Archief - De echte crisis komt nog.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

e.House

Legacy Member
djemz zei:
Valt wel op sinds die EU zo hard samen hangt dat het de ene crisis na de andere is. We gaan de euro invoeren, maar er zal niks duurder worden. Ik hoor ze het nog zeggen.. Een blik cola uit een automaat halen ging vroeger met een stuk van 20BEF, nu mag je er 2€ in steken. Das 4x zo duur geworden. Het verschil is ook gewoon dat je sneller stukken uitgeeft dan briefjes. 100BEF was veel geld vroeger, nu smijten we met 2,5€ gelijk niks.

hmm inflatie?
Dat heeft niks met de invoering van de Euro te maken...Of koste een brood in de jaren negentig ook evenveel als in de jaren vijftig?

Anoniem15

Legacy Member
e.House zei:
hmm inflatie?
Dat heeft niks met de invoering van de Euro te maken...Of koste een brood in de jaren negentig ook evenveel als in de jaren vijftig?

Ge gaat nu toch niet ontkennen dat alles merkelijk duurder geworden is sinds de invoering van de Euro? Het afronden naar boven was nog maar een begin.

Trouwens het verschil tussen de jaren vijftig en negentig is iets groter dan dat tussen 1999 en 2004

e.House

Legacy Member
Wonkelrijm zei:
Ge gaat nu toch niet ontkennen dat alles merkelijk duurder geworden is sinds de invoering van de Euro? Het afronden naar boven was nog maar een begin.

Trouwens het verschil tussen de jaren vijftig en negentig is iets groter dan dat tussen 1999 en 2004

Dat wilt dan nog altijd niet zeggen dat er een causaal verband is, het correleert waarschijnlijk hoogstens.

Straddle

Legacy Member
djemz zei:
Valt wel op sinds die EU zo hard samen hangt dat het de ene crisis na de andere is. We gaan de euro invoeren, maar er zal niks duurder worden. Ik hoor ze het nog zeggen.. Een blik cola uit een automaat halen ging vroeger met een stuk van 20BEF, nu mag je er 2€ in steken. Das 4x zo duur geworden. Het verschil is ook gewoon dat je sneller stukken uitgeeft dan briefjes. 100BEF was veel geld vroeger, nu smijten we met 2,5€ gelijk niks.

Dat komt door de inflatie en de vooruitgang. In de USA kon je vroeger met 1$ ook veel meer kopen dan nu met 1$ en daar hebben ze nooit een euro ingevoerd.

Straddle

Legacy Member
Wonkelrijm zei:
Ge gaat nu toch niet ontkennen dat alles merkelijk duurder geworden is sinds de invoering van de Euro? Het afronden naar boven was nog maar een begin.

Wel ja, maar dat ligt niet aan de euro op zich. Als we nog met de frank werkten waren die prijsstijgingen er ook door gekomen. Bij bepaalde prijsinelastische producten is de prijs wel opvallend toegenomen (brood, een pakje frieten, een pint bier op café, ...), maar dat ligt niet aan de euro.

maxdevis

Legacy Member
Wonkelrijm zei:
Ge gaat nu toch niet ontkennen dat alles merkelijk duurder geworden is sinds de invoering van de Euro? Het afronden naar boven was nog maar een begin.

Trouwens het verschil tussen de jaren vijftig en negentig is iets groter dan dat tussen 1999 en 2004

Het deel van het gezinsbudget dat mensen uitgeven aan eten daalt enorm. Ik denk dus niet dat het opmerkelijk duurder is geworden sinds de euro. Onder andere dankzij de automatische loonindex :applause:

Kandul

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
Persoonlijk vind ik van niet. Maar aan de andere kant tel ik daar dan ook de zaken die je voor uw eigen gezin doet ook niet mee (door het eigen gezin). Al de rest is voor mij, oneerlijke concurrentie. Net zoals zwartwerk in mijn ogen ook oneerlijke concurrentie is. Ook al is het puur door de definitie oneerlijke concurrentie.

Je hebt gelijk dat er bitter weinig verschil is. Maar er is nog altijd een verschil. Daarom hebben we juist ook de discussie over wat is nu oneerlijke concurrentie en wat niet. Indien er een wereld van verschil was was het zeer snel opgelost ;). Maar je ziet toch wel in dat vrijwilligerswerk, wanneer het een economisch doel heeft, eender welk economisch doel, oneerlijke concurrentie is. Wanneer wij uit humanitaire overwegingen voedsel aanleveren aan gebieden getroffen door voedselschaarste dan is dat voor de boeren daar ter plaatse oneerlijke concurrentie. Zij kunnen nooit gratis en voor niets deze voeding ter beschikking stellen. In principe zijn producten die vervaardigd zijn in china voor de bedrijven die moeten concurreren oneerlijke concurrentie. Maar het enige dat je daartegen kunt doen is protectionisme en dat heeft zijn eigen nadelen. Maar als je dan toch handel aan het drijven bent in België, voor het goede van de maatschappij laat ons dan niet beginnen met oneerlijke concurrentie in de hand te werken en het kleine aantal bedrijfjes dat we hier nog hebben nog harder de duivel aan te doen door het aantal potentiële klanten nog meer te verminderen..
Het merendeel van de geleverde arbeid is nochtans arbeid binnen het gezin. Dit heeft ook een economisch doel, namelijk geen geld hoeven uitgeven aan bedrijven om je eigen rommel op te kuisen. In dat opzicht is er dus weinig verschil.
We zijn het er allebei over eens dat zwartwerk oneerlijke concurrentie is.

Ik denk zelfs dat er zeer veel kleine bedrijfjes en verenigingen overeind blijven net doordat ze redelijk laks zijn met 'oneerlijke concurrentie', of dat nu is dmv zwartwerk of door vrijwilligers maakt weinig uit.
Je redenering wat betreft oneerlijke concurrentie snap ik hoor, maar ik ga er niet mee akkoord bij je vergelijking tussen een vereniging en een bedrijf. Je spreekt over potentiële klanten, maar ik trek dat in twijfel omdat een vereniging toch geen bedrijf zou inhuren om dat voor hen te verzorgen. Het zou te duur zijn, te veel moeite kosten voor iets waar men gratis aan meewerkt. Ik zou me gemakkelijker kunnen vinden in jouw redenering mocht je kunnen uitleggen waarom je er zo zeker van bent dat een vereniging dat wel door een bedrijf zou laten doen. Waarom zou een vereniging niet gewoon verdwijnen?
Bedrijf - bedrijf concurrentie is zoals hierboven al gezegd dan weer een andere zaak als men gebruik maakt van zwart werk. Hier is het veel duidelijker dat het oneerlijke concurrentie is omdat een van de bedrijven de wetgeving aan zijn laars lapt terwijl ze eigenlijk aan zo goed als dezelfde voorwaarden zouden moeten concurreren.

Eigenlijk is dit ook geen economische discussie. Want voor de economie maakt het niet uit dat vereniging A overeind blijft in plaats van bedrijf B om het eens cru te stellen. Dat geld gaat in beide gevallen terug in de economie terecht komen. Dan is het misschien wel interessanter om te kijken dewelke van de twee het meeste geluk oplevert oid.

Renegadexxripxx

Legacy Member
Kandul zei:
Ik denk zelfs dat er zeer veel kleine bedrijfjes en verenigingen overeind blijven net doordat ze redelijk laks zijn met 'oneerlijke concurrentie', of dat nu is dmv zwartwerk of door vrijwilligers maakt weinig uit.

Maar puur vanuit de definitie blijft het wel oneerlijke concurrentie

Kandul zei:
Het zou te duur zijn, te veel moeite kosten voor iets waar men gratis aan meewerkt. Ik zou me gemakkelijker kunnen vinden in jouw redenering mocht je kunnen uitleggen waarom je er zo zeker van bent dat een vereniging dat wel door een bedrijf zou laten doen. Waarom zou een vereniging niet gewoon verdwijnen?

En het resultaat te duur of te goedkoop is dat houd ik uit deze discussie. Ik ben hier bezig over het principe dat het oneerlijke concurrentie is voor diegenen die er hun brood mee willen verdienen.

En je hebt gelijk dat voor sommige verenigingen dit misschien kantje - boordje wordt en dat sommigen zullen moeten verdwijnen. Maar vanuit een economisch standpunt is dat geen verlies (de mensen die hier nu door bediend worden zullen nu bediend worden door een gelijkaardige vereniging maar die op een grotere schaal werkt waardoor die de personen kan betalen om dit werk uit te voeren). In principe is dit enkel een mogelijk verlies vanuit een sociaal standpunt. Maar op dit moment hebben we meer nood aan jobs dan aan nog meer socialisme. Want eerlijk waar als we er niet voor zorgen dat in de toekomst meer mensen een job hebben dan zal ons sociaal bestel niet overleven. En de crisis gaat hier zeker geen positief effect op hebben.

Kandul zei:
Eigenlijk is dit ook geen economische discussie. Want voor de economie maakt het niet uit dat vereniging A overeind blijft in plaats van bedrijf B om het eens cru te stellen. Dat geld gaat in beide gevallen terug in de economie terecht komen. Dan is het misschien wel interessanter om te kijken dewelke van de twee het meeste geluk oplevert oid.

Je hebt gelijk dat dit geld terug de economie zal ingaan. Maar uiteindelijk is het beter dat het gaat naar items die werkgelegenheid en daarmee gelinkt belastingen opleveren dan dat het gaat voor het balletoptreden van de dochter en de extra kas van de balletschool zodanig dat het ballet maandelijks niet zo duur is. Kortom in een diensteneconomie is het het beste indien al het geld naar diensten kan gaan om dan dit geld weer in diensten te investeren zodanig dat deze weer in diensten kunnen worden geïnvesteerd om deze weer in diensten te investeren etc... In principe is een optimale diensteneconomie incestueus. Wat ook wilt zeggen, dat wanneer mensen vb op vakantie gaan in het buitenland dit niet de optimale route is voor onze economie, en dit in principe overeenkomt met het verbranden van deze cashflow. En dat is eigenlijk wat die vereniging, maar dan op microniveau, doet.

clubje

Legacy Member
marcel zei:
het automatiseringsprobleem is een feit, dat altijd gaat blijven groeien. waarom zou je voor een werknemer +/- 3000€ per maand uitgeven, voor 8u per dag, 5 dagen per week, die dan ziek kan vallen, elk jaar een maand congé opeist, fesstdagen wilt thuiszijn, .... terwijl je een machine éénmalig aankoopt, die 24/7 kan laten draaien, en gewoon af en toe eens een onderhoud van een paar 100€ kan geven?

Prachtig toch, al die intuïtieve gedachtengangen, zonder enige wetenschappelijek waarde, die als waarheid worden genomen en blijkbaar een hele theorie moeten onderbouwen maar eigenlijk nergens op slaat.

Productiviteitsgroei is de bron van economische groei.

Renegadexxripxx

Legacy Member
clubje zei:
Prachtig toch, al die intuïtieve gedachtengangen, zonder enige wetenschappelijek waarde, die als waarheid worden genomen en blijkbaar een hele theorie moeten onderbouwen maar eigenlijk nergens op slaat.

Productiviteitsgroei is de bron van economische groei.

Gelieve dit te nuanceren. Ongebreidelde productiviteit geeft geen ongelimiteerde groei.

Black

Legacy Member
e.House zei:
hmm inflatie?
Dat heeft niks met de invoering van de Euro te maken...Of koste een brood in de jaren negentig ook evenveel als in de jaren vijftig?

Het leven op zich is duurder geworden en dat vooral in het Westen...

Verschillende factoren maar de voornaamste is de stijging van de energieprijzen...

Alles is omhoog gegaan, maar de lonen van de mensen zijn niet evensnel mee geëvolueerd sinds de invoering van de euro, dit hoor je OVERAL

Hierdoor krijgt de modale mens steeds een groter wordende handicap en belanden er jaar op jaar meer mensen in de armoede (15procent in Vlaanderen als ik me niet vergis ?) en dit dan voor een van de meest welvarende regio van gans Europa!


Zowel ons economisch model als politiek model faalt in Europa en dit wordt hoe langer hoe harder aan het licht gebracht...


Ik ken niemand op straat die ervoor was om Oostbloklanden bij de EU te voegen, toch wordt dit allemaal gedaan zonder ook maar enige inspraak van de gewone mens op straat... Politiek is te hard vervreemd van wat in de straten speelt en in de hoofden omgaat van modale Jan... (goed ik gooi nu zowat alles op n hoopje maar ge snapt het wel)



ps: nee ik ben geen rechts separatistische NVA stemmer, gewoon iemand die als 'linkse' mens durft zeggen wat er gebeurt

ceetje

Legacy Member
Soekie zei:
Niet waar.
De truckers die je hier ziet op onze belgische wegen, zijn vaak Bulgaren, Roemenen, ... andere oostblokkers die via malafide netwerken in heel veel duistere slapende vennootschappen zijn ondergebracht en zo gelinkt worden met België, zonder dat ze moeten bijdragen aan ons sociale zekerheidssysteem (geen gelden voor de overheid).
Die mensen kosten voor de werkgever dus nog minder dan een habbekrats!
Dat vertaalt zich natuurlijk in veiligheidsproblemen op onze wegen.
En in werkloosheid bij belgische transportbedrijven ...

Je stelling klopt volledig, maar toch blijft er een groot tekort aan Belgische truckchauffeurs. Je moet maar even het regionale krantje openslaan en de vacatures bekijken, er worden nog zeer veel chauffeurs gevraagd.

Daar ligt het probleem eerder aan het (te?) lage loon die een Belgische truckchauffeur krijgt voor de grote verantwoordelijk die hij iedere dag moet nemen op de weg. Komt daar nog bij dat je nergens graag gezien bent bij de automobilisten. Er zijn zelf mensen die niet weten dat een vrachtwagen verplicht is afgesteld op 90 km/u...

Juul Kabas - 't Zijn zotten die werken - YouTube

djemz

Legacy Member
als je de lonen vergelijkt met de jaren 50 naar de jaren 90 zijn die mooi meegestegen. Ons loon stijgt idd ook door de index, maar het verschil tussen de prijzen en het loon is veel groter dan in de jaren 90. En het komt idd ook door de energieprijzen, maar waarom kost een liter benzine hier 1,81€ en een vat ruwe olie 0,50 dollar? OK ze moeten dat nog bewerken, zoals ik eerder al zei 3/4 van de prijs zijn taksen en btw. Hetzelfde met aardgas en elektriciteit, daar zijn het dan de distributiekosten. En die benzineprijzen komen voort van Europa, want ze willen dat de EU landen de brandstofprijzen naar 2€/l doen gaan. Dan wordt het gewoon niet meer leefbaar, want daardoor komt alles duurder die getransporteerd wordt.

djemz

Legacy Member
maxdevis zei:
Het deel van het gezinsbudget dat mensen uitgeven aan eten daalt enorm. Ik denk dus niet dat het opmerkelijk duurder is geworden sinds de euro. Onder andere dankzij de automatische loonindex :applause:

ja, maar dat komt niet omdat het niet duurder geworden is. Mensen kopen veel bewuster wat ook niet ten goede komt van de economie. Vroeger zag je geen BMW of Audi bij de Aldi, nu wel. Wij kijken ook waar het goedkoopst is, terwijl mensen vroeger gewoon kochten waar ze zin in hadden zonder naar de prijs te kijken.

Black

Legacy Member
djemz zei:
als je de lonen vergelijkt met de jaren 50 naar de jaren 90 zijn die mooi meegestegen. Ons loon stijgt idd ook door de index, maar het verschil tussen de prijzen en het loon is veel groter dan in de jaren 90. En het komt idd ook door de energieprijzen, maar waarom kost een liter benzine hier 1,81€ en een vat ruwe olie 0,50 dollar? OK ze moeten dat nog bewerken, zoals ik eerder al zei 3/4 van de prijs zijn taksen en btw. Hetzelfde met aardgas en elektriciteit, daar zijn het dan de distributiekosten. En die benzineprijzen komen voort van Europa, want ze willen dat de EU landen de brandstofprijzen naar 2€/l doen gaan. Dan wordt het gewoon niet meer leefbaar, want daardoor komt alles duurder die getransporteerd wordt.

Om u een vb te geven, mijn vader verdiende vroeger nog 30 000 BEF de maand en kwam perfect rond, nu krijgt hij 1600 EUR, dus das een ruwe 60 000 BEF, verdubbeling van het loon dus


Nu hij ging vroeger tanken voor 30 FRANK de liter, das ongeveer 70 cent, nu kost benzine bijna 2 euro dus das bijna maal drie terwijl het loon maar maal 2 is gegaan... Dit is nu een heel simpel en misschien niet volledig juist voorbeeld, maar voor voeding hetzelfde, alles is harder en sneller gestegen dan de lonen, zelfs met de index erbij ( btw geïndexeerde lonen lopen altijd achter, aangezien de indexatie pas door wordt gevoerd na een paar maand, op een moment dat de prijzen al weer een stuk hoger zijn gegaan)


En btw en taksen op brandstof bestonden vroeger ook al, das niets nieuws...

Ik ben zelfs blij dat er nog geld naar de staat gaat die ons er ook veel voor teruggeeft (iets wat ik ook heel vaak hoor op de werkvloer)... Liever een sociale dan een asociale staat a la VS

djemz

Legacy Member
je eerste paragraaf bevestig je wat ik zeg, wss was het de bedoeling? :)

over die btw en taksen op benzine, klopt idd ja.. Maar als ze de brandstofprijzen doen stijgen wil het zeggen dat ze meer geld ontvangen van btw en taksen ook. Ze maken ons dan wijs dat het komt door de schaarste, maar het is pure onzin. Ik heb niks tegen btw en taksen als ze goed besteed worden. Maar kijk eens naar ons wegennet, we betalen toch ook wegentaks? Dan wil ik deftige wegen ook. Er wordt veel te veel belastingsgeld weggesmeten, zoals al die mannen uit de regering, met de helft van het volk zijn ze bijna met nog te veel om dit klein land te regeren.. Hetzelfde met die overdreven donaties dat het koningshuis krijgt, en dan moeten ze nog 4 kinderen krijgen ook. Voor wat hebben die gasten in godsnaam zoveel geld nodig? Ze krijgen alles toch gratis.. Maar dan moeten ze enorm zoeken naar oplossingen voor het begrotingstekort. Imo is het vrij simpel op te lossen..

Black

Legacy Member
djemz zei:
je eerste paragraaf bevestig je wat ik zeg, wss was het de bedoeling? :)

over die btw en taksen op benzine, klopt idd ja.. Maar als ze de brandstofprijzen doen stijgen wil het zeggen dat ze meer geld ontvangen van btw en taksen ook. Ze maken ons dan wijs dat het komt door de schaarste, maar het is pure onzin. Ik heb niks tegen btw en taksen als ze goed besteed worden. Maar kijk eens naar ons wegennet, we betalen toch ook wegentaks? Dan wil ik deftige wegen ook. Er wordt veel te veel belastingsgeld weggesmeten, zoals al die mannen uit de regering, met de helft van het volk zijn ze bijna met nog te veel om dit klein land te regeren.. Hetzelfde met die overdreven donaties dat het koningshuis krijgt, en dan moeten ze nog 4 kinderen krijgen ook. Voor wat hebben die gasten in godsnaam zoveel geld nodig? Ze krijgen alles toch gratis.. Maar dan moeten ze enorm zoeken naar oplossingen voor het begrotingstekort. Imo is het vrij simpel op te lossen..

Oei ja , excuses, had het niet deftig gelezen!

Benzineprijs wordt niet duurder omdat er meer taksen etc op wordt geheven hé, het wordt gewoon duurder verkocht als grondstof zelf, vanwege de toegenomen vraag op wereldvlak en de toegenomen kosten tot het ophalen van olie uit de grond en zanden)

We mogen dan nog blij zijn dat de meeste OPEC landen het Westen goed gezind zijn of er daar overal marionettenregime geïnstalleerd zijn door het Westen....


Dat niet alle overheidsgelden goed worden geinvesteerd is ook waar, maar we gaan nu niet doen alsof het koningshuis het budgetaire probleem van Belgie is hé...


Werkloosheidsuitkeringen bvb, da's al iets meer op de zaak, afbouwen in de tijd die handel.

Pensioenen: 40 jaar arbeid geleverd hebben en dus ook bijgedragen hebben

+ pensioensparen verplicht maken

Om dan terug te komen op wat ge zegt over de staat zelf, tjah teveel postjes aan beide kanten. Deels onze eigen fout, want de mensen die ze gecreerd hebben zijn de mensen waar u en ik voor stemmen of hebben gestemd...

Al die commissies, afschaffen !
Geen cumul meer van postjes, dus als ge kiest voor burgemeester, blijft ge dat ook en gaat ge niet ook nog in de senaat, kamer en gemeenteraadscommissie zetelen waar ge dan 3/4 tijd niet aanwezig zijt...


Nuja welke politieke partij durft er in z'n eigen vlees te snijden en aan eerlijke politiek doen ? Juist ja, geen enkele, zelfs de NVA niet...

Daarom dat ik ook zeg dat ons politiek systeem krot is en tever van de samenleving staat...

maxdevis

Legacy Member
Black zei:
Daarom dat ik ook zeg dat ons politiek systeem krot is en tever van de samenleving staat...

Volledig mee eens. Een dictatuur voor een jaar of vijf zou ons goed doen.
Vijf jaar lang pure gecentraliseerde macht. Geen bestuursniveau's, geen (sociaal) overleg, geen compromissen,... En nadien eens terug van nul beginnen. Het zou zo slechts nog niet zijn.

Anoniem15

Legacy Member
Black zei:
Ik ken niemand op straat die ervoor was om Oostbloklanden bij de EU te voegen, toch wordt dit allemaal gedaan zonder ook maar enige inspraak van de gewone mens op straat... Politiek is te hard vervreemd van wat in de straten speelt en in de hoofden omgaat van modale Jan... (goed ik gooi nu zowat alles op n hoopje maar ge snapt het wel)

Wie heeft er wel inspraak in wat er op Europees niveau gebeurt buiten een selecte groep van dikbetaalden ginds aan de top.

Bijna geen enkele beslissing die ginds al genomen is heeft mij al baat bijgebracht eigenlijk, integendeel.
Het ene land sleurt het andere gewoon mee in zijn val. Een beetje gezond egoïsme zou onze maatschappij geen kwaad doen.

Als ik denk aan al die miljarden Euro's die al in de banken en Griekenland zijn gepompt, dat is gewoon walgelijk.

djemz

Legacy Member
Black zei:
Oei ja , excuses, had het niet deftig gelezen!

Benzineprijs wordt niet duurder omdat er meer taksen etc op wordt geheven hé, het wordt gewoon duurder verkocht als grondstof zelf, vanwege de toegenomen vraag op wereldvlak en de toegenomen kosten tot het ophalen van olie uit de grond en zanden)


wat ik wou zeggen was eigenlijk: Als de prijs van de benzine hoog staat (dus niet de taksen en btw), dan krijgen ze meer geld van hun taksen en btw.

Als je 21% neemt op 1000€ krijg je meer dan dat je 21% neemt van 100€.. Daarom is de overheid blij dat de prijs zo hoog staat..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan