Archief - diplomavervalsing

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sylph*

Legacy Member
ik heb geen diploma, maar doe wel hetzelfde werk van mijn collega's met diploma. ik presteer evengoed en heb dezelfde verantwoordelijkheden

zij verdienen meer


stel nu dat; ik de mogelijkheid heb om op de computer van de administratie mijn diploma statuut aan te passen in een enkele muisklik

waardoor mijn loon dus stijgt...

wie gaat dit merken? zijn er mensen die op mijn loonsbrief controleren wat mijn diploma statuut is? zijn er effectief personen die elke maand controleren of mijn loon wel overeenstemt met mijn diploma statuut?

volgens mij wordt dat eenmalig ingevoerd wnr ge u contract tekent en wordt daar verder nooit naar gekeken en is dat gewoon een geautomatiseerd programma dat u uitbetaald?

opinions?

Plutus

Legacy Member
Elke deftige onderneming heeft een zekere mate van interne controle, wees maar gerust dat ze het zullen zien. En als het niet opgemerkt wordt verdient het bestuur niet beter dan bestolen te worden :p

Genious

Legacy Member
1. Allee, ik begrijp dat ge het niet fair vindt, maar ge spreekt hier wel over oplichting.
2. Wilt ge werkelijk uw job riskeren? (en uw kansen limiteren qua volgende jobs)
3. Het programma is mogelijks automatisch, maar uw manager gaat het wel merken dat plots zijn budgetten niet meer kloppen.

Bananarama

Legacy Member
Als je echt vindt dat je even veel waard bent en even veel kunt als je collega's met diploma, dan kan je dat zwart op wit bewijzen door écht dat diploma te halen. En als je dat te tijdrovend vindt, dan geef je voor jezelf eigenlijk gewoon toe dat hun hoger loon eigenlijk niet onrechtvaardig is. Zij hebben 4 à 5 jaar van hun leven moeten investeren in hun studie om zich nu niet te moeten afvragen wat jij je nu afvraagt.

Man... als dàt ooit uitkomt, dan kunnen ze je een proces aandoen voor het stelen van duizenden tot tienduizenden euro's... Je gaat er niet alleen voor zorgen dat je ontslagen wordt, je gaat ook nog eens een enorme schadevergoeding moeten betalen en mss zelfs een celstraf krijgen.

Jeffer1980

Legacy Member
Idd, reden om op staande voet onstlagen te worden (dus zonder recht op dop).

Beter proberen om loon te heronderhandelen

Gurdt

Legacy Member
Plus als ge eens een jaarlijkse herziening hebt gaat die merken "ho, uw loon is ineens een klets hoger dan normaal?"

Ge kunt daarvoor de bak in vliegen he.

Fraggie

Legacy Member
In jou ogen klinkt dit misschien ok, maar dat is het zeker niet.

Mackenzie

Legacy Member
Je kan daar zeker voor in de gevangenis vliegen. Of zoals hierboven al genoeg wordt aangehaald op staande voet ontslagen worden en dan heb je geen recht op een werkloosheidsvergoeding. En no offence, maar is het niet logisch dat mensen met een diploma meer verdienen dan mensen zonder? Zo zit er toch ook nog altijd een verschil tussen lonen van mensen die een hogeschool diploma of een universiteits diploma hebben.

Dan stel ik liever voor om in het avondonderwijs nog iets te gaan bijstuderen ;)

Stationary

Legacy Member
Mexter zei:
Vraag dan gewoon opslag

². Mensen zoals jou hebben ze graag, want je kan net dezelfde job doen als een hoger gekwalificeerd iemand en ze moeten je er minder voor betalen. Probeer eens te onderhandelen over jouw loon en wie weet lukt het wel? Dan moet je helemaal geen documenten gaan vervalsen.

mackdesign zei:
En no offence, maar is het niet logisch dat mensen met een diploma meer verdienen dan mensen zonder? Zo zit er toch ook nog altijd een verschil tussen lonen van mensen die een hogeschool diploma of een universiteits diploma hebben.

Dan stel ik liever voor om in het avondonderwijs nog iets te gaan bijstuderen ;)

:offtopic: Waarom zou iemand met een diploma van een universiteit meer moeten verdienen dan iemand met een diploma van een hogeschool? Stel je voor dat die persoon die op een hogeschool gestudeerd heeft gewoon meer competenties heeft dan die persoon die aan een universiteit gestudeerd heeft? Is het dan nog 'rechtvaardig' om die persoon meer te betalen, gewoon op basis van zijn diploma? Ik vind dat je moet kijken naar zaken zoals vaardigheden, prestaties, houding, doorgroeimogelijkheden en niet (enkel) naar een diploma.

Plutus

Legacy Member
mackdesign zei:
En no offence, maar is het niet logisch dat mensen met een diploma meer verdienen dan mensen zonder? Zo zit er toch ook nog altijd een verschil tussen lonen van mensen die een hogeschool diploma of een universiteits diploma hebben.
Dat is voer voor een andere discussie die hier reeds gevoerd is. Als het is zoals de TS beweert en ze exact dezelfde taken en verantwoordelijkheden hebben, waarom zou hij dan een minder loon moeten krijgen? Ik neem hier persoonlijk geen standpunt in, ik speel gewoon even advocaat van de duivel.

coldvinc

Legacy Member
Goh, 't hangt er vanaf wat hij doet. Het is niet meer zo vanzelfsprekend dat iemand met een hoger diploma meer moet/kan verdienen.
Als jij hetzelfde werk verricht, even goed of beter maar gewoon minder verdient omwille van een papier dan moet hij dat aankaarten tijdens een gesprek. Als ze tevreden van jou zijn kunnen ze het overwegen. Het is in ieder geval niet verstandig om de gegevens te wijzigen, dat wordt vrij snel ontdekt. Je wordt op staande voet ontslagen en je kansen op de arbeidsmarkt slinken ook serieus.

Bananarama

Legacy Member
Manu zei:
Als het is zoals de TS beweert en ze exact dezelfde taken en verantwoordelijkheden hebben, waarom zou hij dan een minder loon moeten krijgen? I


Omdat, als iedereen zo gaat redeneren, dat op lange termijn het hoger onderwijs zal ondermijnen (wat onze maatschappij niet ten goede zou komen).

Kandul

Legacy Member
De discussie die hier wellicht gaat ontstaan wordt hier al gevoerd, gelieve hier niet over hetzelfde te beginnen. De vraag van de TS is duidelijk.

Een plotse sprong in loon gaat zo goed als zeker bij een jaarlijkse controle opvallen. Zelfs bij de eerste loonuitbetaling zal dit opvallen, je hebt dan plots een hoger loon...

Tjee

Legacy Member
Volgens een onderzoek door Michael Spence ('Job Market Signaling'), duurt een studie geen 5 jaar om je een bepaalde job aan te leren. Een studie duurt echter wel zolang om een signaal te geven aan een potentiële werkgever dat je over de nodige wilskracht bezit om een bepaald doel te bereiken, en dat je dus niet rap opgeeft.
Neem nu bv. advocatuur, de stiel zelf zou je gerust op één jaar kunnen leren, maar toch duurt de studie Rechten 5 jaar.

Vandaar dat mensen met een (hoger) diploma ook meer betaald worden, ze hebben bewezen dat ze over de nodige wilskracht beschikken en het dus ook verdienen om meer betaald te worden.

Waarmee ik niet wil zeggen dat mensen zich niet kunnen bewijzen op de arbeidsmarkt alleen (ervaring is tegenwoordig belangrijker of toch minstens even belangrijk als een hoog diploma).

jackass

Legacy Member
"een geautomatiseerd programma dat u uitbetaald?"

Reden genoeg om die loonsverhoging niet te krijgen.

Bananarama

Legacy Member
jackass zei:
"een geautomatiseerd programma dat u uitbetaald?"

Reden genoeg om die loonsverhoging niet te krijgen.

Exactly. Hoewel er genoeg zijn met hogere diploma's die de dt-regels ook nooit zullen kennen...

Satkan

Legacy Member
Bananarama zei:
Als je echt vindt dat je even veel waard bent en even veel kunt als je collega's met diploma, dan kan je dat zwart op wit bewijzen door écht dat diploma te halen. En als je dat te tijdrovend vindt, dan geef je voor jezelf eigenlijk gewoon toe dat hun hoger loon eigenlijk niet onrechtvaardig is. Zij hebben 4 à 5 jaar van hun leven moeten investeren in hun studie om zich nu niet te moeten afvragen wat jij je nu afvraagt.

Man... als dàt ooit uitkomt, dan kunnen ze je een proces aandoen voor het stelen van duizenden tot tienduizenden euro's... Je gaat er niet alleen voor zorgen dat je ontslagen wordt, je gaat ook nog eens een enorme schadevergoeding moeten betalen en mss zelfs een celstraf krijgen.

², Belachelijk idee TS.
Je moest maar beter je best gedaan hebben vroeger.
Als dat door bepaalde omstandigheden onmogelijk bleek, doe het dan nu.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan