Tweak37
Legacy Member
Pol86 zei:Bedoeling van "mijn" systeem is om de verantwoordelijkheid bij de student te leggen en niet meer bij de ouders. De student moet mijns inziens zelf grondig nadenken over wat hij al dan niet wilt en moet dit toetsen aan de vraag- & aanbod op de arbeidsmarkt. Door hem later eventueel financieel te straffen zal deze mijns inziens een wel overwogen keuze maken in plaats van lukraak ergens een richting te kiezen en een x-aantal jaar te leven op de kap van zijn ouders en de maatschappij.
Ben het niet oneens met uw ideeen hoewel ik het zelf anders zou aanpakken (niveau over de hele lijn verhogen, bredere, algemenere bachelors en gespecialiseerde maar in toegang beperkte masters, meer het angelsaksische systeem dus waarbij mensen de kans krijgen op hoog (academisch) niveau te proeven van verschillende vakgebieden in de bachelor, en wanneer ze uitblinken zich verder kunnen specialiseren in een op onderzoek gerichte master of wanneer ze niet uitblinken een meer praktisch gerichte master kunnen volgen (zoals nu ook al gebeurt maar dan na de initiele master (bedrijfscommunicatie, managment, journalistiek, lerarenopleiding,...)). Maar dit laatste punt van u vind ik toch wel nefast, mensen die de gok hebben durven nemen om een economisch minder interessante richting te volgen worden zo dubbel gestraft. Terwijl die richtingen maatschappelijk wel enorm waardevol zijn. Ideaal zou zijn wanneer je vooraf zou kunnen zien wie zou uitblinken in zo'n richting en wie niet, maar dat kan natuurlijk niet. Enige "overhead" is dus onvermijdelijk en dat mag niet worden afgestraft vind ik. In mijn voorstel kun je gerust een major geschiedenis doen in je bachelor, maar als je niet bij de top hoort en dus geen toegang krijgt tot de master, kun je je makkelijk nog herorienteren in een meer praktisch gerichte (en dus "economischere") master.
: Maatschappelijke waarde = niet noodzakelijk gelijk aan een goed betaalde job. Er zijn een aantal perverse effecten bij een aantal diploma's die toch goed in de markt blijken te liggen. Bijvoorbeeld de grote aantallen rechtenstudenten: zijn deze écht nodig in de arbeidsmarkt? Of creëren deze uiteindelijk gewoon een grotere last aan bureaucratie die weer opnieuw een hoop "jobs" creëert voor andere rechtenstudenten. Is dat "maatschappelijk waardevol"? Grote aantallen rechtenstudenten blijken alleszins al geen garantie te zijn voor een degelijk functionerend rechtssysteem lijkt me, noch voor bij uitbreiding de politiek die in grote mate door juristen en economen wordt beheerst.