Archief - eerste sollicitatiegesprek

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Den Deze

Legacy Member
eniac zei:
Whut? Kan je dit toelichten? :)

Sommige broeken hebben iets minder diepe zakken, waardoor je gsm dus meer 'gekneld' zit als je gaat zitten :)

En ik probeer altijd 10-15min vroeger toe komen.
Vooraleer je je hebt aangemeld etc is het bijna je afgesproken uur.

eniac

Legacy Member
The reader zei:
Als ik kijk naar dat lijstje van van niet te mogen doen tijdens gesprek.
Ik heb al altijd geweigerd om iets te drinken.. maar blijkbaar is dat juist niet goed

Er is geen reden om dat te weigeren, tenzij je gewoon echt geen zin hebt :)
Je bent niet lastig als je op die vraag ingaat hoor. En af en toe een slokje water nemen heeft nog het voordeel dat je je stem wat kan smeren tijdens het gesprek.

Den Deze zei:
Sommige broeken hebben iets minder diepe zakken, waardoor je gsm dus meer 'gekneld' zit als je gaat zitten :)

Aah, ik had het verkeerd begrepen. Ik dacht dat je dat aanraadde, om dan je smartphone op tafel te kunnen leggen.

Vond het al raar :)

Bunecarera

Legacy Member
The reader zei:
Het verbaasd mij dat je niet te vroeg moogt arriveren op het gesprek. Kwas bijna telkens toch zeker een half uur te vroeg. Dankzij de lijn... Maar ik dacht dat de juist een goed punt was

Als je gaat solliciteren bij een multinational waar je eerst 16 recepties moet passeren en je 33x moet inchecken, dat moet je allemaal incalculeren natuurlijk.
Maar een half uur te vroeg komen bij een "gewoon" bedrijf is simpelweg irritant. De receptioniste zit daar dan met u opgescheept, de interviewer heeft het gevoel dat hij zich moet haasten met wat hij bezig is want jij zit te wachten,...
Gewoon 5min op voorhand aanwezig zijn op het departement waar je moet zijn is meer dan genoeg.
Stel het je zo voor: Als de interviewer het gesprek een half uur eerder zou willen starten, dan had hij het dan wel gepland...

Iets weigeren om te drinken is ergens onbeleefd en ergens ook gewoon dom. Stel dat het gesprek een uur duurt en je veel praat? Dan wil je toch eens je keel smeren?
De volgende keer als men het vraagt: "Ja, een glaasje water graag"
Geen koffie, dat is een gedoe met suiker, melk, lepeltje,....

Een goede ingesteldheid als je gaat solliciteren is: Zij willen mij zien. Dus zij willen mij. Dus laten we eens zien waarom ik hier zou willen komen werken.
Dan voer je automatisch een open gesprek.

Als ze vragen naar je loonverwachtingen: Marktconform of volgens diploma zonder uit te weiden. Tenzij je een senior met een zwaar profiel bent (maar dat ben je waarschijnlijk niet) dan mag je bedragen en voordelen opnoemen.

eniac

Legacy Member
Bunecarera zei:
Een goede ingesteldheid als je gaat solliciteren is: Zij willen mij zien. Dus zij willen mij. Dus laten we eens zien waarom ik hier zou willen komen werken.

Niet echt akkoord. Ze willen je zien, dat wil zeggen dat je enigszins interessant lijkt maar niet dat ze je reeds willen.

Wanneer je het van twee kanten bekijkt klopt het voor mij meer: zij willen weten of jij gepast bent voor de job, maar jij wil ook weten of de job jou past. Tijdens het gesprek proberen beide partijen de vraag op te lossen. Op die manier staan de sollicitant en de interviewer redelijk in balans.

edit: een aanrader ook wel: stel vragen wanneer ze je de kans bieden (en dat zouden ze moeten doen). Je wil immers info over job en bedrijf, en daarover enkele vragen stellen geeft een positief signaal.

Avondland

Legacy Member
Het voordeel aan overheidsjobs is dat je je loon al op voorhand weet. Die vacatures zijn doorgaans ook duidelijker op dat vlak dan die in de privésector waar je de vage clichés van "jong en dynamisch team" en "representatief loon met extralegale voordelen" krijgt.

yust a girl

Legacy Member
heeft hier iemand al direkt een job gehad na een eerste sollicitatie?

St0wned

Legacy Member
jep dees jaar in april gaan soliciteren, job gekregen. Eind juni gedaan met school en begin juli gestart daar.

dJeez

Legacy Member
yust a girl zei:
heeft hier iemand al direkt een job gehad na een eerste sollicitatie?
Ja, al enkele keren eigenlijk... Op 1 na (nu ja, die uitzondering was een interview voor een consultancy opdracht, dus niet echt een sollicitatie in de stricte zin) waren dat allemaal KMO's. Soms had ik zelf na het gesprek het idee dat het niks ging worden, als je dan uiteindelijk toch dat belletje krijgt dat je mag beginnen is dat wel ff verschieten, maar wel aangenaam :p.

Tips : wees jezelf, zorg ervoor dat je relaxed bent en geef eerlijk antwoord. Lul dus niet uit je nek als je iets niet weet, maar zeg dat gewoon, en voeg er eventueel aan toe dat je bereid/gemotiveerd bent om je in te werken en dingen bij te leren.

Watisda

Legacy Member
Solliciteren is voor elke functie anders. Of niet, het verschil zit 'm in de persoon die ge moet zijn die ze willen zien.

Stress is onvermijdelijk. Dat toegeven is geen schande, tenzij ge dat in foetushouding doet... tenzij ze een foetus willen.

Bekwaamheid is persoonlijkheid is bekwaamheid is persoonlijkheid is...

...Altijd u bewust blijven dat iedereen tussen de billen moet vegen. Ook de Koning.

Soeverein

Legacy Member
Bunecarera zei:
Als ze vragen naar je loonverwachtingen: Marktconform of volgens diploma zonder uit te weiden. Tenzij je een senior met een zwaar profiel bent (maar dat ben je waarschijnlijk niet) dan mag je bedragen en voordelen opnoemen.

Een bedrag noemen is enkel in je nadeel als het te laag of te hoog is, of als je het onderscheid niet kunt maken tussen netto en bruto. Noem nooit wat je netto wilt verdienen op zo een gesprek, want die interviewer heeft daar 9/10 toch geen idee van. Die zien enkel het brutoloon.

Als je op voorhand het marktconforme bruto bedrag opzoekt, kun je zelf een bedrag noemen dat 5-10 % hoger ligt, zelfs voor een starter (hooggeschoold dan toch).

Logischerwijze werkt dit natuurlijk niet voor bedrijven die met barema's werken of voor KMOs die traditioneel onder het gemiddelde betalen!

Ik heb altijd deze site gebruikt + 10% : Vergelijk je loon - bereken je salaris - het salariskompas | Vacature.com

Een bedrijf dat je wilt aannemen valt niet over 10% boven het conforme loon, want die extra is peanuts voor hen, en het is nog steeds realistisch zonder overdreven arrogant of in de wolken over te komen. Die vraag van loonsverwachting volgt toch pas op het einde van het gesprek, en dan weten ze al lang of ze je willen aannemen of niet.

Maar terwijl het voor hen peanuts is, is die 10% voor jou een extra maandloon elk jaar (iets minder omdat het 10% bruto is, maar dan nog).

yust a girl

Legacy Member
zijn hier mensen die eigenlijk werken als HR Medewerker of manager?

Genious

Legacy Member
Imho: (maar zit totaal niet in HR ofzo, is ondervinding uit beperkt aantal sollicitaties)

1.
verspil niet te veel tijd aan qualifiers. Er zijn zo'n paar zaken die ze meestal verwachten, maar ook niet meer dan dat. Of ge het 1, 2 of 10 keer herhaalt dat ge daar aan voldoet, gaat het verschil niet maken. Eenmaal afgechecked, komen die daar toch niet te zeer op terug achteraf lijkt me. Zo laat ge meer tijd om over uw winners te praten.

2.
antwoord nooit ja/neen, ook al lenen veel vragen zich voor zo'n antwoord. probeer er toch 1 zinnetje aan te breien, een voorbeeld, een precisering. Ja/Nee geeft niet echt een rijk beeld van uzelf. (eigenlijk zouden ze beter geen zo'n vragen stellen lijkt me, maar goed)

3.
probeer goed op te letten of de ander graag veel zegt of veel laat zeggen.
vond ik persoonlijk vrij ambetant, maar ge hebt dus er echt die een vraag stellen en hopen dat ge een verhaal afsteekt, terwijl er andere zijn die graag een vraag stellen en telkens een nieuwe vraag willen stellen op basis van uw antwoord.
Antwoord je te kort bij de eerste, dan gaat die niet veel oppikken, antwoord je te lang bij de tweede, dan gaat uw interview:
- beginnen uitlopen
- eindigen voor de interviewer eigenlijk echt gereed is
- mogelijks vrij ergerlijk worden voor de interviewer :p
Ge moet dus beetje proberen te ontwaren wat voor iemand het is.

Burny

Legacy Member
yust a girl zei:
heeft hier iemand al direkt een job gehad na een eerste sollicitatie?


Ik kan me eigenlijk maar 1 sollicitatie gesprek voor de geest halen waar ik uiteindelijk de job niet heb gekregen en dat was omdat ik op papier niet genoeg ervaring had.

Ik bekijk sollicitatiegesprekken eigenlijk andersom. Ik ga mijn potentiële nieuwe werkgever 'scouten'. Natuurlijk moet je eerst wat vragen beantwoorden over jezelf, maar daarna is er altijd ruimte om wat meer informatie los te krijgen over je eventuele toekomstige collega's, over wat je job nu precies in praktijk zal inhouden, etc. Ik vraag ook altijd een korte rondleiding in het bedrijf na het gesprek. Al kan ik me voorstellen dat dat niet bij elk bedrijf zomaar kan/gaat.

EmP

Legacy Member
yust a girl zei:
heeft hier iemand al direkt een job gehad na een eerste sollicitatie?

Jep, 2 op 2.

Mijn tip: bereidt je niet teveel voor en wees spontaan. Het zijn ook maar mensen ze. Die gaan daar echt ni bij nadenken "Fuck hij is een half uur te vroeg wat een rare" of "hij wil geen water amai dan moet hij hier niet komen werken ze". Dat moet allemaal een beetje vanzelf gaan. Zorg dat je gewoon een goed antwoord klaar hebt op de standaardvragen en wees relaxed.

Burny zei:
Ik bekijk sollicitatiegesprekken eigenlijk andersom. Ik ga mijn potentiële nieuwe werkgever 'scouten'. Natuurlijk moet je eerst wat vragen beantwoorden over jezelf, maar daarna is er altijd ruimte om wat meer informatie los te krijgen over je eventuele toekomstige collega's, over wat je job nu precies in praktijk zal inhouden, etc. Ik vraag ook altijd een korte rondleiding in het bedrijf na het gesprek. Al kan ik me voorstellen dat dat niet bij elk bedrijf zomaar kan/gaat.

Jep zo zie ik het ook. Zij hebben geluk als ze mij kunnen strikken niet andersom :) Pakt een hoop stress weg.

Avondland

Legacy Member
Burny zei:
Ik kan me eigenlijk maar 1 sollicitatie gesprek voor de geest halen waar ik uiteindelijk de job niet heb gekregen en dat was omdat ik op papier niet genoeg ervaring had.

Ik bekijk sollicitatiegesprekken eigenlijk andersom. Ik ga mijn potentiële nieuwe werkgever 'scouten'. Natuurlijk moet je eerst wat vragen beantwoorden over jezelf, maar daarna is er altijd ruimte om wat meer informatie los te krijgen over je eventuele toekomstige collega's, over wat je job nu precies in praktijk zal inhouden, etc. Ik vraag ook altijd een korte rondleiding in het bedrijf na het gesprek. Al kan ik me voorstellen dat dat niet bij elk bedrijf zomaar kan/gaat.

't Is meer een wisselwerking waar je aan moet denken: niet alleen het bedrijf is op zoek naar een geschikte kandidaat, maar ook de kandidaat is op zoek naar een geschikt bedrijf waar hij zijn competenties kan gebruiken, ervaring kan opdoen en bijleert.

Volgende week heb ik ook een "kennismakingsgesprek" met de directeur, dus ik vermoed dat het geen vierschaar zal worden, maar een open gesprek over mijn verwachtingen en de verwachtingen van de betreffende organisatie. Dus ik zal ook eens uitdokteren welke vragen ik zoal kan stellen, maar erg lang zal het gesprek vermoedelijk niet duren.

DiHa

Legacy Member
Ga niet solliciteren samen met de mama of de papa.
Je zal dit misschien weglachen, maar jammer genoeg heb ik al enkele sollicitaties moeten afnemen waarvan 1 van de ouders er dus gewoon bij zat.
Op vlak van zelfstandigheid is dat dus een serieuze afknapper, logisch.

Verder altijd zorgen dat je al wat hebt opgezocht over het bedrijf.
Wat zijn hun activiteiten, wat is zo beetje de bedrijfscultuur, hoeveel werknemers werken er (10, 50, >100, ..), etc etc.
Dit toont motivatie en dat is toch een heel belangrijk punt.

Geen schrik hebben om een negatief punt van je te vermelden wanneer daar naar wordt gevraagd. Niemand is perfect en zolang je uw positieve punten genoeg in de verf kunt zetten is dat geen probleem.

Vermeld uit jezelf dat je bereidt bent om verdere opleidingen te volgen indien dat nodig is om uw functie uit te oefenen. Bijscholing is voor bijna iedere functie nodig.

Alles is natuurlijk sterk afhankelijk van de functie en het bedrijf waarvoor je solliciteert.

Voor de rest is bijna alles al vermeld.
En inderdaad, op websites zoals vacature.com staan al heel wat do's and don'ts.

Succes.

KroniK

Legacy Member
DiHa zei:
Je zal dit misschien weglachen, maar jammer genoeg heb ik al enkele sollicitaties moeten afnemen waarvan 1 van de ouders er dus gewoon bij zat.

wait, wut? :wtf:

Hoe reageer je daar dan op als interviewer? "Gaat papa dan ook komen meewerken? Een gratis werkkracht kan misschien in uw voordeel zijn ..."

In welke sector of voor welke job wat dat dan als ik vragen mag?

^MystiQ

Legacy Member
Haha, wie neemt er nu mama en papa mee naar een sollicitatiegesprek. Dat zijn toch niet bepaald mensen die ge in uw bedrijf wilt hé. :p

Avondland

Legacy Member
Goh, als ze je afzetten aan het bedrijf, tot daar aan toe. Het kan zijn dat je zelf geen rijbewijs heeft en je ouders je uit goede wil gewoon even heen en terug willen brengen. Op zich is daar niets mis mee, zo lang ze maar op de parking blijven wachten. 't Kon evengoed je broer of lief zijn die je even bracht. Maar mee het bedrijf binnen gaan en daar wachten ...

Ohm

Legacy Member
Ik heb genoeg sollicitaties gedaan en telkens werd ik opzij geschoven voor iemand met meer ervaring of da ik niet geschikt was. Sinds dan heb ik er een dikke hekel aan en heb ik op mijn laatste sollicitatie, tot nu toe, gewoon mijn eigen geweest, geen stress, rustig antwoorden op de vraag en jezelf wat verkopen en een uur later kreeg ik een contract voor mijn neus gelegd. Uiteindelijk er niet op ingegaan omdat het loon veel te laag was, moest in totaal €200 inleveren van wat ik nu heb, en ben nog altijd zoekende.

Het tofste gesprek was bij de BASF te Antwerpen. Een anderhalf uur lang heb ik gespraat met die interviewer, en zij had op het einde een goede 4 pagina's vol geschreven. Uiteindelijk niet geselecteerd door ervaring en omdat ik volgens zo'n belachelijke persoonlijkheid test te terughoudend was, wat ik nu absoluut niet vind.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan