiding. Hier zitten heel wat mensen die uit TSO en BSO komen.

Wat ik merk is dat de leerlingen uit BSO erg veel moeite hebben met algemene vakken. Omwille van de achterstand, maar ook door taalgebruik en soms echt door aandachttekort in de lessen. Sommigen zijn wel heel actief, maar dan komt het. Zitten nu in examenperiode en de hoeveelheid van de leerstof en het tekort aan motivatie en aan studiemethode is hier toch ook brokken aan het maken hoor.

Dus ik denk, als je er 100 % voor gaat, bewust bent dat je een enorme achterstand hebt op bepaalde vakken, je bereid bent om tijdens het hele jaar te investeren, je sociale leven op de zijkant kant te zetten en het niet snel opgeeft, dan kan het lukken. Anders moet je er niet aan beginnen.

Privatetor

Legacy Member
crossfader zei:
hallo allemaal, dit is misschien beetje rare thread maar ik zal het eens proberen uit te leggen

ik zit in een 7ndejaar BSO electrische installaties, en na dit jaar zou ik graag nog enkele jaren hoger onderwijs volgen, maar ik heb hier enkele vragen over
zoals de meeste onder jullie wel weten stelt de algemene vorming in het BSO niet veel voor, waardoor ik denk ik wel een achterstand heb in taal/wiskunde.
hierdoor zit ik hier met twijfels ofdat hoger onderwijs niet te zwaar gaat zijn..
ik zou graag enkele mensen die in ongeveer dezelfde situatie zitten/hebben gezeten achter hun mening vragen.

alvast bedankt op voorand


greetz cros

Ik volg nu klimatisering BSO en ik zou ook graag in deze richting verder studeren in een hogeschool, maar men vraag is:

Ben je nu naar de hogeschool geweest en ben je geslaagd, of hoe is het verlopen? Want ik ben bang dat mijn basis niet groot genoeg is voor verder te leren in een Hogeschool...

MVG
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan