Coldplayke, ik heb niets tegen de mensen die zelfmoord plegen - hun leven, hun beslissing, maar zoals notorioesp al aanhaalde, vergt het veel meer moed om uit die put te klimmen en te proberen uw problemen te overkomen.
Het is ook al zelfzuchtig omdat de mensen rond je sowieso met de miserie zetten - afbetalen van schulden, regelen van begrafenissen, schuldgevoelens omdat ze niets hadden zien aankomen of er niets aan konden doen. In specifieke situaties is het natuurlijk meer of minder egoistisch, maar heel veel gevallen die echt NIEMAND hebben zijn er nu uiteindelijk ook niet, of toch in de minderheid (denk ik, kheb geen cijfermateriaal bij de hand).
En dan nog zijn er veel minder storende manieren om zelfmoord te plegen dan voor een trein te springen. Ten eerste is de kans - naar ik ergens gelezen heb - maar ongeveer 1/4e dat je ook effectief dood bent. Ten tweede is de treinbestuurder zwaar getraumatiseerd (maar toegegeven, hoe je het ook doet, wie je vind zal sowieso trauma oplopen). Ten derde hebben alle reizigers vertraging, waarvan ongetwijfeld een deel ergens op tijd moest zijn.
TL;DR: Voor de trein springen = egoistisch.