Archief - Fout diploma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ironpole

Legacy Member
Cycloon zei:
Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen. Maar niets houdt u tegen om het jaar nadat je niet door het ingangsexamen was jezelf goed voor te bereiden op het volgende ingangsexamen. Het is gewoon een beetje idioot dat sommigen 2-3 jaar aan een stuk blijven proberen om het dan maar op te geven en te gaan werken. Dat is gewoon een verloren investering. Er zouden meer studenten gemotiveerd zijn om aan een hogere opleiding te starten. De helft van de eerstejaarsstudenten is dat vantegenwoordig totaal niet meer.

Als ik dan tijdelijk een jaar een prutsrichting doe om het jaar nadien al dan niet de slagen voor het ingangsexamen, dan kost ik ook veel geld. Zie ook de huidige situatie met het ingangsexamen geneeskunde en andere richtingen zoals farmacie die dan voor een jaartje babysitten op studenten die wachten op het ingangsexamen.

Genious

Legacy Member
John1307 zei:
Nooit begrepen waarom ik voor u opleiding heb mogen betalen om er later arrogant gezeik voor in de plaats terug te krijgen. Tis nie omdat gij één of ander fancy diploma hebt da ge moet neerkijken op de rest.
Snel opgelost hoor, iedereen betaalt voor zijn eigen studies.
Moet ge niet meer voor die van ons zeikers dokken, moeten wij niet meer dokken voor wat na 5 jaar geen/weinig waarde blijkt te hebben op de arbeidsmarkt.

Boemkool

Legacy Member
Genious zei:
Snel opgelost hoor, iedereen betaalt voor zijn eigen studies.
Moet ge niet meer voor die van ons zeikers dokken, moeten wij niet meer dokken voor wat na 5 jaar geen/weinig waarde blijkt te hebben op de arbeidsmarkt.

Dan gaan alleen de mensen gaan studeren waarvan de mama en papa veel centjes hebben, ook al zijn ze niet per se de "slimsten". En de slimme maar arme mensen mogen op de pattatevelde gaan werken, misschien meteen alle rechten afschaffen

Fliblit

Legacy Member
Genious zei:
Snel opgelost hoor, iedereen betaalt voor zijn eigen studies.
Moet ge niet meer voor die van ons zeikers dokken, moeten wij niet meer dokken voor wat na 5 jaar geen/weinig waarde blijkt te hebben op de arbeidsmarkt.

reFleX.be zei:
Dan gaan alleen de mensen gaan studeren waarvan de mama en papa veel centjes hebben, ook al zijn ze niet per se de "slimsten". En de slimme maar arme mensen mogen op de pattatevelde gaan werken, misschien meteen alle rechten afschaffen

Kijk es naar de USA, daar gebruiken ze 'student loans'. Na je studies zit je dan diep in de schulden. Lijkt me geen ideale situatie.

Cycloon

Legacy Member
Ironpole zei:
Als ik dan tijdelijk een jaar een prutsrichting doe om het jaar nadien al dan niet de slagen voor het ingangsexamen, dan kost ik ook veel geld. Zie ook de huidige situatie met het ingangsexamen geneeskunde en andere richtingen zoals farmacie die dan voor een jaartje babysitten op studenten die wachten op het ingangsexamen.

Waarom zou je een prutsrichting doen voor een jaar? Dan kan je beter een jaar gaan werken. Dan ben je tenminste nuttig en heb je mss extra motivatie om terug te gaan studeren en ga je er dubbel zo hard voor.

Je kan nooit voor iedereen goed doen, maar je kan wel een poging doen om het systeem zo goed mogelijk te maken. Voor het leerkrediet waren er genoeg voorbeelden van studenten (vooral buitenlanders) die jaar na jaar buizen en telkens opnieuw beginnen. Simpelweg om de financiële voordelen uit te buiten. Het leerkrediet is alvast een stap in de goede richting, maar het mag gerust strenger van mij.

Ironpole

Legacy Member
Cycloon zei:
Waarom zou je een prutsrichting doen voor een jaar? Dan kan je beter een jaar gaan werken. Dan ben je tenminste nuttig en heb je mss extra motivatie om terug te gaan studeren en ga je er dubbel zo hard voor.

Je kan nooit voor iedereen goed doen, maar je kan wel een poging doen om het systeem zo goed mogelijk te maken. Voor het leerkrediet waren er genoeg voorbeelden van studenten (vooral buitenlanders) die jaar na jaar buizen en telkens opnieuw beginnen. Simpelweg om de financiële voordelen uit te buiten. Het leerkrediet is alvast een stap in de goede richting, maar het mag gerust strenger van mij.

Omdat iemand die net van het middelbaar komt en meteen wil gaan studeren geen zin zal hebben om al te gaan werken (ik toch niet). Als je dan voor de tweede keer faalt op het ingangsexamen dan sta je ten minste al een jaar verder in je lichtere richting.

Anyway, aangezien ik dat geen oplossing vind, en het leerkrediet misschien nog onvoldoende is, zou ik voorstellen om het trissen van 1e (en mss 2e) bachelorvakken onmogelijk te maken. :)

The reader

Legacy Member
Ik denk dat de opleiding toerisme het beste is...
als je de vacatures bekijkt kun je daarmee alle kanten op

zarathustra

Legacy Member
Fliblit zei:
Kijk es naar de USA, daar gebruiken ze 'student loans'. Na je studies zit je dan diep in de schulden. Lijkt me geen ideale situatie.

Doen ze in Noorwegen nochtans ook en ditto in Zweden denk ik. en dat zijn ultra sociale landen.

Als je slaagt valt een stuk weg, indien niet moet je alles terug betalen.

Ironpole

Legacy Member
Watisda zei:
Graag een definitie gehad.

(het is mijn citaat)

prutsrichting
Uitspraak: ˈprutsrɪxtɪŋ de -woord (vrouwelijk) 1: richting die je volgt voor één academiejaar waarin je je tijd verprutst in afwachting van een geslaagd ingangsexamen.

Genious

Legacy Member
reFleX.be zei:
Dan gaan alleen de mensen gaan studeren waarvan de mama en papa veel centjes hebben, ook al zijn ze niet per se de "slimsten". En de slimme maar arme mensen mogen op de pattatevelde gaan werken, misschien meteen alle rechten afschaffen
Voor mij moet het niet per se op voorhand hoor. Een vast bedrag dat aan uw belastingen wordt toegevoegd, kan het schoon gespreid worden over de tijd.

Veel fairder. Vooral voor de sociaal zwakkere lagen van de bevolking. Die studeren immers veel minder vaak verder, maar zij betalen even goed mee belastingen voor dat onderwijs.

servelli

Legacy Member
...zoals ook Moraalwetenschappen, Antropologie en Audiovisuele Kunsten foute diploma’s zijn. Misschien hoort ook ‘Pol & Soc’ in dit rijtje thuis...

...Wie Rechten studeert, of Economie, Geneeskunde, Wiskunde, enzovoort, kan later zelf zijn richting kiezen. Zij of hij is niet overgeleverd aan de goodwill van een werkgever, die het misschien met een ‘verkeerd’ diploma wil proberen...
Nochtans nog nooit zoveel inschrijvingen aan de KUL-faculteit sociale wetenschappen. Ze moeten daar zelfs lessen online geven aan een deel studenten omdat anders de aula te 'klein' is. En als het waar is dat voor richtingen als Pol en Soc en Communicatiewetenschappen echt zo slechte vooruitzichten zijn op de arbeidsmarkt schrikt het de studenten blijkbaar niet af.

Avondland

Legacy Member
De discussie rond "Economische waarde" is overbodig. Een afgestudeerde is economisch waardevol als hij een job heeft en consumeert. That's it. Een diploma zal in dat opzicht vooral helpen om een job in een bepaalde richting te vinden, en anders geraakt de afgestudeerde wel elders terecht. Tot zover de discussie over de economische waarde. In dat opzicht vind ik het Duitse humanistische Bildungsideaal een veel interessantere focus dan iets arbitrairs als "economische waarde": de Humboldtuniversiteit werd in het begin van de negentiende eeuw gesticht om de student de kans te geven zichzelf zo goed mogelijk te ontplooien. Dit was vrij nieuw en vormt nog altijd een belangrijke basis voor het hedendaagse onderwijs. Dát is volgens mij veel belangrijker dan het belanden in de sector waar het meeste poen te verdienen valt. Er zijn richtingen waar nieuwe vormen van kennis worden geproduceerd, maar er zijn ook richtingen waar meer begrip ontstaat over de manier waarop mensen met elkaar en met hun omgeving opgaan. Beide vormen van opleiding zijn wat mij betreft waardevol op hun eigen manier.

NotoriousP

Legacy Member
Avondland zei:
De discussie rond "Economische waarde" is overbodig. Een afgestudeerde is economisch waardevol als hij een job heeft en consumeert. That's it. Een diploma zal in dat opzicht vooral helpen om een job in een bepaalde richting te vinden, en anders geraakt de afgestudeerde wel elders terecht. Tot zover de discussie over de economische waarde.

Want er bestaat vooral geen graad in economische waarde? Die dokter of ingenieur die maandelijks 1500 euro belastingen betaalt is vooral niet beter voor de maatschappij dan die master geschiedenis met zijn 500 eurotjes?

Dat je aanhaalt dat economische waarde niet alles is, tot daar aan toe. Maar om nu te doen alsof vanaf jij een job haalt het allemaal wel goed is, dat vind ik niet. Als jij een job aanneemt waar geen master geschiedenis voor vereist is, steel je gewoon de job die een ander had kunnen doen. Dit is geen meerwaarde naar de maatschappij toe van u want die andere persoon had anders die 500 euro wel bij gedragen. Nu zit hij/zij zonder job...

Watisda

Legacy Member
NotoriousP zei:
Als jij een job aanneemt waar geen master geschiedenis voor vereist is, steel je gewoon de job die een ander had kunnen doen. Dit is geen meerwaarde naar de maatschappij toe van u want die andere persoon had anders die 500 euro wel bij gedragen. Nu zit hij/zij zonder job...

Wat is voor u de waarde van die "andere persoon" nu? Nihil?

En inderdaad, de geschiedenis kan zich alleen herhalen uit onwetendheid. Vooral geen kritische burgers maken. Wat we moeten aanmoedigen.:ironic:

Tr1ckstar

Legacy Member
Ik zou graag iets anti-samenleving doen, en daar den brode mee verdienen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan