Archief - eerste sollicitatiegesprek

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Cycloon

Legacy Member
Ik betwijfel zelf of bedrijven echt zo geïnteresseerd zijn in je hobbies. En als ze al geïnteresseerd zijn is het moeilijk om in te schatten of ze dat als positief of negatief ervaren. Iemand met veel hobbies zou kunnen betekenen dat die persoon al zeker bijna geen overuren zal doen en mss zelf vermoeid op het werk komt. Voor een ander bedrijf zou het betekenen dat je een interessant of sociaal persoon bent. Het heeft dus helemaal geen zin om jezelf te proberen voorstellen als de meest geschikte kandidaat. Die is voor elk bedrijf anders.

Genious

Legacy Member
VN. zei:
Altijd iets drinken. 'Samen werken begint met samen drinken', dat zinnetje komde bijna in elke cursus tegen.

Nog iets waar ik aan denk. Zie dat uwe cv max 1-2 pagina's is en vooral overzichtelijk. Ik had volgende onderverdeling:
-Persoonlijke gegevens
-Studies
-Werkervaring
-Talen
- Vaardigheden
-Bijkomende info
- Professionele interesse
Een foto is niet noodzakelijk.

Moeste nog vragen hebben, shoot. Ons moeder is HR manager en neemt mee alle sollicitaties af voor een KMO (IT). Die heeft mij klaargestoomd :)
Foto moet niet, maar het helpt prolly wel?


Bunecarera zei:
Zoiets zet je er best niet op.
Idd voor mogelijke vooroordelen.

Zet er wel op wat je gedaan hebt en noem het "Overkoepelende Nationale studentenvereniging"
En dan vragen ze in het gesprek welkeen zeker. :p

VN.

Legacy Member
Genious zei:
Foto moet niet, maar het helpt prolly wel?

In principe moet het niet. HR op het bedrijf waar ik nu werk zei me dat daar eigenlijk niet echt naar wordt gekeken en dat het helemaal niet hoeft. HR bij een vergelijkbaar bedrijf geeft zelfde antwoord.

stoica_dva

Legacy Member
“Een foto geeft veel over je prijs, zodat er mogelijk niet meer objectief naar jouw kandidatuur gekeken wordt. Zélfs als je aantrekkelijk bent“, schrijft Anne Watson. “Je huidskleur, je kapsel, je ogen etc. roepen onbewust vooroordelen op. Zo kan je foto een recruiter aan iemand laten denken die hij of zij niet mag.”

Je kwaliteiten, je ervaring en je motivatie moeten volgens Watson primeren in een CV. “Waarom zou je voor afleiding zorgen met een foto, die je jobkansen in gevaar brengt?“.

“Een foto voegt niets aan je CV toe. Er wordt veel tijd, moeite en geld gespendeerd om selectieprocedures eerlijk en onbevooroordeeld te maken: met een foto maak je dit meteen ongedaan. Dik, dun, kort haar, lang haar, baard, snor, bril, grote ogen, make-up, sproeten etc.: met een foto geef je meer info weg dan je zelf denkt.”

The reader

Legacy Member
tis ook meestal zo van er zijn honderduizenden mensen in belgie die mijn diploma hebben waarom zouden ze dan mij nemen...

Darkrise

Legacy Member
Vergeet zeker nooit de naam van uw contactpersoon :p !Heb ik 1 keer voorgehad.

En in plaats van een loon kan je beter een range opgeven, dan is de kans groter dat hun bedrag(of ook range) ertussen zit.

En mama of papa meepakken ? Die mensen hebben niks te doen ofwa ? Leen hun auto (en zorg dus dat je je rijbewijs hebt voor je begint te werken) of ga met het openbaar vervoer ( maar dan moet je wel VEEEEL op voorhand vertrekken).

Ik heb het ooit meegemaakt dat ze een foto van mij wouden trekken tijdens de sollicitatie zodat ze nog wisten wie ik was, en ik heb toen gevraagd aan die HR vent of da ge da best er al bij zet, en hij zei van ni.

Waarom moeten ze jou hebben : omdat 99% van die mensen met da diploma al een job hebben en omdat jij je hard gaat inzetten.

Soeverein

Legacy Member
Bunecarera zei:
Zet er wel op wat je gedaan hebt en noem het "Overkoepelende Nationale studentenvereniging"

Zou ik ook doen. En moesten ze vragen dewelke kun je nog antwoorden dat aangezien het een politieke beweging betreft, je dit liever gescheiden houdt van de werkvloer, oid. Of het nu rechts of links of katholiek gezind is, dat moet niemand weten op je sollicitatie gesprek.

Hangt er natuurlijk ook vanaf waar je gaat solliciteren hé. Ik zou met die geschiedenis niet gaan solliciteren voor een job op het SP.a partijbureau. :p

Muscleduck

Legacy Member
Cycloon zei:
Ik betwijfel zelf of bedrijven echt zo geïnteresseerd zijn in je hobbies. En als ze al geïnteresseerd zijn is het moeilijk om in te schatten of ze dat als positief of negatief ervaren. Iemand met veel hobbies zou kunnen betekenen dat die persoon al zeker bijna geen overuren zal doen en mss zelf vermoeid op het werk komt. Voor een ander bedrijf zou het betekenen dat je een interessant of sociaal persoon bent. Het heeft dus helemaal geen zin om jezelf te proberen voorstellen als de meest geschikte kandidaat. Die is voor elk bedrijf anders.
Ik heb op een sollicitatie ooit over World of Warcraft zitten vertellen. Toen stond gamen nog op mijn CV, en mijn interviewer vroeg mij welke games, ik noemde WoW en hij vroeg me wat de bedoeling was in het spel, dus kort questen en raids uitgelegd. Een paar dagen later kreeg ik telefoon dat ik mocht beginnen :p
Tegenwoordig staat dat er wel niet meer op, omdat ik gelezen heb dat dat voor veel mensen een nadelige bijklank heeft. Jammer/

St0wned

Legacy Member
Soeverein zei:
Zou ik ook doen. En moesten ze vragen dewelke kun je nog antwoorden dat aangezien het een politieke beweging betreft, je dit liever gescheiden houdt van de werkvloer, oid. Of het nu rechts of links of katholiek gezind is, dat moet niemand weten op je sollicitatie gesprek.

Hangt er natuurlijk ook vanaf waar je gaat solliciteren hé. Ik zou met die geschiedenis niet gaan solliciteren voor een job op het SP.a partijbureau. :p

waarom je dan zou solliciteren bij de sp.a is me toch ook een raadsel :p tenzij je ze van binnenuit kapot wil maken :) Een functie als Quaestor of Praeses zou ik zeker vermelden. Dat je 3 jaar op rij bierkoning bent geweest laat je mischien beter weg :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan