Archief - eerste sollicitatiegesprek

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

zarathustra

Legacy Member
dJeez zei:
Tips : wees jezelf, zorg ervoor dat je relaxed bent en geef eerlijk antwoord. Lul dus niet uit je nek als je iets niet weet, maar zeg dat gewoon, en voeg er eventueel aan toe dat je bereid/gemotiveerd bent om je in te werken en dingen bij te leren.

Moet daar met oppassen ook tho, ik heb de neiging van vragen al schertsend te beantwoorden. Maar dat past natuurlijk niet echt bij een sollicitatie. Al is het er wel een keer in gekropen. Men vroeg die typische negatieve punten vraag, waarop ik dus stelde: ' Ik vermoed dat ik nu dien positieve dingen in een negatieve verpakking te presenteren?'

Gelukkig kon die er met lachen en volgde ik op met ' ok dus idiote grapjes op slechte momenten zijn een negatief punt'. Maar dat kon ook serieus verkeerd uitgepakt hebben ^^

The reader

Legacy Member
Als ik onder stress sta spreek ik meestal te vlug en dan verstaan ze me natuurlijk niet

dJeez

Legacy Member
zarathustra zei:
Moet daar met oppassen ook tho, ik heb de neiging van vragen al schertsend te beantwoorden.
Ja ok, als het er doodserieus aan toe gaat dan hou je je best in, maar als het gesprek gemoedelijk is dan kan een grappige opmerking tussendoor wel.

The reader zei:
Als ik onder stress sta spreek ik meestal te vlug en dan verstaan ze me natuurlijk niet
Als je stressgevoelig bent moet je je eens proberen te concentreren op je ademhaling : diep in en uit ademen, daar word je vanzelf rustiger van.

SteveDotcom

Legacy Member
Ne jong hier in de buurt is zo wa achterlijk alé das een groot woord. En die moest in een fabriek gaan solliciteren en diene pa was meegegaan, en ze dachten da diene pa daar wou komen werken en vroegen uiteindelijk "ma meneer als gij wilt moogt ge hier wel beginnen?" haha : )
Vandaag een sollicitatie gehad alé eerder een test moeten doen, die ging wel redelijk goed. Meestal weiger ik ook water gewoon omda ik mij daar ongemakkelijk bij voel... Nu had ik hier gelezen da iemand zei da ge da moest doen, nu kom ik vandaag bij da bedrijf, ging da gesprek door in de kantine, ma hij vroeg ni als ik water moest hebben haha :p

VN.

Legacy Member
The reader zei:
Als ik kijk naar dat lijstje van van niet te mogen doen tijdens gesprek.
Ik heb al altijd geweigerd om iets te drinken.. maar blijkbaar is dat juist niet goed

Altijd iets drinken. 'Samen werken begint met samen drinken', dat zinnetje komde bijna in elke cursus tegen.

Nog iets waar ik aan denk. Zie dat uwe cv max 1-2 pagina's is en vooral overzichtelijk. Ik had volgende onderverdeling:
-Persoonlijke gegevens
-Studies
-Werkervaring
-Talen
- Vaardigheden
-Bijkomende info
- Professionele interesse
Een foto is niet noodzakelijk.

Moeste nog vragen hebben, shoot. Ons moeder is HR manager en neemt mee alle sollicitaties af voor een KMO (IT). Die heeft mij klaargestoomd :)

Profitable

Legacy Member
VN. zei:
Altijd iets drinken. 'Samen werken begint met samen drinken', dat zinnetje komde bijna in elke cursus tegen.

Nog iets waar ik aan denk. Zie dat uwe cv max 1-2 pagina's is en vooral overzichtelijk. Ik had volgende onderverdeling:
-Persoonlijke gegevens
-Studies
-Werkervaring
-Talen
- Vaardigheden
-Bijkomende info
- Professionele interesse
Een foto is niet noodzakelijk.

Moeste nog vragen hebben, shoot. Ons moeder is HR manager en neemt mee alle sollicitaties af voor een KMO (IT). Die heeft mij klaargestoomd :)

Ik ben mijn CV ook aan het finetunen voor de Big4 selection days die er zitten aan te komen :p

Ik vroeg mij af of je bij die bijkomende informatie een tekstje schrijft of gewoon opsomming geeft van uw hobby's oid?

Ik heb daar nu gewoon 1 regel met enkele hobby's, maar goed dat lijkt mij niet zo professioneel :p

Soeverein

Legacy Member
Bijkomende heb ik enkel staan dat ik een eigen wagen en een rijbewijs heb.

Hobby's ed zetje imo enkel erop zetten als ze nut hebben. Hoofdleider bij de scouts = voordeel op je CV. Campen in CoD:MW2 = nadeel op je CV.

Bunecarera

Legacy Member
Ivm volzinnen op een cv is het eigenlijk zeer simpel: TLDR

Altijd opsommingen maken.
Het is geen epistel e.

Malan

Legacy Member
yust a girl zei:
heeft hier iemand al direkt een job gehad na een eerste sollicitatie?

Ja, vorig jaar afgestudeerd, gesolliciteerd en meteen aangenomen op het bedrijf waar ik nu nog werk.

Gewoon jezelf blijven is de enige tip die ik kan geven...
Heb wel geluk gehad dat ze niet van die clichévragen stelden, hoewel ik er me wel op had voorbereid. Die mensen weten ook dat dat typische vragen zijn waar je je op kunt voorbereiden. Dat komt dan allemaal veel te gemaakt over en weet je eigenlijk nog niet wat voor vlees je in de kuip hebt...

The reader

Legacy Member
Moeste nog vragen hebben, shoot. Ons moeder is HR manager en neemt mee alle sollicitaties af voor een KMO (IT). Die heeft mij klaargestoomd

zou u moeder een lijstje willen maken met alle mogelijk vragen en antwoorden?:)

joske007

Legacy Member
Ah solliciteren, vond het nog wel fijn eigenlijk.

Mijn eerste sollicitatie was bij BASF, maar daar was ik eigenlijk toch al zo goed als binnen, ik had daar het jaar ervoor stage gedaan en iedereen daar was geweldig content van mij. Die kon ik dus eigenlijk met vrij weinig stress aangaan. Was een fijn gesprek.

Dan het tweede gesprek bij BASF was met de bedrijfsleider van het bedrijf waar ik stage liep, ik kende die mens dus al een beetje en de technische vragen die hij stelde waren nu ook niet echt moeilijk ...

Daarnaast ben ik voor de lol nog gaan solliciteren bij Degussa en Procter en Gamble, was een goede manier om andere bedrijven eens te leren kennen.

Wou ook nog solliciteren bij Taminco in Gent, maar dat heb uiteindelijk afgezegd, vond Gent wat ver rijden om voor de lol is te gaan solliciteren ..

VN.

Legacy Member
Profitable zei:
Ik ben mijn CV ook aan het finetunen voor de Big4 selection days die er zitten aan te komen :p

Ik vroeg mij af of je bij die bijkomende informatie een tekstje schrijft of gewoon opsomming geeft van uw hobby's oid?

Ik heb daar nu gewoon 1 regel met enkele hobby's, maar goed dat lijkt mij niet zo professioneel :p

Geen tekstje schrijven, gewoon een opsomming van bijkomende info. Ge moogt dat een beetje 'opsmukken', maar niet fataal gaan liegen. Anyway voorbeeldje hiervan:

Takleider en actief lid scouts sinds... bij ....
Attest hoofdanimater verkregen na....
Afgestudeerd aan Conservatorium in ......
Vrijetijdsbesteding: sport (.. ..)
culturele activiteiten (muziekoptredens, film)
occasioneel DJ

The reader zei:
zou u moeder een lijstje willen maken met alle mogelijk vragen en antwoorden?:)

Als ge een beetje zoekt kunt ge echt al praktisch alle mogelijke vragen/antwoorden online vinden. Ge kunt u gewoon sowieso aan de klassiekers verwachten.
- positieve en negatieve punten (zie dat die een beetje van toepassing zijn op uw functie)
- waar zie je jezelf over vijf/tien jaar
- reden van een gap in uw cv of waarom ge langer dan de normale termijn over uw richting hebt gedaan (ze verwachten gewoon dat ge hier een uitleg aangeeft, moet natuurlijk niet te negatief zijn)
- bent u een leiderstype
- wat is voor u het belangrijkste in een baan
- hoe gaat u om met stress

Soms kunnen ze zaken als 'verborgen' vraag stellen. Bv. Vertel kort even iets over uw laatste project (al dan niet school). Hoe zouden uw teamleden u omschrijven.

Antwoorden zijn voor iedereen en elke functie anders denk ik. Het belangrijkste is dat ge eerlijk en uw eigen bent, want zo'n zaken hebben ze echt direct door.

Avondland

Legacy Member
Ik ben zelf lid en jarenlang bestuurslid geweest (lokaal én nationaal) van een politieke studentenvereniging (NSV!), maar ik twijfel om het op mijn CV te zetten omdat de meeste mensen meteen een veroordeling lanceren nog voordat ik mijn mond kan opendoen en naar een gesprek kan komen.

Dark Riku

Legacy Member
Wat zeggen jullie bij negatieve punten overigens? Ik zeg altijd maar één negatief punt en ben daar behoorlijk hard op afgerekend gek genoeg. Terwijl ik dat negatief punt erna toch goed probeerde te verbloemen.

Dus dat negatief punt zeg ik niet meer, maar wat zijn dan voorbeelden dat je wel kan zeggen. Jezelf een beetje afbreken is toch nooit iets positief voor de eindafrekening.

sneax

Legacy Member
Als ik geen dorst heb vraag ik geen water of koffie, ik heb lak aan die regeltjes hoor. Ik gedraag mij gewoon professioneel, ik kom op gesprek om te zien of ik daar wel wil werken en om te tonen dat ze mij nodig hebben, zo simpel ist. Ik antwoord gewoon eerlijk 'in the moment' op alles, en bereid niets voor. Uiteraard heb ik wel genoeg cv's en dergelijke mee, alsook de vacature waar

Ik was ook altijd heel content met mondelinge examens vroeger, kdenk dat ik geen enkel mondeling examen ooit gebuisd ben geweest, zelfs niet aan den unief, dus tligt mss in mijn aard om dat automatisch goed te doen. Bij 'communicatievaardigheden' aan den unief had ik zelfs 18/20 zonder moeite voor te doen ... en nu werk ik maar als ene simpele arbeider :(

Bunecarera

Legacy Member
Avondland zei:
Ik ben zelf lid en jarenlang bestuurslid geweest (lokaal én nationaal) van een politieke studentenvereniging (NSV!), maar ik twijfel om het op mijn CV te zetten omdat de meeste mensen meteen een veroordeling lanceren nog voordat ik mijn mond kan opendoen en naar een gesprek kan komen.

Zoiets zet je er best niet op.
Idd voor mogelijke vooroordelen.

Zet er wel op wat je gedaan hebt en noem het "Overkoepelende Nationale studentenvereniging"

Muscleduck

Legacy Member
Eigenlijk is uzelf zijn nog de beste tip. Vroeger zat ik een sollicitatie voor te bereiden met nadenken wat ik zou antwoorden op welke vraag, veel te veel info opzoeken, etc.
Tijdens mijn latere gesprekken was dat gewoon rustig efkes opzoeken wat ze daar doen, beetje googlen op de bedrijfsnaam en that's it. Dan rustig klaarmaken, reis voorbereiden (op google maps kijken hoe ik moest rijden) op tijd vertrekken, klaar. Ik solliciteerde meestal als arbeider en had ofwel gewoon een hemd en pull (hoodie soms) ofwel mijn motopak aan. Motopak was wel handig als ijsbreker ook, vooral als de interviewer zelf ook moto reed.
Door gewoon rustig mezelf te blijven ipv dingen te proberen uit mijn hoofd leren was ik ook veel kalmer. In het begin wel wat zenuwen natuurlijk, maar na een minuutje of 5 was dat al over, en zat ik gewoon relaxt te praten.
Water hielp voor mij ook soms omdat ik als ik nerveus was een enorm droge mond kreeg, en dan praten lukt niet goed :)
Bij mijn negatieve punten zei ik gewoon koppig, maar draaide dat dan direct om naar vastberaden.

NightSky

Legacy Member
Uiteindelijk is het gewoon een gesprek hé. Ge kunt alles door en door gaan analyseren maar de werkgever wil gewoon weten of gij past bij het bedrijf en je er graag zou werken. Standaardvragen worden vaak gesteld als het gesprek wat stil valt heb ik het gevoel. Je moet die natuurlijk wat voorbereiden maar begin dan niet je antwoorden wat af te rammelen om dan gewoon op de volgende vraag te wachten. Wees gewoon vlot, als je er echt wil werken zul je sowieso wel nieuwsgierig en enthousiast zijn dus gebruik die gevoelens in je gesprek.

De specifieke sector en bedrijf maakt ook natuurlijk ook erg veel uit. Erasmus ervaring kan erg nuttig zijn als je voor een functie gaat waar het bedrijf verwacht dat je veel in het buitenland zult zitten. In IT zullen ze daarentegen vooral op zoek gaan naar een bewezen interesse in technologie. Normaal gezien zullen jouw eigen interesses en hobbies wel wat in de lijn liggen van het bedrijf, anders zit je verkeerd denk ik :p.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan